Permalänk
Robot

Min nya stilrena Lian Li PCV1100

Min nya dator. Min första Intel dator på massa år å jag har aldrig byggt nåt med Socket 775 så jag hade en del problem med denna i början men sen hittade jag en bättre skruvmejsel, då gick det mycket bättre Tjejen fick min gamla dator: Opteron 165, Gainward 7800GT, 2Gb PC3200 Corsair Value, en 7200.11 500GB Seagate, Zalman CNPS7500 LED 110mm CPU kylning.

Hårdvaran i den nya:

Intel Q6600 Kentsfield@3.3Ghz
MSI 3870X2 Overclocked
Corsair 620HX nätagg
Lian Li PCV1100 Plus II Silent
Crucial BallistiX 1x4 1GB PC8500 1097Mhz
4x36GB Raptors från gamla datorn
2xNEC DVD ROM AD-7200S Black SATA
Thermalright Ultra 120 Extreme med en Noctua NF-P12
AXP Thermal Control All-in-one-cardreader
X-FI Platinum från gamla datorn
Asus Maxiumus Formula

Jag försökte minimera kabel härvet så mkt som möjligt men många av dom är för korta för att lägga dom ur vägen som jag villl. Har inte orkat lappa än men det kommer senare

Besök albumet: Min nya stilrena Lian Li PCV1100 av hobs0n

Permalänk
Medlem

Är lite smått förtjust i upp-och-ner vända moderkort, så jag gillar det.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag måste sæga, sådær værst stilrent blir det INTE med ett ormbo bakom...

Permalänk
Medlem

Herregud!
Extremt stilrent chassi och så kommer ud med en LED-Fläkt och sabbar alltihop

8p
9 om det inte vore för LEDfläkten

Permalänk
Avstängd

Gillar lådan jättemycket och det var inga dåliga grejor som sitter i den!

Dock måste du göra något åt kablarna, ser ganska illa ut.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Medlem

Alla fläktar blåser ju innåt.

Vänd på fläkten baktil så den blåser ut. Lr så vänder du fläkten upptil så den blåser ut varmluften eftersom den stiger.

Visa signatur

♣ASUS Rampage III Gene♣Intel Core i7 930♣Corsair 4GB 1600MHz DOMINATOR DHX♣Corsair SSD 64GB♣2 8800GTX SLI♣Tt 850W♣1TB lagring♣CPU EK Supreme HF♣GPU EK FC88 GTX♣Radiator XSPC RS360♣Tank Swiftech MCRES-Micro♣Pump - Swiftech MCP655 (Laing D5)♣Chassi Lian Li V1000♣

Permalänk
Medlem

Borde du inte ha fläkten på sidan att blåsa på moderkortet?

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Är lite smått förtjust i BTX, så jag gillar det.

Det där är varken ett BTX chassi eller moderkort.

Kabeldragning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det där är varken ett BTX chassi eller moderkort.

Kabeldragning?

Nu måste jag fått något om bakfoten här...
BTX = ATX fast upp-och-ner? :S

EDIT: Och på vänster sida av chassit, istället för höger. Glöm allt jag sagt, jag hänger med nu ^^

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hur faen har du satt fläktarna? Inkonsekvent luftflöde minst sagt... sätt den översta som in och den bakre (ovanför nätagget) som utblås! Så kommer det bli svalt å fint

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk

Nu är jag ingen expert men ska man verkligen lägga komponenterna på tyg sådär?

Permalänk
Medlem

Första gången jag bygger en dator som jag bryr mig om kablarna så jag e lite newb på det Kablarna till hårddiskarna kan jag inte göra så mkt åt eftersom dom inte är så mkt längre plus att dom ligger endå trycka mot chassit och är inte ivägen för luftflödet, dom andra större kablarna hade jag intryckta mot power knappen förut men datorn stängde av och på sig själv hela tiden så jag antog att dom kom åt den men vettefan, det verkar som datorn stänger av och på sig själv 1-2 ggr i varje start om datorn inte varit på på en stund, ngn som vet varför? Hur mkt skulle jag kunna förbättra luftflödet genom att tajta ihop kablarna, påverkar det ngt vidare? För hur det ser ut bryr jag mig icke om

På tal om fläktarna, dom där nere är korrekt satta, Noctuan blåser ju genom TRUE och sen drar chassi fläkten bakom ur den varma luften. Fläkten där upp drar ur den varma luften från 3870X2, chassit är designat så och det funkar kan jag säga, kommer ur massa varm luft från den

Och med stilren menade jag chassit, inte hur jag drar kablarna

FeliQ: vad menar du med LED fläktar? Att det är LED belysning på ngn av dom? Det är ingen fläkt som lyser.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Nu måste jag fått något om bakfoten här...
BTX = ATX fast upp-och-ner? :S

EDIT: Och på vänster sida av chassit, istället för höger. Glöm allt jag sagt, jag hänger med nu ^^

//Gorian

Visst är BTX "upp och ner", men ett ATX moderkortkort som vänds upp och ned blir inte automatiskt BTX. De ser helt annorlunda ut. BTX designades för bättre luftflöde för de stekheta p4orna med prescottkärnorna. Bilden förklarar http://www.pcstats.com/articleimages/200501/btx_pico.gif Projektet är väl typ nedlagt iom svalare cpus, vissa märkesdatorer använder det fortfarande.

Permalänk
Medlem

hmm ja fina grejor men jag undrar om det är 2 eller 3 ormar som har bosättit sig i dit chassi

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem

push and push på cpukylaren?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

fläktarna sitter ju hur som helst ser det ut som.. alla fläktar blåser in utom nätaggs fläkten.

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesper2k4
fläktarna sitter ju hur som helst ser det ut som.. alla fläktar blåser in utom nätaggs fläkten.

Läs vad jag har skrivit tack.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Snygg chassit, men kabeldragningen var ju lite sådär...
8P för att det är Lian-Li

EDIT: Ryser när jag ser hur du lagt grafikkortet helt oskyddat på sängen. Behåll alltid kortet i ESD-påsen som den ligger i när du köper kortet, annars kan den ta skada av statisk elektricitet. Textil brukar vara ganska duktigt på att samla på sig sånt.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Visst är BTX "upp och ner", men ett ATX moderkortkort som vänds upp och ned blir inte automatiskt BTX. De ser helt annorlunda ut. BTX designades för bättre luftflöde för de stekheta p4orna med prescottkärnorna. Bilden förklarar http://www.pcstats.com/articleimages/200501/btx_pico.gif Projektet är väl typ nedlagt iom svalare cpus, vissa märkesdatorer använder det fortfarande.

Tackar så mycket, allt är klarare för mig nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Ryser när jag ser hur du lagt grafikkortet helt oskyddat på sängen. Behåll alltid kortet i ESD-påsen som den ligger i när du köper kortet, annars kan den ta skada av statisk elektricitet. Textil brukar vara ganska duktigt på att samla på sig sånt.

Det här med ESD är överdrivet. Jag har meckat med ett väldigt stort antal datorer, och aldrig haft något som helst problem med ESD. Jag ser till att jorda mig i chassit först, men mer än så gör jag inte. Precis när jag började mecka datorer så använde jag ESD-armband och ESD-matta, men gav rätt snabbt upp idén.
Sålänge man har koll på vad ESD är och vad man absolut inte ska göra, och undvika, så är det lugnt. Att lägga sina komponenter fritt på golv/bord/sängen är oftast ofarligt. Fleece och katter är dock att undvika

Ledsen för OT!

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Sant Gorian, har åsså meckat en hel del med datorer genom åren och aldrig lyckats steka ngn del även fast jag haft sakerna liggandes på sängar, soffor, stolar osv. Men visst, dumt och ta risken, därför jag hade ESD armband när jag meckade med denna

Men svara nu, tjänar jag något på luftflödet i burken om jag skulle rensa upp kablarna bättre?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk

Lian li <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Men svara nu, tjänar jag något på luftflödet i burken om jag skulle rensa upp kablarna bättre?

Ja, men det är en marginell siffra. Nån/några grader kanske.
Tycker det är lite svårt att se, men om jag ser rätt så verkar de vara ganska tjockt med kablar nere vid hårddiskarna (i främre delen utav lådan)? Du skulle ju kunna se över det och försöka trycka undan dem så gott det går

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Mjo tänkt på det ända från början men som sagt så är det ingen längd kvar på flera av kablarna samt att några av dom sitter så tajt så blir inte så mkt skillnad lixom. Och det är inte värt det om jag bara tjänar några grader IMO. Proppen är redan uppe i 68-69C när jag har kört Prime95 på alla fyra i en längre tid och den går "bara" i ~3.19Ghz utan ngn extra volt och tror jag duger till mig bara spelen börjar utnyttja kärnorna så

Tack för svaret

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Ingen som stör sig på att han la grafikkortet utan skydd under i sängen?...

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korwish
Ingen som stör sig på att han la grafikkortet utan skydd under i sängen?...

Vad sägs om att du ägnar 10 sekunder utav ditt liv att läsa igenom tråden innan du postar?

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Det här med ESD är överdrivet. Jag har meckat med ett väldigt stort antal datorer, och aldrig haft något som helst problem med ESD. Jag ser till att jorda mig i chassit först, men mer än så gör jag inte. Precis när jag började mecka datorer så använde jag ESD-armband och ESD-matta, men gav rätt snabbt upp idén.
Sålänge man har koll på vad ESD är och vad man absolut inte ska göra, och undvika, så är det lugnt. Att lägga sina komponenter fritt på golv/bord/sängen är oftast ofarligt. Fleece och katter är dock att undvika

Ledsen för OT!

//Gorian

Har man otur så kan man pajja hela grafikkortet, dock så är risken ganska liten, men det är dumt att ta onödiga risker. Sen så visar sig ESD-skador ofta i efterhand och inte direkt vad jag vet.
Jag brukar inte använda ESD-armband och sånt själv, men är ändå nogrann med att inte lägga komponenter på ställen där det finns risk för statisk elektricitet, samt att aldrig ta direkt på ett chip utan först ta tag i kanten på t.ex grafikortet så att potentialerna jämnas ut.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n

På tal om fläktarna, dom där nere är korrekt satta, Noctuan blåser ju genom TRUE och sen drar chassi fläkten bakom ur den varma luften. Fläkten där upp drar ur den varma luften från 3870X2, chassit är designat så och det funkar kan jag säga, kommer ur massa varm luft från den

fläkten bakom TRUE drar in luft (sista bilden), så enda stället som luften försvinner ut ur lådan är genom nätaget.

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Medlem

Hm ok har känt om litegrann nu och det är svårt att känna men jag tror att den nedre, den bakom TRUE faktiskt drar in luft som du säger klas men den där uppe drar ut luft, nu har jag känt ordentligt på dom Hur ska jag ställa in dom 2 fläktarna för att få maximalt luft flöde? Som det är nu lr ändra? Känns ju som att där nere som drar in luft borde dra ut luft istället för att sammarbeta med TRUE/Noctuan bättre? Och drar den ut luft borde väl den där uppe dra in luft?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Altså, den vid grafikkortet drar väll inte ut nått ur själva lådan?

Varm luft stiger så fläktarna som drar ut luft ska va så högt som möjligt.

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Medlem

Alltså den där uppe drar ut luft och nu har jag tagit bort lite grejer runt den (det som var på bilden) så nu är den mer fri så nu drar den ur mer luft samt att jag ökat alla chassi fläktar till max i BIOSet. Och ja, den drar ur luft ur chassit, fläkten sitter ju helt öppet fast iochmed att den sitter nära 3870X2 kortet så är väl det från den den tar det mesta av den varma luften.

Hm om jag ska få max luftlöde så låter det ju helt klokt att göra som du säger, att fläkten där uppe ska dra ur luft ur lådan men då måste ju fläkten där nere skicka in luft och då sitter ju noctuan på TRUE på fel sida? Den borde ju isåfall sitta på andra sidan än på bilden och ta den kalla luften som chassi fläkten bakom den blåser in och sedan blåsa den genom TRUE och så tar fläkten där uppe hand om den varma luften och trycker ur den, det måste väl vara den bästa konfigurationen?

EDIT: iaf, har ändrar fläktarna som jag sa och det sänkte tempen med en 6-7 grader Så nu fick jag upp CPUn i lite snabbare FSB

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid