Byta enhetsbeteckning i DOS?

Permalänk

Byta enhetsbeteckning i DOS?

Finns det något sätt att ändra enhetsbeteckning på en hårddisk i DOS? Ska installera om Windows på min bärbara men av någon anledning, när jag startar med en bootfil av Win98 på mitt minneskort (har ingen diskettstation), så dyker hårddisken upp som D medan C är minneskortet :S Detta leder till att när jag kör igång installationen och datorn så småningom startar om så hittar den inte installationsfilerna - eftersom de ligger på D och inte C...

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Avstängd

Varför inte starta från win98skivan direkt?

Alternativt kopiera in installationfilerna på håddisken och för över systemet dit. Starta sen installation från disken som du nu bootat ifrån. Då bör den heta c:.

Permalänk

Nepp det gör den inte Har redan I386-mappen liggande på hårddisken och det är så jag påbörjar installationen. Men som sagt, när den väl har packat upp alla filer och ska starta om datorn för att påbörja själva installationen så knarkar det sig.

Har alltså ingen CD/DVD-läsare till den bärbara - därav att jag är tvungen att boota från SD-kortet och ha installationsfilerna liggande på hårddisken.

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Hedersmedlem

Diskettstation i den?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConraDargo
(har ingen diskettstation)

För tredje gången nu - jag bootar från SD-kortet, varpå jag har en image av en bootdiskett från Win98.

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Vila i frid

Lixom, en floppystation kostar 49 kronor. Lägga ned timmar på att fnula fram något - roligare kan man ha. Går det inte att fixa floppy eller CD men däremot USB kan du installera från USB skapad av BartPE. Gör det enkelt för det, slipp stressen och släng inte bort tid i onödan.

Permalänk

Jag förstår inte poängen med att spendera pengar på att kunna boota från en diskettstation istället för mitt SD-kort - när det nu fungerar precis lika bra (det här är ingenting nytt om ni trodde det) -_-'

Frågan här är inte "hur bootar jag?" utan "går det att ändra enhetsbeteckningen på min hårddisk från D till C i DOS", eftersom det nu är den som spökar och ingenting annat

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk

hmm... var rätt länge sen man satt i DOS och höll på. just nu kommer jag inte på något annat kommando än ASSIGN när det gäller enhetsbeteckningar. och det gör inget annat än omdirigerar diskförfrågningar till en annan enhet så det hjälper nog inte. funkar i alla fall såhär vill jag minnas 'assign x=y'. sen finns det en variabel för att lista originalbeteckningarna också men den minns jag inte.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Hedersmedlem

Det är därför en diskettstation hade varit bra, för då hade du inte fått problemet att den lagt sig på som C:\

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Aah du menar så ^^ Nå det ska nog lösa sig ändå detta, är på ett annat forum som har mer erfarenhet av att installera från SD-kort och får bra hjälp därifrån Det ironiska är att jag dessutom gick igenom hela den här processen mer eller mindre smärtfritt för bara ett par månader sedan men har glömt bort alla detaljer ^^'

Tack ändå!

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConraDargo
Jag förstår inte poängen med att spendera pengar på att kunna boota från en diskettstation istället för mitt SD-kort - när det nu fungerar precis lika bra (det här är ingenting nytt om ni trodde det) -_-'

Jo, vi ser ju att det fungerar precis lika bra...

Att du dessutom tror att det finns en i386-katalog med windows 98 är lite komiskt.

Om du hade gjort som jag sade så hade det fungerat. För över systemet och installationsfilerna på hårddisken, ta bort sd-kortet och boota från hårddisk så lovar jag dig att om du inte gjort något helt vansinningt fel eller oförutsägbart så kommer systemet att starta från c:

Alltså. Partitionera med fdisk, sätt disken till aktiv, formatera, kopiera in cab-filerna, för över systemet (sys c:), slit ut allt vad sdkort heter och boota om. Själva installationen kommer att gå snabbare om du lyckas dra igång smartdrv innan du kör installationen.

Lyckas du inte med detta så inse dina begränsningar och köp en usbfloppy om din maskin stödjer detta. Ett alternativ är att skaffa en 2.5"->3.5" adapter och göra ovanstående manöver på en stationär maskin och sen bara köra själva installationen på din laptop.

Eller så struntar du i det eftersom det inte finns någon poäng när ditt sd-kort fungerar så våldsamt bra......

Permalänk
Inaktiv

När jag har installerat om min M200 har jag använt mig utav en ghostad image, och bootat från nätverk (med PXE), sedan skrivit den till hårddisken, klart.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ju skönt att det löste sig, johanson

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Eller så struntar du i det eftersom det inte finns någon poäng när ditt sd-kort fungerar så våldsamt bra......

Exakta mundo - struntar i det när jag som sagt redan har gjort detta en gång för någon månad sedan och nu får instruktioner från ett annat forum med mer erfarenhet rörande ämnet Hemskt märkligt att det ska krångla såhär nu, det är egentligen ingenting märkvärdigt alls.

Men återigen - tack ändå!

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

c:\sys c: d:
starta om från hårddisken.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk

Problemet löst - det var för helt enkelt länge sedan man höll på med DOS och fdisk (och jag har ett väldigt dåligt minne) ^^'

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG