Datorn dör/startar om i en loop vid uppstart

Permalänk
Medlem

Datorn dör/startar om i en loop vid uppstart

Jahej! Jag har ett problem (obviously), min dator går ej längre att starta.

Igår fick jag äntligen igång min dator igen efter att jag bytt ut nätagget (det gamla sa pang) och allting funkade perfekt. Har datorn liggandes öppet på ett bord utan chassit så att jag kan se allt, alla fläktar fungerade och Windows fungerade felfritt.

När jag beställde det nya nätagget passade jag på att även skaffa en passiv nordbrygge-kylare (Zalman ZM-NB47J). Efter att ha kollat att datorn fungerade kopplade jag ur allting igen och började installera kylaren, något som jag aldrig gjort innan (har gjort på GPUn dock).

Eftersom kylaren inte passade riktigt utan tog upp plats som behövdes av mitt grafikkort, klippte jag bort några pinnar (kanske 7 st). Då kunde jag precis klämma in de båda sakerna. Hade dock stora problem med att få bort den gamla kylpastan från chipset (använde 96% alkohol, tops och skrapade), efter många försök fanns det fortfarande rester runt chipet. Dock tänkte jag att det inte skulle göra alltför stor skillnad och monterade kylaren ändå.

Lät datorn vara ett tag medan jag gjorde annat, sen kopplade jag ihop allt (fortf. utan chassi) och startade den. Först verkade allt vara bra (moderkortsloggan kom upp på skärmen), men efter ett par sekunder startade datorn om, vilket hände om och om igen tills jag efter 3-4 ggr stängde av den.

Ibland när jag startar stängs den helt enkelt bara av innan något ens syns på skärmen. Vissa gånger startar den om en gång för att sedan stängas av.

Jag har testat att koppla i den gamla fläkten till nordbryggan ifall det var så att den inte ville starta utan att känna igen en fläkt, men det gjorde ingen skillnad. Testade även i desperation att lägga fläkten ovanpå den nya kylflänsen och ha takfläkten igång, men det hjälpte inte .

Grafik-kortet sitter väldigt tight mot nordbryggekylaren, kylflänsen på kortet har kontakt med den och några kondensatorer kanske också har det. Jag vill inte kapa fler pinnar, så har inte testat det.

Den nya kylaren blir lite ljummen, men inte särskilt varm.

Någon som har en aning om vad som kan vara orsaken till detta?

Operativsystem: Microsoft Windows XP Home med SP2, antagligen senaste drivrutiner
Processor: AMD Athlon64 3700+
Processorkylare: Stock
Moderkort: EPoX EP-9NPAJ SLI
Minne: 2x 1024MB Corsair CMX1024-3200C2 PC3200 400MHz
Grafikkort: Gainward Geforce 7800GT 256MB PCI-E
Hårddisk: Samsung SpinPoint SP2514N 250GB 7200rpm 8MB PATA
Nätaggregat: Corsair CMPSU-550VX
Övrig kylning: vanligtvis en 120mm, men nu utan chassi: Takfläkt rakt ovanför, Zalman ZM-NB47J på Nordbryggan
Övriga komponenter: Soundblaster X-Fi XtremeMusic, Sony DVD-ROM, NEC DVD-R/W, Floppy
Temperaturer: Dunno

Tack på förhand /Sobieski

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för att datorer startar om och om igen... min enda lösning har varit att ominstallera Windows. Det fungerar bra, om man inte har mycket att förlora på systemdisken.

Men själv har jag aldrig råkat ut för något sånt efter att ha modifiera/installera ny hårdvara.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag har svårt att se att Windows har något med det att göra, då datorn startar om långt innan den börjat ladda OS.

Permalänk
Hedersmedlem

Nollställt cmos/bios?
Det kan faktiskt vara moderkortet som fick sig en smäll när det gamla nätagget gick, testa att köra med ett minne i och se om den uppför sig

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Kan det vara så att något strömledande har kontakt med flänsen och det blir fel pga detta?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Nollställt cmos/bios?
Det kan faktiskt vara moderkortet som fick sig en smäll när det gamla nätagget gick, testa att köra med ett minne i och se om den uppför sig

Ska testa detta snart, tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Kan det vara så att något strömledande har kontakt med flänsen och det blir fel pga detta?

Mjo, funderade på det också, men en kondensators utsida är väl inte strömförande?

Permalänk

Kondensatorernas utsida är väl gjort av någon metall? Iaf de jag har. Väldigt många metaller är strömförande. Sen är det inte säkert det beror på detta ändå, men kan vara en idé att testa iaf. Problemet är väl bara att om det nu beror på detta så kanske något är förstört redan.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Testade att byta tillbaka till den äckligt väsnande fläkten och det verkar funka bra, dator står och visar "CMOS checksum error -defaults loaded" "System is now in safe mode" "Please re-setting [sic] the CPU-frequency in the CMOS setup"

"Press F1 to continue, DEL to enter SETUP"

hur ska jag tolka detta? är det en framgång?

EDIT: Jag gick in i SETUP och ändrade till "Previous Values" (Ration ändrades då från 5 till 11, vilket ger mig 200x11=2200) och nu funkar det! Men jag har fortfarande stock-kylaren nu, så det får vara så ett tag tills jag glömt hur jag alltid lyckas trampa i klaveret såattsäga.

Tack för er hjälp, kommer tillbaka om det visar sig vara nåt som fortfarande ligger och lurar :).