Permalänk
Medlem

Minnestiming på P5B (Snurrig)

Har sökt och googlat, men blir inte klok på asus p5b's minnestimings. En screenshot på inställningarna ses här:

De fyra översta inställningarna är rätt klara, men resten under har jag inte riktigt lyckats klura ut. Det jag vet är att om jag sätter det på auto (SPD) så kommer jag inte åt några inställningar, men datorn bootar. Sätter jag timings manuellt till minnenas specade timing 5-5-5-15 för samma frekvens så bootar inte datorn. Var kan man se vilka de andra inställningarna bör vara/är just nu?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Entusiast

Prova att höja spänningen till minnena, jag vet av egna erfaranheter att Bios ger mindre spänning än vad den påstår sig ge.
Du kan ju tex sätta minnena på max vilket som är 2.1 volt. Se om den datorn startar vid dina intällningar. Om den startar så sänker du spänningen ett snäpp, prova igen osv.

Vad har du för minnen?

Har du Cpu-z? Den visar vilka inställningar du har, och även dem du får när du sätter dem på auto.

Permalänk
Medlem

Det är inga värstingminnen så skratta inte (de var dyra innan),
2 stickor https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...
och 2 stickor https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ... .

Angående att höja spänningarna, så är det samma spänning när jag lägger timings på SPD som manuellt. (ställs in på ett annat ställe) Jag tror att det är de nedersta timingsinställningarna som är knasiga och för tighta.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Entusiast

Du kan ju prova att höja DRAM TRFC till 42. 42 var standard timing på mina gamla Corsair Xms2:or, Själv så sänkte jag från 42 till 35, och alla värderna som var på 10 satte jag på 9. Du kan ju alltid prova att höja dem till 11, för som du själv sade så var inte minnen dem bästa.

Angående spänningen så påverkas den inte av SPD inställningarna. Du får ställa in dem manuellt. De står förmodligen redan auto.

Edit: Vid närmare eftertanke så slog det mig att dina minnen inte har kylflänsar. Så att sätta dem på 2.1 kan vara lite till att ta i såvida inte du har väldigt god ventilation i ditt chassi. Jag tror inte att det är hela världen att köra på 2.1 utan flänsar, men du bör ju känna på dem för att se att dem inte är glödheta.

Permalänk
Medlem

Dra ner Cpu-Z så kommer du att se vad de går i när du kör på Auto. Är ju en bra utgångspunkt, eller?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necrodude
Du kan ju prova att höja DRAM TRFC till 42. 42 var standard timing på mina gamla Corsair Xms2:or, Själv så sänkte jag från 42 till 35, och alla värderna som var på 10 satte jag på 9. Du kan ju alltid prova att höja dem till 11, för som du själv sade så var inte minnen dem bästa.

Angående spänningen så påverkas den inte av SPD inställningarna. Du får ställa in dem manuellt. De står förmodligen redan auto.

Edit: Vid närmare eftertanke så slog det mig att dina minnen inte har kylflänsar. Så att sätta dem på 2.1 kan vara lite till att ta i såvida inte du har väldigt god ventilation i ditt chassi. Jag tror inte att det är hela världen att köra på 2.1 utan flänsar, men du bör ju känna på dem för att se att dem inte är glödheta.

Får nog försöka ställa upp saker sen när jag är klar med ett projekt, men det bästa vore ju så klart om man kunde se inställningarna som de är nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Dra ner Cpu-Z så kommer du att se vad de går i när du kör på Auto. Är ju en bra utgångspunkt, eller?

Det kan man tycka. Men det går inte för sig, då programmet visar för lite info, visar bara 4-4-4-12 CR:2T. Detta är förresten anledningen till att jag vill kunna ändra till 5-5-5-15.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan

De fyra översta inställningarna är rätt klara, men resten under har jag inte riktigt lyckats klura ut. Det jag vet är att om jag sätter det på auto (SPD) så kommer jag inte åt några inställningar, men datorn bootar. Sätter jag timings manuellt till minnenas specade timing 5-5-5-15 för samma frekvens så bootar inte datorn. Var kan man se vilka de andra inställningarna bör vara/är just nu?

om du sätter manuellt ska det funka.
kan pröva lite olika, tex 5.6.6.18 etc..

då du har olika märken kan det vara en orsak men det bör funka.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
om du sätter manuellt ska det funka.
kan pröva lite olika, tex 5.6.6.18 etc..

då du har olika märken kan det vara en orsak men det bör funka.

Mjo, men det gör det inte pga att de andra settingen är off.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>