Geforce 9800 GTX – bilder och specifikationer

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Fattar inte varför dom kör en sån låg sketen bus hastighet, jag vill se ett nytt ultra med 784mb minne, helst 1gb och bus på 380 eller 512.

Just att öka busbredden måste kosta rejält, tänk vilket pill att få ett halvt tusen dataledningar att fungera.
Då är nog snabbare minnen en lättare väg att gå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Men detta är väl inte dom officiela specsen, Dessa är väl såna som har "läckt ut" altså behöver inte kortet ha dom specsen som det står där, Det har väl hänt förr att ut läckta specs har varit felaktiga..

Men jag tror att det här kortet kommer ligga i ungefär samma klass som 8800 gt/ultra, Kanske lite bättre, men det kommer sälja och det är bara bra för Nvidia och grafikkorts tillverkarna, eftersom kärnan blir billigare att tillverka destomer gånger den är gjord..

Permalänk
Medlem

känns som att det inte är nån ide att byta ut sitt 8800gts 640mb blir att skaffa ett till (begagnat så klart) eller så blir det ati om man vill ha mera prestanda känner mig just nu väldigt besviken på 9800 serien..

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

dom kunde ju i alla fall fläskat på med 1024Mb ram eller 768mb ram med 384bit buss så det vart någorlunde likvärdigt med äldre GTX/Ultra. Vist G92 är snabbare och en vässad sådan är väl inte helkasst då vi vetr att dom clockar trätt bra men som sagt dom kunde ju drat te med fetarbuss å lite mer ram då vi redan vet att det är möjligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Fattar inte varför dom kör en sån låg sketen bus hastighet, jag vill se ett nytt ultra med 784mb minne, helst 1gb och bus på 380 eller 512.

jag vill se ett ULTRAx2...DET skulle vara top of the line...

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

Är du besviken på specifikationerna?

Nej! Då jag redan köpt ett 8800GT så behöver jag inte känna att jag borde väntat på detta

Permalänk
Medlem

När kommer detta ut då tro?

Visa signatur

IT kommer att vara vår framtid. Naturen kommer vara vår framtid. Fundera ut någon bra kombernation så får vi jord ett bra liv.

Permalänk

Är du besviken på specifikationerna? nope, detta är precis vad jag väntade mig skulle hända :P.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

antar att 8800gt och gts lika gärna kunde hetat 9800gt och gts. Samtidigt förstår man väl att de inte skulle utveckla en ny kärna till 9800gtx. Men ändå... kunde ökat antalet stream processorer eller något annat än bara högre frekvenser. Nu står det inte vilken typ av minne det använder, men sålänge de inte använder GDDR5 och kostar under 3000 så är väl missnöjet befogat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

är 90% att detta kort kommer ta Ultran, som i sin tur presterar likvärdigt 3870x2(att ATI ska inneha prestandakronan är rent bullsh).. till ett likvärdigt pris men ändå billigare i drift, svalare etc... Go nVidia!

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aster
Är det bara jag som tror mer och mer på min teori att nvidia helt enkelt hoppade över en generation då r600 kom och därför nu endast förbättrar sin förra ?

Kan nog stämma rätt bra, åtminstone efter att ha sett specifikationerna. Blir helt klart kvar på mina 8800GTX, känns så meningslöst att byta efter det här.

Visa signatur

Core i9 9900K @ 5.0GHz | Alphacool Eisblock XPX | MSI Z390 MPG Gaming Pro Carbon | Thermaltake The Tower 900 | 2 x 480 rad + 2 x EK XRes 140 Revo D5 | MSI RTX 3090Ti Gaming X Trio 24GB | HDD: 1x500GB Samsung 970 EVO M.2, 2 x 480GB SSD + 2 x 4TB HDD @ RAID 0 | 64GB HyperX Beast RGB 3600MHz DDR4 | EVGA Supernova G2 1600W | Philips 65PUS7502/12 | Logitech lineup: G910 Orion Spark, G502 Proteus Core, Z-5500 5.1, G933 & G27, G840 musmatta

Permalänk
Medlem

Men ork,
fan vad lata Nvidia har blivit, känns inte som om dom kommit med något revolutionerande sedan 8800GT, bara små överklockningar och ett par shaders till. I detta fallet kan man ju lika gärna köpa ett fabriksöverklockat 8800GTS 512, lär ju prestera mkt bättre för en mindre summa pengar. Ända bra med detta är väl möjligtvis 3-way SLI.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

ptjaaa för de som vill köpa 98GTX är väl då bara hoppas detta inte kommer säljas lika dyrt som ultra

Permalänk
Medlem

Klart vill nVidia ha ett nytt namn och konkurera med nu när ATI har annonserat att HD4000 serie är på väg till sommar. Visserligen bra för konkurensen men kom igen, detta är ju nästintill skandalöst, att bara trimma upp 8800GT/GTS, inte ens ökat minne.
Äsch, själv tycker jag att en HD4870 1Gb GDDR5 låter betydlig mer intressant om jag skulle vilja byta ut mitt 8800GTX OC under detta år. Hoppas bara att ATI inte levererar samma skräp som HD2000/3000 serie den här gången

Permalänk
Hjälpsam

Jag tror vi är lite för bortskämda, man kan inte förvänta sig ett lika stort lyft som 8800-korten var, varenda gång.
Även om dom nya 8800GT/GTS-korten borde hetat 9800GT/GTS är det fina kort, som är både snabbare billigare än sina föregångare.
Nu tror jag vi kan tacka ATI för att dom är billigare men ändå.
9800GTX kommer att bli snabbare än 8800GTX det är jag säker på.
Sen kommer nog också ett 9800 Ultra som spöar 8800 Ultra också, även om utskåpningen inte blir så stor en del hoppats på.
Det stora lyftet med 9800-serien verkar bli vad dom kostar tänk på vad 8800 korten kostade för ett halvår sedan.
Nvidia måste titta på prestanda per krona för att kunna konkurera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Hmm... jag börjar misstänka att nvidia har problem med strömläckage, ganska vanligt vid krymt kärna. Kolla bara hur elförbrukning skenar iväg mellan Gt och Gts. Det skulle förklara förseningarna.

Vore bra, så Ati kommer ikapp. Det är möjligt att både G94 och G92 fastnat på grund av det. Men spekulationer är bara just det. Live är vad som gäller och snart får vi se.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag tror vi är lite för bortskämda, man kan inte förvänta sig ett lika stort lyft som 8800-korten var, varenda gång.
Även om dom nya 8800GT/GTS-korten borde hetat 9800GT/GTS är det fina kort, som är både snabbare billigare än sina föregångare.
Nu tror jag vi kan tacka ATI för att dom är billigare men ändå.
9800GTX kommer att bli snabbare än 8800GTX det är jag säker på.
Sen kommer nog också ett 9800 Ultra som spöar 8800 Ultra också, även om utskåpningen inte blir så stor en del hoppats på.
Det stora lyftet med 9800-serien verkar bli vad dom kostar tänk på vad 8800 korten kostade för ett halvår sedan.
Nvidia måste titta på prestanda per krona för att kunna konkurera.

Låter faktiskt troligt. Dock tycker jag att det verkar konstigt att ATI fortsätter satsa på samma serie som r600, då den i många fall varit ett misslyckande.
Bara att hoppas på det bästa.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Dom vill väl att ATI ska ha en chans också, NVIDIA vill ju inte att dom ska falla...

Hoppas ATI vinner nästa strid vad det gäller grafikkort...dom ligger så långt efter nu :/

troligt va....

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
är 90% att detta kort kommer ta Ultran, som i sin tur presterar likvärdigt 3870x2(att ATI ska inneha prestandakronan är rent bullsh).. till ett likvärdigt pris men ändå billigare i drift, svalare etc... Go nVidia!

Varför skulle inte Ati kunna ha prestandakronan? De har haft det förut.. ett sådant tillfälle är 9800xt. Ati var ju helt överlägsen FX 5 serien då. Till sommaren kan vi mycket väl se ett Ati-kort på topp.

Om du menar dagsläget är det nog inte någon har kronan, eftersom 8800 Ultra och 3870X2 är rätt så likvärdiga när det gäller prestanda. I vissa spel vinner ena och i vissa andra.

Och det är bara dumt att vara fanboy, eftersom det är mer ekonomiskt nyttigt att satsa på det bättre.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Mycket snack om att 9800GTX bara har 512MB minne. Det kommer självklart släppas 1024MB versioner som 8800GT/GTS. Nu är det också så att 512MB kommer man ganska långt med idag och grafikkorten måste bli bra snabbare för att verkligen dra nytta av 1024MB ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Varför skulle inte Ati kunna ha prestandakronan? De har haft det förut.. ett sådant tillfälle är 9800xt. Ati var ju helt överlägsen FX 5 serien då. Till sommaren kan vi mycket väl se ett Ati-kort på topp.

Om du menar dagsläget är det nog inte någon har kronan, eftersom 8800 Ultra och 3870X2 är rätt så likvärdiga när det gäller prestanda. I vissa spel vinner ena och i vissa andra.

Och det är bara dumt att vara fanboy, eftersom det är mer ekonomiskt nyttigt att satsa på det bättre.

Jag är inte fanboy, men tänk själv... Nvidia släppte Ultran säkerligen ett helt år sen, sen dess har ÄNTLIGEN ATI kommit med något LIKVÄRDIGT, mindre tillverkningsprocess och allting, men ändå presterar dom likvärdigt! Prestandamässigt ligger Nvidia framför ATI, inget snack om saken. Och jag syftar på prestandakronan just nu(eller 8800 generationen), inte innan, jag vet faktist inte alls något om gamla tiderna... Men förstår du hur jag tänker? ATI var tvunga o klistra ihopa TVÅ grafikkort till ett, ha mindre tillverkningsprocess, och vad har de efter ett år? Likvärdigt.. pss

men 4870x2 eller vad det ska heta verkar grymt enligt specifikationerna...

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Jag ser det som 9800 serien är som 7900 serien dvs en optimering av en tidigare generation.

Låt oss hoppas att 10800(?) är ett lika stort steg som 8800 serien.

Permalänk

Döm inte ut kortet förräns ni har sett benchmarks eller speltester.
Det är ungefär som att säga att en 500hästkrafters Volvo presterar bättre än en 400hästkrafters Ferrari, går lixom inte.
Vänta å se va kortet kan göra, det tänker jag göra.
Att dom väljer G92 är väl för dom vill sälja mer av den kärnan kanske... dessutom har dom inget nytt kort på gång oxå som kommer vara mer än 50% bättre?
Vänta tills dess då....ni som har köpt 88xx serien behöver väl inte köpa nåt nytt..även om ni har pengar till det...Crysis känns inte värdigt riktigt när det inte är så många som gillat spelet. Det kommer nog fortfarande kräva för mycket för att man ska kunna spela det på en bra fps med ett high-end kort på Very High i 1680x1050 med AA och Anisotropic.

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk

Att det skulle vara ett överklockat G92 om dom här specifikationerna stämmer är felaktigt. Sen när blev 8800GT/GTS lika långt som 8800GTX? Jag tror inte dom gör 9800GTX längre för att imponera. Det ligger en hund begraven här, jag tror att 9800GTX's prestanda kommer överraska många.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Att det skulle vara ett överklockat G92 om dom här specifikationerna stämmer är felaktigt. Sen när blev 8800GT/GTS lika långt som 8800GTX? Jag tror inte dom gör 9800GTX längre för att imponera. Det ligger en hund begraven här, jag tror att 9800GTX's prestanda kommer överraska många.

Hm, ja det är ju faktiskt längre, Nvidia kan ha en gravad hund bland skelletten i garderoben.
Vi får se.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Låter faktiskt troligt. Dock tycker jag att det verkar konstigt att ATI fortsätter satsa på samma serie som r600, då den i många fall varit ett misslyckande.
Bara att hoppas på det bästa.

Tja, har man spenderat X antal hundra miljoner dollar på utvecklandet av sin DX10 arkitektur så får man ju använda det man har, tar ju som bekant minst 2-3 år att designa en helt ny arkitektur (nvidia höll på i fyra år med G80-serien). Det är liksom inte bara så lätt som att bara slänga upp en ny arkitektur på nolltid, utveckling tar tid.
nvidia satt ju även de och ugglade på FX-serien ett bra tag trots att den inte var konkurrenskraftig, just för att de inte hade något annat!

Angående 8800GTX så kan man ju förstå nvidia rent ekonomiskt, att basera hela sin produktfamilj från högre mainstream till hi-end på en och samma kärna har ju uppenbara ekonomiska fördelar.
Men samtidigt känns det ju trisst att det sen G80 lanserades knappt har Hänt någonting med den absoluta prestandan man kan få från ett kort även om det blivit mycket billigare för samma prestanda.

Dock så finns det ju ett marknadssegment som inte bryr sig om pris, utan enbart vill ha det absolut snabbaste som går att få tag på, också det mest prestigetyngda segmentet, trist att det inte får en reding prestandaförbättring!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

antagligen är detta sista försök få ut så mycket pengar som möjligt av 8800 generationen. känns som detta är inte är kodnamn gt200 som nvidia tänkt släppa. de släper säkert gt200 under samma period som ati släpper 700?eller lite efter vad tror ni?

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk

Om specsen på ATIs nya HD 4870 X2 stämmer så kommer ju ATI smiska Nvidia ganska rejält när det gäller toppprestanda.

Är inte alls nöjd med specsen på 98GTX, hade förväntat mig något bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
Döm inte ut kortet förräns ni har sett benchmarks eller speltester.
Det är ungefär som att säga att en 500hästkrafters Volvo presterar bättre än en 400hästkrafters Ferrari, går lixom inte.
Vänta å se va kortet kan göra, det tänker jag göra.
Att dom väljer G92 är väl för dom vill sälja mer av den kärnan kanske... dessutom har dom inget nytt kort på gång oxå som kommer vara mer än 50% bättre?
Vänta tills dess då....ni som har köpt 88xx serien behöver väl inte köpa nåt nytt..även om ni har pengar till det...Crysis känns inte värdigt riktigt när det inte är så många som gillat spelet. Det kommer nog fortfarande kräva för mycket för att man ska kunna spela det på en bra fps med ett high-end kort på Very High i 1680x1050 med AA och Anisotropic.

Man behöver väl inte vara Einstein för att klura ut att det här kortet är ju inget speciellt, man kan ju tro det om man går på namnet.

Jag skulle väldigt gärna vilja se detta kort i ett Crysis benchmark 1920x1200 med lite AA/AF maxat tro fan inte ens 2 såna lär göra 60fps stabilt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Jag är inte fanboy, men tänk själv... Nvidia släppte Ultran säkerligen ett helt år sen, sen dess har ÄNTLIGEN ATI kommit med något LIKVÄRDIGT, mindre tillverkningsprocess och allting, men ändå presterar dom likvärdigt! Prestandamässigt ligger Nvidia framför ATI, inget snack om saken. Och jag syftar på prestandakronan just nu(eller 8800 generationen), inte innan, jag vet faktist inte alls något om gamla tiderna... Men förstår du hur jag tänker? ATI var tvunga o klistra ihopa TVÅ grafikkort till ett, ha mindre tillverkningsprocess, och vad har de efter ett år? Likvärdigt.. pss

men 4870x2 eller vad det ska heta verkar grymt enligt specifikationerna...

så du menar att 2 kärnor på 1 pcb är två ihopklistrad grafikkort? vad är då 98GX2 ? prestanda/krona och prestandamässigt, är det samma kategori ?

men yes, låt oss gå efter ditt resonemang. ultran som har EN kärna prestar likvärdig som 3870x2 som har TVÅ kärnor. billigaste ultran ligger på 5100kr medans billigaste 3870x2 är på 3400kr med avrundning. Vilket hade du valt ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romulus
Jag ser det som 9800 serien är som 7900 serien dvs en optimering av en tidigare generation.

Låt oss hoppas att 10800(?) är ett lika stort steg som 8800 serien.

blir så jobbigt och skriva 10800 jag hoppas de kommer på ett vettigt kort namn/nummer för de nya generationen