Permalänk

Inaktivera touchpad på 3415W

Som Rubriken lyder . Kan man inaktivera touchpaden på min Znote 3415W ? Googlat lite men kan inget hitta. Detta är enormt störande då ja bara skriver eller spelar. Kör me vanlig musm så ja behöver inte touchpaden. Snälla hjäälp!

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem

borde gå i enhetshateraren

Permalänk
Medlem

Finns det inte en knapp för det? På min Zepto 6024W så slår man av och på musen med fn+f6, det borde finnas något liknande på din tycker jag. Leta efter en ikon som ser ut som en hand och fyrkant på tangentbordet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Finns det inte en knapp för det? På min Zepto 6024W så slår man av och på musen med fn+f6, det borde finnas något liknande på din tycker jag. Leta efter en ikon som ser ut som en hand och fyrkant på tangentbordet.

finns tyvärr ingen sån knapp. har testat att ta bort drivrutinerna men den lägger in de igen efter man startat om datorn utan att kunna göra ngt. otroligt störigt

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eLEMENT::
finns tyvärr ingen sån knapp. har testat att ta bort drivrutinerna men den lägger in de igen efter man startat om datorn utan att kunna göra ngt. otroligt störigt

du ska inte ta bort drivrutiner du ska disable den *right click*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-dr3am
du ska inte ta bort drivrutiner du ska disable den *right click*

jo ja vet glömde skriva att det gick inte. den inaktiveringsgrejen va inaktiverad. så ja känner mej ganska låst. möjligt att man kan gå in i regedit å pilla men de vet ja inte hur man gör

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem

Ok, skumt att det inte finns någon knapp för att stänga av touchpaden, det trodde jag var så gott som standard på bärbara.

Men har du installerat drivrutinerna till touchpaden? Det ska visst finnas något konfigurationsprogram med. Gå in på kontrollpanelen och sen mus, och se om det kanske går att ställa in något där. Om det är att man klickar om man kommer åt musen som du stör dig på så ska det i alla fall gå att stänga av det, men om det går att stänga av den helt vet jag inte.

Men jag kör inte windows själv, så jag har ingen erfarenhet hur det funkar där. Men i linux så har man i alla fall synaptics, och där kan man ställa in i princip vad som helst. Att stänga av musen är inga problem, så det vore konstigt om inte det gick att göra enkelt i windows.

Permalänk
Medlem

Jag löste mitt problem smidigast med att ladda ner Synoptics där man kan stänga och ställa in touchpad.

Permalänk
Medlem

McGyver har lösningen, tejpa en pappersbit som en lucka över bara..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
McGyver har lösningen, tejpa en pappersbit som en lucka över bara..

har funderat på detta^^ verkar vara den enda lösningen. tack iaf

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eLEMENT::
enda lösningen

det enkla är ibland det geniala som det sägs.

annars kan du kolla i BIOS, vissa bärbara burkar har ett val att inaktivera alternativ (paddan alltså) när mus är ipluggad. men som sagt, vissa.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

hade kollat i BIOS innan me. testade synaptics drivrutiner å de fungerar kanon till å disabla touchpaden. dock fungerar inte övriga synaptics drivrutiner som att konfigurera touchpaden, tex vilken yta som ska göra vad osv. men wtf! de spelar juh ingen roll

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710