Frågor om WD MyBook World Edition II

Permalänk
Medlem

Frågor om WD MyBook World Edition II

Sitter nu med en Western Digital My Book World Edition II kopplad till nätverket. Är överlag nöjd, men har några frågor.

1. Vilken överföringshastighet kan man förvänta sig över 100mbit nätverk? När jag nu överför kommer jag upp i max 4.5 MB/s (enligt filkopieringsrutan i Vista). Borde man inte få runt det dubbla på 100mbit, eller är det bara i teorin?
Bör man vara vaksam på hur nätverkssladdarna ligger, kan man tappa prestanda om de ligger för nära andra sladdar eller transformatorer?

2. Att överföra stora filer ger bättre prestanda än små filer, är det normalt? Överför jag en 4 GB iso-fil går det mycket fortare än t.ex. 500 filer som totalt också är på 4 GB. Förstår att fler filer tar lite mer tid då index på disken måste ändras för varje, men skillnaden är ju jättestor. Det kan ta mer än dubbla tiden att överföra samma mängd data om den består av många filer jämfört mot en stor fil, är det normalt?

3. Har råkat ut för att några filer i en mapp inte kan raderas. Den säger att behörighet saknas även fast det user-konto jag ansluter med har full access och utan problem kan ändra/radera alla andra filer och mappar i samma filträd. Vad har hänt med dessa filer? Varför får jag inte bort dem?

4. Kan man bara ansluta nätverkenheter (som enhetsbokstäver) till de "Shared Folders" man skapat? Eller kan man få hela hårddisken med alla dess "Shared Folders" som en nätverksenhet i utforskaren?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Bump! Intressant, och jag skulle gärna få svar på samma fråga.

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem

Re: Frågor om WD MyBook World Edition II

Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
Sitter nu med en Western Digital My Book World Edition II kopplad till nätverket. Är överlag nöjd, men har några frågor.

1. Vilken överföringshastighet kan man förvänta sig över 100mbit nätverk? När jag nu överför kommer jag upp i max 4.5 MB/s (enligt filkopieringsrutan i Vista). Borde man inte få runt det dubbla på 100mbit, eller är det bara i teorin?
Bör man vara vaksam på hur nätverkssladdarna ligger, kan man tappa prestanda om de ligger för nära andra sladdar eller transformatorer?

Andra tester har fått ut runt 9MB/s, men ibland kanske Vista kan vara flaskhalsen? Är det många småfiler, eller är den en stor fil?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
2. Att överföra stora filer ger bättre prestanda än små filer, är det normalt? Överför jag en 4 GB iso-fil går det mycket fortare än t.ex. 500 filer som totalt också är på 4 GB. Förstår att fler filer tar lite mer tid då index på disken måste ändras för varje, men skillnaden är ju jättestor. Det kan ta mer än dubbla tiden att överföra samma mängd data om den består av många filer jämfört mot en stor fil, är det normalt?

Det är helt normalt, testa själv kopiera mellan två vanliga hårddiskar eller bara lokalt på din hårddisk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
3. Har råkat ut för att några filer i en mapp inte kan raderas. Den säger att behörighet saknas även fast det user-konto jag ansluter med har full access och utan problem kan ändra/radera alla andra filer och mappar i samma filträd. Vad har hänt med dessa filer? Varför får jag inte bort dem?

Väldigt märkligt, tyvärr har jag ingen bra förklaring. Har du testat att starta om enheten för att se om sakerna ligger kvar? Mest så att det inte är någon cache som ligger och bråkar med dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
4. Kan man bara ansluta nätverkenheter (som enhetsbokstäver) till de "Shared Folders" man skapat? Eller kan man få hela hårddisken med alla dess "Shared Folders" som en nätverksenhet i utforskaren?

Det går bara med de delade mappar du skapar, vill minnas den bygger på linux (och därmed Samba). Hade det varit Windows i botten (Typ Home Server, XP Embedded eller dylikt) så hade du kunnat nå hela disken genom att mappa upp utdelningen c$.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem

Låter helt klart som en Vista-bugg, men den skall väl ha rättats till iom SP1

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)