Extremt långsam uppladdning, Bahnhof GBG 100/10

Permalänk
Medlem

Extremt långsam uppladdning, Bahnhof GBG 100/10

Hej!

Mitt bostadsområde (BRF Masthugget) blev nyligen anslutet till Teracoms stadsnät i Göteborg (relativt nytt så vitt jag förstått det, tror vi är det enda området som har det).

Valet av leverantör föll på Bahnhof eftersom de verkar värna om kundens integritet bl.a. Vi beställde deras 100/10-tjänst.

Nu till det konstiga: Det går _extremt_ segt att ladda upp. Nedhastigheten kan jag inte direkt klaga på, brukar få mellan 30 och 50 Mbit/s i TPTest och har tankat filer i runt 5 MB/s. Ok, det är inte topphastigheter men det räcker för mig. När man laddar upp är det dock en helt annan femma. I TPTest får jag omkring 0,6 Mbit/s (har fått ~1 Mbit/s som max) och när jag laddar upp filer till t.ex. Bahnhofs FTP-server går det i ~100 kB/s. Det är jag definitivt inte nöjd med.

Har någon annan detta bredband och vad är i så fall era erfarenheter?

Har någon person här någon aning om vad som skulle kunna tänkas vara fel, om felet ligger på min sida?

Jag har anslutit datorn direkt i bredbandsuttaget, ingen switch/router emellan, ingen firewall och har provat olika kablar samt olika datorer. En konstig grej att flika in här är att jag får ungefär samma hastigheter i TPTest både mätt med min dator (iBook G4) samt med en stationär PC (något äldre P4). När min pappa försöker ansluta med sin laptop (hyfsat ny PC-laptop) får han dock ännu sämre hastigheter. Det tar _lång_ tid för sidor att laddas och han får något i stil med 0,5 Mbit/s både upp och ned i TPTest (om sidan ens kan laddas)... Det känns segare än modem och är helt oanvändbart, även till vanlig surfning. Han har dock inte några problem med att få ut bra hastigheter från vårt befintliga bredband.

Med vårt befintliga bredband (BBB VDSL) får jag ut omkring 11/8 av utlovande 12/9 så jag tror inte det är något fel på min dator. Det känns dock väldigt konstigt att det går så extremt sakta när vi provar med min pappas dator... Jag vet inte vad jag ska tro. Möjligtvis skulle det kunna vara fel på själva bredbandsuttaget, om det blivit skadat under installationen eller något sådan? Låter det rimligt? Båda datorerna kör dock 100 Mbit/s full-duplex så vitt jag kan se.

Jag har provat olika duplexinställningar och det verkar inte förbättra något. Om jag byter inställningar till 10 Mbit/s full-duplex får jag ut omkring 10/0,6 dvs. samma låga upladdningshastighet men sämre nedladddningshastighet.

Tacksam för svar!

Mvh

Martin

Permalänk
Medlem

Spåntant skulle jag säga att din leverantör har för klen lina in i erat stadsnät. Det du skulle pröva är att köra lite tester inom ditt stadsnät och se om du får normala hastigheter, om du får det så är det bara att byta operatör eller klaga...

Permalänk
Medlem

Hur kan jag köra tester inom stadsnätet? När jag traceroutar så är mitt första hopp Bahnhofs server i Stockholm (~8ms). Möjligtvis har jag blandat ihop begreppen, jag vet inte om det vi har egentligen är ett stadsnät? Det är i varje fall ett öppet nät då vi har olika leverantörer att välja på.

Min första reaktion var också att det måste vara Bahnhofs fel, det som fick mig att bli lite misstänksam och fundera på om det kunde vara fel på kabeln eller något i den stilen var att det gick så _extremt_ långsamt/inte funkade alls på min pappas dator, när det faktiskt gick helt ok bortsett från uppladdning med min dator.

Permalänk
Inaktiv

Har samma problem, men åt andra hållet.
Pratade med Bahnhpf flera gånger och det skulle till en uppgradering för att lösa problemet. en månad senare ringer jag, då jag fortfarande har problem och dom säger att uppgraderingen är gjord.

Nu när jag ringde och sa upp Bahnhof så säger dom att uppgraderingen inte är gjord pga att Norrsken som företaget som ska göra uppgraderingen heter, inte har fått komma in i skåpet för Telia. Telia är OP i vårat stadsnät.

Permalänk
Medlem

Re: Extremt långsam uppladdning, Bahnhof GBG 100/10

Citat:

Ursprungligen inskrivet av redpixel
Båda datorerna kör dock 100 Mbit/s full-duplex så vitt jag kan se.

Jag har provat olika duplexinställningar och det verkar inte förbättra något. Om jag byter inställningar till 10 Mbit/s full-duplex får jag ut omkring 10/0,6 dvs. samma låga upladdningshastighet men sämre nedladddningshastighet.

Det viktiga när vi pratar om duplexinställningar är att det är likadant inställt i båda ändarna. Exempelvis Auto---Auto eller Full---Full

Ifall ena sidan är manuellt konfigurerade och den andra kör auto som kommer den sidan som är manuellt konfigurerade inte vilja delta i snacket om duplex och auto sidan kommer att sätta sig i halv-duplex som är default. Exemeplvis om din ISP har auto och du ansluter med Full. Så kommer din ISP's anslutning emot dig att ställa sig i halv.

Permalänk
Medlem

Har samma problem dock med Bredband2 stadsnät 100/100, tankar i dryga 11mb/s men laddar upp i 7kb/s :[

Visa signatur

E6600 || Gigabyte 945GZM-S2 || Kingston PC-4200 1024mb || MSI Radeon X1950PRO 512mb || Samsung Spinpoint 260gb || Nonamer 350W || Razer DeathAdder || QPAD XT-R || Logitech G16

Permalänk
Medlem

Re: Re: Extremt långsam uppladdning, Bahnhof GBG 100/10

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlobb
Det viktiga när vi pratar om duplexinställningar är att det är likadant inställt i båda ändarna. Exempelvis Auto---Auto eller Full---Full

Ifall ena sidan är manuellt konfigurerade och den andra kör auto som kommer den sidan som är manuellt konfigurerade inte vilja delta i snacket om duplex och auto sidan kommer att sätta sig i halv-duplex som är default. Exemeplvis om din ISP har auto och du ansluter med Full. Så kommer din ISP's anslutning emot dig att ställa sig i halv.

Ok, jag antar att jag ska köra med auto, eftersom de inte sagt till mig att köra något annat. Jag provade mest att byta för att se om det skulle göra någon skillnad, men det verkade det inte göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hej111

Har samma problem dock med Bredband2 stadsnät 100/100, tankar i dryga 11mb/s men laddar upp i 7kb/s :[

Var nånstans bor du? Jag fick ett svar från Bahnhofs support idag och de skulle felanmäla till vårt "stadsnät" (Teracom). Får se om det leder nånstans...

Permalänk
Medlem

Jag har nästan samma problem. Valde Bahnhof 100/10 för 20 dagar sedan i Linköping stadsnät men som högst får jag 11Mbit/s. Har redan sagt upp det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azaq
Jag har nästan samma problem. Valde Bahnhof 100/10 för 20 dagar sedan i Linköping stadsnät men som högst får jag 11Mbit/s. Har redan sagt upp det.

Och det var med kabeln rakt in i uttaget? Så du inte sitter på en gammal router som inte klarar den throughput som krävs?
Nu har jag ju inte den blekaste om vad du har gjort, men jag har varit med om folk som stoppar i sin <insert crappy router here> och tror att de ska kunna skyffla 100Mbit för att det är en "100Mbit"-router.

WAN-to-LAN throughput är vad som är intressant. Det är enbart nya (nej, inte ens alla nya) eller speciella tidigare modeller som klarar denna hastighet.
Själv hade jag en Netgear WGR614 som gav mig max ca 40Mbit, vilket var den prestanda den klarade av. Bytte till en Planex BRL-04UR, en lågbudgetmodell som klarade denna prestanda som inte ens de dyrare Netgear/D-Link(nu svor jag)/Whatelse fixade vid den tidpunkten.

Nå, för de som inte visste detta - nu vet ni.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk

Lånar den här tråden ett tag.

Jag har själv Bahnhof 100/20 via Södertälje stadsnät och får inte ut mer än 70/13. Helt ok kan vissa tycka, men jag fick 95/25 när jag inte hade routern inkopplad.

Tittade igenom olika sorters routers ordentligt innan jag köpte och så slog jag till. Det blev en Asus wl 500g Premium med 97% throughput (samt en massa andra lull- lull som dubbla usb ingångar och bit- torrent klient). Men nu kommer jag som sagt inte upp i samma gamla fina siffror som förr, *snyft*.

Har försökt att ändra på en massa olika inställningar som tcp- fönsterstorlek, routerinställningar och prioriteringar mm, men inget fungerar.

Hur ska jag få högre brandbredd genom min router?

Visa signatur

Tandläkarens dator:
ASUS A8N-SLI Deluxe, AMD 64 FX 60 @ 2,86 GHz [ZALMAN CNPS7700-ALCU], 2Gb PC4000 OCZ GOLD 3-3-4-8 T1, Sapphire ATI RADEON 1900 GT 256 MB, 2 x 160Gb Seagate (RAID 0) + 1 x Seagate 320Gb + 1 x Raptor X (150Gb)
Bärbar: Dell "Latitude 520", Intel Celeron M430 1,73 GHz, 1 Gb 533MHz DDR2 RAM, 60 Gb SATA.

Permalänk
Medlem

wwraver: Nej, jag har inte kopplat någon router alls. Teknikeren från stadsnätet
kopplade mig på bb2 för att kolla mina utrustningar, då fick jag ut ca 70Mbit/s med samma utrustningar.

Permalänk
Medlem

Problemet verkar vara löst nu, utan att jag ändrat något, så jag antar att problemet låg endera i stadsnätet eller hos Bahnhof. Felanmälan hjälpte i varje fall.

Tack för alla svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azaq
wwraver: Nej, jag har inte kopplat någon router alls. Teknikeren från stadsnätet
kopplade mig på bb2 för att kolla mina utrustningar, då fick jag ut ca 70Mbit/s med samma utrustningar.

kanske läge att byta isp då?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP