Permalänk

Felsäkert läge?

Mm, hur startar man denna pärla i felsäkert läge?

EDIT: F8

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

Har ett litet problem med min 9400.

När jag stänger locket så slocknar skärmen. Detta innebär om jag kör tv-ut så hoppar den tillbaka till windows och jag måste alltså ha locket lite öppet om jag ska kolla film på plasman via datorn.

Har senast dell quickset installerat, senaste grafikdrivrutinerna via dell support.
Har naturligvis "no action" inställt för vad skärmen ska göra när den stängs.

Vad göra?

edit: när jag stänger locket slocknar skärmen och det verkar som den även går ur clone mode.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Tja, det finns ju flera som klagar på att skärmen inte slocknar när de stänger den, och om jag inte minns fel är det om man låser upp BIOS'en. Om du vill kan du testa det.

Förresten; är den vänsta fläkten mer högljud än den andra? Och på vilken sida sitter processorn/grafikkortet?

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

har inte låst upp bios,endast uppdaterat till vers. a09

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Försökte leta upp guiden och lite sånt till hur du låser upp biosen, men hemsidan där man laddar ner den viktiga filen var tydligen nerlagd. Har du pratat med supporten?

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

Gjorde en system recovery som fixade problemet. Vet inte om det var bios update eller grafikdrivrutinsuppdatering som orsakade detta, orkade inte med supporten just idag.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Hej! Har haft min Dell Inspiron 9400 sen i maj och den har fungerat utmärkt. Även klockat den som det föreslogs här med gott resultat. Min fråga är nu: har fått blåskärm ett par gånger då jag spelat och frågade mig om det kanske hade att göra med drivrutinerna till grafikkortet. Kör med ganska gamla drivrutiner som jag fick tips om här, men de har ju fungerat så... Men. Kan någon tala om för mig hur jag använder de senaste drivrutinerna till min dator utan att sabba klockningen på grafikkortet (GeForce 7900 GO)? (När jag får blåskärm är det nv4_disp.dll den klagar på)

mvh
Peter

Permalänk

Hej gott folk!

är det någon av Er som har haft problem med att hörlursutgången går sönder?? Det har iaf hänt på vår! Det har bl a fått följden att de interna högtalarna inte längre fungerar.

Detta ska bero på, enl Dells sk support, "man råkat komma åt och dra i en sladd som suttit i kontakten. När man gör det så lossar den lute, händer det för många gånger leder det till glappkontakt". Sist jag kollade så drog man i sladden för att få ut den ur hålet...! Enl. Dell så täcks detta inte av någon garanti.

Om ni råkat ut för detta så skriv gärna en rad!

/Daniel

Permalänk
Medlem

Hjälp! core2duo t7700 800mhz fsb och 4mb cache på en 9400/e1705. Går det?

Hej!
Jag tänkte köpa en cpu t7700 och har en dell inspiron 9400/e1705.
det moderkortet klarar max t7600 cpun, men jag kan fixa en billig t7700.
kommer det att funka? moderkortet klarar ju max 667fsb och 2.33ghz, den jag ska köpa är ju 800fsb och 2.4ghz.
kommer den klocka ner automatiskt och funka lika bra som en t7600 eller?
tack på förhand! erik

Permalänk

Jaha, då sitter man här med en söndrig dator som inte ens är färdig betald! Som jag skrev tidigare har högtalarna lagt av. Det hänger tydligen på en liten sensor inne i hörlursuttaget som när den går sönder tror att man har hörlurar i 24/7. För att råda bot på detta så måste hela moderkortet bytas ut och det lär ju springa iväg på några tusenlappar....

Det riktigt sura är att jag inte har använt uttaget mer än ytterst sällan, t ex när man har spelat och inte vill störas.

Så för Er egen skulle, använd INTE hörlursuttaget! Det kan kosta er dyra pengar!! DELL står inte för en krona om det skulle ske!

/Daniel

Permalänk

Hm, det låter inte likt Dell. Tjata brukar funka hos dem. Worth a shot? Garanti är ju i ett år, finns den inte kvar? Själv har jag inte hört någon som råkat ut för nåt liknande.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk

Klart hörlursuttaget ska fungera. Kör själv hörlurar 95% på min 9400 och aldrig haft några problem. Klaga på hos Dell, ring igen ifall den du snackar med inte är tillmötesgående och begär reparation. Det *bör* inte vara något problem och har du garanti kvar så ska det ju bytas.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Ska sälja min stationära, har även en fujitsu siemens Amilo XI 1526 som ska bort. Dock fått ett erbjudande om byte mot:

Inspiron 9400
Intel Core 2 Duo 2.0 Ghz
2 Gb Ram (667 Mhz)
Geforce 7900 GS
100 Gb HDD (7200 varv)
17 tum 1920 x 1200.
+ en Mio A702 WindowsMobile 6, GPS, touchsreen, Wi-Fi, Bluetooth
http://www.prylinfo.se/2007/06/mio-m702-smartphonegps.html

Rakt av mot datorn i mitt album!
(Ej tillbehör som skärm, mus etc etc utan bara chassi + delar)

Är 9400 "gammal" idag, dv.s kan den anses uråldrad eller liknande?

Vad uppskattar ni värdet på Inspiron med den specen idag?

Spelar som sagt inget längre, min stationära har samlat damm senaste 2 månaderna..Skärmen är inte ens inkopplad..

Visa signatur
Permalänk

9400 är fortfarande en bra maskin. 7900gs-kortet är inte det värsta ur 7xxx-serien men lirar det mesta fortfarande. Ska du inte spela alls på den finns det dock smidigare datorer... 17 tum är mer släpbart än bärbart. När jag värderade min, som är i det närmaste identisk förutom lägre upplösning på skärmen och större hdd så fick jag allt mellan 5500 och 7000 i uppskattat pris.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

har stött på en störig sak med aktivitetshanteraren. det enda som syns numera är rutan under flikarna som visar vilka aktiviteter som är igång. flikarna och "uppåt" är helt enkelt borta. jag kan alltså inte växla till exempelvis processer.
någon som har ett stalltips?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk

Svart skärm

Hej. Någon som haft problem med att skärmen blir helt svart efter windows laddat? Helt plötsligt en dag så slockna skärmen och när jag starta om datorn var det prickar lite här och där närr dell symbolen visas och datorn vägra starta. Jag körde den i felsäkert läge och fick nyss om pc restore av symantec som är är förinstallerat. Körde det och allt fungera prima i två timmar innan den sacka ihop igen. Gjorde en till pc restore men denna gång han den inte ens installera klart windows innan det blev svart. Nu när jag försöker starta i felsäkert läge står det att windows inte istallerades fullständigt och det är inget jag kan göra.

Vad är det som har hänt? Något hemskt virus? Datorn fungerade fint fram till dagen då det hände. Eller har något i datorn gått åt skogen? Tacksam för hjälp, garanti-tiden hade ju precis löpt ut typiskt nog.

Permalänk
Medlem

Hej.

sitter med en 9400. Där mitt graffe kort har börjat strula lite.
Så jag funderar på att byta ut det.

Hur pass mycker mer kan jag sätta i sitter ett 7900Gs i det nu. går det att sätta i ett 7900GTX eller ett 7950GTX, eller går det helt enkelt inte att sätta i ett som är kraftigare ?

//Byss

Permalänk

Angående att högtalarna inte fungerar så beror det INTE på att någon kabel har lossnat på moderkortet el dyl.
Har haft samma problem på min och det är moderkortsbyte som gäller.
Bara att stå på sig då felet kan uppstå även "yttre påverkan".
Har garantin gått ut så får du hävda reklamationsrätten.
Då blir du kopplad till holland och får prata med supporten där.

Är antaglingen så att kontakten har ärgat eller dylikt så att den tror att det sitter ett par hörlurar i.

Permalänk
Medlem

Jag har en inspiron 9400 som är helt död. När jag försöker starta den så lyser lampan i nån sekund innan datorn dör. Bios-skärmen hinner inte ens komma fram. Jag har testat att ta lös del för del och starta men ingeting hjälper. Någon som har några tips på vad som kan vara fel. Jag har ingen garanti kvar så det blir till att skruva själv.

Permalänk
Medlem

kan man byta ut processorn mot en T2600 eller bättre ?

Permalänk

Du kan uppdatera till core 2 duo 2.33 ghz.
Alltså bara med 667 buss o inte 800 buss.
Tex T7200, T7400 och T7600.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Najsman
har stött på en störig sak med aktivitetshanteraren. det enda som syns numera är rutan under flikarna som visar vilka aktiviteter som är igång. flikarna och "uppåt" är helt enkelt borta. jag kan alltså inte växla till exempelvis processer.
någon som har ett stalltips?

citerar mig själv ifall andra stöter på samma sak.
ett dubbel-klick i underkant av aktivitetshanteraren trollade fram den övre delen. gött, nu kan jag stänga av processer igen..

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk

jag går i tankar att byta ut min t2300 mot en t7600 och ev. också mitt x1400 mot ett nvidia 7900 och undrar om det finns några guider eller liknande för hur jag ska gå tillväga? har aldrig skruvat upp en laptop tidigare nämligen och känner mig inte helt bekväm i det. tack på förhand!

Permalänk
Permalänk

tackar och bockar, att jag inte hittat den där tidigare!

Permalänk

tycker min 9400 börjar bli lite slö och går i tankarna att blåsa den. tänkte att istället för att ominstallera windows och kanske få problem med dell quickset och diverse klydd så kan jag köra en systemåterställning så den blir som när jag fick hem den för två år sen. men tidigaste återställningspunkt är för en knapp månad sen och det ger inte så mycket..

hur gör jag för att återgå till fabriksinställningar?

edit: hittade detta, någon som vet om det funkar?
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=109641

"...you can start the Recovery process by pressing Ctrl+F11 right when you see the www.dell.com part at the top of your screen during the bootup."

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk

Det finns ju en skiva med drivrutiner som följer med datorn. Där finns b.la. QuickSet. Annars finns det ju på Dells hemsida.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk

ok så du förespråkar att trycka in nytt windows och sen använda den skivan och hemsidan för övriga väsentligheter?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk

Yepp. Så gjorde i alla fall jag när jag fick min dator. Har också funderat på att göra det i dagarna igen, men inte orkat. Tror att allt som finns på skiva finns på hemsidan och vice versa. Du kan ju öppna skivan och se vad som finns på den.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk

har rotat i gömmorna nu och hittade en grej som jag glömt: en papperslapp i form av en cd där det står att min dator inte skeppas med någon skiva. antingen använd system restore, som inte är lämpligt enligt ovan, eller pc restore som blåser datorn även på all data men återställer den helt.

därför tänker jag trycka in nytt windows så jag kan behålla alla filer och pumpa drivrutiner som vanligt.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |