Permalänk
Medlem

M0n0wall / pfSense, ntop, Apache

Ska slänga i hop en router / brandvägg vad rekomenderar ni för mjukvara M0n0wall eller PfSense?

Permalänk
Medlem

Pfsense bygger på monowall så det är nyare och bättre antar jag, har inte provat nån av dom själv. Kör på ubuntu server på min routerburk, men kör den som server för lite annat också.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

m0n0wall är eg. inte äldre än pfsense. pfSense bygger på en nyare version av OpenBSD med större stöd för ffa trådlös hårdvara. Routingprestandan däremot är lägre än den för m0n0wall.

Den större skillnaden dem emellan är möjligen till fler funktioner i pfSense. Funktioner som ligger utanför en router/brandväggs typiska uppgifter. Detta öppnar samtidigt upp för sårbarheter inom dessa tjänster.

Jag har kört båda brandväggarna och har/är hur nöjd som helst med dem. Jag kör nu (och har i huvudsak kört) m0n0wall.

Permalänk
Medlem

M0n0wall / pfSense, ntop, Apache

Någon som vet om det skulle kunna gå att köra M0n0wall / pfSense, ntop, Apache, MySQL på en och samma server?

Givetvis för man leka lite med portarna dock:
M0n0wall / pfSense = 80
Apache = 80
Skulle kunna köra Apache på 8080.

Skulle detta kunna gå?
Val av operativsystem?

FreeBSD ?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
varför starta en ny tråd på samma ämne?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Läste du verkligen den förra ? det var ang ett val, det här är något helt annat.
Rätta mig om jag har fel ?

Permalänk
Medlem

Minns jag rätt om pfSense och m0n0wall använder FreeBSD?
Isåfall bör väl apache & mysql funka finfint, efter lite konfiguration.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyberzero
Minns jag rätt om pfSense och m0n0wall använder FreeBSD?
Isåfall bör väl apache & mysql funka finfint, efter lite konfiguration.

Ja de gör dem, håller på att ta hem 6.3 av FreeBSD just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyberzero
Minns jag rätt om pfSense och m0n0wall använder FreeBSD?
Isåfall bör väl apache & mysql funka finfint, efter lite konfiguration.

Men hur tänker du nu? m0n0wall etc är ju inte program som körs under freebsd utan i allra högsta grad strippad version av freebsd med diverse daemons rullande på detta. Du kommer inte att kunna lägga till ytterligare daemons på detta redan färdiga paket!

Tanka ned freebsd och snickra till det med vad du vill, packetfilter etc och du har en bra FW, webserver och vad vet allt men det är INTE m0n0wall eller pfSense du då kör.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar ihopslagna*

Spinn vidare på ämnet i samma tråd.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du köra mer än routing på din "router", kör exempelvis en distribution som Clarkconnect då. I övrigt gillar jag Pfsense. Du kan ju kolla upp på Pfsenses webbplats vilka tillägg du kan köra in.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+