Permalänk
Medlem

gå upp i vikt av musli?

hej, såg övriga ämnen mat osåå :D. netto har musli med socker, är det en bra vara att gå upp i vikt med? min brorsa säger man går ner i vikt av musli, men denna har socker i säjj

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem

Det kanske är bättre att äta andra saker än socker för att gå upp i vikt.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Du kan gå upp i vikt och ner i vikt av musli, allt beror på hur mycket du äter. Din dagliga kaloriförbrukning bestämmer om du går upp i vikt eller inte, äter du mer än din dagliga förbrukning går du upp i vikt, äter du mindre går du ner i vikt. Kaloriinnehållet ser du där ingridienserna står (baksidan av paket oftast).

Din bror har egentligen fel i sitt påstående.

Ett exempel: Säg att din kropps kaloriförbrukning är 2500 kcal("kalorier"). Du äter under dagen mat som blir lika med 2000 kcal. Nu bestämmer du dig för att ha musli på kvällen och du har nu två alternativ, vill du gå upp i vikt äter du musli som är mer än 500kcal. Vill du däremot gå ner i vikt äter du mindre än 500kcal.

Med andra ord spelar det ingen roll vad för mat du äter, du kan äta bara chips en hel dag som är lika med 2500kcal utan att gå upp i vikt, för din balans blir då +/-0.
Vad din kaloriförbrukning ligger på kan inte jag eller någon annan säga, det är du som måste prova dig fram. Går du ner i vikt vet du att du äter för lite, så enkelt är det.

Om jag var du och vill gå upp i vikt skulle jag inte satsa på enbart kolhydrater (i detta fall musli). Mixa, in med protein(fisk, kött, kyckling), lite extra fett (fisk och jordnötter är bra), kolhydrater (potatis, ris, pasta, (havregryns gröt min favorit))

Med andra ord ät mer "vanlig" mat. Kan du inte äta mycket varje måltid, släng in ett mellanmål som är rikt på kolhydrater och protein. Själv hade jag skippat din musli med socker, köp vanlig musli eller liknande utan tillsatt socker och smaksätt själv med egen smak, frukt, bär osv.

Permalänk

Bara jag som inte fattat poängen med att gå upp i vikt om man nu inte lider av ätstörningar? Vissa har helt enkelt en hög metabolism vilket om man inte äter absurt mycket resulterar i att man har problem att lägga på sig. Har själv kommit fram till att det är förbannat jävla svårt att gå upp i vikt om man samtidigt äter nyttig och balanserad kost. Man måste alltså nästan äta onyttigt för att lyckas och det förtar väl i så fall hela syftet med projektet? Eller kanske är mest av estetiska skäl man vill bli fetare?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Bara jag som inte fattat poängen med att gå upp i vikt om man nu inte lider av ätstörningar? Vissa har helt enkelt en hög metabolism vilket om man inte äter absurt mycket resulterar i att man har problem att lägga på sig. Har själv kommit fram till att det är förbannat jävla svårt att gå upp i vikt om man samtidigt äter nyttig och balanserad kost. Man måste alltså nästan äta onyttigt för att lyckas och det förtar väl i så fall hela syftet med projektet? Eller kanske är mest av estetiska skäl man vill bli fetare?

Att gå upp i vikt innebär ju inte alltid att bli fet, finns ju folk som är smalare än dom vill vara bara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0rkad
Att gå upp i vikt innebär ju inte alltid att bli fet, finns ju folk som är smalare än dom vill vara bara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Bara jag som inte fattat poängen med att gå upp i vikt om man nu inte lider av ätstörningar? Vissa har helt enkelt en hög metabolism vilket om man inte äter absurt mycket resulterar i att man har problem att lägga på sig. Har själv kommit fram till att det är förbannat jävla svårt att gå upp i vikt om man samtidigt äter nyttig och balanserad kost. Man måste alltså nästan äta onyttigt för att lyckas och det förtar väl i så fall hela syftet med projektet? Eller kanske är mest av estetiska skäl man vill bli fetare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leifiplomerosftw
Om du är en extremt sötsugen person och tvunget ska äta sött lite då och då även om du försöker gå ner i vikt (precis som Leifi!:D) så ät istället riktig musli, med russin och annan torkad frukt i.
Det borde vara åtminstone lite bättre och minst lika gott.

"Crunch" musli ska du undvika

EDIT: Jag hade läst fel. My bad, men ändå, undvik Crunch musli och käka "riktig" istället

Varför inte äta counch musli? det är det jag köpt, och för er andra 2 kommentarerna, Jag tränar gym 3 ggr veckan, äter nyttigt och går upp i vikt, men undrade bara om muslin hjälper

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk

jobbat på musli fabrik. ta osötade musli sorter, man kan sockra själv ändån (enklare o reglera).

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0rkad
Att gå upp i vikt innebär ju inte alltid att bli fet, finns ju folk som är smalare än dom vill vara bara.

Skrev "fetare" inte fet, men det var kanske lite olyckligt ordval. Men är av estetiska skäl i så fall antar jag? Musli är nog inte rätt väg att gå upp i vikt i vilket fall. Allt socker du stoppar i dig utöver det grundläggande kolhydratsbehovet skadar kroppen, vid förbränning bildas fria radikaler (skadliga, reaktiva molekyler) och risken ökar för insulinresistens och diabetes 2. Så om du vill gå upp i vikt skall du göra det med hjälp av fett och inte kolhydrater. Men då är det också viktigt att det är rätt sorts fett. Smör, grädde och andra animaliska mättade fetter är bättre än processade, oxiderade vegetabiliska fetter. Dessa finns i exv. friterade matvaror, mycket färdigmat, säkert till viss del i frukost flingor som crunshy musli men i synnerhet i snabbmat.

Mättade fetter tål upphettning väldigt bra, de behåller sin struktur och oxiderar inte. Vegetabiliska fetter har mycket svagare intermolekylära bindingar och "trasas sönder" (oxiderar) även vid förhållandevis låga temperaturer (vanlig stektemperatur). Väldigt förenklat innebär detta att ena änden är lika biologisk aktiv som motorolja medan den andra behåller sin struktur i och förblir biologiskt aktiv. Detta får konsekvensen att fettsyran används av kroppen för att bygga upp vävnad och organ i form av exv cellmembran. Ena änden "fungerar" trots allt fortfarande. Men eftesom den andra förlorat sin förmåga att binda på rätt sätt kommer vävnaden fungera dåligt, i värsta fall orsaka celldöd. Blir lite som legoklossar utan fästen för nya bitar, tillslut rasar hella bygget samman. Det är därför det inte är bra att dra i sig för mycket snabbmat, inte för att det innehåller fett utan fel sorts fett. Oxiderade fetter och transfetter är över huvud taget inte är att betrakta som människoföda.

Bra/bättre fetter är de som finns naturligt i de anemaliska produkter vi äter, samt vissa typer av växtoljor. Kallpressad rapsolja är tex. otroligt bra, mycket just för att den är kallpressad. Hettar man upp oljan vid utvinning förstörs effektivt en stor del innehållet av omega-3 och kvaliten som födoämne försämras generellt.

När jag lagar mat brukar jag därför använda kallpressad raps vid kokning, i såser osv, men aldrig vid stekning där det är smör som gäller. Märkt otrolig skillnad på allmäntillståndet sen jag började med detta. Men har inte gått upp i vilkt utan ligger trots nog i så fall lite under där jag var innan. Detta har lett mig till uppfattningen att det generellt sätt nog är svårt att gå upp i vikt och samtidigt äta bra. Antar att man helt enkelt skulle få tvinga i sig stora portioner flera gånger om dagen, men äter man bra finns inget sug på samma sätt utan det skulle bara handla om att mekaniskt tvångsmata sig själv vilket är mycket lättare sagt än gjort.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
Varför inte äta counch musli? det är det jag köpt, och för er andra 2 kommentarerna, Jag tränar gym 3 ggr veckan, äter nyttigt och går upp i vikt, men undrade bara om muslin hjälper

Klart det hjälper om du lägger till det i ditt matschema. Musli är ingen magisk produkt som får dig att gå ner i vikt.

Äter du som vanligt och om du går upp i vikt av det och bestämmer dig för att äta musli sen också så är det klart att du kommer gå upp mer med muslin än utan muslin. Ät på bara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
Varför inte äta counch musli? det är det jag köpt, och för er andra 2 kommentarerna, Jag tränar gym 3 ggr veckan, äter nyttigt och går upp i vikt, men undrade bara om muslin hjälper

Klart det hjälper om du lägger till det i ditt matschema. Musli är ingen magisk produkt som får dig att gå ner i vikt.

Äter du som vanligt och om du går upp i vikt av det och bestämmer dig för att äta musli sen också så är det klart att du kommer gå upp mer med muslin än utan muslin. Ät på bara

Nienithaur: Att du skriver att det är svårt att gå upp i vikt när man äter nyttigt är ju helt fel. Bara äta energirik föda så svårt är det inte, en bra boost är ju tex jordnötter, väldigt nyttigt och väldigt energirikt. Sen finns det ju annat såklart.

Nu blev det en konstig dubbelpost.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Klart det hjälper om du lägger till det i ditt matschema. Musli är ingen magisk produkt som får dig att gå ner i vikt.

Äter du som vanligt och om du går upp i vikt av det och bestämmer dig för att äta musli sen också så är det klart att du kommer gå upp mer med muslin än utan muslin. Ät på bara

Nienithaur: Att du skriver att det är svårt att gå upp i vikt när man äter nyttigt är ju helt fel. Bara äta energirik föda så svårt är det inte, en bra boost är ju tex jordnötter, väldigt nyttigt och väldigt energirikt. Sen finns det ju annat såklart.

Nu blev det en konstig dubbelpost.

Ja, jordnötter och nötter i allmänhet är mycket fint. Men min erfarenhet är iaf att det är svårt, det är helt enkelt svårare att trycka i sig kalorier när det sker i form av "bra mat" jämfört med tex. kebabpizza eller falukorv och snabbmakaroner. Det är precis som du säger, att det bara är att äta mer än vad man förbrukar. Men blir det mycket "skitmat" och snabba kolhydrater skriker kroppen efter mer på ett helt annat sätt. Har man rensat ut allt sådant från kosten är blir det väldigt kämpligt att motivera sig då man helt enkelt inte är hungrig på samma sätt.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Ja, jordnötter och nötter i allmänhet är mycket fint. Men min erfarenhet är iaf att det är svårt, det är helt enkelt svårare att trycka i sig kalorier när det sker i form av "bra mat" jämfört med tex. kebabpizza eller falukorv och snabbmakaroner. Det är precis som du säger, att det bara är att äta mer än vad man förbrukar. Men blir det mycket "skitmat" och snabba kolhydrater skriker kroppen efter mer på ett helt annat sätt. Har man rensat ut allt sådant från kosten är blir det väldigt kämpligt att motivera sig då man helt enkelt inte är hungrig på samma sätt.

Alltså som jag fattar det har du en konstig syn på vad nyttig mat är. Vi har iallafall inte samma syn på det. Enligt dig vad är nyttig mat? Ser att du nämner tex snabbmakaroner och falukorv som onyttiga gör mig förvirrad också,makaroner och falukorven, tänker du på tillsatsämnen eller vad?

Enligt mig är i stort sett allt nyttigt till den grad att du fyller upp ditt dagsbehov av energi, vitaminer och mineraler etc. Sen om du utöver det med målet att gå upp i vikt ser jag egentligen inte tex pizza som onyttig

Transfetter och socker är väl mindre bra i större mängder, det jag kan komma tänka på nu som jag skulle klassa som onyttigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Klart det hjälper om du lägger till det i ditt matschema. Musli är ingen magisk produkt som får dig att gå ner i vikt.

Äter du som vanligt och om du går upp i vikt av det och bestämmer dig för att äta musli sen också så är det klart att du kommer gå upp mer med muslin än utan muslin. Ät på bara

Nienithaur: Att du skriver att det är svårt att gå upp i vikt när man äter nyttigt är ju helt fel. Bara äta energirik föda så svårt är det inte, en bra boost är ju tex jordnötter, väldigt nyttigt och väldigt energirikt. Sen finns det ju annat såklart.

Nu blev det en konstig dubbelpost.

Jag finner det allmänt svårt att gå upp i vikt, kan äta 4500 kcal per dag även längre perioder där jag inte tränar utan att gå upp. Under mina träningsperioder så rasar jag t.ex. i vikt om jag äter nyttigt, dvs inte kakor o snacks varje dag osv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Poppen verkar vara fast i den gamla skolan att det är kalorier som räknas. Men har man ett energibehov på 2500Kcal om dagen och ska fylla det med sötsaker så mår inte kroppen bra av det. Dessutom kommer man må dåligt då man kommer känna av lågt blodsocker hela tiden till följd av de väldigt snabba "avtändningarna". Kroppen går i sparläge och förbränningen sjunker.

Slutar med att man har lägre förbränning än man borde vilket ger fettinlagring, man får dippar i blodsockret som ger ett sug på mer, vilket i mångas fall leder till extra sötsaker med extra fettinlagring, man kommer må dåligt hela dagen, muskelnedbrytningen kommer vara högre som den blir med snabba kolhydrater samtidigt som de muskeluppbyggande förutsättningarna sjunker drastiskt.

Sedans man började med kaloritänkandet har man upptäckt att olika typer av energi tas upp olika. vissa ämnen tas inte upp lika lätt utan hamnar i toan. Vissa ämnen hämmar god ämnesomsättning, där ibland snabba kolhydrater. Medans ämnen som olika fetter ofta ger en boost i ämnesomsättningen.

Så medans kcal spelar roll, så är det mycket viktigare vart de kommer ifrån. Snabba kolhydrater ger mer sug efter nytt, vilket ofta medför för högt intag, de sabbar blodsockret och har katabol effekt på muskulaturen. Samtidigt ger de mer fettinlagring och sänker ämnesomsättningen. Och nu har jag inte ens talat om hälsoriskerna som diabetes.

Fetter är folk rädda för på grund av deras lite högre kalorivärde per gram. Men man ignorerar helt att färre kalorier tas upp av magsmältningen, man ignorerar de förbränningshöjande egenskaperna och att det sporrar kroppen till att bränna överflödiga fettdepåer. Man bryr sig inte om den stabila blodsockerkurvan. Man missar dessutom essentiela fetter som är mycket viktiga som hela befolkningen i dag har brist på.
Fetter ger dessutom bra mättnadskänsla vilket förhindrar överkonsumtion, motsatsen till snabba kolhydraters effekt med andra ord. Dessutom är det mycket sällan måltider innehåller mycket fett, kolhydrater kommer oftast i mycket mer koncentrerad form. en vanlig smörgås är nästan helt gjord av snabba kolhydrater och är en energibomb.

Med andra ord, vill man gå upp i vikt så sitt still och käka socker. Vill man inte gå upp i vikt så undivker man onödigt sötade saker, dessutom ska man undvika sötningsmedel.

Angående makaroner, de är inte tokigt snabba men ganska snabba kolhydrater. Det ger för lite protein och en katabol effekt. Men tillsätter man mycket protein så kan det vara riktigt nyttigt en kväll efter en tung dag. Men bara pasta och falukorv för någon som inte tränar kan ha katabol effekt samtidigt som den kan sporra viss fettinlagring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Poppen verkar vara fast i den gamla skolan att det är kalorier som räknas. Men har man ett energibehov på 2500Kcal om dagen och ska fylla det med sötsaker så mår inte kroppen bra av det. Dessutom kommer man må dåligt då man kommer känna av lågt blodsocker hela tiden till följd av de väldigt snabba "avtändningarna". Kroppen går i sparläge och förbränningen sjunker.

Slutar med att man har lägre förbränning än man borde vilket ger fettinlagring, man får dippar i blodsockret som ger ett sug på mer, vilket i mångas fall leder till extra sötsaker med extra fettinlagring, man kommer må dåligt hela dagen, muskelnedbrytningen kommer vara högre som den blir med snabba kolhydrater samtidigt som de muskeluppbyggande förutsättningarna sjunker drastiskt.

Sedans man började med kaloritänkandet har man upptäckt att olika typer av energi tas upp olika. vissa ämnen tas inte upp lika lätt utan hamnar i toan. Vissa ämnen hämmar god ämnesomsättning, där ibland snabba kolhydrater. Medans ämnen som olika fetter ofta ger en boost i ämnesomsättningen.

Så medans kcal spelar roll, så är det mycket viktigare vart de kommer ifrån. Snabba kolhydrater ger mer sug efter nytt, vilket ofta medför för högt intag, de sabbar blodsockret och har katabol effekt på muskulaturen. Samtidigt ger de mer fettinlagring och sänker ämnesomsättningen. Och nu har jag inte ens talat om hälsoriskerna som diabetes.

Fetter är folk rädda för på grund av deras lite högre kalorivärde per gram. Men man ignorerar helt att färre kalorier tas upp av magsmältningen, man ignorerar de förbränningshöjande egenskaperna och att det sporrar kroppen till att bränna överflödiga fettdepåer. Man bryr sig inte om den stabila blodsockerkurvan. Man missar dessutom essentiela fetter som är mycket viktiga som hela befolkningen i dag har brist på.
Fetter ger dessutom bra mättnadskänsla vilket förhindrar överkonsumtion, motsatsen till snabba kolhydraters effekt med andra ord. Dessutom är det mycket sällan måltider innehåller mycket fett, kolhydrater kommer oftast i mycket mer koncentrerad form. en vanlig smörgås är nästan helt gjord av snabba kolhydrater och är en energibomb.

Med andra ord, vill man gå upp i vikt så sitt still och käka socker. Vill man inte gå upp i vikt så undivker man onödigt sötade saker, dessutom ska man undvika sötningsmedel.

Angående makaroner, de är inte tokigt snabba men ganska snabba kolhydrater. Det ger för lite protein och en katabol effekt. Men tillsätter man mycket protein så kan det vara riktigt nyttigt en kväll efter en tung dag. Men bara pasta och falukorv för någon som inte tränar kan ha katabol effekt samtidigt som den kan sporra viss fettinlagring.

Nu har du ju tydligen inte läst det jag skrev, i slutet så ser du att jag håller med dig, socker är inget bra, jag vet... Läs allt jag skriver istället så ser du att jag också menar att med nyttigt ska man fylla det dagliga behovet av allt, en varierad kost är också nödvändigt, mixa mellan snabba och långsamma kolhydrater tex.

Håller med dig på fettdelen, fett är bra och "underskattat" av den svenska befolkningen som något evil. Folk borde lära sig att äta lite mer av det och ifall de vill hålla samma energibalans isåfall skära ner lite på kolhydraterna alternativt proteinet.

Sen när du skriver att en vanlig smörgås nästan bara är snabba kolhydrater, tänk efter lite att det finns många olika alternativ. Bröd är en väldigt bra kolhydratkälla. Tolkar det som att du säger att smörgåsar är onda, långt ifrån med rätt pålägg och bröd...

Sen att du säger att man ska sitta still för att gå upp i vikt, vad är det för dåligt skämt... Men jag vet, visst är det olika lätt för personer att gå upp/ner i vikt. Det gäller bara att hitta sin balans, tog ett tag för mig att hitta den.

Sen boris, det är kalorier som räknas när man äter... allt är kalori in kalori ut är lika med kaloribalans. Har du något som motsäger mig vill jag gärna ha en vetenskaplig artikel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Alltså som jag fattar det har du en konstig syn på vad nyttig mat är. Vi har iallafall inte samma syn på det. Enligt dig vad är nyttig mat? Ser att du nämner tex snabbmakaroner och falukorv som onyttiga gör mig förvirrad också,makaroner och falukorven, tänker du på tillsatsämnen eller vad?

Enligt mig är i stort sett allt nyttigt till den grad att du fyller upp ditt dagsbehov av energi, vitaminer och mineraler etc. Sen om du utöver det med målet att gå upp i vikt ser jag egentligen inte tex pizza som onyttig

Transfetter och socker är väl mindre bra i större mängder, det jag kan komma tänka på nu som jag skulle klassa som onyttigt

Jag tycker det är du som är en väldigt märklig syn. Det är två saker folk ofta missar när det gäller att bedömma om något är hälsosamt. Dels vilken typ av fett man stoppar i sig, och vilken typ av kolhydrater.

Som Boris påpekar har folk en irrationell rädsla för fett . I själva verket är fett är nog den mest underskattade energikällan idag. Men det spelar som sagt otroligt stor roll vilken typ av fett det handlar om. Äter jag falafel som legat och guppat i oxiderad majsolja känner jag mig jävligt däst nästan smått förgiftad. Det är säkert ingen kost som skulle vara lyckad på lång sikt. Samma mängd fett i form av raps eller kanske linjfröolja (vilka båda har bra sammansättning fettsyror och balans mellan omega-6 och omega-3) resulterar inte i någon negativ fysisk reaktion över huvud taget, tvärt om.

Samma sak gäller kolhydrater, Boris har redan kommit med ett ypperligt svar och är förmodligen mer insatt än undertecknad. Personligen har jag ganska enkla regler vad i mina ögon klassas som nyttigt. Undviker allt raffinerat, om det nu är rent socker, mjöl, processade fetter och allt som innehåller något av detta (vilket blir en del om man hårddrar det, ingen pasta, inget vitt ris, nästan inget bröd osv.). När det kommer till fetter är rapsolja en av de få billiga och lättillgängliga oljor som har en perfekt balans mellan omega-3 och omega-6 så blir nästan uteslutande raps och smör i matlagningen.

GI och liknande är bra, men jag egentligen går och räknar på. Ser man till att väja produkter med högt innehåll av fiber (vilket följer naturligt om man väljer oraffinerat. Matvete, där allt inklusive grodd och skal är kvar, istället för pasta tex.). Ända färska grönsaken jag inte äter är potatis.

Så, fel sorts fetter och tomma, snabba kalorier är dina två västa fiender. Korv och makaroner är inte lyckad mat sett ur det perspektivet. Också med din måttstock kvalar det inte in som bra kost då du helt enkelt inte inte får dagsbehovet av alla essensiella närningsmnen med en kost av den kvaliten. I så fall får du våldsäta grejer med högre näringsdensitet vid sidan av. Eller komplettera med kosttillskott vilket aldrig är en bra lösning. Det skulle tillåta att man tex. åt snacks och godis hela dagarna bara man fick i sig sina vitaminer och mineraler. Det är inte bara de små byggstenarna som är viktiga, också de stora. Ovanstånde exempel blir lite som som att bygga ett hus med högkvalitetsspikar och wellpapp. Lite väl utsvävande analogi, men förhoppningsvis går poängen fram.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Jag tycker det är du som är en väldigt märklig syn. Det är två saker folk ofta missar när det gäller att bedömma om något är hälsosamt. Dels vilken typ av fett man stoppar i sig, och vilken typ av kolhydrater.

Som Boris påpekar har folk en irrationell rädsla för fett . I själva verket är fett är nog den mest underskattade energikällan idag. Men det spelar som sagt otroligt stor roll vilken typ av fett det handlar om. Äter jag falafel som legat och guppat i oxiderad majsolja känner jag mig jävligt däst nästan smått förgiftad. Det är säkert ingen kost som skulle vara lyckad på lång sikt. Samma mängd fett i form av raps eller kanske linjfröolja (vilka båda har bra sammansättning fettsyror och balans mellan omega-6 och omega-3) resulterar inte i någon negativ fysisk reaktion över huvud taget, tvärt om.

Samma sak gäller kolhydrater, Boris har redan kommit med ett ypperligt svar och är förmodligen mer insatt än undertecknad. Personligen har jag ganska enkla regler vad i mina ögon klassas som nyttigt. Undviker allt raffinerat, om det nu är rent socker, mjöl, processade fetter och allt som innehåller något av detta (vilket blir en del om man hårddrar det, ingen pasta, inget vitt ris, nästan inget bröd osv.). När det kommer till fetter är rapsolja en av de få billiga och lättillgängliga oljor som har en perfekt balans mellan omega-3 och omega-6 så blir nästan uteslutande raps och smör i matlagningen.

GI och liknande är bra, men jag egentligen går och räknar på. Ser man till att väja produkter med högt innehåll av fiber (vilket följer naturligt om man väljer oraffinerat. Matvete, där allt inklusive grodd och skal är kvar, istället för pasta tex.). Ända färska grönsaken jag inte äter är potatis.

Så, fel sorts fetter och tomma, snabba kalorier är dina två västa fiender. Korv och makaroner är inte lyckad mat sett ur det perspektivet. Också med din måttstock kvalar det inte in som bra kost då du helt enkelt inte inte får dagsbehovet av alla essensiella närningsmnen med en kost av den kvaliten. I så fall får du våldsäta grejer med högre näringsdensitet vid sidan av. Eller komplettera med kosttillskott vilket aldrig är en bra lösning. Det skulle tillåta att man tex. åt snacks och godis hela dagarna bara man fick i sig sina vitaminer och mineraler. Det är inte bara de små byggstenarna som är viktiga, också de stora. Ovanstånde exempel blir lite som som att bygga ett hus med högkvalitetsspikar och wellpapp. Lite väl utsvävande analogi, men förhoppningsvis går poängen fram.

Nu har ju även du missförstått mig. För det första så har jag inte talat illa om fett som du verkar påstå. Om du läser det jag skriv över dig så förstår du. Jag skrev exakt det du skriver om fett, det är underskattat, folk bör äta mer av det. (och ja rätt fett såklart...)

Kolhydrater, jag är medveten om snabba och långsamma kolhydrater. Sen vill jag gärna veta varför du inte äter potatis? Den är väldigt näringsrik och nyttig. Tycker det är lite intressant att veta varför med tanke på hur länge det har varit vår stora kolhydratskälla och samma egentligen med bröd, folk får lära sig att köpa rätt bröd...

Sen är det klart att fel sorts fetter inte är bra, säger sig självt?... Men jag förstår vad du menar och jag håller helt och hållet med. Tomma kolhydrater håller jag med dig om helt onödigt såklart, dvs socker tex.

Sen varför skulle snabba kolhydrater vara dåliga vet jag inte varför ni menar. Snabba kolhydrater BÖR du ha i dig efter ansträngning för att fylla på glykogenlagren. Men visst, du bör inte äta allt för mycket snabba kolhydrater.

Och nu tänker du helt fel när jag menar makaroner och falukorv, när man äter bör man ta med grönsaker och andra fina nyttigheter i kosten. Fast med makaroner tänker jag då mest på riktig pasta och inte snabbmakaroner (sorry om jag missvisa) och jag ser det inte som en dålig kolhydratkälla. En VARIERANDE kost är nyckeln till "nyttighet", man äter inte enbart falukorv en hel dag. Eftersom vi inte har samma syn på denna punkt, så vill jag gärna veta varför du ser falukorv som onyttigt, om det är något som övertalar mig.

Av det du skrivit nu så vill jag gärna veta vad du äter för mat, speciellt var får du dina kolhydrater ifrån? Du äter inte potatis, pasta verkar du inte äta, vitt ris och nästan inget bröd? Äter du bara baljväxter? Eller du kanske äter "onyttigt"?

Aja känns som vi spårat ur lite här. Jag tycker ni är allt för radikala när ni tänker nyttigt och inte nyttigt. Det enda viktiga här är att äta produkter med så lite socker, dåliga fetter och tillsatsämnen som möjligt. Bara vi får bort sockret från diskussionen, vi alla tycker att det inte är bra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Sen när du skriver att en vanlig smörgås nästan bara är snabba kolhydrater, tänk efter lite att det finns många olika alternativ. Bröd är en väldigt bra kolhydratkälla. Tolkar det som att du säger att smörgåsar är onda, långt ifrån med rätt pålägg och bröd...

Nej, självklart är inte smörgåsar onda, men de vanliga är det, men mörkt bröd är givetvis nyttigt, och pålägg ska man oftast inte vara rädd för alls.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Sen att du säger att man ska sitta still för att gå upp i vikt, vad är det för dåligt skämt... Men jag vet, visst är det olika lätt för personer att gå upp/ner i vikt. Det gäller bara att hitta sin balans, tog ett tag för mig att hitta den.

Fel kost och stillasittande är ett utomordentligt bra sätt att gå upp i vikt på om man inte bryr sig om det är ett bra eller dåligt sätt man går upp på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Sen boris, det är kalorier som räknas när man äter... allt är kalori in kalori ut är lika med kaloribalans. Har du något som motsäger mig vill jag gärna ha en vetenskaplig artikel.

Du missar ju poängen. Äter jag en måltid som höjer mitt basala behov från 2500kcal till 2800kcal så kan jag äta mer av den maten utan att gå upp i vikt. Äter jag något som ger rubbat blodsocker så sänks mitt energibehov och jag kanske går upp i vikt redan vid 2300kcal.
Äter jag något som magen inte bryter ned lika effektivt så kanske jag bara tar upp 75% av kalorierna istället för 100% det påverkar också mycket. Framförallt fett är sånt som kroppen inte tar upp lätt, medans socker mer eller mindre sugs upp av blodet innan det ens nått magen.

Ett experiment, häv i dig Coca Cola för 3000Kcal varje dag och känn efter, du kommer nog öka i vikt och ha kalla händer och fötter. Äter du fett så kommer du ha nästan heta händer och fötter och kommer kanske rent av gå ner i vikt.
Självklart svarar alla olika men jag märker tydligt skillnaden mellan kost och ämnesomsättning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Jag tycker det är du som är en väldigt märklig syn. Det är två saker folk ofta missar när det gäller att bedömma om något är hälsosamt. Dels vilken typ av fett man stoppar i sig, och vilken typ av kolhydrater.

Som Boris påpekar har folk en irrationell rädsla för fett . I själva verket är fett är nog den mest underskattade energikällan idag. Men det spelar som sagt otroligt stor roll vilken typ av fett det handlar om. Äter jag falafel som legat och guppat i oxiderad majsolja känner jag mig jävligt däst nästan smått förgiftad. Det är säkert ingen kost som skulle vara lyckad på lång sikt. Samma mängd fett i form av raps eller kanske linjfröolja (vilka båda har bra sammansättning fettsyror och balans mellan omega-6 och omega-3) resulterar inte i någon negativ fysisk reaktion över huvud taget, tvärt om.

Samma sak gäller kolhydrater, Boris har redan kommit med ett ypperligt svar och är förmodligen mer insatt än undertecknad. Personligen har jag ganska enkla regler vad i mina ögon klassas som nyttigt. Undviker allt raffinerat, om det nu är rent socker, mjöl, processade fetter och allt som innehåller något av detta (vilket blir en del om man hårddrar det, ingen pasta, inget vitt ris, nästan inget bröd osv.). När det kommer till fetter är rapsolja en av de få billiga och lättillgängliga oljor som har en perfekt balans mellan omega-3 och omega-6 så blir nästan uteslutande raps och smör i matlagningen.

GI och liknande är bra, men jag egentligen går och räknar på. Ser man till att väja produkter med högt innehåll av fiber (vilket följer naturligt om man väljer oraffinerat. Matvete, där allt inklusive grodd och skal är kvar, istället för pasta tex.). Ända färska grönsaken jag inte äter är potatis.

Så, fel sorts fetter och tomma, snabba kalorier är dina två västa fiender. Korv och makaroner är inte lyckad mat sett ur det perspektivet. Också med din måttstock kvalar det inte in som bra kost då du helt enkelt inte inte får dagsbehovet av alla essensiella närningsmnen med en kost av den kvaliten. I så fall får du våldsäta grejer med högre näringsdensitet vid sidan av. Eller komplettera med kosttillskott vilket aldrig är en bra lösning. Det skulle tillåta att man tex. åt snacks och godis hela dagarna bara man fick i sig sina vitaminer och mineraler. Det är inte bara de små byggstenarna som är viktiga, också de stora. Ovanstånde exempel blir lite som som att bygga ett hus med högkvalitetsspikar och wellpapp. Lite väl utsvävande analogi, men förhoppningsvis går poängen fram.

Måste säga att du har en mycket bra metod att filtrera bort vad du ska äta och inte äta. Den gör det enkelt och prickar rätt.
Jag har problemet att jag är för lat för att laga mat till mig själv, äter mest lagad mat om ett fruntimmer att laga med/till är på besök eller om jag är någon annanstans. Måste komma till rätta med det, för det gör det svårt att få i sig tillräkligt med mat när man samtidigt inte vill äta för mycket mjölprodukter och dylikt.

Permalänk

om du äter mer kcal än vad du gör av med,så går du upp i vikt,spelar ingen roll om det är onyttigt eller nyttigt.
samma gäller om du ska ner i vikt,gör du dej av med mer kcal än vad du stoppar i dej,så går du ner i vikt,oavsett om det är onyttigt eller nyttigt.
sen är det upp till folket om dom vill krångla till det hela med fraser som "äter du nyttigt så går du ner i vikt" osv.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Nu har ju även du missförstått mig. För det första så har jag inte talat illa om fett som du verkar påstå. Om du läser det jag skriv över dig så förstår du. Jag skrev exakt det du skriver om fett, det är underskattat, folk bör äta mer av det. (och ja rätt fett såklart...)

Kolhydrater, jag är medveten om snabba och långsamma kolhydrater. Sen vill jag gärna veta varför du inte äter potatis? Den är väldigt näringsrik och nyttig. Tycker det är lite intressant att veta varför med tanke på hur länge det har varit vår stora kolhydratskälla och samma egentligen med bröd, folk får lära sig att köpa rätt bröd...

Sen är det klart att fel sorts fetter inte är bra, säger sig självt?... Men jag förstår vad du menar och jag håller helt och hållet med. Tomma kolhydrater håller jag med dig om helt onödigt såklart, dvs socker tex.

Sen varför skulle snabba kolhydrater vara dåliga vet jag inte varför ni menar. Snabba kolhydrater BÖR du ha i dig efter ansträngning för att fylla på glykogenlagren. Men visst, du bör inte äta allt för mycket snabba kolhydrater.

Och nu tänker du helt fel när jag menar makaroner och falukorv, när man äter bör man ta med grönsaker och andra fina nyttigheter i kosten. Fast med makaroner tänker jag då mest på riktig pasta och inte snabbmakaroner (sorry om jag missvisa) och jag ser det inte som en dålig kolhydratkälla. En VARIERANDE kost är nyckeln till "nyttighet", man äter inte enbart falukorv en hel dag. Eftersom vi inte har samma syn på denna punkt, så vill jag gärna veta varför du ser falukorv som onyttigt, om det är något som övertalar mig.

Av det du skrivit nu så vill jag gärna veta vad du äter för mat, speciellt var får du dina kolhydrater ifrån? Du äter inte potatis, pasta verkar du inte äta, vitt ris och nästan inget bröd? Äter du bara baljväxter? Eller du kanske äter "onyttigt"?

Aja känns som vi spårat ur lite här. Jag tycker ni är allt för radikala när ni tänker nyttigt och inte nyttigt. Det enda viktiga här är att äta produkter med så lite socker, dåliga fetter och tillsatsämnen som möjligt. Bara vi får bort sockret från diskussionen, vi alla tycker att det inte är bra.

Nej det var inte min avsikt att lägga ord i din mun. Poängen var bara att det spelar stor roll i vilken form man intar kolhydrater. På samma sätt som rätt typ av fett är viktigt.

Står mig dåligt på potatis, och i och med att det är jobbigt och oproduktivt att gå runt och vara hungrig så kör jag på andra basvaror istället. Finns egentligen hemskt brett urval även om man skippar "självklarheter" som pasta mm. Fullkornscouscous, matvete, dinkel, quinoa, kamutvete med mera. Rätt sällan jag käkar baljväxter även om det säkert är bra och nyttigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Måste säga att du har en mycket bra metod att filtrera bort vad du ska äta och inte äta. Den gör det enkelt och prickar rätt.
Jag har problemet att jag är för lat för att laga mat till mig själv, äter mest lagad mat om ett fruntimmer att laga med/till är på besök eller om jag är någon annanstans. Måste komma till rätta med det, för det gör det svårt att få i sig tillräkligt med mat när man samtidigt inte vill äta för mycket mjölprodukter och dylikt.

Jag har samma problem i grunden, är för lat. Upplever det därför som ganska positivt att vara lite begränsad, slipper beslutsångest. Äter i princip samma enkla mat varje dag med små variationer, men har inte tröttnat ännu. Någon gång i veckan kan man freestyla loss lite i köket kanske. Ingår i problematiken att jag inte heller orkar följa recept, så när valet står mellan att hitta på något nytt eller köra det gamla vanliga blir det ofta det sistnämda.

Nu befinner jag mig väldigt offtopic känner jag. Men för att återknyta till tråden så känns det verkligen finns anledning att nyansera uppfattningen om att det räcker att äta mer än vad man förbrukar för att gå upp i vikt. Visst är det så, men framgår också med all önskvärd tydlighet av det Boris tar upp att maten i sig i väldigt hög grad reglerar behovet, och att det således KAN vara väldigt svårt att gå upp i vikt med viss typ av kosthållning.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Vill gärna hänvisa till en tråd där jag frågade på kolozzeum för att få svar på om det verkligen var sant det boris påstod, att en viss måltid kan ändra energibehovet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2820005&postcou...

Och så tycks fallet inte vara. Det exemplet eddie veder är inte lika extremt som Boris exempel med cola etc, men det ger en klarare bild.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Vill gärna hänvisa till en tråd där jag frågade på kolozzeum för att få svar på om det verkligen var sant det boris påstod, att en viss måltid kan ändra energibehovet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2820005&postcou...

Och så tycks fallet inte vara. Det exemplet eddie veder är inte lika extremt som Boris exempel med cola etc, men det ger en klarare bild.

Atkinsmetoden verkar ju fungera (även om jag personligen inte är någon anhängare).

Taget från http://en.wikipedia.org/wiki/Atkins_diet

Citat:

Atkins involves the restriction of carbohydrates in order to switch the body's metabolism from burning glucose to burning stored body fat. This process (called lipolysis) begins when the body enters the state of ketosis as a consequence of running out of excess carbohydrates to burn. Dr. Atkins in his book New Diet Revolution claimed that the low-carbohydrate diet produces a "metabolic advantage" where the body burns more calories, overall, than on normal diets, and also expels some unused calories. He cited one study where he estimated this advantage to be 950 calories (4.0 MJ) a day.

Citat:

Several randomized, controlled studies, published in peer-reviewed journals, have concluded that dieters on the Atkins diet have achieved weight loss comparable to or greater than other diets, up to 1 year. Blood lipids have also improved, and no serious adverse effects have been observed. There are no rigorous studies to show the results after 1 year.

Så mycket tyder på att killen på kolozzeum tar för lätt på saken. Klart att vad man äter påverkar fettinlagringen, men har inte koll på vetenskapliga evidensen när det gäller hurvida långsamma jämför med snabba kolhydrater minskar fettinlagringen och/eller ökar förbränningen. Det känns som att mycket pekar på att så är fallet.

Det finns ju också andra faktorer som redan tagit upp i tråden. Fiberrik kost är heller inte lika tillgänglig för upptag som "rena" kohydrater. Gröt blir man tex grymt mätt på, och kan äta tills man storknar men trots det få i sig löjligt lite kalorier. Det finns ju trots allt en gräns hur mycket man kan fylla sin magsäck (och tarmar).

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Atkinsmetoden verkar ju fungera (även om jag personligen inte är någon anhängare).

Taget från http://en.wikipedia.org/wiki/Atkins_diet

Så mycket tyder på att killen på kolozzeum tar för lätt på saken. Klart att vad man äter påverkar fettinlagringen, men har inte koll på vetenskapliga evidensen när det gäller hurvida långsamma jämför med snabba kolhydrater minskar fettinlagringen och/eller ökar förbränningen. Det känns som att mycket pekar på att så är fallet.

Det finns ju också andra faktorer som redan tagit upp i tråden. Fiberrik kost är heller inte lika tillgänglig för upptag som "rena" kohydrater. Gröt blir man tex grymt mätt på, och kan äta tills man storknar men trots det få i sig löjligt lite kalorier. Det finns ju trots allt en gräns hur mycket man kan fylla sin magsäck (och tarmar).

Ok, bra motargument där, men eftersom jag inte är insatt på hur makronutrienter påverkar magen exakt så får det hålla. Även om jag fortfarande inte tror på det och litar på kunniga näringsexperterna på kolozzeum.

Och sen håller jag med dig om på fiberkostdelen, vet inte riktigt vad du vill få sagt med det. Ja fiberrik mat mättar bättre, men det i sig påverkar ju inte dagsbehovet av energi.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Ok, bra motargument där, men eftersom jag inte är insatt på hur makronutrienter påverkar magen exakt så får det hålla. Även om jag fortfarande inte tror på det och litar på kunniga näringsexperterna på kolozzeum.

Och sen håller jag med dig om på fiberkostdelen, vet inte riktigt vad du vill få sagt med det. Ja fiberrik mat mättar bättre, men det i sig påverkar ju inte dagsbehovet av energi.

Mättar det bättre betyder inte nödvändigtvis att det påverkar dagsbehovet av energi mycket, dock går det åt mer energi att bryta ner fibrer så liten skillnad blir det. Men främst så undviker man sötsaker och småätande om man har bättre mättnadskänsla.

Permalänk
Medlem

Känner ni till någon undersökning där man kollat hur stor del av de kalorier vi äter som matsmältningsystemet tar upp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Känner ni till någon undersökning där man kollat hur stor del av de kalorier vi äter som matsmältningsystemet tar upp?

Skulle gissa på det mesta, då det som kommer ut i andra änden inte är så mycket av det som kom in

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Musli är inte det första jag tänker på när det gäller gå upp i vikt. Har tänkt på om man kan gå upp i vikt genom socker med fast då igenom att dricka. Om man dricker väldigt söt saft inte kolsyrad, får i sig en hel del socker innan man blir "mätt". Men jag har inte vågat prova en diet på i princip enbart socker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Allt socker du stoppar i dig utöver det grundläggande kolhydratsbehovet skadar kroppen, vid förbränning bildas fria radikaler (skadliga, reaktiva molekyler) och risken ökar för insulinresistens och diabetes 2. Så om du vill gå upp i vikt skall du göra det med hjälp av fett och inte kolhydrater. Men då är det också viktigt att det är rätt sorts fett. Smör, grädde och andra animaliska mättade fetter är bättre än processade, oxiderade vegetabiliska fetter.

Jag har idag druckit både dricka och 5dl grädde. Magen är inte glad nu. Något exempel på något lättlagad god nyttig och fet mat?
Jag är kanske off-topic

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Musli är inte det första jag tänker på när det gäller gå upp i vikt. Har tänkt på om man kan gå upp i vikt genom socker med fast då igenom att dricka. Om man dricker väldigt söt saft inte kolsyrad, får i sig en hel del socker innan man blir "mätt". Men jag har inte vågat prova en diet på i princip enbart socker.

Jag har idag druckit både dricka och 5dl grädde. Magen är inte glad nu. Något exempel på något lättlagad god nyttig och fet mat?
Jag är kanske off-topic

Kör du mycket socker lär ditt blodsocker åka bergodalbana, skippa sockret...

Nyttig fet mat?(Allt i rimlig mängd, du ska inte mosa i dig tex 1kilo nötter )

Nötter, diverse frön är nyttiga och energitäta. Andra alternativ som inte är lika feta/energitäta, kvarg/keso, Gröt, har svårt att komma med fler alternativ såhär tidigt

Men du ska inte fokusera på att äta en sak eller tex fet mat. Sprid ut intaget mellan protein, kolhydrater och fett, läs innehållsförteckningarna i matbutiken.