Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
när beställde du den?

En simpel fråga med ett komplicerat svar...
Beställde datorn den 8/1. Fick leveransdatum 25/1. Några dagar senare ändrades datumet till den 5/2, vill jag minnas, och ytterligare några veckor senare till 27/2. Fas 2 hela tiden....tills plötsligt "Din order har avbokats".
Fick inga besked om varför.
Kontaktade min Dellkille, som lade in en ny order den 4/2. Den 6e gick jag från fas2 till 3, 4, 5. Den 8/2 var den i köpenhamn, hos Schenker. Idag fick jag den.
Så om man bortser ifrån min första order som av ngn anledning blev "cancellerad" så tog det en vecka ungefär att få den

Permalänk
Medlem

ah..där ser man...
får hoppas att min kommer gå snabbare när ja beställer troligtvis efter löning.
verkar ju vara en klockren leksak

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur man får igång sim-kortläsaren...???

Visa signatur

Frakk!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
ah..där ser man...
får hoppas att min kommer gå snabbare när ja beställer troligtvis efter löning.
verkar ju vara en klockren leksak

Så det blev ingen Znote 6625WD?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

nae, kommer nog köra på en 1530 faktiskt

EDIT: tvekat å bollat som tusan mellan dom 2 haha =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
nae, kommer nog köra på en 1530 faktiskt

EDIT: tvekat å bollat som tusan mellan dom 2 haha =P

Aja, är säker på att du blir nöjd

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

det hoppas jag med, nu är det bara ekonomin som inte vill samarbeta med mig, men det ska gå bra.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Kan någon svarapå min fråga ang ram minnerna?
Om jag nu köper 2x 2gb dual channel kan jag fortfarande använda 3.3gb eller kommer jag barfa kunna använda en sticka DVS 2gb?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd

Jag ska få datorn på alla hjärtans dag! Undrar om flickvännen blir glad då när jag ger datorn ett hjärta

Btw, kollar jag orderstatus, då står det såhär:

1 MOD,LCD,15.4WXGA+,LGP,M1530

LGP får jag till LG Philips :D:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik2k4
Jag ska få datorn på alla hjärtans dag! Undrar om flickvännen blir glad då när jag ger datorn ett hjärta

Btw, kollar jag orderstatus, då står det såhär:

1 MOD,LCD,15.4WXGA+,LGP,M1530

LGP får jag till LG Philips :D:D

Detta fick jag när ja gogglade runt lite på det

"Many Dell notebooks are utilizing a new technology in LCD design called prism light guide plate (LGP). "

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Om någon är intresserad.

12:11:59 Marko Inledande fråga/kommentar: hejsan jag undrar om det enbart kommer med 32 bitars versionen av vista till XPS M1530??
12:16:06 System Martin Henricsson har förenat sig till denna session!
12:16:06 System Du har kopplats till Martin Henricsson
12:16:06 Martin Henricsson Hej
12:16:09 Marko hejsan
12:16:10 Martin Henricsson Ja, det stämmer.
12:16:20 Marko Men hur kommer det sig då att ni erbjuder 4gb i ram då?
12:16:31 Marko Eftersom 32 bitars versionen inte stödjer 4gb ram..
12:16:51 Martin Henricsson Det är för att kunna köra dual channel-mode samt att du kan få ut 4GB i 32-bit Vista. Se länk:
12:17:04 Martin Henricsson Martin Henricsson överför sidan http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=2238&page=13
12:17:20 Marko Konstigt att alla säge att det inte går , samt har jag en fråga ang datorn
12:17:48 Martin Henricsson Det är kanske folk som inte använt sig av "PAE mode"
12:17:50 Marko Kommer det komma någon snar uppgradering i XPS M1530 modellen?
12:18:34 Marko Men även om jag inte använder "PAE MODE" kan jag även få ut mina 3gb(3.3gb) eftersom det går vella itne att använda en och en halva sticka?
12:18:47 Marko Det jag menade med uppgradering var inom hårdvaru fronten
12:19:21 Martin Henricsson Det vet jag inte säkert. Penryn är på G men när vet jag inte. en och en halv sticka?
12:19:30 Marko Jo men alttså
12:20:39 Marko vi säger att jag inte vill använda PAE MODE, kommer jag även kunna få ut 3GB(3.3gb) eftersom det inte är ju en sticka som 2gb och en som är 1gb, det jag menar är kommer den kunna använda 1½sticka för att den stödjerju inte 4gb om jag inte använder PAE MODE
12:21:21 Martin Henricsson Vad som då händer är att hela 4GB används ändå, det kan adresseras av Windows. Men allt blir inte ledigt för applikationer.
12:22:05 Marko Okej och, finns det något sätt att få tag i 64 bitars versionen?? har hört att folk har fått den gratis eftersom de har 32 bitars, samt får man med en installtions CD med Vista med CD key?
12:23:21 Martin Henricsson Nej, bara till våra arbetsstationer. Om du tänker uppgradera till 64-bit så tänk dig för, det är väldigt många program/spel som inte stödjer 64-bit. Det är därför vi levererar med 32-bit. På arbetsstationer så kostar 32-bit och 64-bit lika mycket.
12:23:46 Martin Henricsson Så det är inte av kostnadsskäl Dell (och de flesta konkurrenterna) har valt 32-bit
12:24:01 Marko Men de program jag vill använda stödjer 64 bitars det har jag kollat upp, finns det någon chans att ni kan skicka med 64 istället för 32??

12:24:16 Martin Henricsson Nej
12:24:21 Martin Henricsson Hej Ulla
12:24:21 Martin Henricsson Sorry, fel fönster
12:24:35 Marko hehe np, men det var ju inte av konstnads skälle ller hur?
12:24:46 Martin Henricsson Nej
12:25:00 Marko Okej då sista lilla fråga
12:25:05 Martin Henricsson Men 1530:n är inte testad med 64-bit - därför kan den inte levereras med 64-bit
12:25:48 Marko Tror du man kan få med sig lite extra grejer med när man beställer? Har hört att en del har "charmat" sig till lite extra support samt tillbehör
12:26:16 Martin Henricsson Det tror jag inte.
12:26:45 Marko Men har du någoon anning om hur jag kan få 64 bitars utan extra kostnad?, för att det är dåligt att dell inte ger den möjligheten
12:27:05 Marko För liksom, innan man väljer borde det stå det negativa. För det var ju inte ett kostnads skäll
12:27:23 Martin Henricsson Nej, då vi inte testat med 64-bit så kan vi inte leverara. Fler tester innebär högre priser.
12:27:24 Marko Det finns ganska många som köper av er som är väldigt bra på datorer
12:27:41 Marko Men det finns flera som kör med 64 bitars på M1530
12:27:46 Martin Henricsson Absolut. Men de allra flesta föredrar 32-bit
12:28:01 Martin Henricsson Då har dom köpt 64-bit i efterhand eller laddat ner illegalt
12:28:27 Marko Jo men om de föredrar kan de välla köra med 32 bitar, ni borde ta upp detta med eran försäljings avdelning eftersom med alla jag har pratat med vilket är många skulle vilkja se en 64 bitars version
12:29:03 Martin Henricsson man kan påverka på dellideastorm.com, det är det många som gjort. Det är därför ex. Dell finns med Ubuntu i vissa länder nu.
12:29:14 Marko Ni kommer tjäna på detta i längden eftersom 64 bitars är framtiden
12:29:26 Martin Henricsson Det ä inte så många % som efterfrågar 64-bit
12:29:31 Martin Henricsson är*
12:29:36 Martin Henricsson Men det kanske kommer mer och mer !
12:29:51 Marko Nej eftersom de som köper av dell är okunniga(De flesta), det är därför alla gör sina egna stationära datorer
12:30:11 Martin Henricsson Ok, det är tyvärr inget jag kan påverka.
12:30:37 Marko Men till de % som efterfrågar borde ni erbjuda, jag ger bara exempel eftersom det kommer öka eran försäljing, för att ni tjäner ju på det eftersom det inte var något kostnads skäl..?
12:30:50 Marko Men skulle du inte kunna ta upp det med någon ansvarig?
12:31:11 Martin Henricsson Nej, men det kostar som sagt mer att testa ett system med flera OS = högre pris för konsumenterna.
12:31:27 Martin Henricsson Nej, det styrs centralt. Via dellideastorm kan man påverka.
12:31:52 Marko okej tack så mycket för alla svaren. Hur blir det dock med de skärmar som reflexterar massor med ljus kan man byta de?
12:32:00 Marko Har höt att det är många som har det problemet
12:32:31 Martin Henricsson Nej, det tror jag inte. Det är TrueLife=blank skärm som är så. Vissa gillar det inte, jag föredrar det starkt.
12:32:57 Marko Men hur kommer det sig då att på visa datorer så blänker det ine men på vissa andra gör det det.
12:33:05 Marko Det är ju inte liksom fair.
12:33:11 Martin Henricsson Jag tror det är subjektivt.
12:33:39 Marko Detär det verkligen inte, en av mina kompisars reflekterar massor medans den andra inte gör någotting
12:33:56 Martin Henricsson Märkligt. Då är det läge att kontakta teknisk support.
12:34:09 Martin Henricsson Det kan bero på kvalité-fel
12:34:27 Marko Oke, tack så mycket för din tid och hjälp!!

12:34:36 Martin Henricsson Ingen orsak!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Detta fick jag när ja gogglade runt lite på det

"Many Dell notebooks are utilizing a new technology in LCD design called prism light guide plate (LGP). "

Jepp jag märkte det, typiskt ^^

Fast jag kanske fick en till glad nyhet!

Jag kollade på min packsedel, då stod det att jag fått del: 230-10143 som skärm!

Då googlade jag på detta å första resultatet blev en kille i notebookreviewforumet som väntade på denna beställning

PMade killen å frågade vad för skärm det var och fick som svar:

I got the LG 1440x900 screen

:D:D

Permalänk
Medlem

Stackars Martin Henricsson...

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Stackars Martin Henricsson...

Hahaha, man måste ju ha svar på sina frågor;)

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik2k4
Jepp jag märkte det, typiskt ^^

Fast jag kanske fick en till glad nyhet!

Jag kollade på min packsedel, då stod det att jag fått del: 230-10143 som skärm!

Då googlade jag på detta å första resultatet blev en kille i notebookreviewforumet som väntade på denna beställning

PMade killen å frågade vad för skärm det var och fick som svar:

I got the LG 1440x900 screen

:D:D

Vad är packsedeln för något? Vart/när får man den? Min dator är i förproduktion.

Permalänk

Packsedeln dyker upp på "Order status" sidan när datorn byggts.

Själv fick jag del "230-10152" (en 1680-skärm). Jag har inte lyckats lista ut om jag fått LG eller Samsung...
(har inte startat datorn än)

Permalänk
Medlem

Ni som beställde eran m1530 per telefon fick ni gratis frakt då?

Visa signatur

[Fractal deisgn define R3 ] [ i5 3570K ] [Gigabyte gtx 670 2gb oc] [ 8gb vengeance 1600MHz ] [ Gigabyte z77X UD3H ][ sg 1tb 7200rpm ] [ Ocz ZS 750w ] [ win 7 pro ] [Benq xl2410t ]

[ XPS 1530 ] [ T7500 2.20Ghz ] [ 2gb ram ddr2 ] [ 8600M GT ] [ 250gb 5400rpm ] [ LG 1440x900 ] [ xp-32bit ]

Permalänk

För er som beställt en 1680x skärm: Dells del "230-10152" är en LG Philips.
Det var vad jag fick iaf.

Har startat skönheten...håller som bäst på med att plocka bort lite skit man fick till, typ Adobe Reader 8ngt, McAfee etc...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik2k4
Jepp jag märkte det, typiskt ^^

Fast jag kanske fick en till glad nyhet!

Jag kollade på min packsedel, då stod det att jag fått del: 230-10143 som skärm!

Då googlade jag på detta å första resultatet blev en kille i notebookreviewforumet som väntade på denna beställning

PMade killen å frågade vad för skärm det var och fick som svar:

I got the LG 1440x900 screen

:D:D

Kan inte lita fullt ut på det..Stod 230-10143 på min skärm också och jag fick en AOU!

Permalänk
Medlem

Är AUO bra eller dålig?

De flesta har klagat på samsung, är alla andra märken bra?

Permalänk
Medlem

Jag har en AOU som är perfekt iaf.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

gissar lite på att det är smaksak med va som är rätt å fel.
sen att man bara jagar efter betäckning på en "bra" skärm, och om man inte får det så letar man efter fel.

kan ha lite fel på den punkten men men

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Kan ni inte skriva lite vad ni gillar med datorn eller vad ni kör för spel som inte laggar och ser jättebra ut och vad för nåt man får med dator etc.

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
gissar lite på att det är smaksak med va som är rätt å fel.
sen att man bara jagar efter betäckning på en "bra" skärm, och om man inte får det så letar man efter fel.

kan ha lite fel på den punkten men men

Vet inte hur AOU skärmarna är men Samung var under all kritik iaf. För övrigt är man ganska nöjd med sin. Vet att många har klagat på ljudet på hårddisken, vet inte om jag har fått en bra eller om jag inte är så kräsen bara?

Permalänk

Jag har påbörjat rensningen av skitprogram från Dell och påbörjat installationen av favoritpgm (Kaspersky, UltraEdit, winRar, etc....) och jag börjar vänja mig vid Vista (jäkligt fint os faktiskt!!!).
Datorn är snygg, skärmen är bra, prestandan är super, jag har inte fått några stötar, allt är till belåtenhet...men!
Såklart finns det ett men.
Jag får inte igång mitt wifi.
Jag har tre andra bärbara hemma (fyra om jag räknar med jobbdatorn som jag tar hem lite ibland - alla med XP) som klarar av att koppla upp sig mot mitt DLink 635, men min nya pärla vägrar.
Jag har googlat lite och följt några tips, men inget fungerar.
Någon som råkar veta varför?

Permalänk

Bilder bilder bilder..eller nåt - känns som en evighet att vänta till den 22 februari när jag får datorn - så varför inte dela med er av lite: bilder hi hi
(ja ja jag vet att det finns produktbilder på Dell eller folk som packar upp m1530 på Youtube)

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DexterMorgan
Jag har påbörjat rensningen av skitprogram från Dell och påbörjat installationen av favoritpgm (Kaspersky, UltraEdit, winRar, etc....) och jag börjar vänja mig vid Vista (jäkligt fint os faktiskt!!!).
Datorn är snygg, skärmen är bra, prestandan är super, jag har inte fått några stötar, allt är till belåtenhet...men!
Såklart finns det ett men.
Jag får inte igång mitt wifi.
Jag har tre andra bärbara hemma (fyra om jag räknar med jobbdatorn som jag tar hem lite ibland - alla med XP) som klarar av att koppla upp sig mot mitt DLink 635, men min nya pärla vägrar.
Jag har googlat lite och följt några tips, men inget fungerar.
Någon som råkar veta varför?

Hört och läst om detta, och lösningen skall vara att uppdatera din wlan drivers (dell skiter i att lägga in de senaste)

http://support.euro.dell.com/support/downloads/driverslist.as...

dock kanske du redan har testat detta. kanske dags för en ny router/AP.

Själv är jag sugen på en M1530, dock är det saker som skärmen och de frånvarande drivers för windows XP och Vista 64bit, som gör mig osäker att köpa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DexterMorgan
För er som beställt en 1680x skärm: Dells del "230-10152" är en LG Philips.
Det var vad jag fick iaf.

Har startat skönheten...håller som bäst på med att plocka bort lite skit man fick till, typ Adobe Reader 8ngt, McAfee etc...

Hoppas verkligen att du har rätt Det visar sig om ett par dagar i a f då jag har fått min XPS 1530 med dessa nr på packsedeln"230-10152" (har lagt in ordern 25/1 och nu är den i Värnamo)

Permalänk
Medlem

Min XPS 1530 har äntligen gått in i produktion. Kanske kan få den innan helgen iaf

"Håll tummarna alla"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alukurd
Hört och läst om detta, och lösningen skall vara att uppdatera din wlan drivers (dell skiter i att lägga in de senaste)

http://support.euro.dell.com/support/downloads/driverslist.as...

dock kanske du redan har testat detta. kanske dags för en ny router/AP.

Själv är jag sugen på en M1530, dock är det saker som skärmen och de frånvarande drivers för windows XP och Vista 64bit, som gör mig osäker att köpa.

Tack för tipset! Har tagit hem drivrutinerna för nätverkskortet. Får testa när jag kommer hem!

Jag kan starkt rekommendera datorn!