Blir snart galen på att kylflänsarna bara rammlar av!

Permalänk
Medlem

Blir snart galen på att kylflänsarna bara rammlar av!

tjenna!

Som sagt, jag har satt på zalmans kylflänsar och använde den där värmeledande tejpen som sitter på orginal, men f*n dem rammlar ju av hela tiden!
Finns det något bra knep? någon annan bra tejp/limm man kan köpa?

Jag är inne på att lägga en droppe med superlimm i nått hörne och på med kylpasta men jag insåg att man inte kommer få bort skiten sedan? sen fastnar vell inte superlimm på alu, right? Så det kommer bara bli som moment 22!?

Så om någon vet något som håller flänsarna på plats samtidigt som det är värmeledande och går att ta bort så skulle det va guld värt!!

tack på förhand!

Visa signatur

E6850@3900mhz|Asus 8800GTX 768mb@675/2100/1622(Core,mem,shader)|Asus P5K p35|Corsair DDR2 XMS2-6400 2048mb(866mhz)- 4-5-4-10|Creaktive E880|Xilence 700w|samsung 400gb 16mb SATA-2| D-tek Fuzion CPU & D-tek Fuzion GFX|APEVIA X-Cruiser|
SAMSUNG 226BW

Permalänk

De är ett mäkta problem de där med att flänsarna ramlar av.. många som blir skitförbannade, även ja.

Första gången ja använde ramsinks så använde ja mig av kylpasta på zalman's flänsar, sen satt dom dag och natt. Ja tog alltså bort thermal-tejpen.

Nästa gång blev de 14 swiftech flänsar, o dom ramla av gång på gång. Fyfan va ja lacka ur totallt, likt som tusentals andra. Nu ska dom ha förbättrats men ja fattar inte att dom ska vara så tröga av sig att förstå att dom fungerar skit innan en ny variant sätts in.

Visa har löst de med just superlim och då ska de vara ok att lägga en liten liten klick i varje hörn, sen kommer de sitta bra. Detta är ju också old school metoden och användes innan de kom massa special-varianter. De som gjort fel har förmodligen lagt alldeles för mycket lim och därefter råkat dra med hela mosfeten.

De finns diverse olika värmeledande tejp som ska hålla bra men kommer inte på nu på rak arm. Ska du ha nåt sånt här så får du allt kolla på elfa isf.
http://www.sidewindercomputers.com/akthadtaak80.html

Nu är ju saken den igentligen att flänsarna ska fastna efter att ha gett press-tryck i ca 10-15sec, sen kommer dom automatiskt fästa sig själva när minnena gett ifrån sig värme. Men många gånger räcker inte ens detta.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
De är ett mäkta problem de där med att flänsarna ramlar av.. många som blir skitförbannade, även ja.

Första gången ja använde ramsinks så använde ja mig av kylpasta på zalman's flänsar, sen satt dom dag och natt. Ja tog alltså bort thermal-tejpen.

Nästa gång blev de 14 swiftech flänsar, o dom ramla av gång på gång. Fyfan va ja lacka ur totallt, likt som tusentals andra. Nu ska dom ha förbättrats men ja fattar inte att dom ska vara så tröga av sig att förstå att dom fungerar skit innan en ny variant sätts in.

Visa har löst de med just superlim och då ska de vara ok att lägga en liten liten klick i varje hörn, sen kommer de sitta bra. Detta är ju också old school metoden och användes innan de kom massa special-varianter. De som gjort fel har förmodligen lagt alldeles för mycket lim och därefter råkat dra med hela mosfeten.

De finns diverse olika värmeledande tejp som ska hålla bra men kommer inte på nu på rak arm. Ska du ha nåt sånt här så får du allt kolla på elfa isf.
http://www.sidewindercomputers.com/akthadtaak80.html

Nu är ju saken den igentligen att flänsarna ska fastna efter att ha gett press-tryck i ca 10-15sec, sen kommer dom automatiskt fästa sig själva när minnena gett ifrån sig värme. Men många gånger räcker inte ens detta.

tackar:)

Skall kolla upp det med den tejpen!

Skall även testa dra på lite kylpasta och se om dem sitter kvar:)

Zalmans ramsink som sitter på minnena och HSI sitter kvar men inte dem på voltregulatorerna:P
Skall test smeta på lite as5 på dem och se, eller om dem rammlar av när det blir varmt!?
dem är ju i messing(tillverkade egena i messing till voltregulatorerna) så dem väger ju lite mer än zalmans kylflänsar så de kanske är därför,sen är det ju inte så stor yta som tejpen kan fästa sig på heller...
skall iaf testa de med med kylpastan för de har jag hemma nu iaf

EDIT:
Om man sätter en droppe i varje hörne, kan man inte skada komponenterna då? för superlim "smälter/vulkar" ju ihop plast när man limmar ihop de, så de borde ju "smälta" sig fast som attan i voltregulatorerna? går det ens få bort kylflänsar sen utan att man rycker med sig allting^^

Tack igen!

Visa signatur

E6850@3900mhz|Asus 8800GTX 768mb@675/2100/1622(Core,mem,shader)|Asus P5K p35|Corsair DDR2 XMS2-6400 2048mb(866mhz)- 4-5-4-10|Creaktive E880|Xilence 700w|samsung 400gb 16mb SATA-2| D-tek Fuzion CPU & D-tek Fuzion GFX|APEVIA X-Cruiser|
SAMSUNG 226BW

Permalänk
Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem

dom ramla av för mig med, men nu sitter dom, bara dom får sitta på ett tag så "tejpen" värms upp så härdar dom sen, för nu sitter mina bra

rengöra som faan på ytan först, sen gnugga o trycka ganska hårt... och sen inte komma åt dom medans man sätter fast kortet igen

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

Kan man inte stoppa in dom i ugnen lite innan man ska sätta på dom? Eftersom dom håller bättre efter dom blivit varma.

Permalänk
Medlem

brukar rengöra ytan på ramminnena först och sedan sätta på dom och vikka litelätt så sitter dom...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Det finns ju värmeledande lim! Köpte mitt här http://www.microshop.se/?artnr=ADHESIVE

edit: sry såg inte dubbelpostningen!

Permalänk
Medlem

funkar zalman limmet bra? tyckte jag läste någonstans att de limmet bara kapslar in värmen?
skall man satsa på nått dyrare lim så som Artics kylpaste lim?

Visa signatur

E6850@3900mhz|Asus 8800GTX 768mb@675/2100/1622(Core,mem,shader)|Asus P5K p35|Corsair DDR2 XMS2-6400 2048mb(866mhz)- 4-5-4-10|Creaktive E880|Xilence 700w|samsung 400gb 16mb SATA-2| D-tek Fuzion CPU & D-tek Fuzion GFX|APEVIA X-Cruiser|
SAMSUNG 226BW

Permalänk

Det limmet är inget vidare. Sen om du vill få lös flänsen igen, kommer det inte att gå.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Det limmet är inget vidare. Sen om du vill få lös flänsen igen, kommer det inte att gå.

vet du om artics limm är bättre? detta alltså: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ARCTISIAD... dyrt som brännvin bara:/

annars borde det vell funka att kleta lite silicone imellan voltregulatorerna så att det håller fast flänsarna eller? och så lägger man kylpasta på dem bara...?

Visa signatur

E6850@3900mhz|Asus 8800GTX 768mb@675/2100/1622(Core,mem,shader)|Asus P5K p35|Corsair DDR2 XMS2-6400 2048mb(866mhz)- 4-5-4-10|Creaktive E880|Xilence 700w|samsung 400gb 16mb SATA-2| D-tek Fuzion CPU & D-tek Fuzion GFX|APEVIA X-Cruiser|
SAMSUNG 226BW

Permalänk
Medlem

minna sitter

gäller bara att torka av med sprit eller aceton eller något
dom fäster inte pga av fett...

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
minna sitter

gäller bara att torka av med sprit eller aceton eller något
dom fäster inte pga av fett...

mina sitter oxå, på minnena å Hsi'n iaf:P haha
kanske slarva jag lite me avtorkningen på voltregulatorerna då? tror ja bara torka av med papper på dem....

kan man köpa ny sån där tejp nånstans? verkar inte finnas på Elfa?:S

Visa signatur

E6850@3900mhz|Asus 8800GTX 768mb@675/2100/1622(Core,mem,shader)|Asus P5K p35|Corsair DDR2 XMS2-6400 2048mb(866mhz)- 4-5-4-10|Creaktive E880|Xilence 700w|samsung 400gb 16mb SATA-2| D-tek Fuzion CPU & D-tek Fuzion GFX|APEVIA X-Cruiser|
SAMSUNG 226BW

Permalänk

Jag har en uppsättning nästan oanvänt Arctic Silver Thermal Adhesive. Det lär vara bra. Om du är intresserad så kan du PMa mig.

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_thermal_adhesive.htm

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Jag har en uppsättning nästan oanvänt Arctic Silver Thermal Adhesive. Det lär vara bra. Om du är intresserad så kan du PMa mig.

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_thermal_adhesive.htm

visst är jag intresserad, dock såg jag nu på deras sida:

CAUTION!
Arctic Silver Thermal Adhesive is a permanent adhesive.
Components you attach with Arctic Silver Thermal Adhesive will stay attached forever!

Stay forever:P haha sitter det som berget då=) måste ju kunna ta bort de oxå ifall man måste använda garantin någon gång:/

Någon som använt det och vet om man kan ta bort flänsarna utan att man förstör komponenterna?

Visa signatur

E6850@3900mhz|Asus 8800GTX 768mb@675/2100/1622(Core,mem,shader)|Asus P5K p35|Corsair DDR2 XMS2-6400 2048mb(866mhz)- 4-5-4-10|Creaktive E880|Xilence 700w|samsung 400gb 16mb SATA-2| D-tek Fuzion CPU & D-tek Fuzion GFX|APEVIA X-Cruiser|
SAMSUNG 226BW

Permalänk
Medlem

Så Zalmans värmeledande lim är alltså kasst då? Någon källa på det?
Jag beställde precis sådant och några ramsinks från datorbutiken, men det är kanske dumt att använda det...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
brukar rengöra ytan på ramminnena först och sedan sätta på dom och vikka litelätt så sitter dom...

ja man måste ju rengöra ytan först innan man sätter dit dom

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

jag pressade dit dom ganska hårt i ca 20-30 sek på varje..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

problemet är det att jag inte har någon tejp kvar nu:( lacka ur som fan så jag bara slet bort skiten å slängde åt he*vete:P

Visa signatur

E6850@3900mhz|Asus 8800GTX 768mb@675/2100/1622(Core,mem,shader)|Asus P5K p35|Corsair DDR2 XMS2-6400 2048mb(866mhz)- 4-5-4-10|Creaktive E880|Xilence 700w|samsung 400gb 16mb SATA-2| D-tek Fuzion CPU & D-tek Fuzion GFX|APEVIA X-Cruiser|
SAMSUNG 226BW

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem med zalmans flänsar så jag brukar ta en droppe superatack i varge hörne och lite siliconpasta i mitten. Fugnerar kanon. Igen garanti att man kan få bort det. dock tog jag bort ett par flänsar från några mosfets jag använt den metoden på men värmde up pdom rätt bra med lödkolven först.

Tror problemetm ed zalmans termal pads kan vara att dom itne gillar silicon. då siliconpasta som sagt inehåller silicon som mycket inte fäster i mot. rent jävulskt och näst intill omöjligt att få väck. kanske slippa minnena först lite granna skulle fugnerat. Men jag har ofast bara bytt kylning på äldre kort som vart i behov av ny så lika bra å limma på skiten.

Permalänk
Medlem

jag har ju inte heller tänkt att bara plocka bort dem, men om man måste bruka garantin så måste man ju kunna ta bort dem:P
svårt som fan å lägga på något limm på voltregulatorerna oxå eftersom dem är så små...

ELFA verkar ju inte ha någon värmeledande tejp:/ iaf inte med på hemsidan! någon som köpt värmeledande tejp därifrån och vet att dem har där?

Edit:

Testade med AS5 att bara kleta på och den sög ju sig fast förvånans värt bra!
Men jag tänkte bara, är inte AS5 ström ledande? bör jag silicona runt voltregulatorerna så att det inte lägger sig lite kylpasta på metallstiften?

Visa signatur

E6850@3900mhz|Asus 8800GTX 768mb@675/2100/1622(Core,mem,shader)|Asus P5K p35|Corsair DDR2 XMS2-6400 2048mb(866mhz)- 4-5-4-10|Creaktive E880|Xilence 700w|samsung 400gb 16mb SATA-2| D-tek Fuzion CPU & D-tek Fuzion GFX|APEVIA X-Cruiser|
SAMSUNG 226BW