Längd på telekabel - ett stort problem?

Permalänk
Medlem

Längd på telekabel - ett stort problem?

Hej!

Hur långt man man egentligen dra en telekabel innan det blir en massa störningar?

För vi skulle behöva dra en telekabel cirka 25M, är detta något problem?

För jag tänkte lixom, det borde väll inte vara några problem att dra en bra skarvsladd ifrån jacket med tanke på att det är ju lixom "samma kabel kvalitet"?

Kan man använda en Cat5e kabel kanske för bättre förlängning?

//Pita

Visa signatur

Folding@Home: 1x8800GTS | 1xQ6600 | 10xE2210 | 1xXeon E5120 |
SweClockers hjälper Stanford University att finna lösningen till svåra sjukdomar. Häng med oss nu!
#foldingatsweclockers

Permalänk
Medlem

Väl stavas med ett l och liksom stavas som du ser här. Ordet liksom bör undvikas i skriftspråk. Nu känner sig språkpolisen nöjd.

Till din fråga: Vad är det du vill åstakomma? Vill du flytta ditt förstajack för xDSL, eller vill du bara flytta ett telefonjack?

Man brukar avråda från att förlänga telekabeln mellan xdsl-modemet och jacket. Att föredra i.s.f är längre tp-kabel mellan modem och router/dator/switch.

Permalänk
Medlem

Ursäkta mitt lilla stavfel, mår du bättre av denna korrigering?

Men iaf, jag vill flytta första xDSL jacket till en annan punkt! Kan man använda cat5e kabel för detta ändamål? Borde inte bli så dålig signal med den?

Finns det någon rj45 till rj12 modul?

Visa signatur

Folding@Home: 1x8800GTS | 1xQ6600 | 10xE2210 | 1xXeon E5120 |
SweClockers hjälper Stanford University att finna lösningen till svåra sjukdomar. Häng med oss nu!
#foldingatsweclockers

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

jodå det finns rj45/rj11 moduler därute nånstans:P...

hm e bättre om du kör längre tpkabel istället för telekabel..

har även för mig att telekabeln bara använder ett eller 2 par, alltså 2-4 ledare, stämmer det ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pita
Ursäkta mitt lilla stavfel, mår du bättre av denna korrigering?

Men iaf, jag vill flytta första xDSL jacket till en annan punkt! Kan man använda cat5e kabel för detta ändamål? Borde inte bli så dålig signal med den?

Finns det någon rj45 till rj12 modul?

Om du lär dig att stava kommer jag att må mycket bra, tack!

Om du vill flytta ditt förstajack kan du antingen köpa ett färdigt kit på närmaste Teliabutik eller skaffa dig fyrledad telekabel och "musöron" för skarvning. Se vidare här: http://tekniken.se/dsl/ om hur du kopplar jacken rätt.

Permalänk

Som alltid, hellre en längre tp kabel än en telekabel, du kommer få störningar i din 25m långa telefonkabel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Även om jag använder en "installations" kabel?

Visa signatur

Folding@Home: 1x8800GTS | 1xQ6600 | 10xE2210 | 1xXeon E5120 |
SweClockers hjälper Stanford University att finna lösningen till svåra sjukdomar. Häng med oss nu!
#foldingatsweclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Som alltid, hellre en längre tp kabel än en telekabel, du kommer få störningar i din 25m långa telefonkabel

Det behöver det inte alls bli, hade själv 20-25m telekabel innan och det funkade felfritt med 8Mbit i 2år, nu när jag har 23Mbit så funkade bra oxå men jag hade iaf i bakhuvet att alla säger att tp är bättre så jag bytte men skillnaden vart 0,5Mbit snabbare, så här i efterhand så vet jag ärligt inte om det var värt besväret

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
Det behöver det inte alls bli, hade själv 20-25m telekabel innan och det funkade felfritt med 8Mbit i 2år, nu när jag har 23Mbit så funkade bra oxå men jag hade iaf i bakhuvet att alla säger att tp är bättre så jag bytte men skillnaden vart 0,5Mbit snabbare, så här i efterhand så vet jag ärligt inte om det var värt besväret

Inte dåligt, rj11 kan funka bra i vissa förhållanden när det inte är så mycket "noise" som störningar etc, men mitt råd till trådskaparen och välj tp-kabel för att garantera 100% funktionalitet

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Som alltid, hellre en längre tp kabel än en telekabel, du kommer få störningar i din 25m långa telefonkabel

Du får gärna berätta för mig vad 25 meter installationskabel gör för skillnad gentemot de kilometer kabel i spridningsnätet som går från telefonstation till klientens telefonjack...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Du får gärna berätta för mig vad 25 meter installationskabel gör för skillnad gentemot de kilometer kabel i spridningsnätet som går från telefonstation till klientens telefonjack...

Skillnaden är skarven du gör i förstajacket.

Sen kan man ju alltid spekulera i att det finns mer elektronik och eventuella störkällor nära en ledning som går genom en bostad, än det gör där den hänger på stolpen. Men jämfört med skarven är detta oftast bara en parentes.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sleevechoke
Skillnaden är skarven du gör i förstajacket.

Sen kan man ju alltid spekulera i att det finns mer elektronik och eventuella störkällor nära en ledning som går genom en bostad, än det gör där den hänger på stolpen. Men jämfört med skarven är detta oftast bara en parentes.

Skarvar finns det gott om på väg till ditt telejack så det är inget argument.

Att göra en skarv som är bättre än vad kontaktdonen och skarvarna är i de flesta kopplingsplintar är inte direkt någon konst.

Och btw, när det gäller störningar, vad händer i sambyggnad när el-ledningar hänger i samma stolpe som telefonledningar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Du får gärna berätta för mig vad 25 meter installationskabel gör för skillnad gentemot de kilometer kabel i spridningsnätet som går från telefonstation till klientens telefonjack...

Det är ju 2 helt olika kablar?
telefonledningarna vi har luftburet klarar högre spänningar och har lägre kapicitans, skulle du sätta en 1km lång rj11 kabel skulle du inte ens fått kontakt om du brännde på med 220volt/15A

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Det är ju 2 helt olika kablar?
telefonledningarna vi har luftburet klarar högre spänningar och har lägre kapicitans, skulle du sätta en 1km lång rj11 kabel skulle du inte ens fått kontakt om du brännde på med 220volt/15A

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pita
Även om jag använder en "installations" kabel?

Iaf. jag tolkade det som att han skulle använda en kabel av bättre kvalité.

Likaväl är sannolikheten stor att du har en sämre kabel, än installationskabel (vad det nu är för typ), i korskopplingen som kan vara mer än 25 meter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Det är ju 2 helt olika kablar?
telefonledningarna vi har luftburet klarar högre spänningar och har lägre kapicitans, skulle du sätta en 1km lång rj11 kabel skulle du inte ens fått kontakt om du brännde på med 220volt/15A

RJ-11 är en kontakt - inte en kabel.
Sedan borde väl disskussionen snarare handla om hur långt från 1A-jacket modemet hamnar och att detta avstånd skall vara så kort som möjligt.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte