Permalänk
Medlem

Skriva sitt eget 64bits os

Någon som har provat?

är sugen på det men vill ha lite ledning så man inte lurar bort sig direkt.

Vill ha lite länk tips för bra guider eller tips för att skriva 64bits system.

Visa signatur

Gettingreason // Jebb

Permalänk
Medlem

Kan du skriva ett 32bits system?

Permalänk
Medlem

Jag har ett gäng bra länkar. Vänta ett tag så kan jag börja med lite kod du kan få. Det är inget märkvärdigt direkt, det som finns är stöd för både windows-spel (måste ju ha CS) och det är stabilt som BSD. Sen har jag lite extra krafs som drivrutinsstöd för nästan allt och lite annat sånt man slänger ihop på en kväll.

Permalänk

Köp det senaste numret av datormagazin dom har en stor guide på hur man skriver ett operativsystem.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk

Innan du ger dig på att skriva ett datoroperativsystem från grunden bör du ha kunskaper inom digitalteknik och programmering (främst ASM och C) vilka motsvarar högskolekunskaper.

När du skaffat dig dessa kunskaper rekommenderar jag dig att leta upp en gammal Pentium 1 eller 2, med ISA och PCI-bussar, och läsa några Whitepapers om bland annat EDO-RAM och SDRAM, samt om BIOS och hårdiskar. När du läst igenom dessa whitepapers kan du börja laborera. Börja med att skriva något enkelt i assembler. Försök att kontakta ett grafikkort via PCI-bussen på moderkortet (efter att ha läst whitepapers om ditt grafikkort) och försök skriva ut något på skärmen.

Efter det är det bara att fortsätta.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
Kan du skriva ett 32bits system?

EDIT: OT, lycka till! Skriv gärna hur det går för dig. Vore kul att se.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

Sätt ihop din egna linux dist istället. Troligen det närmsta du kan komma att skapa ditt egna operativsystem.
Eller vad sägs om att hjälpa något öppen källkods operativsystem, med att fixa något som behöver fixas. Mycket mer produktivt, uppskattat (av åtminstone andra) och lärorikt för dig.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Använd en opensource boot loader och ladda en minimal kärna som inte gör ett smack och sen är det bara börja att beta av det som kan vara intressant att ha i en kärna. Jag har letat själv efter information och det går att hitta sidor med information, exempelkod etc etc.

Det måste vara en schysst kick att ladda på sitt eget OS, även om det är väldigt begränsat i funktionalitet. Ditt program i full kontroll över maskinen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Jag har ett gäng bra länkar. Vänta ett tag så kan jag börja med lite kod du kan få. Det är inget märkvärdigt direkt, det som finns är stöd för både windows-spel (måste ju ha CS) och det är stabilt som BSD. Sen har jag lite extra krafs som drivrutinsstöd för nästan allt och lite annat sånt man slänger ihop på en kväll.

Är det möjligtvis en ny version av BiOS pågång någonstans i sverige?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Är det möjligtvis en ny version av BiOS pågång någonstans i sverige?

Hahaha, kul tråd.

Väldigt få inser hur enormt mycket jobb det är att skriva ett OS. Jag kan inte påstå att jag är en av dem; många av de som *verkligen* förstår är de som har erfarenheten.
Jag har själv varit sugen på att koda ett OS, i ett par minuter, sedan inser jag att jag inte är i närheten av att kunna (börja), eller att jag kommer kunna boota och skriva en textrad innan jag tröttnat totalt på det hela.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Hahaha, kul tråd.

Väldigt få inser hur enormt mycket jobb det är att skriva ett OS. Jag kan inte påstå att jag är en av dem; många av de som *verkligen* förstår är de som har erfarenheten.
Jag har själv varit sugen på att koda ett OS, i ett par minuter, sedan inser jag att jag inte är i närheten av att kunna (börja), eller att jag kommer kunna boota och skriva en textrad innan jag tröttnat totalt på det hela.

Hehe ja det är en klassiker.

Jag tycker helt klart han ska försöka om han är sugen. Tänk på vad mycket han kommer lära sig om OS vare sig han producerar nåt själv eller ej.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Avstängd

En tumregel kan väl vara att om du måste fråga, har du inte en chans

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jebb
Någon som har provat?

är sugen på det men vill ha lite ledning så man inte lurar bort sig direkt.

Vill ha lite länk tips för bra guider eller tips för att skriva 64bits system.

Jag har hört att det var nå'n finne som har provat på det där, vet inte om det är en skröna, Linus har jag för mig att han hette. Men kan en vanlig finnjävel göra det så kan väl alla?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
En tumregel kan väl vara att om du måste fråga, har du inte en chans

Haha!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Är det möjligtvis en ny version av BiOS pågång någonstans i sverige?

Verkligen inte, mitt fungerar till 100%. Jag skrev precis klart tcp/ip-stacken nu medans jag käkade frukost och borstade tänderna.

Nej seriöst, lås den här tråden nu. Kan man inte stava till länktips tror jag inte man kan skriva ett 64bits OS mha en guide från google. Man måste vara lite smart också...

Permalänk
Medlem

Ett operativsystem behöver inte vara särskillt komplext (ej heller användbart)
Se till exempel på DOS, som blint litar på att få tillbaka kontrollen efter varje program körts.

Visa signatur

- J -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ss_lamby
Ett operativsystem behöver inte vara särskillt komplext (ej heller användbart)
Se till exempel på DOS, som blint litar på att få tillbaka kontrollen efter varje program körts.

Nu tror jag inte att DOS är så lätt att replikera det heller.

Permalänk
Medlem

Fast vissa går rätt långt, ASM kodat native 64-bit OS
http://www.menuetos.net/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jebb
Någon som har provat?

ett företag som kallar sig Microsoft har visst försökt göra ett 64 bits OS. jag känner inte till dem så bra men jag har hört av folk som gillar att prova på nya saker att det inte fungerade nått vidare hursomhelst.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Nu tror jag inte att DOS är så lätt att replikera det heller.

Du missförstod mig. Jag säger inte att något är enkelt som i "lätt", utan jag menar att ett operativsystem kan göras enkelt som i kontrast till komplicerat.

Datoranalogier är ju skojiga så jag tar en sån. "Plocka ur en diskmaskin" är en lätt uppgift som är tämligen komplex. (pröva skriv detaljerade instruktioner för det, så att en som aldrig gjort det kan läsa sig till det.)

Med reservation för den tekniska definitionen på operativsystem skulle jag tänka mig ett operativ som endast ger funktionen att tända capslock-indikatorn på tangentbordet. Lär dig hur du gör detta i 64-bitar och målet är nått.

OT: Jag tycker iofs att replikera DOS är en lätt (för jag förstår hur det fungerar) , men omfattande uppgift. En fråga om referenser alltså.

Visa signatur

- J -

Permalänk
Medlem

Väldigt få människor skulle klara av att skapa ett så pass komplett operativsystem att han själv skulle vilja använda det till något.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

DOS är ju faktiskt GPL nu. tror jag. står det när man installerar DOS7.0 iaf. fast jag kan ha fel. lyckades inte hitta nån källkod :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

(Jag nämde ju bara dos som exempel, inte menat att hamna OT, sry!)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dunz0r
DOS är ju faktiskt GPL nu. tror jag.

Betyder det att du faktiskt tror?

Det finns visst fler är ett DOS V7.0
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_x86_DOS_operating_...

Visa signatur

- J -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Är det möjligtvis en ny version av BiOS pågång någonstans i sverige?

Hehe, riktig underhållning.

Trådskaparen: lycka till. :>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
Jag har hört att det var nå'n finne som har provat på det där, vet inte om det är en skröna, Linus har jag för mig att han hette. Men kan en vanlig finnjävel göra det så kan väl alla?

Helt vanlig var han inte. Hans farfar var poet och morfar var professor i matematik och båda föräldrarna journalister. Någon form av studievana lär det ju ha funnits i hemmet. Mer här http://en.wikipedia.org/wiki/Linus_Torvalds

Poängen är dock att visst kan man skriva ett 64-bitars OS på egen hand! Börja smått och skit fullständigt i gammal hårdvara. Satsa på det som lär vara normalt low-end om två år. Du kommer inte vara klar innan dess.

Börja enkelt och få det enklaste tänkbara att fungera. Förbättra inte förrän det fungerar över huvud taget.

-

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Poängen är dock att visst kan man skriva ett 64-bitars OS på egen hand!

Ja det är klart man kan. Man kan bygga en egen månraket också, men om man inte vet hur man gör lär man inte bli klokare av att fråga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
Jag har hört att det var nå'n finne som har provat på det där, vet inte om det är en skröna, Linus har jag för mig att han hette. Men kan en vanlig finnjävel göra det så kan väl alla?

Nu är ju Linus Torvalds inte finne. Han är finlandssvensk. Ordet "finne" syftar till etnicitet. För nationalitet används ordet "finländare", vilket inbegriper både finnar och finlandssvenskar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Nu är ju Linus Torvalds inte finne. Han är finlandssvensk. Ordet "finne" syftar till etnicitet. För nationalitet används ordet "finländare", vilket inbegriper både finnar och finlandssvenskar.

Hur är det då med mumintrollen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
Hur är det då med mumintrollen?

Skumt nog föddes mumintrollen, i England!

Tove Jansson arbetade som journalist i London när hon hittade på dem.

-

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Jag har ett gäng bra länkar. Vänta ett tag så kan jag börja med lite kod du kan få. Det är inget märkvärdigt direkt, det som finns är stöd för både windows-spel (måste ju ha CS) och det är stabilt som BSD. Sen har jag lite extra krafs som drivrutinsstöd för nästan allt och lite annat sånt man slänger ihop på en kväll.

10/10

Den här tråden gjorde min kväll.

Permalänk
Medlem

Hur går det, Ska du inte släppa en beta snart så man kan testa...

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0