Rätt eller fel gällande reklamation?

Permalänk
Medlem

Rätt eller fel gällande reklamation?

Vid reklamation på varor man har köpt för privat bruk har säljaren rätt att kräva när man reklamerar varan att den är komplett dvs vad som levereraded vid köpet fäljer med?

Exempel är att jag reklamerade ett minneskort köpt >6 mån sedan med garanti och säljaren krävde då att den adapter som den levererades med var med annars skulle han inte ta emot den. Nu löste jag situationen genom att för säljaren förklara att han kunde öppna ett nytt paket och ta ur bara minnet men om inte den möjligheten funnits?

Gissningar och tyckanden undanbedes vänligt men bestämt för jag vill veta hur det ligger till ifrån nån som vet och inte tycker hur det ska vara.

Permalänk

Hmm, vid reklamation/garanti ärende då vill du bara få produkten reparerad/utbytt till samma lika som fungerar och då bör den adapter inte vara ett krav. Skulle det dock gälla ett återköp så är det självklart att varan ska lämnas tillbaka komplett.

T.ex. din mobil's simkortsläsare slutar att fungera, du lämnar den till säljaren och vill via garantin få det fixxat. Låter dumt om han skulle kräva laddare, samt alla andra tillbehör.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Hävde köpet på mina hörlurar/fick de utbytta (andra tråden) idag och säljaren sa inget om att jag skulle komma in med reservdelar etc. Jag som kund frågade honom och då så han att det kunde jag lika bra göra.

Så det har väl med säljaren att göra... skulle jag anta så länge det inte är något stort med värde vi pratar om. medföljande kablar t.ex. till tftskämar skall de väl ha och dylikt.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Någon annan som vet hur det ligger till genom t.ex praxis? Vet att säljare inte kan kräva att man har med sig originalkartongen vid reklamation som dom tydligen försökte med för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag läste ett rättsfall för några år sedan där näringsidkaren blev tvingad att ta emot reklamationen trots att det fattades en grej. Jag kommer inte ihåg exakt vad det gällde och jag kan inte hitta ärendet nu.

Ett vanligt rättspraxis är annars att säljaren får göra avdrag på priset/bytesvärdet om det fattas tillbehör när varan inte går att reparera och behöver ersättas med en ny eller återköpas. Är tillbehören inte väsentliga för funktionaliteten kan jag inte tänka mig att det går att göra något prisavdrag. I det här fallet är ju adaptern en ren bonus tillverkaren skickar med minneskortet, jämför med tex vinterdäck man fick på köpet till bilen eller ett extra färgglatt skal till mobilen. Det ska ju inte hindra en reklamation av själva produkten.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

Jag knegar i butik som säljare. När det gäller reklamationer så tar man endast emot del som är trasig, finns ingen mening med att slösa på fraktkostnader etc genom att skicka med grejer som inte är väsentliga för felsökningen / reparationen.

Sedan är det som LSDBoy säger, vill kunden ha kapital i näven så får nissen i fråga ta med sig hela faderuttan. Självklart går det att köra med Goodwill på vissa grejer som man ändå vet kommer hamna i soptippen, men snackar vi dyrare leksaker som kommer att kompletteras och sedan krängas är det en annan femma.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLn
Jag har för mig att jag läste ett rättsfall för några år sedan där näringsidkaren blev tvingad att ta emot reklamationen trots att det fattades en grej. Jag kommer inte ihåg exakt vad det gällde och jag kan inte hitta ärendet nu.

Ett vanligt rättspraxis är annars att säljaren får göra avdrag på priset/bytesvärdet om det fattas tillbehör när varan inte går att reparera och behöver ersättas med en ny eller återköpas. Är tillbehören inte väsentliga för funktionaliteten kan jag inte tänka mig att det går att göra något prisavdrag. I det här fallet är ju adaptern en ren bonus tillverkaren skickar med minneskortet, jämför med tex vinterdäck man fick på köpet till bilen eller ett extra färgglatt skal till mobilen. Det ska ju inte hindra en reklamation av själva produkten.

Nä hittar det inte heller och då har jag sökt på mitt favoritställe arn.se och nej det är inte sidan till den svenska filmen men det löste sig ju tack vare att jag kläckte den inteligenta iden att klippa upp en ny förpackning och ta ur minnet därifrån för säljaren kom inte på det men å andra sidan såg han så ointresserad ut så han kanske skulle sluta där snart?

Permalänk
Medlem

ARN hanterar iofs inte rättsfall..

Bra att det löste sig.

Visa signatur

detta är min nya sign!