Permalänk
Medlem

Nerkopplad när telefonen ringer

Men det händer inte varje gång, utan kanske var 3'e eller så. Oftast runt kvällen runt 18:00. Har läst mycket om att det kan bli fel om man inte använder sig av första jacket, men jag är säker på att det sitter i rätt (har kollat på alla möjliga sätt). Det skulle väl för övrigt orsaka DC för varje gång det ringde? Nu händer det bara som sagt ibland när det ringer. Men hur som helst så är jag 100 på att det sitter i rätt.
För att ge lite detaljer så är ISP'n Telia (ADSL 8mbit), modemet en Alcatel, och jag har dessutom en Netgear router. Typ såhär ser det ut:
Telefonjack > Mellanpropp (Sitter dock ingen telefon i)* > Förlängningssladd (lång, 20-30m) > Modem > Router (går ut till två datorer) > Nätverkskort.
Det som händer när man hör telefonen ringa är att modemet "startas om". Dvs Line Sync slocknar och den börjar återkoppla. Ibland händer det utan att någon ens plockar upp telefonen.
Kan detta bero på den långa förlängingssladden, eller vad kan det vara?

* http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=...

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

trasigt filter eller en trasig telefon kan det vara om filter är inkopplat.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
trasigt filter eller en trasig telefon kan det vara om filter är inkopplat.

Japp, skulle vara min gissning med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan knasa sig med långa förlängningskabeln också, eller supporten kommer be dig koppla förbi den om du ringer in Kör hellre med längre nätverkskabel ifrån modem till router eller ifrån router till dator.

Men annars som de ovan.

Permalänk

Testa sätta modemet direkt i 1a jacket utan jackflyttningssatsen. Du behöver inte flytta dator och allt utan bara modemet. Fortsätter line sync att slockna lite då och då när det ringer även då så testa dra allting ur jackslingar och sätt in modemet i 1a jack och en telefon direkt "bakpå" mellanproppen, helst en "sladd telefon". Tappar du fortfarande synk när det ringer då så är nog filtret inte helt som det skall.

EDIT: Fungerar det bra med modemet i 1a jack och en telefon direkt "bakpå" mellanproppen så bör du kolla ytterligare en gång om det verkligen är 1a jacket, troligtvis ligger nått jack före i slingan alternativt kan du ha en parallellkopplat slinga, detta brukar dock förorsaka brus i telefonerna också.

Permalänk

5 internetpoäng på att du inte har splittern först och att det skulle fungera om du satte splittern först i förstajacket och sen kopplade whatever efter det.

Permalänk
Medlem

Jag har den först, precis som jag skrev i starten av tråden.

Tack för alla tips, får testa

Permalänk
Medlem

Inget brus i nån telefon?

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?