Permalänk

Överhettad bärbar?

Först och främst va jag osäker på om detta var rätt forumsdel, annars kan väll mod vara snäll att flytta.

Saken är iaf den att har ganska nyligen köpt en ny bärbar dator, funkar fint och så, MEN när jag ska spela spel märker jag att den blir allt för varm, spelen börjar dessutom hacka efter en 10min, antar att det har med värmen att göra då den inte ens jobbar för fullt.

Spelen jag spelar är GH 3 samt COD 4

det är en celeron core 2 duo 2,ghz med 2gig ram och nividia 8600 gt, den prestandan borde ju klara av spelen någorlunda iaf, vilket den gör i början men efter en kvart går FPS på cod ner till 20-50 (!?!?!?)

Tankade ner speedfan idag då jag funderade på hur varm den egentligen var, de visade sig att core ligger kring 65 vanlgitvis, men när jag lirar cod går den tamejfanupp i 90-95 vilket låter helt jävla sjukt, nu vet jag iofs att speedfan inte är helt pålitligt men ändå..

Så frågan är om dessa temperaturerna verkligen är bra för datorn? hur mycket klarar core 2 duo korten? Ska denna datorn verkligen ha såhär hög temperatur eller är det något som knasat? är det solklart att det är värmen som gör att spelen börjar hacka och lagga?

Funderar även på om det är något jag kan göra åt saken? Kanske hjälper det att köpa en kylmatta?

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Prova att ställa upp datorn på nått till att börja med alltså ställ den på en bok längst bak så att den lutar framåt litegrann om den tar frisk luft underifrån så kan du kanske ha täppt igen friskluftsintaget med nått...

Permalänk
Medlem

Vilken dator har du?

90-95 grader är inte helt ovanligt för laptops under tung belastning, men du får fps-drops pga det vilket inte är bra.

Permalänk

Datorn är en Zepto 6224W

Testade att sätta upp den på ett dvd fodral men det hjälpte föga...

Men borde GH 3 verkligen vara så hög belastning för denna datorn? eller cod 4 på lägsta grafik... märkte nämligen inte av något hack i början vad jag vill minnas...

Permalänk

låter underligt, har du senaste bios?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
låter underligt, har du senaste bios?

Jag får hem min Zepto 3415w på fre-måndag. Behöver jag då uppdatera BIOS?

Visa signatur

MacBook 2,4GH, 2GB RAM, 160GB +160GB (Ext. HDD)*iPod Classic 80GB

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk

Zepto 6224W är väl en av de mindre Zeptolaptopsen. Så dom har väl en tendens att bli ganska varma. 3415W är juh ngt större och därmed lite svalare. Kanske ha fel men de va bara en tanke

EDIT: Tänkte me på, har du dammat ur den? finns lite skruvar under så man kan ta bort fläkt, fläkgaller. Där de brukar fastna myckt skit. Läst mycket och gallret är tydligen väldigt smalt så de fastnar mycket damm.

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk

nope har inte senaste bios har jag för mig, kan det påverka, hur?

Försökte öppna datorn nyss, skruvade av alla skruvar undertill och de på sidan, men fick inte loss det ändå, vågade inte riktigt våldsföra mig på de allt för mycket, fattar inte hur de sitter ihop, man ska väll inte beöva ta loss hela undersidan (vilket inte verkar gå förövrigt... de enda jag lyckades få loss va luckan för cpu och en lucka med nån silver förpackningsgrejjs.. heh.

Men tror ni problemet kan åtgälldas med en kylplatta att sätta under den måntro?

Permalänk

hur länge har du haft den? du skrev juh innan att den inte hackade i början? tippar på damm i flänsarna

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hermafrodit
nope har inte senaste bios har jag för mig, kan det påverka, hur?

Försökte öppna datorn nyss, skruvade av alla skruvar undertill och de på sidan, men fick inte loss det ändå, vågade inte riktigt våldsföra mig på de allt för mycket, fattar inte hur de sitter ihop, man ska väll inte beöva ta loss hela undersidan (vilket inte verkar gå förövrigt... de enda jag lyckades få loss va luckan för cpu och en lucka med nån silver förpackningsgrejjs.. heh.

Men tror ni problemet kan åtgälldas med en kylplatta att sätta under den måntro?

Ang. kylplatta så har jag beställt en sådan för att få ner tempen en del.
zalman ftw! Så det kan hjälpa en del skulle jag tro.

Visa signatur

MacBook 2,4GH, 2GB RAM, 160GB +160GB (Ext. HDD)*iPod Classic 80GB

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk
Permalänk

har haft datorn i 2-3 månader så låter ju lite skumt om det redan skulle lyckats ha samlats så mycket damm..

Citat:

Ajajaj, det där var ju mindre glädjande nyheter, frågan är dock vafan man kan göra åt detta nu, är väll inte direkt som att zepto har någon ersättningskyldighet? Hoppas på bättre drives är kanske det ända man kan kan göra då?

Tycker förövrigt att det borde ha något med temperaturen på datorn att göra med, känns ju som den blir alldelles för varm efter ett tag, och det är just då FPSen faller.

Är ju föresten många på forumet som köpt en 6224W, ingen utav er som haft liknande problem, eller tankar om det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hermafrodit
har haft datorn i 2-3 månader så låter ju lite skumt om det redan skulle lyckats ha samlats så mycket damm..

Ajajaj, det där var ju mindre glädjande nyheter, frågan är dock vafan man kan göra åt detta nu, är väll inte direkt som att zepto har någon ersättningskyldighet? Hoppas på bättre drives är kanske det ända man kan kan göra då?

Tycker förövrigt att det borde ha något med temperaturen på datorn att göra med, känns ju som den blir alldelles för varm efter ett tag, och det är just då FPSen faller.

Är ju föresten många på forumet som köpt en 6224W, ingen utav er som haft liknande problem, eller tankar om det?

Jo, det finns det. Den blir varm, men dom på forumet jag länkade till har rett ut problemet och kommit fram till de slutsatser dom gjort - att det inte har med temperaturen att göra. Datorn ska inte klocka ner grafikkorten förrän vid 105 grader eller något i den stilen, och datorn går uppåt 100 som mest. Det är inte så konstigt när man har 8600M GT i en 14". Det klarar dock datorer. Ladda ner Everest och loggför dina temperaturer istället då speedfan inte är helt pålitligt.

Det har diskuterats ett tag här på forumet om detta problemet på 6224W och alla här har utgått från att det beror på temperaturerna. Nu verkar dom på forumet jag länkade som sagt ha rett ut det hela, men insett att Nvidia inte har kommit med någon lösning ännu.