Permalänk
Medlem

Dela bild - till små bilder

Hejsan! Jag har ett problem som jag hoppas att någon här må ha lösningen på.
Det är så att jag har en bild på datorn, relativt stor (1944 x 2592) som jag skulle vilja dela upp till många små bilder. Som i ett rutnät om ni förstår?
Jag har setat i det ultimata programet paint och försökt manuellt med att dela upp bilden i rutor á 200 x 200, kopiera och spara - men det blir bara fel eftersom jag inte är särkilt precisonsmässigt uthållig av mig.

Så jag undrar helt enkelt om det finns något program som kan dela upp en bild till flera småbilder automatiskt och sedan spara dem? Så att man senare om man har lust kan ta dessa småbilder och sedan sätta ihop till en stor (dess ursprungliga storlek) bild igen.
Kanske går detta att genomföra i PS på något vis eller dyl.?

Ett exempel på hur jag menar är;
http://www.fishingnorth.com/yokangamap/yokangamap2.jpg
- Varje ruta ska vara lika stor till antalet pixlar och man skall kunna spara varje ruta enkilt.

Tack på förhand!
Mvh. Martin

Visa signatur

None

Permalänk
Medlem

Jag skulle slagit på rutnätet i Photoshop och dragit ut guidelinjer. Därefter valt "slicetool" och tryckt på knappen "Slices from guides", sedan sparat för webb så är det klart. Smidigt va?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Jag vet att PS har kunnat göra den där uppdelningen själv, iaf i någon lite tidigare version, men nu hittar jag ingenting om det... Handlade om att splitta upp stora bilder i flera så det går snabbare att ladda på webben.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Jag skulle slagit på rutnätet i Photoshop och dragit ut guidelinjer. Därefter valt "slicetool" och tryckt på knappen "Slices from guides", sedan sparat för webb så är det klart. Smidigt va?
http://www.workingart.se/misc/sweclockers/slices.jpg

Oj, hade jag vetat att det vore så simpelt hade jag inte ens frågat.
Jag tackar så mycket, du räddade veckan!

Visa signatur

None