Folding@SweClockers.com [Gamla tråden]

Permalänk
Avstängd

Ska dra ner på foldandet! ska bara köra det på ps3:an blir för dyrt att ha 3 burkar som foldar på det! 760 kr i månaden låg senaste räkningen på!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Ska dra ner på foldandet! ska bara köra det på ps3:an blir för dyrt att ha 3 burkar som foldar på det! 760 kr i månaden låg senaste räkningen på!

Shit...Men hur många burkar har du kört med då?

Permalänk
Avstängd

3 st hehe ligger på 800-900 watts belastning när dom foldar!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Jag kommer att köra med två nu, en Dual Xeon P4 server aktivt och laptop i sign då och då. Undrar om de gamla Xeon propparna tar folding bra, de är ju gjorda för multitasking och är ganska hyfsade endå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
3 st hehe ligger på 800-900 watts belastning när dom foldar!

Det var ju en del. Min klockade Q6600 drar 210W ur väggen under load med två SMP-instanser. Ger drygt 4400PPD.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
3 st hehe ligger på 800-900 watts belastning när dom foldar!

Hur räknar man egentligen ut hur mycket belastningen på dator ligger på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Hur räknar man egentligen ut hur mycket belastningen på dator ligger på?

Det gör man inte. Jag har en mätare från clas ohlson:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20181003

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Min klockade Q6600 drar 210W ur väggen under load med två SMP-instanser.

min drar ungefär 250W (samma klock, samma processor), men mitt grafikkort har förmodligen en högre idle-effekt

förresten, ligger processorerna på fullt ut 100% när de kör dubbla smp i ubuntu eller någonstans 90-95%? undrar bara eftersom mina vmware-instanser gör så

ganska intressant, de producerar mer ppd med en mindre belastning på processorn och håller därmed också temperaturen nere en 5 grader till, linux e najs!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
min drar ungefär 250W (samma klock, samma processor), men mitt grafikkort har förmodligen en högre idle-effekt

förresten, ligger processorerna på fullt ut 100% när de kör dubbla smp i ubuntu eller någonstans 90-95%? undrar bara eftersom mina vmware-instanser gör så

ganska intressant, de producerar mer ppd med en mindre belastning på processorn och håller därmed också temperaturen nere en 5 grader till, linux e najs!

Ja, den är idle mellan 7% till 10% trots två SMP-instanser.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Härligt! Välkommen
Vad kör du på för maskiner och vilka klienter kör du?

Det är två FreeBSD-maskiner som kör linux 5.04, den enda jag vet fungerar på FreeBSD. Maskinerna har andra syften i första hand men jag använder idle-cpu till folding nu.
1: AMD XP 2800+ med 1GB minne.
2: AMD 64 3200+ med 1GB minne.

Går det smärtfritt på dessa så kan det som sagt bli fler maskiner. Dessutom är man ju lite sugen på att köpa en PS3.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
förresten, ligger processorerna på fullt ut 100% när de kör dubbla smp i ubuntu eller någonstans 90-95%? undrar bara eftersom mina vmware-instanser gör så

ganska intressant, de producerar mer ppd med en mindre belastning på processorn och håller därmed också temperaturen nere en 5 grader till, linux e najs!

Jag har också upptäckt detta så därför har jag installerat console-klienten också och kör den i windows för att ta hand om de överblivna cyklerna. Den klienten ligger på drygt 200ppd

Permalänk
Medlem

jag gjorde också som du ett tag och såg att ppd:n låg på glada 4100 (3 klienter), men sen testade jag att köra utan den extra "200ppd-klienten" och fick samma ppd, 4100! tydligen bidrog den extra klienten till att något sega ner vmware-instanserna, så i mitt fall gjorde den varken nytta eller skada

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
jag gjorde också som du ett tag och såg att ppd:n låg på glada 4100 (3 klienter), men sen testade jag att köra utan den extra "200ppd-klienten" och fick samma ppd, 4100! tydligen bidrog den extra klienten till att något sega ner vmware-instanserna, så i mitt fall gjorde den varken nytta eller skada

Hm, jag får kolla upp det lite närmare. Tack för "varningen"

Permalänk

Ja nu är vi på plats 86

Permalänk
Medlem

Tjena, en liten fråga här bara...
Jag foldar nu (så ofta jag kan) men har glömt vad jag heter i foldingen, finns det något sätt man kan kolla detta? Har consol-klienten.

Det är förmodligen samma namn som jag har här, men hittar mig inte i listan, kanske bara är aktiva som visas där?

Cheers

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redskins
Tjena, en liten fråga här bara...
Jag foldar nu (så ofta jag kan) men har glömt vad jag heter i foldingen, finns det något sätt man kan kolla detta? Har consol-klienten.

Det är förmodligen samma namn som jag har här, men hittar mig inte i listan, kanske bara är aktiva som visas där?

Cheers

Gå till mappen där du installerade foldingen och öppna client.cfg med valfri texteditor, t.ex notepad.
På andra raden i den filen står det "username=dittusername" och på tredje raden står det förhoppningsvis "team=37451" vilket betyder att du foldar för sweclockers
Lycka till och folda hårt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Hm, jag får kolla upp det lite närmare. Tack för "varningen"

np, har du testat med och utan den extra klienten nu då?

började förresten fundera lite på hur dina poäng kunde skjuta i höjden så pass, men nu såg jag att du hade uppdaterat din sign, alltså inte sååå konstigt med din ppd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Ska dra ner på foldandet! ska bara köra det på ps3:an blir för dyrt att ha 3 burkar som foldar på det! 760 kr i månaden låg senaste räkningen på!

Och för det priset har du fått en hel del värme som man ju kan ha nytta av under vintern! Folda på du bara - om inte uppvärmningen ingår i hyran...

P.S. Min foldingstatistik har tyvärr dippat i två dagar - jag har installerat vattenkylning och maxat överklockningen. Kör nu 4 GHz med q6600 vilket krävde 1.65 V vCore... Det värmer fint i datorrummet - nu kan elementet stängas av helt!

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Kör oxå på PS3an endast sen ett par veckor tillbaka.
Satte in Prollen i gamingburken istället (plus ett 8800GT)
Ska köra dualboot mellan XP och Vista så blir för jobbigt att folda på den när man växlar operativ.

Btw, skysst klock Carl_XII !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Kör nu 4 GHz med q6600 vilket krävde 1.65 V vCore

vågar man fråga vad du kör för fsb och hastighet på minnena (crucial?), såg en kille på foldingforum som hade testat och kommit fram till att köra 4:5, 4-4-4-12 är snabbare än att köra 1:1, 4-4-4-12, men på p2605 gör det inte mycket skillnad, däremot på p2608 och p2609 kan högre frekvens på ram-minnena göra en skillnad på 10% att inte köra minnena i 1:1 (fast detta gäller förmodligen mest intel)

kör till med en vågad gissning på att du kör: fsb=500, ram=500 (4-4-4-12)?

vad får du för ppd på den datorn nu? >5000? kör du affinity changer eller vmware?

hursomhelst fin klock, blev också sugen på vattenkylning nu, du verkar ha valt bland de bästa komponenterna också

@Dregelmyller: kan du inte köra med vmware istället för dual boot? borde väl vara smidigare, men jag har förvisso inte testat själv

fast det är klart det kanske blir en väldig påfrestning på datorn om man kör båda samtidigt, dock är det smidigare att växla emellan ^^

Permalänk
Medlem

él Mero,

Vet inte det blir så optimalt dock. Valde att ha dualboot just för prestandans skull i spel med XP.

Men PS3an kommer tugga på till sommarn minst
Det som är skysst är att den är helt underhållsfri.

Permalänk

Kan du inte köra dualboot xp/vista och sedan ha vmware på båda operativen med linux, tycker det borde funka rent teoretiskt...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
np, har du testat med och utan den extra klienten nu då?

började förresten fundera lite på hur dina poäng kunde skjuta i höjden så pass, men nu såg jag att du hade uppdaterat din sign, alltså inte sååå konstigt med din ppd

Jag testade lite med en extra klient men det verkade slöa ner mer än det gav.

Jag har testat och jämfört lite olika konfigurationer och det som fungerat bäst är att köra ArchLinux i vmware. Jag har jämfört mot både Ubuntu och Gentoo. Jag trodde att Gentoo skulle bli snabbast men så vart det inte.
Just nu kör jag 2st i Arch, 1st i Gentoo och 1st i Ubuntu. Jag ska väl byta alla till Arch så småningom.

Jag har dock lite svårigheter med att få upp samba-share i Arch så jag kan inte övervaka dom i fahmon än, men jag ska väl ta tag i det också nån gång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Jag testade lite med en extra klient men det verkade slöa ner mer än det gav.

Jag har testat och jämfört lite olika konfigurationer och det som fungerat bäst är att köra ArchLinux i vmware. Jag har jämfört mot både Ubuntu och Gentoo. Jag trodde att Gentoo skulle bli snabbast men så vart det inte.
Just nu kör jag 2st i Arch, 1st i Gentoo och 1st i Ubuntu. Jag ska väl byta alla till Arch så småningom.

Jag har dock lite svårigheter med att få upp samba-share i Arch så jag kan inte övervaka dom i fahmon än, men jag ska väl ta tag i det också nån gång

Jag är ny på med detta foldandet, men har jag förstått rätt. Kör du vmware med archlinux på en windowsmaskin? Fungerar det bättre än att jag windowsklienten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Navelludd
Kan du inte köra dualboot xp/vista och sedan ha vmware på båda operativen med linux, tycker det borde funka rent teoretiskt...

Jo, men det blir så jobbigt.
Blir säkert många förlorade Wus när man stänger och startar programmet flera gånger per dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crull
Jag är ny på med detta foldandet, men har jag förstått rätt. Kör du vmware med archlinux på en windowsmaskin? Fungerar det bättre än att jag windowsklienten?

Linux är betydligt bättre än windows på att hantera flera kärnor och det märks tydligt i just SMP-klienten.
Om du har en Quad Core så är det effektivaste sättet (om du vill köra windows på maskinen) att installera vmware server (gratis), sätta upp två vituella maskiner med någon Linux-distribution på (t.ex ArchLinux). Sen tilldelar du vardera virtuell maskin 2 kärnor och kör en SMP-klient i varje instans av vmware.
På detta sätt så ger min Q6600@3.51GHz ungefär 4800ppd.

Jag funderar på att skriva ihop en guide till hur man gör detta om det visar sig finnas intresse för det.

Säg till här eller via PM om ni vill ha en "idiotsäker" step-by-step-guide.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Jag har dock lite svårigheter med att få upp samba-share i Arch så jag kan inte övervaka dom i fahmon än, men jag ska väl ta tag i det också nån gång

surfade runt lite och hittade denna, vet inte om du redan har sett den:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Setting_up_Samba

goa ppd du har vid din 3.5-klock förresten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
vågar man fråga vad du kör för fsb och hastighet på minnena (crucial?), såg en kille på foldingforum som hade testat och kommit fram till att köra 4:5, 4-4-4-12 är snabbare än att köra 1:1, 4-4-4-12, men på p2605 gör det inte mycket skillnad, däremot på p2608 och p2609 kan högre frekvens på ram-minnena göra en skillnad på 10% att inte köra minnena i 1:1 (fast detta gäller förmodligen mest intel)

kör till med en vågad gissning på att du kör: fsb=500, ram=500 (4-4-4-12)?

vad får du för ppd på den datorn nu? >5000? kör du affinity changer eller vmware?

hursomhelst fin klock, blev också sugen på vattenkylning nu, du verkar ha valt bland de bästa komponenterna också

Tyvärr kunde moderkortet inte komma upp i högre FSB än 470 när jag testade med multiplier 6. Så jag blev tvungen att köra på mult 9 för att nå 4 GHz. Jag kör FSB 445 MHz. Minnena är inställda lite grovt på 2.5 (dvs 1112 MHz) med lösa timings 5-5-5-15. Ska tighta till dem senare om jag får tid. Det tog några dagar att få det stabilt vid 4 GHz så jag ska låta datorn folda ett tag nu innan jag experimenterar mera.
Jag kör affinity changer och ligger ganska precis på 10 minuter per procent av en WU (per instans). Det borde bli strax över 5000 PPD (ca 5070).
Jag är nöjd med komponenterna - fast hade gärna haft en kraftigare pump. Temperaturerna ligger runt 60 grader trots tre fläktar på kylaren så det blir nog problem om jag ska koppla in fler kylblock på slingan.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Och för det priset har du fått en hel del värme som man ju kan ha nytta av under vintern! Folda på du bara - om inte uppvärmningen ingår i hyran...

P.S. Min foldingstatistik har tyvärr dippat i två dagar - jag har installerat vattenkylning och maxat överklockningen. Kör nu 4 GHz med q6600 vilket krävde 1.65 V vCore... Det värmer fint i datorrummet - nu kan elementet stängas av helt!

Tyvärr är det dyrare och värma med datorn än med fjärrvärmen! hade 18-20 + i rummet där mina 3 burkar står! nu har jag 15 +!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Tyvärr är det dyrare och värma med datorn än med fjärrvärmen! hade 18-20 + i rummet där mina 3 burkar står! nu har jag 15 +!

Ja det är ju billigare att värma med fjärrvärme än med el förstås! Själv har jag elektriska element så det går på ett ut...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]