Permalänk
Medlem

AMD X2 6000+ 173 grader?

Satte häromdan och surfade som normalt och slängde en blick på SpeedFan som visade att min AMD X2 6000+ var nere i -84 grader. Tyckte detta var lite lustigt så jag startade ASUS PC Probe II och fick en varning angående att processorn var uppe i 173 grader!
Då såg jag att min Zalman CNPS8700 hade slutat snurra och såg död ut genom plexiglasfönstret. Snabbt som bara den drog jag ut nätaggets sladd och öppnade chassiet så det skulle få vädras där inne.

Jag var ganska säker på att detta var slutet för min stackars processor. En dag senare prövade jag att starta datorn, fläkten spann upp och allting startade klockrent. Allting laddades normalt och Vista poppade upp. Medan jag bokstavligen kollade fläkten hela tiden så letade jag upp PC Probe II. I Alert Loggen berättade det återigen att den varit uppe i 173 grader.
Det har funkat den dess. Dock är jag väldigt misstänksam över att lämna datorn stående ensam.

Mitt hemmabygge brukar idla på ca 32-38 och under load 41-45 som jag tycker är bra temperaturer. Jag har också tre chassifläktar.

Värt att tillägga är att jag installerade mitt 8800GT samma morgon. Nätagget ligger på 550W, dock av lite billigare märke (LC-POWER) men enligt mig borde det nog klara allting i burken. Jag har inte överklockat nånting.

Har nån någon teori till det här? Är det möjligt att PC Probe II visade inkorrekt temperatur eftersom tydligen SpeedFan gjorde det med sina 84 minusgrader? Om 173 grader stämmer är det nog verkligen extremt och jag undrar om prollen fått några men för livet?

Går själv på den linjen att grafikkortet var inblandat men vet inte hur i så fall.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ | Asus M2N-E SLI | GeForce 8800GT | 4 GB Buffalo DDR2 667 MHz | NZXT Apollo ATX Orange

Permalänk
Medlem

Det låter ju konstigt, du kanske kan kolla vad du får för temperatur i bios? för det känns som att bioset inte borde göra fel.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Det har jag kollat, efter incidenten ligger temperaturen runt 32 i idle. Men varför stannade Zalman-fläkten? Både SpeedFan och PC Probe II visar ungefär samma nu.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ | Asus M2N-E SLI | GeForce 8800GT | 4 GB Buffalo DDR2 667 MHz | NZXT Apollo ATX Orange

Permalänk
Medlem

Sensorn kanske blev för varm så den ballade ur?
Och sen varför fläkten hade stannat kanske beror på att när du monterat grafikkortet så kanske du fått in en sladd i fläkten som stannat fläkten!
Jag vet att min fläkt inte börjar snurra igen när den stannat, dock varnar datorn att fläkten är kass...

Visa signatur

E6850@3900mhz|Asus 8800GTX 768mb@675/2100/1622(Core,mem,shader)|Asus P5K p35|Corsair DDR2 XMS2-6400 2048mb(866mhz)- 4-5-4-10|Creaktive E880|Xilence 700w|samsung 400gb 16mb SATA-2| D-tek Fuzion CPU & D-tek Fuzion GFX|APEVIA X-Cruiser|
SAMSUNG 226BW

Permalänk
Medlem

Stängs inte datorn av om du anger en förvald temperatur i bios?

Anders

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk

Den ska väl oftast det men det är nog inget felsäkert system...
Låter ju läskigt, men samtidigt låter det ju också otroligt att den skulle va 173 grader, jag menar något skulle ju fan tagit eld eller smält åtminstonde =P Jag tror på N00b3N; CPU blev säkert riktigt varm så sensorn gett med sig.

En kompis till mig fick problem med sin nordbrygga förut då den kyldes aktivt och fläkten gick sönder, då klarade inte BIOS eller MBM5 av att läsa av temperatur sen på den (gick före) men om man startade datorn kunde man fan steka kött på kylflänsen efter 5 minuter =P

Permalänk
Medlem

ibland får speedfan för sig att stänga av fläktar , så passa dig ;P

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agh39
Stängs inte datorn av om du anger en förvald temperatur i bios?

Anders

Jag kan inte göra det, Det finns inte en sådan inställning på mitt moderkort på mitt gamla moderkort fanns det men det var för en Athlon XP 2400+ haha lite gammla grejer, häromdagen var jag uppe i 98C med 4400+. Är det någon som vet hur man ställer in det med ett ASUS M2A-VM HDMI !

Visa signatur

AMD 4400+ X2 2.3Ghz@3.1 3GB 800Mhz 500GB 7200RPM HD2600PRO 512MB @1.4Ghz

Permalänk
Vila i frid

Kolla tempen med coretemp 0.96, den visar rätt.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att jag bara använder PC Probe II i fortsättningen för säkerhets skull. Finns nog ingen sån funktion som stänger av datorn vid för hög värme i min burk skulle jag tro. Om den finns har jag iaf aldrig sett den.

Coretemp visar att Core #0 ligger på 29 och Core #1 på 39 i idle.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ | Asus M2N-E SLI | GeForce 8800GT | 4 GB Buffalo DDR2 667 MHz | NZXT Apollo ATX Orange

Permalänk
Medlem

Funktionen ifråga finns som agh39 påpekade i bios, något annat vore mycket förvånande.

Det är inte så att du har några fläktstyrningsalternativ akriverade i bios förresten? Min tanke var att om nu sensorn kastat in handduken så kanske bios tyckte att temperaturen (som den inte fick eller fick felaktig av sensorn) medgav att fläkten kunde stå stilla?

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basep
Funktionen ifråga finns som agh39 påpekade i bios, något annat vore mycket förvånande.

Det är inte så att du har några fläktstyrningsalternativ akriverade i bios förresten? Min tanke var att om nu sensorn kastat in handduken så kanske bios tyckte att temperaturen (som den inte fick eller fick felaktig av sensorn) medgav att fläkten kunde stå stilla?

låter mest logiskt som du säger, att fläkten stannat för att sensorn gav info om att den låg på -80C, men borde varva upp igen när den ger ny info om högre temp?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag har ASUS QFan inställt på "performance" i BIOS.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ | Asus M2N-E SLI | GeForce 8800GT | 4 GB Buffalo DDR2 667 MHz | NZXT Apollo ATX Orange

Permalänk
Medlem

Går det att stänga av styrnignen helt så du får bara max varv (kanske är det som "performance" innebär)? Borde lösa problemet om det är sensorn som trilskas tänkte jag, annars går det ju att lösa genom att du kopplar genom en annan kontakt på moderkortet alternativt från en molex.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Jo, det är möjligt, men då blir fläkten för högljudd. Alternativt att stänga av styrningen och sedan använda SpeedFan för reglera hastigheten. Dock vet jag inte hur pålitligt SpeedFan är.
Performance betyder inte att den snurrar på max, omkring 60-65% skulle jag gissa utgående av ljudnivån.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ | Asus M2N-E SLI | GeForce 8800GT | 4 GB Buffalo DDR2 667 MHz | NZXT Apollo ATX Orange