Permalänk

Dual Core vs. Core 2 Duo

Hej!

Undrar kort och gott då jag väljer mellan 2st processorer (i 2st bärbara datorer):

1st Core 2 Duo 2GHz
1st Dual Core 1.46GHz

Datorn ska användas primärt till kontorsarbete, surfning/mail och ibland spela upp någon dvd-film, dock inte ofta.

Inget spel eller grafiska jobb på den.

Räcker Dual Core processorn och vad är eg. skillnaderna mellan dessa två processortyper, Dual Core och Core 2 Duo (förutom ca. 600MHz)?

Är verkligen Dual Core processorn framtidssäker, inte bättre att satsa på en rejäl Intel Core 2 Duo 2GHz?

Tacksam för svar - TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

spelar ingen roll om det är CD eller C2D, eller jo om du tänker använda 64Bit OS då C2D stödjer det men inte CD processorn.. är iaf vad ajg har hört men 2Ghz är aldrig fel:P

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte en Dual Core stödja 64-bitars OS?

Visa signatur

Macbook.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Dual Core är inte konstruerad för att räkna med 64 bitar och därmed stödjer den inte ett 64 bit os.

Permalänk

Okej så om man inte ska använda ett 64-bitars OS så är det i princip bara 600MHz som skiljer?

Om man sätter processorerna mot varandra 64-bitars tekonologin åt sidan vad skulle ni tycka då, som sagt till kontorsarbete, är det vilket som eller är det C2D som gäller om det ska vara hyfsat framtidssäkert och allting ska flyta på bra?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Klart att datorn blir mer framtidssäker med 2ghz i jämförelse med 1.46, speciellt i en dator som inte går att klocka. Så jag hade nog kört på 2ghz där du får 2mb cache-minne dessutom

Frågan är väl snarare hur stor prisskillnaden är mellan dessa?

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Tror att den enklare processorn duger lika bra för kontorsarbete, men det är klart att den nyare är mer framtidssäker, så kommer det ju alltid att vara. Men baserat på det du sagt så förstår jag inte varför du bryr dig om framtidssäkerhet. Jag menar det kommer antagligen inte hända något revolutionerande med de sakerna som du tänker använda den till som gör att processorn inte längre hänger med.

Permalänk
Medlem

Core 2 duo presterar lite bättre än Core Duo, även på samma klock. Den drar aningen mindre ström också vill jag minnas.

Permalänk

Dual Core är inte speciellt framtidssäker, då 64bitars os och applikationer en gång kommer bli standard. Men detta dröjer och frågan är om man skall lägga ut någon tusenlapp extra idag, för att om flera år kunna köra de nyaste vanliga programmen/operativsystemet? Man kan ju spara de pengarna och köpa en ny dator då istället.
Så jag tycker inte man skall hänga upp för mycket på Core 2 duo vs Core duo i framtidssäkerhet, när man kollar på en billig Core duo mot en dyr Core 2 duo som jag antar du gör.

Så den billigare Core duon duger nog fint åt dina nuvarande behov, dock kan ditt behov ändras. Det är inte heller många som sitter med en dator som de tycker är för snabb, speciellt om man kör windows och inte har formaterat på ett tag. Så om du har råd så får du nog roligare med den bättre processorn och dina arbetsmoment på den kommer att flyta på bättre.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mUpp
Klart att datorn blir mer framtidssäker med 2ghz i jämförelse med 1.46, speciellt i en dator som inte går att klocka. Så jag hade nog kört på 2ghz där du får 2mb cache-minne dessutom

Frågan är väl snarare hur stor prisskillnaden är mellan dessa?

8 500 vs. 6 000 dvs. 2 500kr

De är åt mina föräldrar så de enda de kräver är att:

"Kolla mail går snabbt" (dvs. starta mailoprogrammet då op den nuvarande datorn går det apsegt)
"Kolla på internet snabbt" (dito)
"Öppna diverse word/excel etc. snabbt"

Sen så, ja normal kontorsanvändning med att klara att köra en dvd-film någon gång ibland.

Står mellan:

Toshiba Equium A200-1V0
denna
Tot: 6 000kr

HP 6820S
denna
Tot: 8 500kr

men om man kan få

Acer Aspire 7220-201G12Mi
denna

Tot: 6 500kr (inkl. 2GB Ram) kanske det är bättre att köra den ist. för Toshiban?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Kolla vad du kan konfiguera ihop på www.zepto.se / www.zeptoexperten.se samt www.dell.se . Brukar vara ganska bra om man vill få riktigt vettigt pris/prestanda förhållande.