Gigabyte 8800GT 700MHz, Zalman VGA kylare (GV-NX88T512HP)

Permalänk
Medlem

När priserna började krypa över 2200:- strecket så kunde jag som sagt inte hålla mig längre, utan bytte till ett Gigabyte 8800GTS 512 som jag säkert tidigare nämnt i tråden.

Jag fick det idag, och är sjukt nöjd än så länge, framför allt för att det är KNÄPPTYST i idle, och GPU:n håller sig kring 55 grader. Ljudnivån kom jag fram till var viktigare, och istället för att beställa ett sånt 8800GT och ha en kylare som inte styr sig själv och då köpa till en bättre (tystare) kylare tyckte jag inte var värt pengarna. Att få ett tyst och stabilt kort var faktiskt viktigare än att det eventuellt var snabbare. Men bara så ni vet - Gigabytes 8800GTS 512 är överklockat från fabrik till 700MHz det med! Och jag har sett medlemmar här som har fått upp dem i 800+ med stockkylaren... Sjukt prisvärt känner jag nu!

Men mina 7700p i 3dmark06 var inte så imponerande! Jag får klocka CPU:n lite, om jag bara kan få den stabil ...

Btw, ni som funderar på att byta till ett sånt, det är ett killerkort och jag är jättenöjd än så länge (jag har adrig sett Canyon och Forest testerna flyta fram förut, som de gör nu). Men det verkar som att de har vissa problem att få fram tillräckligt med kort även av den sorten - plus att de har höjts med typ 400:- de med! Fast det sjunker nog snart igen, precis som det Gigabyte 8800GT Zalman vi diskuterar här gjorde...

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset! Synd bara som sagt att priset steg så mycket, annars hade i varje fall jag övervägt ett GTS.

Själv garderade jag mig genom att lägga en order på ett Leadtek 8800GT extreme hos db också, ett av korten borde de väl få in morgon tycker jag

Mvh/Pär

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem

Går i köpetankar men blir lite orolig när Kabanan skriver

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Fick mitt kort idag från datorbutiken.com . Jag fick varianten med den gamla Zalman 700 kylaren och den låter riktigt illa. Den finns ingen tempstyrning av fläkten alls utan den går på i 100% hela tiden.

I ett test som det länkats till tidigare i denna tråd så står det

"the cooler is also a dual ball bearing design and is extremely quiet, with Zalman's website stating a noise level of between 18.5 - 28.5 decibels (the maximum occurs when it's running at 2650rpm)"

http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?id=2435&cid=3&p...

Man undrar ju vad som stämmer.

Någon som kan bringa klarhet i detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Fick mitt kort idag från datorbutiken.com . Jag fick varianten med den gamla Zalman 700 kylaren och den låter riktigt illa. Den finns ingen tempstyrning av fläkten alls utan den går på i 100% hela tiden. Tur att man har andra planer för kylningen.

Låter den så mycket? har juh hört att denna fläkt skall vara rätt tyst?!
Går den inte att styra alls? Typ manuellt i nått program?

Har läst i tråden "8800GT finns nu i butik.." om Sparkles 8800GT 512mb med den "Nya" fläkten..vad innebär den "nya" fläkten och är den märkbart tystare än standardfläkten för 8800GT. Läste dne var 75mm, hur stor är den "gamla"?

Kommer inte Gigabytes kort in så kanske jag kör på ett Sparkle i stället...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Enligt rivatuner så går fläkten i 100% och det gick inte att styra den med hjälp av "Low Level Fan Control" eller vad det nu hette. Jag kan bara jämföra fläkten med min 7900GTX och det är en markant skillnad. Föreställ er en fläkt med högt varvtal som tjuter så som bara kullagrade fläktar kan.

Men som sagt, jag ska montera annan kylning, det har varit syftet från början. Ska modifiera en Thermalright ND1 lite lätt. Den är inte tyst den heller på fullt ös men betydligt tystare än Zalman fläkten.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Låter den så mycket? har juh hört att denna fläkt skall vara rätt tyst?!
Går den inte att styra alls? Typ manuellt i nått program?

Har läst i tråden "8800GT finns nu i butik.." om Sparkles 8800GT 512mb med den "Nya" fläkten..vad innebär den "nya" fläkten och är den märkbart tystare än standardfläkten för 8800GT. Läste dne var 75mm, hur stor är den "gamla"?

Kommer inte Gigabytes kort in så kanske jag kör på ett Sparkle i stället...

Jag har läst på något forum att man ska kunna styra fläkten på sitt 8800GT kort med programmet nTune från Nvidia, länk:
http://www.nvidia.com/object/ntune_5.05.54.00.html

Förresten, är du säker på att Sparkle har nya fläkten på sitt 8800GT?

Den gamla är för övrigt 65mm stor i diameter, om jag minns rätt.

Mvh/Pär

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perperub
Jag har läst på något forum att man ska kunna styra fläkten på sitt 8800GT kort med programmet nTune från Nvidia, länk:
http://www.nvidia.com/object/ntune_5.05.54.00.html

Måste man inte ha Nvidia chip på moderkortet då..Nforce typ.. jag har juh Intelchip.. Funkar det ändå fast bara med grafikkortet? Eller?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perperub
Förresten, är du säker på att Sparkle har nya fläkten på sitt 8800GT?
Den gamla är för övrigt 65mm stor i diameter, om jag minns rätt.

Mvh/Pär

Säker å säker, snackas om det kortet i tråden om 8800GT nu i butik.. Endel som beställt det, bl.a på Inet och efter de fått hem det har de kommenterat att de fått den nya 75mm fläkten... och att det är rätt tyst osv.

//Niklas

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Det har jag faktiskt ingen aning om. Kanske kan ligga något i det. Ta hem och testa.

Vilket tjorv det är med vilket 8800GT som är tyst, vilket som är svalt, vilket som är... En riktig djungel om ni frågar mig.

/Pär

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem

Tjorv..ja minst sagt.. Riktigt J***A Krångligt... Vill ha tystaste 8800GT kortet som finns... utan att behöva vänta 2 månader eller nått...

Kikade på manualen för nTune.. fr v5.05 och uppåt stöder det alla moderkort.. versionen innan krävde Nforce..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om fläkten på Gigabyte 8800gt 512mb Zalman, går att justera med tex. nTune?

Hur är det föresten med andra modeller av 8800gt, är fläkten justerbar på dom?

Permalänk
Inaktiv

ajap jag avbeställde club3d kortet som också hade skjutits fram en sesådär 22 dagar till den 31 januari. känns inte så roligt kanske men jag får köra reservkortet ett ati hd2400, kan ju knappast vänta mig att spela harpan på det i högsta upplösning.

då väntar man på gf9 istället och ati's motsvarighet.

Permalänk
Medlem

Nu är jag färdig med moddandet. Det krävdes lite slipning av kylaren för att en kondensator skulle få plats. Dessutom så passade jag på att löda in ett motstånd på 57ohm när jag monterade anslutningen för fläkten. Det ger en mycket tyst och lagom svalt kort (50 idle och 65 load).

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Fick mitt kort idag från datorbutiken.com . Jag fick varianten med den gamla Zalman 700 kylaren och den låter riktigt illa. Den finns ingen tempstyrning av fläkten alls utan den går på i 100% hela tiden. Tur att man har andra planer för kylningen.

Kortet har 700MHz core, 1715MHz shader och 920MHz (1840MHz DDR) mem enligt GPU-Z. Rivatuner visade på lite högre värden för core och shader och mindre för mem (ett par MHz). Under en runda 3DMark gick kortet upp i som mest 65 grader.

vad fick du för kort från db? länka tack:)

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jays_swe
vad fick du för kort från db? länka tack:)

Kolla trådtopic samt hans signatur
Länk: https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

/Pär

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem

32 dagar

Beställde den 8e men fick idag mitt preliminärdatum uppskjutet 32 dagar så det blir nog en avbeställning.. Varför har inte nått av GT-korten en kylning som blåser ut luften ur lådan? Jag vill inte ha varmare inuti och jag vill inte betala mer än 2100 (annars skulle jag kunnat ta GTS) inkl kylare.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Här har du Gainwards 8800GT som är dual slot (vad jag vet). Denna modell verkar blåsa ut luften ur lådan och ha bra kylning. Dock lite över din budget, 2280kr.

Länk: https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

Mvh/Pär

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perperub
Kolla trådtopic samt hans signatur
Länk: https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

/Pär

jag beställde kortet själv för över 2veckor sen, varför i hela *lvete sköt dom upp min då!?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Jag beställde min den 23 december och fick kortet den 9 januari. Med tanke på svårigheterna att få tag i ett schysst 8800GT så var väntan värd sin tid.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

hmm, jag hade fått kortet om jag inte hade avbeställt det, dom ändrade ju datum på det 1dag innan det skulle komma in!? vilket stil...

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perperub
Här har du Gainwards 8800GT som är dual slot (vad jag vet). Denna modell verkar blåsa ut luften ur lådan och ha bra kylning. Dock lite över din budget, 2280kr.

Länk: https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

Mvh/Pär

Jo, den har jag sett men jag tycker det ser ut som om minst lika mycket luft som går ut går tillbaks in i chassit. Så känns 2350 spänn inkl frakt lite mycket när jag sträckt min budget till 2100.. Men tack ändå

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Tjena!
Har byggt ihop min nya dator nu Med ett gigabyte 8800GT, AMD 6000+ och 2GB corsair 800MHz. Har kört ett 3DMark06 och fick 10242 poäng. Har dock inte spelat nått än, men får väll återkomma med lite då:P
Tycker inte kortet låter som en jetmotor som vissa sagt, om nu fläkten går för fullt hela tiden så tkr jag den är tyst. Kör ett Sonata III chassi med stock fläkten på medium och en till fläkt (http://www.inet.se/recensioner/6308385/120mm-nexus-flaekt/).
Ligger på 47 grader på graffe core i skrivande stund så jag är kalas nöjd

Hoppas ni andra som beställt det också blir det!! :D:D

Visa signatur

CPU: Intel i5-3570K| GPU: Gigabyte Windforce GTX 670 | Minne: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | Mobo: ASRock Z77 Extreme4 | SSD: Samsung 830-Series 128GB| Lagring: 500GB Internt, 2+1TB Externt | Chassi: Fractal Design Define R4 Black | PSU: Corsair TX 650W | OS: Windows 7 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjurzz
Tjena!
Har byggt ihop min nya dator nu Med ett gigabyte 8800GT, AMD 6000+ och 2GB corsair 800MHz. Har kört ett 3DMark06 och fick 10242 poäng. Har dock inte spelat nått än, men får väll återkomma med lite då:P
Tycker inte kortet låter som en jetmotor som vissa sagt, om nu fläkten går för fullt hela tiden så tkr jag den är tyst. Kör ett Sonata III chassi med stock fläkten på medium och en till fläkt (http://www.inet.se/recensioner/6308385/120mm-nexus-flaekt/).
Ligger på 47 grader på graffe core i skrivande stund så jag är kalas nöjd

Hoppas ni andra som beställt det också blir det!! :D:D

Perfekt!
Hur mkt plats hade du kvar mellan grafikkortet och den extra chassifläkten?

Det vore jätteschysst med besked om detta eftersom jag beställt samma konfiguration men ett 8800GT som är lite längre

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
Perfekt!
Hur mkt plats hade du kvar mellan grafikkortet och den extra chassifläkten?

Det vore jätteschysst med besked om detta eftersom jag beställt samma konfiguration men ett 8800GT som är lite längre

Okej:) ja du.. har ingen sten kolla men det är nog inga problem med ett lite längre GT.. de ser ganska trångt ut men det är inte så trångt after all

Visa signatur

CPU: Intel i5-3570K| GPU: Gigabyte Windforce GTX 670 | Minne: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | Mobo: ASRock Z77 Extreme4 | SSD: Samsung 830-Series 128GB| Lagring: 500GB Internt, 2+1TB Externt | Chassi: Fractal Design Define R4 Black | PSU: Corsair TX 650W | OS: Windows 7 64-bit

Permalänk

Är det nån skilnad i hur mycket extra du kan överklocka detta jämfört med en med nvidias referencdesign gigabyte har ju en egen design? Måste man skaffa flänsa till minnen eller klarar dom sig bra ändå?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Nu är jag färdig med moddandet. Det krävdes lite slipning av kylaren för att en kondensator skulle få plats. Dessutom så passade jag på att löda in ett motstånd på 57ohm när jag monterade anslutningen för fläkten. Det ger en mycket tyst och lagom svalt kort (50 idle och 65 load).

http://home.vasteras2.net/embargo/8800gt-tmgnd1.JPG

Bra att någon reagerar på ditt inlägg, blev nästan irriterad!!!!!

Nice mod hur som helst, du har inte lust att fota lite bilder från olika vinklar på grafikkortet med kylaren på så man får se mer?

Ber om ursäkt för OFF-T

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Bra att någon reagerar på ditt inlägg, blev nästan irriterad!!!!!

Nice mod hur som helst, du har inte lust att fota lite bilder från olika vinklar på grafikkortet med kylaren på så man får se mer?

Ber om ursäkt för OFF-T

Mvh Albin

Vilken tur att jag precis skaffat en ny kamera.
På första bilden har jag markerat den kondensator som man fick göra plats för.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Köpte ett Gigabyte "zalman" idag, orkade inte vänta längre på DB:s försenade leverans när jag hittade ett hos min lokale "datorskojare"... Han sålde slut på alla han fick in idag på några timmar...

Detta kortet har TVÅ klockningar, 2D/3D: 450/1200/700 + Extra: 700/1750/920
D.v.s kortet "klockar upp sig" när man börjar spela
Idle temp på 30% fläkt är 46grader... fläkten ökar sedan efter hand som tempen ökar.

Funkar helt OK...
R.

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricky_SE
Köpte ett Gigabyte "zalman" idag, orkade inte vänta längre på DB:s försenade leverans när jag hittade ett hos min lokale "datorskojare"... Han sålde slut på alla han fick in idag på några timmar...

Detta kortet har TVÅ klockningar, 2D/3D: 450/1200/700 + Extra: 700/1750/920
D.v.s kortet "klockar upp sig" när man börjar spela
Idle temp på 30% fläkt är 46grader... fläkten ökar sedan efter hand som tempen ökar.

Funkar helt OK...
R.

Du har inte lust att skicka en kopia på ditt grafikkorts BIOS till mig? Mitt saknar nämligen allt vad tempstyrning heter...

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Du har inte lust att skicka en kopia på ditt grafikkorts BIOS till mig? Mitt saknar nämligen allt vad tempstyrning heter...

Jovisst, skicka du en bios dump av ditt kort till mig, så får du en av mitt...
(vill jämföra)
R.

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricky_SE
Jovisst, skicka du en bios dump av ditt kort till mig, så får du en av mitt...
(vill jämföra)
R.

Fint!

Här har du mitt BIOS:

http://home.vasteras2.net/embargo/GV-NX88T512HP.rom

Visa signatur

Happy Face!