8800GT - Köpa klockat eller ej?

Permalänk
Medlem

8800GT - Köpa klockat eller ej?

Tjena!

Jag har suttit och funderat på alla dessa versioner som finns av GeForce 8800GT. Det finns som bekant både fabriksklockade och oklockade versioner i butikerna.

En fördel jag kan tänka mig är att det kanske har med garanti att göra (?) och att de fabriksklockade är garanterade att fungera i högre hastigheter.

Min undran är: Finns det några egentliga fördelar med att köpa ett fabriksklockat kort annat än att man slipper klocka själv? Det går väl lika bra att klocka själv?

Vad säger ni?

Mvh/Pär

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem

Köp det inte klockat.. Det är bara onödiga pengar.. Skitlätt att klocka..

/Mvh Klos

Permalänk
Medlem

Köp den allra billigaste du kan hitta (hint: Datorbutiken)

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klos_
Köp det inte klockat.. Det är bara onödiga pengar.. Skitlätt att klocka..

/Mvh Klos

Beror på vart man köper det,köpte mitt klockat billigare än oklockat i Sverige..USA ftw

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk

Det beror på hur mycket det skiljer i pris, jag skulle säga allt över 100kr extra så är inte fabriksklockat värt längre. Men det finns ju billiga klockade modeller, t.ex MSIs 8800gt oc var senast jag kollade bland dom billigaste på komplett, och då är det ju ett solklart köp iaf enligt mig.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk

ASUS 8800GTS TOP 740/2250 3040:- DB

värt? Knakse för den som inte klockat och inte vill riskera sitt nya kort
vad tror ni om det?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett klockat kort, mest för att jag var nybörjare på klockningsfronten och visste inte ens hur jag skulle klocka CPU.

Jag är nöjd med mitt val, för det känns som om det verkar vara svårt att nå de fabriksklockade frekvenserna. (Kan ju ha fel men vad jag har sett på forumet).

Det kanske är att rekomendera ifall man känner sig osäker och okunnig. Men det kostar pengar. Mitt kostade nästan 1000 kr mer. Visst jag hade budget som ändå skulle spenderas och kunde inte hitta vart jag skulle lägga den tusenlappen på, men ändå.

Det kostar pengar, men å andra sidan, man sparar tid och problem.

Permalänk
Avstängd

Prestandan räcker som den är i orginal.
Klocka är relativt lätt med dagens klockprogram.
Kan kräva en biosflash/ändring med nbitor men är lätt att genomföra.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Jag köpte ett klockat kort, mest för att jag var nybörjare på klockningsfronten och visste inte ens hur jag skulle klocka CPU.

Jag är nöjd med mitt val, för det känns som om det verkar vara svårt att nå de fabriksklockade frekvenserna. (Kan ju ha fel men vad jag har sett på forumet).

Det kanske är att rekomendera ifall man känner sig osäker och okunnig. Men det kostar pengar. Mitt kostade nästan 1000 kr mer. Visst jag hade budget som ändå skulle spenderas och kunde inte hitta vart jag skulle lägga den tusenlappen på, men ändå.

Det kostar pengar, men å andra sidan, man sparar tid och problem.

Det kostar pengar men å andra sidan så gillar jag att slänga ett tusen kronor i sjön för ingenting... typ så blev det när du köpte det kortet du sparar inte tid för det tar ingentid att klocka och brukar nästan aldrig vara problem heller

Visa signatur

Intel C2D E6750 @

Permalänk

Visst försvinner garantin om man överklockar kortet själv? Så om det skulle gå sönder någon gång kan man inte skicka in det?

Visa signatur

[ Antec P182 ][ Asus M3A79-T Deluxe ][ AMD Phenom II 955 @ 3.2 Ghz ][ Zerotherm Nirvana 120 ][ Corsair Dominator PC8500 2x2 Gb @ 1066 Mhz 5-5-5-15-14 2T Unganged ]
[ Sapphire HD4870X2 ][ X-fi Xtreme Gamer ][ WD Caviar AAKS 640 Gb ][ Corsair TX650 W ][ Samsung T200 ][Windows 7 Ultimate x64 RC]

Permalänk
Medlem

Det när något sånt jag också undrat över, flyger garantin om ditt klockade kort går sönder?

/Pär

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berra0603
Visst försvinner garantin om man överklockar kortet själv? Så om det skulle gå sönder någon gång kan man inte skicka in det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perperub
Det när något sånt jag också undrat över, flyger garantin om ditt klockade kort går sönder?

/Pär

Så länge du inte flashat kortet så gör det inget om kortet grillas för att klockningen sparas Inte i grafikkortets bios utan i windows.
Varje gång du startar datorn så klockas kortet till de hastigheter du satt.
Med andra ord, de kan inte se om den vart klockad.

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk

http://www.asus.com.tw/products.aspx?l1=2&l2=6&l3=442&l4=0&mo...

om länken fungerar så är detta kanske ett alternativ

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eLecto
Det kostar pengar men å andra sidan så gillar jag att slänga ett tusen kronor i sjön för ingenting... typ så blev det när du köpte det kortet du sparar inte tid för det tar ingentid att klocka och brukar nästan aldrig vara problem heller

Vart sa jag att något sådant inte kostade pengar ? För vissa är det bättre att klocka själva, andra köper överklockade.

Alternativet är dyrt, men det är inte dumt i alla lägen.

Permalänk

läste ett test på hardinfo om ASUS 8800GTS Top 512mb

där tog 8800gts´n faktisk både GTX/ULTRA av g80 familjen som i tex Bioshock COD 4. Sedan låg den tät 3:a efter ultra GTX i vissa tester, det säger en del om detta monster. Kortet är Klockat till 740/2250 2xsånna i SLI hehe då äre inte mycket som slår det
sedan oär det ju garanti även om den skulle brinna upp då det är fabriks klock.
http://www.hardinfo.dk/show.asp?desc=5691

det är på danska man kanske kan ändra till englesk språk via siten

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|