Permalänk

Strömförande VGA kabel

som rubriken lyder har jag en strömförande VGA kabel, Men den är bara strömförande ibland oftast när den har varit inkopplad ett tag.

Några ider om prblemet ??

Permalänk
Medlem

Re: Strömförande VGA kabel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yourownass
som rubriken lyder har jag en strömförande VGA kabel, Men den är bara strömförande ibland oftast när den har varit inkopplad ett tag.

Några ider om prblemet ??

Om den är strömförande efter ett tag så tyder det på att spänningen byggs upp med tiden, vilket kan vara statisk elektricitet.

Nu vet jag inte ifall du har en LCD eller en CRT, men jag utgår från att det är CRT då du säger att det är en VGA kabel.

Har du ett jordat uttag ? Har du en voltmeter ?

Permalänk

Det är en LCD skärm det är bara jag som inte orkat gå och köpa en Dvi kabel,

Jag har jordat uttag och nog också en voltometer en sån sak men en display och ett ''ljul'' som man kan vrida på.

Skärmen är inkopplad på en transformator om det nu gör nån skillnad, Man får ingen stöt när man rör kabeln utan det tjiklar äni fingret ungefär.

Permalänk

Hur vet du att den är strömförande?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

han kanske har fått en stöt?

Sladden kanske är trasig eller något. Köp en nya sladd, en dvi

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Som virre säger, testa byta kabel för att va säker på att det inte är kabeln.

Permalänk

jo jag har faktiskt bytt kabel eftersom kabeln till min HTPC är sönder ''vikta pins''
jag skulle ju kunna byta till DVI men det är bara en surfdator med inbyygt grafik så det finns bara VGA.

Permalänk

Jag frågar igen då: Hur vet du att kabeln är strömförande? Kabeln skall ju leda ström för annars blir det svårt att få bild på skärmen men hur vet du att den leder mer ström än vanligt, vad får du för symptom?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

den lyser i mörkret...

Visa signatur

31337

Permalänk

Det är nog kontakten han menar. Kabelmanteln är ju med största sannolikhet gjord av ett icke ledande material.

Det som kittlar när du tar i kontakten(?) är nog bara ofarliga potentialskillnader som orsakas av att du inte har anslutit datorutrustningen till en jordat uttag. Det är mycket osannolikt att det ska utgöra någon fara för person eller egendom, men eftersom jag inte har din förklaring av fenomenet kan jag givetvis inte vara helt säker.