Permalänk

Byggt ny C2D burk men vägrar starta.

Brorsan köpte en pc-i-delar ifrån komplett.

har provat rycka ur allt ink. processor,

den piper inget, den bara startar cpu fläkten en sekund sen stänger den av, sedan startar den igen när fläkten precis har slutat snurra.. sen hoppar den igång, men skärmen är totalt svart...

har aldrig haft några problem när ja byggt datorer förut men den här får mig bara att klia mig i huvet.

är pci express på den samt ett Geforce 8500GT har jag missat nått som tex att geforce kortet ska ha en separat strömkälla eller nått?

ja har kommit ihåg 4poliga cpu kontakten oxå...

spec.

In-Win C589 Midi Tower ATX Svart/silver Kabinett m/350W Nätagg, 2xUSB 2.0
Intel Core 2 Duo E4500 2.2GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/cooler
Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
MSI P35 NEO-FI, P35, Socket-775, DDR2, 1333FSB, ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16
XFX GeForce 8500GT 500M 256MB DDR2, PCI-Express, DVI/HDCP/Tv-Out, Heatsink
Samsung DVD-brännare SH-S202J IDE svart OEM
Seagate Barracuda 7200.10 250GB IDE ATA/100 16MB 7200RPM

det jag kan komma fram till skulle vara defekt moderkort alt. grafikkort?

Permalänk
Medlem

Är det så att datorn's fläktar, dioder och eventuella pynt såsom LED's på framsidan av chassiet går igång en halv sekund och sen dör, men datorn går igång igen efter några försök?

Farsans dator har samma symptom. Vi trodde att det var ett stömförsöjningfel så vi bytte nätagg till ett nyare men inget resultat. Efter lite googlande kom vi fram till att det kan vara kondensatorerna på moderkortet som är sönder. Kolla ifall det har läckt ur dom eller om de buktar uppåt. På de jag har sätt finns det ett mönster på toppen så att man lätt ska kunna kolla om de har gått sönder.

http://www.jebswebsite.com/misc_pics/ibm_mobo_capacitors.jpg bild på trasig kondensator

och ja jag tror att det ska vara separat strömförsöjning till grafikkortet men du ska få bild även om du inte har den ikopplad.

Visa signatur

Intel i5 2500k | Asus p8p67 EVO | Radeon 270 + 290 | Corsair Vengeance 24gb | Corsair TX850 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Just "felet" som du beskriver vid bootning är normalt för många MSI moderkort.

Så här står det på msi computers

Q:
Why does this mainboard auto reboot once after power on?

A:
The system will need to reset first in order to initialize the current CPU and memory clock so that's why the system will reboot itself automatically.

Jag hade samma fel som du en gång efter att jag flashat om BIOS. På ngt jä..la vis så hade BIOS ställt in sig på att söka grafkkort PCI plats som 1:a alternativ. jag trodde min graffekort pajat, så jag satt i ett gammalt PCI kort och vipps så bootade den upp. Sedan gick jag in i BIOS och ändrade till PCI-E som 1:a alternativ. Sparade stängde av och kopplade om graffekorten igen och då funkade det.

Låter som det skulle vara ngt i den stilen för dig.

Visa signatur

| MSI P35 Platinum | C2D E6700 | Crucial BallistiX TRACER 6GB PC2-6400 | ASUS 8800 GTS 640MB | 960GB HDD, Raid 5 | Corsair 750W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swatter
Just "felet" som du beskriver vid bootning är normalt för många MSI moderkort.

Så här står det på msi computers

Q:
Why does this mainboard auto reboot once after power on?

A:
The system will need to reset first in order to initialize the current CPU and memory clock so that's why the system will reboot itself automatically.

Jag hade samma fel som du en gång efter att jag flashat om BIOS. På ngt jä..la vis så hade BIOS ställt in sig på att söka grafkkort PCI plats som 1:a alternativ. jag trodde min graffekort pajat, så jag satt i ett gammalt PCI kort och vipps så bootade den upp. Sedan gick jag in i BIOS och ändrade till PCI-E som 1:a alternativ. Sparade stängde av och kopplade om graffekorten igen och då funkade det.

Låter som det skulle vara ngt i den stilen för dig.

grejerna är helt nya ifrån komplett, och moderkortet är retunerat får se nästa vecka om vi får ett nytt som kanske funkar..

är inga synliga fel på moderkortet eller nått och allt är köpt i ett "paket" som komplett valt, så då ska väl fan grafikkortet och moderkortet (båda pci-e) ha pci-e som standard i bios

nåja vi får väl se när de kommer tillbaka

Permalänk
Medlem

Har du dubbelkollat, så att ingen onödig distans ligger och kortsluter moderkortet på baksidan ?

Mvh

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

jaha moderkortet tillbaka, enda som ja fick som svar var att allt fungerade..

börjar fundera vad dom använde för komponenter?

jag har kört allt utanför lådan så det är inget som är kortis..

känns som att alt. 1 vga porten på geforce 8500gt't är dött alt att hela grafikkortet är dött.

frågan är om en dvi skärm skulle fungera? använde komplett en sån isf en vanlig gamal hederlig vga skärm?

och inget annat pci-e kort har jag liggandes heller att prova med.. :/

Permalänk

Funkar det fortfarande inte?

Jag hade ett liknande problem som berodde på att kapacitatorerna i moderkortet hade "lagrad ström" i sig. Efter att ha låtit det stå några dagar med sladden ur så "pyste"strömmen ut och det funkade igen.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med samma dator... ska ge animeantons alternativ en changs och kommer dra ur sladden och inte röra datorn fören tisdag.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem med min dator.

Samma paket från komplett.

Jag returnerade moderkortet, det är lika dött fortfarande.

Ska ringa till supporten och ge dom 2 alternativ imorrn,

Antingen får dom göra ett återköp, eller så skickar jag in den, dom bygger ihop den och testar den så att när den kommer hem så trycker jag på power och skiten funkar.

Undrar vad dom väljer?

Det var iallafall inte mitt moderkort som var sönder.

Permalänk
Medlem

Antagligen så kan det vara att de skickat fel RAM minne. Kolla upp ditt kvitto/fraktsedel och jämför den med produkten på hemsida. Jag hade samma problem, dock löste inte komplett det åt mig. Skickade ett mail nu med bilderna så får se vad de säger imorgon.

Moderkort:

RAM:

Detta är vad komplett lovar: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312372

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aehan
Antagligen så kan det vara att de skickat fel RAM minne. Kolla upp ditt kvitto/fraktsedel och jämför den med produkten på hemsida. Jag hade samma problem, dock löste inte komplett det åt mig. Skickade ett mail nu med bilderna så får se vad de säger imorgon.

Moderkort: http://i189.photobucket.com/albums/z228/kaptenpirat/mobo.jpg
RAM:
http://i189.photobucket.com/albums/z228/kaptenpirat/minne2.jp...

Detta är vad komplett lovar: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312372

Jo, jag vet. Jag har mejlat in om det där oxå. Nu ringde dom till mej häromdagen och sa att det var kompatiblites problem mellan moderkort och RAM-minnen.