Warner Bros väljer Blu-Ray

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkezd
HD-DVD har konsument vänligare namn enligt mig, låter lite smått gay att säga blu-ray
"Har du den filmen på blu ray?"
"Javisst, vi kan se den på blu ray" etc etc...
xD

Som om man inte skulle lyckas slå knut på tungan med alla jäkla "D" då? Nä då får det hellre låta "gay"... :-/

Permalänk
Medlem

Regionkodat är det nog oavsett vilket det är, blu-ray eller hd-dvd (väl?).

Dock är det skönt att ett såpass stort företag tar ställning i frågan och faktiskt väljer "rätt sida". Blu-ray har varit det bättre alternativet från första början p.g.a. större lagringsmöjlighet/"tunnare" laser.

Som en liten extrabonus så fick Bill "jag stjäl alla idéer jag kan" Gates sig en knäpp på näsan då han satsat på hd-dvd till xbox360 och sonys PS3 kommer med blu-ray spelare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Regionkodat är det nog oavsett vilket det är, blu-ray eller hd-dvd (väl?).

Dock är det skönt att ett såpass stort företag tar ställning i frågan och faktiskt väljer "rätt sida". Blu-ray har varit det bättre alternativet från första början p.g.a. större lagringsmöjlighet/"tunnare" laser.

Som en liten extrabonus så fick Bill "jag stjäl alla idéer jag kan" Gates sig en knäpp på näsan då han satsat på hd-dvd till xbox360 och sonys PS3 kommer med blu-ray spelare.

HD DVD är inte regionskodat

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Medlem

Så Bill Gates snodde HD-DVDn till xbox360?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Bra sagt Henkka. Han behöver iof sig mer än en knäpp på näsan.. En rejäl järnslunga rakt i planeten skulle sitta fint..

Permalänk
Medlem

Blu-Rayspelare för 1500kr, och med AnyDVD-HD slipper du regionskodning;

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=163176&st=...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
"Enligt säljstatistik så säljer Blu-Ray spelare bättre"

Kan ju kanske vara något missvisande i för sig statistikmässigt.

Orsaken är ju att varje Playstation kommer med Blu-Ray.

Om XBOX360 kom med en HD-spelare så skulle statistiken vara tvärt om.

Mvh

Var inte så säker på det. Då skulle 360 vara dyrare och inte lika många skulle köpa den då.

Permalänk
Medlem

Skönt att det verkar avklarat, började tröttna på det här. Synd att det blev BD, känns som det blir lite väl mycket inlåsning då.

Måste ju också säga att jag älskar när nollorna på Swec automatiskt drar in Bill Gates i det hela, bara för att 360 har en HD-DVD. För Sony är ju såna härliga killar med sina rootkits...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Skönt att det verkar avklarat, började tröttna på det här. Synd att det blev BD, känns som det blir lite väl mycket inlåsning då.

Måste ju också säga att jag älskar när nollorna på Swec automatiskt drar in Bill Gates i det hela, bara för att 360 har en HD-DVD. För Sony är ju såna härliga killar med sina rootkits...

Undrar vem det är som är en nolla? Patetiska 14-åring.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.92568

Den artikeln är ett år gammal och inte längre aktuell. Warner valde blu-ray, därmed kommer utgivarna av porr också att göra det eftersom de då når en större kundkrets.

Som kuriosa kan jag nämna att porrbranschen inte alls välkomnar högupplösta format. Anledning? De flesta porrbrudar är inte mer än "i bästa fall någotsånär" snygga och hd--format avslöjar för mycket skavanker.

Permalänk
Medlem

Synd att de inte väntade en aning längre.

Men valet är enkelt, Bluray är svårare att knäcka i framtiden helt enkelt.
Det handlar nog mest om det, sedan säger man blah blah om det ena och andra som att bilden är bättre.

TEKNISKT sett har Bluray MER utrymme, dock i praktiken brukar de bli ungefär lika stora. HD DVD är hack i häl med senaste skivan som är ett snäpp större än Bluray. Så faktiskt är skillnaden minimal. Men vissa kommer att välja HD DVD i alla fall, och när OLIKA bolag släpper material till endast ETT format, ja.. då kommer ändå ingen att köpa. Så det betyder även det att WB snackar skit, för att utesluta ett format kommer knappast att medföra något än att man låser ut andra titlar.

Istället borde de ha släppt Båda formaten, och verkligen låta folk välja. Men det är helt enkelt fult spel av båda sidorna vilket mest bidrar till att folk avvaktar.

Det är ju inte första gången den branschen har sjutit sig i foten om man säger så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Blu-Ray använder blå laser vilket går att få i kortare våglängder än vanlig röd laser, därför kan man lagra fler GB, på dom och det behövs för att visa HD-matrial.
HD-DVD använder röd laser som en vanlig DVD-spelare, men kan ändå visa i HD, vet inte exakt hur.

BÅDE hd dvd och blu-ray använder blå laser.

Bildkvaliteten i sig är det ingen skillnad på mellan formaten, utan det beror helt på "bitraten" på utgåvan.
Teoretiskt sett så tillåter specen för bd högre bitrates, men precis som på dvd är det i princip inga skivor som utnyttjar max bitrate.

Båda klarar av 1080P osv precis på samma sätt.

Alla hittils släppta HD-spelare oberoende av format är bakåtkompatibla med vanliga dvd-skivor, och de kommer med största sannolikhet fortsätta vara det ett bra tag framöver.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tantanx
sigh.

Till alla som säger att: "Porren kommer avgöra" Varför tror ni det? För att det var så när VHS kom? Snälla nån, marknaden ser inte likadan ut längre, idag finns nåt som kallas ""internet"" (obs dubbla sit.teckn.)

Och nej, du har garanterat fel i att det inte säljs lika mkt i nån annan genre, iaf inte fysiska skivor, möjligtvis om du tar med betalporrsidor/piratwärsch/osv, men det gör du väl ändå inte?

Kanske för att det även var så med DVD och självaste Internet också.

Permalänk
Medlem

Hoppades HD-DVD skulle vinna.. får väl fixa en PS3:a då i veckan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Undrar vem det är som är en nolla? Patetiska 14-åring.

Citat:

Som en liten extrabonus så fick Bill "jag stjäl alla idéer jag kan" Gates sig en knäpp på näsan då han satsat på hd-dvd till xbox360 och sonys PS3 kommer med blu-ray spelare.

Citat:

Bra sagt Henkka. Han behöver iof sig mer än en knäpp på näsan.. En rejäl järnslunga rakt i planeten skulle sitta fint..

Som kuriosa kan jag nämna att de som drämmer till med 14-åringsargumentet sällan har passerat 18 själva. Du kanske hellre vill bemöta argumentet om vad Bill Gates stal i det här fallet? Eller rör det sig om ytterligare en traditionell reptilhjärnereflex som gjorde kopplingen?

Givetvis fanns det aldrig en chans att Microsoft skulle välja ett format som Sony stod bakom när det fortfarande stod och vägde åt båda hållen. HD-DVD hade lika stor chans att vinna som BD för ett år sedan och Microsoft hade sedan tidigare gått med i HD-DVD Forum. De insåg att det fanns en chans att de skulle kunna tjäna pengar på en spelare för högupplöst film och valde givetvis HD-DVD. Jag förstår inte riktigt vad Microsoft gjorde för fel? Du kanske vill förklara det?

Citat:

Som kuriosa kan jag nämna att porrbranschen inte alls välkomnar högupplösta format. Anledning? De flesta porrbrudar är inte mer än "i bästa fall någotsånär" snygga och hd--format avslöjar för mycket skavanker.

Porrbranschen spelar dessutom inte någon som helst roll i det hela längre. Internetbaserad porr är det som kommer växa sig starkt de kommande åren, inte fysiska medier.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt inte det här kommer göra speciellt mycket, dröjer ju flera år garanterat innan hd-dvd / blu-ray / hd-wmd kommer ta över från dvd i dagsläget. Lika bra att vänta o se, men hd-dvd / hd-wmd är ju dom billigaste formaten, visst man får inte plats med lika mycke på skivorna men tror inte det dröjer så länge innan dom också hittar nåt så dom kan utöka det.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Blu-Ray använder blå laser vilket går att få i kortare våglängder än vanlig röd laser, därför kan man lagra fler GB, på dom och det behövs för att visa HD-matrial.
HD-DVD använder röd laser som en vanlig DVD-spelare, men kan ändå visa i HD, vet inte exakt hur.

Det finns spelare som kan visa både HD-DVD och Blu-Ray, jag tror det finns någon som heter LG BHD-100. Men dom mesta visar bara HD-DVD eller Blu-Ray.
Är rätt säker att det beror på att t.ex. Sony är 100% Blu-Ray och därför inte vill sälja HD-DVD spelare.

Man kan spela vanliga DVD-skivor i iallafall en Blu-Ray spelare, PS3, men jag är rätt säker på att man kan spela upp DVD-skivor i HD-DVD spelare också.

Blu-Ray kan visa 1080p och jag är rätt säker på att HD-DVD också kan det.

För att något ska vara HD (High Definition) är minsta gränsen 720p, dom TV-apparaterna är "HD-Ready".
"Full HD" är 1080p.
Blu-Ray heter Blu-Ray pga att den har blå laser, blue ray, inte något med att det är High Definition, HD. man kan ju se på HD-kanaler trots att filmen kanske bara finns till HD-DVD.

Jag är inte säker på att allt är helt rätt, men du kanske förstår lite mer nu:)

Stämmer inte HD-DVD är också blå laser eller rättare sagt blåviolett (precis som Blueray 405 nm)laser som har en kortare våglängd än röd(650nm) och därmed kan man packa bitarna tätare på skivan och få plats med mer data. Det som skiljer HD-DVD och Blue ray är att på Blue Ray skivor så skrivs datan närmare ytan på skivan bara 0.1 mm in på skivan och det ger en mindre spot size och därmed plats för mer data per lager. HD-DVD å andra sidan så skrivs datan 0.6 mm in i skivan vilket är exakt detsamma som för DVD därmed namnet HD-DVD.

Personligen föredrar jag Blue Ray framför HD-DVD då BR stödjer högre datrates upp till 53.95Mbit/s att jämföra med 36.55Mbit/s för HD-DVD samt har högre lagringskapacitet.

Lite lustigt att WB nu bestämt sig för ena sidan med tanke på att det var de som för 1 år sedan på CES mässan presenterade en ny sorts skiva som var både HD-DVD och Blue Ray på samma gång (ett format på vardera sida) den kallades för Total HD. Blir nog inte mycket bevänt med den nu.

Dock så återstår ett krig, vad kommer vinna hemmapularnas gunst? dvs när HD Brännare kommer installeras i folks datorer, antagligen så kommer de kunna bränna båda formaten, frågan är vad som kommer föredras? HD-DVD är trots allt något enklare i hanteringen. Kommer Blue Ray att alena bli ett kommersiellt format eller komemr folk hemma också använda det?

Eller kommer folk skippa optiska skivor överhuvudtaget inom en snar framtid? När det gäller inspelning från TV så är det mest på Hårdisk som detta lagras, likaså så sker allt mer back up på externa HDD och flashminnen snarare än på skiva, folk orkar inte hålla på att bränna skivor längre. Så kanske blir det inte mycket bevänt med vare sig Blue ray eller HD-DVD hemmavid hos folk?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
....De flesta porrbrudar är inte mer än "i bästa fall någotsånär" snygga och hd--format avslöjar för mycket skavanker.

Man kan ju bara softa bilden ordentligt, så ser ingen skönhetsfelen!
Det blir fortfarande "high definition", rent tekniskt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Blue ray är en ny version av en 10 årig mpeg-2 codec som dom gjort om medans HD dvd har en egen som heter VH-1 har jag för mig.

P hd dvd kan du komprimera filmen mycket mycket mer än på blue ray vilket gör att du behöver inte lika stora skivor som blue ray har för att få plats med filmen i samma kvalite.

Många tror säkert att blue ray skivor är skit bra för att dom är tex på 30gb och hd dvd bara 15gb och den roliga sanningen är att blue ray måste ha stora skivor annars får inte filmen plats på deras format medans hd dvd bara behöver hälften av disc space för o ha samma film med samma om inte bättre kvalite!

HDVD är mycket biligare och tillverka ochså vilket alltid kommer ge låga priser för oss konsumenter.

Jag personligen skulle alldrig få för mig o köpa nått som sony ligger bakom.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Blue ray är en ny version av en 10 årig mpeg-2 codec som dom gjort om medans HD dvd har en egen som heter VH-1 har jag för mig.

P hd dvd kan du komprimera filmen mycket mycket mer än på blue ray vilket gör att du behöver inte lika stora skivor som blue ray har för att få plats med filmen i samma kvalite.

Många tror säkert att blue ray skivor är skit bra för att dom är tex på 30gb och hd dvd bara 15gb och den roliga sanningen är att blue ray måste ha stora skivor annars får inte filmen plats på deras format medans hd dvd bara behöver hälften av disc space för o ha samma film med samma om inte bättre kvalite!

HDVD är mycket biligare och tillverka ochså vilket alltid kommer ge låga priser för oss konsumenter.

Jag personligen skulle alldrig få för mig o köpa nått som sony ligger bakom.

Blu Ray stödjer alla typer av HD codecs. VC-1, AVC och MPEG2 alltså samma som HD-DVD, Bluray har bättre kapacitet både i lagringsyta och i bitrate(ca 46%)

det sistnämda är det som spelar roll i längden för hd-dvdn har en max bitrat på 36MBit medans Blu-Ray Ligger på 53.95Mbit = bättre bildkvalite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Blue ray är en ny version av en 10 årig mpeg-2 codec som dom gjort om medans HD dvd har en egen som heter VH-1 har jag för mig.

P hd dvd kan du komprimera filmen mycket mycket mer än på blue ray vilket gör att du behöver inte lika stora skivor som blue ray har för att få plats med filmen i samma kvalite.

Många tror säkert att blue ray skivor är skit bra för att dom är tex på 30gb och hd dvd bara 15gb och den roliga sanningen är att blue ray måste ha stora skivor annars får inte filmen plats på deras format medans hd dvd bara behöver hälften av disc space för o ha samma film med samma om inte bättre kvalite!

HDVD är mycket biligare och tillverka ochså vilket alltid kommer ge låga priser för oss konsumenter.

Jag personligen skulle alldrig få för mig o köpa nått som sony ligger bakom.

Fel på samtliga punkter!

Blue Ray är bara marginellt dyrare vid stora volymer så inte ett argument.

Från början så var alla Blue Ray filmer i MPEG2 med mycket höga bitrates över 30Mbit/s i vissa fall. Stämmer inte längre då alla nya filmer är MPEG4 av något slag. Både Blue Ray och HD-DVD stödjer samtliga HD standarder tex H.264 och VC1 där H.264(MPEG4 AVC) är defakto standard i dagsläget.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

jag lånade hem en sprillans ny pioneer blue-ray spelare ... LX70 tror jag den hette ...

efter att allt var inkopplad ... ställt in den och kalibrerat bilden så skulle jag och några polare kolla på film lite senare på kvällen ...

det tog 8minuter totalt ifrån det att jag tryckte på powerknappen, la i skivan och kunde välja "spela filmen" i filmens meny...

spelar ingen roll hur jäkla bra kvaliten på filmen är för det irretationsmomentet gjorde att jag tappade suget för att se film ...

sen i era disskutioner om bild och bitrate så glöm inte ljudet ... ljudet gör 80% av filmen enligt herr Lucas ...

många gånger släpps hd-dvd med Dolby TrueHD 5.1 men enbart med DD 5.1 på blue-rays dito ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk

Har inte alla hd-dvd filmer varit regionsfria hittills? Hur som helst så blir inget av formaten intressanta förrän de kommit ner i samma prisklass som dvd'erna och spelarna kostar runt 2k... och när byter de ut de fula fodralen??

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Finns ju billiga spelare, elgiganten hade ju en hd-dvd spelare me 5 filmer för 1500kr men tog ju slut direkt typ. Blev lite sugen på en sån men väntar hellre o se vart de leder, har inte köpt en film på år o dar, inte till mig själv i alla fall.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Om jag inte har fel för mej så kan man avlägsna DMR-skyddet från både HD-DVD och Blu-Ray mha AnyDVD (helt lagligt) så man kan kolla på dem på sin dator. Detta kräver ju dock att man har en HD/BR-spelare till datorn men det kommer säkert komboenheter snart och samtidgt måste ju priset sjunka. Det hela löser sig nog ska ni se.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Go Blueray!
Hoppas äntligen överlägsen teknologi vinner över kass men billig

Sen verkar blueray vara den som etsat sig fast på företaget man jobbar på, där de flesta knappt vet hur man sätter på en dator

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Om inte jag missminner mig kan man även spela blu-ray-skivor i vanliga dvdspelare också fast då med vanlig dvd-kvalite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag som hade hoppats att det skulle finnas plats för båda formaten.

Det blir nog plats för båda till slut men det kostar WarnerBros extra att tillverka sina filmer i två olika format. Det är helt enkelt lättare att få ner tillverkningskostnaderna med endast ett format.

Förmodligen kommer allitd blu-ray vara det stora formatet och HD-DVD det mindre och om en tid när hybridläsarna kommer så blir det väl inget bekymmer heller om vilket format man köper och använder.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

det viktigaste ni borde lära att stava till:

Blu-ray, förkortas BD