Permalänk
Avstängd

Vilka surfar på mitt wlan.

Hur gör jag för att se om folk surfar på mitt trådlösa internet. På ett enkelt sätt. Jag är ganska noob fast jag går datorkummunikation på gymnasiet

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

Kollar vilka IP-adresser som är anslutna i din accesspunkt.

Permalänk

net view i cmd borde funka med, dock så brukar det aldrig göra det.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

men en liten detalj också är att min huvud dator som jag kollar från nu är ansluten med kabel...måste jag istället använda min bärbara som använder mitt trådlösa internet, för att kolla upp om någon tjuvsurfar?

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

...eller så kan du börja kryptera med WPA?

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zm
men en liten detalj också är att min huvud dator som jag kollar från nu är ansluten med kabel...måste jag istället använda min bärbara som använder mitt trådlösa internet, för att kolla upp om någon tjuvsurfar?

Nej, ska inte behövas eftersom alla noder är anslutna i samma nätverk.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

okok!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

Som sagt, kör WPA eller begränsa det till förvalda mac adresser...

Visa signatur

Best file compression around: "DEL *.*" = 100% compression

Permalänk
Avstängd

men hur kör jag WPA då?
jag har WEP nu ...med bredbandsbolaget!
...och är inte WPA2 bättre?

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

Jo, om du har det. Det beror för övrigt inte på din ISP utan på den router du har. Läs manualen.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Avstängd

tror det är ett modem med trådlöst inbyggt om jag skall vara ärlig

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zm
jag har WEP nu ...med bredbandsbolaget!

Allting är bättre än WEP och/eller MAC-adress låsning, för då kan man lika bra lämna nätet öppet. WPA är tillräckligt i dagens samhälle om nyckeln är lång och fin dvs några specialtecken som @;:^'* och annat smått och gott.

Och är det den där förbaskade svarta grunkan ifrån BBB så kör dom dessutom 64-bitars WEP som standard, och dessutom är WLAN delen påslagen vid leverans :(.

Grunkan klarar av WPA2 så man tycker att dom hade iallafall kunnat haft den som standard i WPA läge. Det går förvisso att logga in i den med admin/qwerty på 192.168.1.1(24-bitars mask) via http och ändra det själv.

För kännedom så knäcker vem som helst med Back Track 2 skivan ett WEP krypterat nätverk allt ifrån några få sekunder till några minuter med längre WEP nyckel. WPA eller högre borde där vara lag på i Sverige :D.

Om det är X5258 så är den levererad i bryggt läge, dvs det är som du beskriver, att det är ett modem, och du kan se vilka olika MAC-adresser(datorer, skrivare m.m) som är anslutna via den trådlösa delen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Allting är bättre än WEP och/eller MAC-adress låsning, för då kan man lika bra lämna nätet öppet. WPA är tillräckligt i dagens samhälle om nyckeln är lång och fin dvs några specialtecken som @;:^'* och annat smått och gott.

Och är det den där förbaskade svarta grunkan ifrån BBB så kör dom dessutom 64-bitars WEP som standard, och dessutom är WLAN delen påslagen vid leverans :(.

Grunkan klarar av WPA2 så man tycker att dom hade iallafall kunnat haft den som standard i WPA läge. Det går förvisso att logga in i den med admin/qwerty på 192.168.1.1(24-bitars mask) via http och ändra det själv.

För kännedom så knäcker vem som helst med Back Track 2 skivan ett WEP krypterat nätverk allt ifrån några få sekunder till några minuter med längre WEP nyckel. WPA eller högre borde där vara lag på i Sverige :D.

Om det är X5258 så är den levererad i bryggt läge, dvs det är som du beskriver, att det är ett modem, och du kan se vilka olika MAC-adresser(datorer, skrivare m.m) som är anslutna via den trådlösa delen.

Japp det är en Xavi X5258-P2...e den bra eller? Kan jag fixa wpa2 till den? elelr måste det vara en router?

EDIT: JAG kommer inte in på 192.168.1.1 det står :

The connection has timed out
The server at 192.168.1.1 is taking too long to respond.

...i mozilla firefox 2.0.0.3 ...borde iofs inte spela roll viken webbläsare vaa ?

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zm
Japp det är en Xavi X5258-P2...e den bra eller? Kan jag fixa wpa2 till den? elelr måste det vara en router?

EDIT: JAG kommer inte in på 192.168.1.1 det står :

The connection has timed out
The server at 192.168.1.1 is taking too long to respond.

...i mozilla firefox 2.0.0.3 ...borde iofs inte spela roll viken webbläsare vaa ?

Den är bra enligt mig. Sitter en Texas Instruments AR7 och på den körs där Linux :).

Du kan SSH/Telnet:a dig in på den på samma adress och dom använder standardportar. Då är dock användarnamnet root.

Den klarar av WPA2.
Den har NAT funktioner, men dessa ligger inte knutna till någon nätverksport så den ligger just nu som ett modem.

Jag har kört med FF 1.5.11, IE6+7 utan problem mot den.
Som jag skrev tidigare så har den IP-adress 192.168.1.1 på en 24-bitars mask, vilket jag kanske ska förtydligagöra att jag menar subnätsmask och jag ville inte skriva att adressen var 192.168.1.1/24 för då kanske någan hade fått för sig att surfa in på http://192.168.1.1/24 vilket jag inte kan svara på vad som hade hänt i det fallet:D.

Det innebär att nätverksadressen är 192.168.1.0 och broadcastadressen är 192.168.1.255(mindre intressant i just detta fall). Adressen till den lilla svarta lådan är 192.168.1.1.

Läs mitt första och mitt andra inlägg i denna tråd innan du går vidare:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=737...

När du väl kommer in till inloggningssidan så ser du detta och du ska vidare till Wireless avsnittet(se bilderna).

http://img230.imageshack.us/my.php?image=b1sd8.jpg

http://img48.imageshack.us/my.php?image=b2ji4.jpg

http://img230.imageshack.us/my.php?image=b3nw5.jpg

Obs att imagehack länkarna är riktigt sega vid min burk.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Men är det ingen som vet hur man kollar om det är nån som tjuvsurfar!?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Men är det ingen som vet hur man kollar om det är nån som tjuvsurfar!?

Du kollar vem som har fått en IP-adress av din DHCP-server.

Permalänk

Det där var grekiska för mig, hur kollar man det!?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Du kollar vem som har fått en IP-adress av din DHCP-server.

Bättre att kolla vilka MAC-adresser som är anslutna mot radiodelen. Det går att ansluta med fast IP-adress så man slipper avslöja sig genom en IP-lease.
Att sedan få reda på vem som döljer sig bakom MAC-adressen om man inte känner igen den från de egna datorerna är en helt annan sak men lyckas man så har det ett bevis/indicievärde till skillnad från IP-adress som ju inte bevisar något mer att din DCP fungerar.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Ingen som kan förklara på ett enklare sätt? Eller finns det inget enkelt sätt att kolla om nån tjuvsurfar?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Ingen som kan förklara på ett enklare sätt? Eller finns det inget enkelt sätt att kolla om nån tjuvsurfar?

Som jag sa, logga in i WLAN-grunkan och kolla vilka MAC-adresser som är anslutna till den. "Associated Wireless Stations" heter fliken i den 3Combox jag just nu är uppkopplad mot. Jämför sedan med MAC-adresserna på dina datorer och de du inte kan identifiera är tjuvsurfare.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

När ni ändå snackar om BBB då har jag en Inteno gateway från dom. Kan man på nåt sätt logga in på den själv. Tycker att det är drygt att ringa till dom ifall man vill stänga av eller sätta på det trådlösa.

Någon som vet hur man kommer in på den själv? Skulle vara jätte snällt.

Länk: http://www.inteno.se/swe/products.asp?product=29

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk

Har en Netgear WGR614v7 hittar ingenstans där man kan kolla vilka som nyttjar det trådlösa!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Avstängd

attached devices

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
attached devices

TACKAR!

Är det bara vilka som är inne just nu man ser där eller finns det nån logg på det som man kan kolla i efterhand?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Re: Vilka surfar på mitt wlan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zm
Hur gör jag för att se om folk surfar på mitt trådlösa internet. På ett enkelt sätt. Jag är ganska noob fast jag går datorkummunikation på gymnasiet

Du går gymnasiet men kan inte läsa en manual??? Ett gymnasium som dessutom är inriktat mot datorkommunikation... Suck =(

Permalänk
Avstängd

Manualer är för kvinnor... kolla på filmen yrrol så får du se!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w