Klockad Athlon 64 X2 5000+ Black Edition

Permalänk

Klockad Athlon 64 X2 5000+ Black Edition

Hej!

Nu måste jag fråga er proffs här...

Skall handla nytt moderkort, CPU och minne. Tänkte komma ganska billigt undan.

Har bestämt mig för en Athlon 64 X2 5000+ Black Edition, tänkte klocka denna till drygt 3 Ghz.

Moderkort till detta hade jag tänkt mig:
Gigabyte GA-MA69GM-S2H AMD AM2 mATX

Hade först tänkt mig ett AM2+ kort först men det blir nog så att jag bygger en AM2+/AM3 dator lite längre fram och då kanske detta kort passar till en liten HTPC istället.

Och de minnen jag hade tänkt mig:
OCZ DDR2 PC6400 4096MB KIT, Reaper HPC, 2x2GB, Heat Pipe, (CL4-4-4-15).

Det är minnena som jag är mest osäker på.

Vad tror ni om detta nu då?

Visa signatur

M.v.h. Jonathan Johansson

Permalänk
Hedersmedlem

Det följer inte med någon kylare till processorn så du kan lika gärna köpa en 5600/6000+(har mer cache också) om den låga tempen inte är viktig.

OCZ gör bra minnen så det bör inte bli några problem med Reaper så länge som processorkylaren inte går över minnena.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

min 5000+ BE är just nu uppe i 2866Mhz stabilt, har ej klockat högre, än, dock kan man inte ändra multin på mitt moderkort:(

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Re: Klockad Athlon 64 X2 5000+ Black Edition

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboJonte

Hade först tänkt mig ett AM2+ kort först men det blir nog så att jag bygger en AM2+/AM3 dator lite längre fram och då kanske detta kort passar till en liten HTPC istället.

det finns absolut ingen anledning att inte köpa ett AM2+ moderkort om man inte (av någon konstig anledning) vill ha SLI.

Permalänk

Re: Re: Klockad Athlon 64 X2 5000+ Black Edition

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
det finns absolut ingen anledning att inte köpa ett AM2+ moderkort om man inte (av någon konstig anledning) vill ha SLI.

Jag hittar inget käckt AM2+ moderkort med inbyggd grafik som dessutom har fyra minnesplatser. Kom gärna med något förslag!

Visa signatur

M.v.h. Jonathan Johansson

Permalänk
Medlem

uppe i 3Ghz nu med min prolle o inte märkt av några problem:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det följer inte med någon kylare till processorn så du kan lika gärna köpa en 5600/6000+(har mer cache också) om den låga tempen inte är viktig.

OCZ gör bra minnen så det bör inte bli några problem med Reaper så länge som processorkylaren inte går över minnena.

Kom också att tänka på att det kan bli tajt med kylflänsen på dom minnena.

Funderar på något utav dessa istället:

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5
Corsair TWIN2X 8500C5 DDR2, 2048MB CL5

Dom skall väl klara lägre timings i lägre frekvenser?
Jag behöver väl inte klocka minnena så mycket när jag mest skall klocka genom att öka multipeln. Måste bara försäkra mig om att moderkortet klarar att ändra multipeln.

Visa signatur

M.v.h. Jonathan Johansson