Permalänk
Medlem

Vilket moderkort bör jag välja ?

Tja !

Nu skall här köpas en ny dator. Frågan är just nu vad jag skall ha för moderkort. Processorn är satt till en AMD X2 6000+ och sen skall det på två gigabyte Corsair Value ram (billigt och bra), grafikkortet behåller jag från min gamla burk (6600GT). Men vilket moderkort bör jag välja ?

Jag läste nyssa att det går att använda AM2+ moderkort till AM2 processorerna, kan det vara något att betänka? Eller skall man köra på ett beprövat vanligt AM2 moderkort?

Min budget för moderkortet är någonstans runt 500-750kr (eller max 800 om det finns en bra anledning)

Så kom med fina förslag, skall inte direkt överklocka min processor utan vill bara ha ett stabilt system som fungerar felfritt

/Airfixer

Permalänk

Asus m2n-e SLI är billigt o bra.

Visa signatur

Vill du ha ett seriöst game i cnc 3. PMa mig isåf :)

| MSI K9A2 CF-F | Sapphire HD3870 | AMD 6000+ @ 3.3GHz | 2GB PC6400| Xfi- Xtreme Gamer | Antec Earthwatts 500w | Antec 900 |

Permalänk
Hedersmedlem

Ett modernt 770 kort kanske skulle vara något.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343976

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

PC-City säljer ut Asus M2V-TVM för 99:-. Jag kände mig tvungen att köpa ett p.g.a priset. Det kanske kan vara en billig början innan du bestämt dig för vilket moderkort du ska satsa på!!?
Jag vet absolut ingenting om det, men uppfattar det som ett snik med VIA-890-kretsar...men det är ett AM2-kort i m-ATX format och har inbyggd grafik + ljud + nätverkskort och PCI-e x16.

mvh Manor

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ett modernt 770 kort kanske skulle vara något.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343976

det där såg ju väldigt fint ut, det kanske kan vara något.
Men måste först fråga en sak, går det att köra am2 processorer på ett am2+ moderkort utan problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manor
PC-City säljer ut Asus M2V-TVM för 99:-. Jag kände mig tvungen att köpa ett p.g.a priset. Det kanske kan vara en billig början innan du bestämt dig för vilket moderkort du ska satsa på!!?
Jag vet absolut ingenting om det, men uppfattar det som ett snik med VIA-890-kretsar...men det är ett AM2-kort i m-ATX format och har inbyggd grafik + ljud + nätverkskort och PCI-e x16.

mvh Manor

antingen redan slutsålt eller fel affär. Har du någon länk?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
det där såg ju väldigt fint ut, det kanske kan vara något.
Men måste först fråga en sak, går det att köra am2 processorer på ett am2+ moderkort utan problem?

Ja det är helt kompatibelt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

am2+ är bakåt kompatibelt med am2 cpu

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp men inte alltid tvärt om! Så du kan köpa en vanlig 6000+ och sätta i den i ett AM2+ moderkort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jepp men inte alltid tvärt om! Så du kan köpa en vanlig 6000+ och sätta i den i ett AM2+ moderkort.

Tack för upplysningen, då blir det ett AM2+ mobo då

Permalänk
Hedersmedlem

Undvik MSI för det finns anledningar till att deras kort är billiga för dom har sparat in på strömmatningen så man inte kan köra med en 6000+. Så håll dig till ASUS eller Gigabyte.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Så går det att köra en AMD Athlon 64 X2 4000+ processor.
På ett AM2+ socket moderkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ananasen
Så går det att köra en AMD Athlon 64 X2 4000+ processor.
På ett AM2+ socket moderkort?

Jepp om processorn är AM2 så skall det gå

Och för min del så har jag fått nog av asus, så det får bli ett Gigabyte kort denna gång, närmare bestämt detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343976 tror jag, om ingen har någon negativ synpunkt på det

Permalänk
Avstängd

Det brukar stå vilka processorer som supportas. Själv beställde jag Asus värsting kort för AM2+, den har kylning för minnen om man vill använda det, här är kortet i alla fall http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342646. Det är ganska dyrt men man får ju det man betalar för. En negativ sak var väl att den bara har en IDE kontakt, så man får väl skaffa SATA hårddiskar då

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
En negativ sak var väl att den bara har en IDE kontakt, så man får väl skaffa SATA hårddiskar då

Kan man inte köra både en HDD och en CD/DVD-station på samma IDE-kabel?

Visa signatur

MSI K9A2 Platinum 790FX | Athlon64 X2 5200+ 65nm @ 3GHz | Kingston HyperX 1066MHz CL5 @ 860MHz | Asus ATI Radeon HD 3850 256MB @ 750/1030 | Antec NeoPower 650W | 3DMark06: 9520 p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
antingen redan slutsålt eller fel affär. Har du någon länk?

Jag köpte moderkortet på plats på PC-City för 99:-, och det fanns åtminstone runt 8 stycken kvar när jag var där. Det står ingenting om detta på webben då de troligtvis endast säljer de på plats...

mvh Manor

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sick0
Kan man inte köra både en HDD och en CD/DVD-station på samma IDE-kabel?

Visst kan man det, men nu e det så att jag ska ha två hårddiskar och så har jag ju en brännare och en dvd spelare (man vill ju inte slita ut brännaren i onödan) då finns det ingen plats för alla, men vad gör det förresten SATA drivarna är ju snabbare än IDE, åtminstone borde SATA II vara det

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

IDE kablarna är bland dom jävligaste som uppfunnits någonsin. Sata är mycket trevligare, bara av den anledningen så väljer jag hellre SATA diskar samt Sata cd/dvd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Visst kan man det, men nu e det så att jag ska ha två hårddiskar och så har jag ju en brännare och en dvd spelare (man vill ju inte slita ut brännaren i onödan) då finns det ingen plats för alla, men vad gör det förresten SATA drivarna är ju snabbare än IDE, åtminstone borde SATA II vara det

Bra. Jag visste inte om det gick, men nu vet jag att jag kan spara både min 320GB IDE samt min DVD-brännare Är det svårt att få dessa att fungera på samma IDE-kabel och måste jag formatera disken och installera om Windows?

Visa signatur

MSI K9A2 Platinum 790FX | Athlon64 X2 5200+ 65nm @ 3GHz | Kingston HyperX 1066MHz CL5 @ 860MHz | Asus ATI Radeon HD 3850 256MB @ 750/1030 | Antec NeoPower 650W | 3DMark06: 9520 p

Permalänk
Medlem

Om det nya moderkortet har annat chipset än det gamla är ominstallation bäst. Du behöver däremot inte formatera.
HDD + DVD på samma kabel ska inte vara något problem.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Jag själv brukar alltid formatera om jag köper ny hårdvara för att slippa eventuella problem som kan uppstå. Dom gamla drivrutinerna för nVidia, grafikkort m.m. ligger ju trots allt kvar på hårddisken. Alternative är om man använder Drivercleaner i Windows under safe mode. Man måste dock ändra rättigheterna för att kunna radera vissa nycklar i registret som tillhör drivrutinerna, annars kan inte Drivercleaner radera dom

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64