Permalänk
Medlem

Fläkt- Kontroll

Hej.

Min moderkort: MSI K9N Neo V2
Nya chassi-fläktar: Zalman 80mm ZM-F1

Jag installerade två nya fläktar igår.
Problemet är att de låter väldigt mycket. De verkar alltid gå så snabbt de kan. Jag vill att de ska gå snabbare ju varmare det blir.
Hur ställer jag in dom så?

Permalänk
Medlem

då måste du köpa en fläkt kontroll (kostar 100+) eller små adaptrar.

jag vet inte någon bra fläkt kontroll, så det för någon annan på det här forumet tipsa om. adaptrar någon 5-7Volt adapter skulle passa fint.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Zalman Fan Mate 2 är en bra kontroller.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ | Asus M2N-E SLI | GeForce 8800GT | 4 GB Buffalo DDR2 667 MHz | NZXT Apollo ATX Orange

Permalänk
Medlem

Du måste inte köpa en fläktkontroll. Det finns program som fixar detta t.ex Speedfan. Tror t.o.m AMD's eget Cool n Quiet har den funktionen men jag har aldrig använt det själv.

Själv har jag en Zalman fläktkontroll men med den måste man ställa fläktarna manuellt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Speedfan verkar ej fungera, den hittar inte mina fläktar.
Fär man väljer moderkort i speedfan, finns inte mitt moderkort.

Kan någon länka den där Cool n Quiet grejen?

Permalänk
Medlem

koppla fläktarna till moderkortet så ser speedfan dom, men jag tror att dom skall regleras wfter värmen om du kopplar dom till moderkortet eller köp en fläkt kntroll, jag köpte en , zalman mfc1 plus, riktigt shysst faktist lyser blåt om man har på lågt men rött på högt....

Visa signatur

|Antec P182 | Raptor 150GB System | Maxtor 250GB Lagring | Gigabyte X38-DQ6 |
Corsair 2gb 800mhz | Intel Quad-Core 2,4 Q6600 | Leadtek 8800GTX |Corsair HX620W | Asus DVD brännare (SATA kabel)

Permalänk
Medlem

mina fläktar är kopplade till några kontakter som sitter på moderkortets yta.

Permalänk

har du pengarna så köp en zalman mfc1 plus som malleboy också har (har en själv är sjukt nöjd) om jag spelar lite krävande saker så maxar jag allt, brukar även maxa så fort jag lyssnar på musik efftersom grejerna bara mår bra av att vara svala så skadar de jue inte de kan du jue inte göra om du nu ska ha allt temp styrt men så om du har pengar och platts i lådan kör på den, finns i silver och svart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lukaxx
Speedfan verkar ej fungera, den hittar inte mina fläktar.
Fär man väljer moderkort i speedfan, finns inte mitt moderkort.

Kan någon länka den där Cool n Quiet grejen?

www.amd.com

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD