Behöver få ner en 876 MB filmfil till 20-25 MB

Permalänk
Medlem

Behöver få ner en 876 MB filmfil till 20-25 MB

Jag har en 6 minuters filmfil på 800 MB som jag behöver få ner till 20-25 MB.

Jar testat lite olika men har inte lyckats. Några tips?

Permalänk

Att koda med t.ex. divx är ett steg, men för att kunna ge några specifika råd behöver vi veta mer, hur hög upplösning har klippet, hur hög upplösning vill du ha? Vad ska det användas till, har du musik? Vilket format är det nu?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Att koda med t.ex. divx är ett steg, men för att kunna ge några specifika råd behöver vi veta mer, hur hög upplösning har klippet, hur hög upplösning vill du ha? Vad ska det användas till, har du musik? Vilket format är det nu?

upplösnign nu: 800*600

upplösning sen: spelar ingen roll (vill bara ha bästa möjliga kvalitet om det körs i helskärm. Dock ska det helst inte vara mer än 20-30 MB stort.

Det ska användas som intro till ett spel.

Nu är det AVI format (850 MB)

Permalänk
Medlem

avi är inget format det är bara en container, säger nada om vilken codec det är. h.264 är det vassaste just nu vad jag vet, går att koda med ffmpeg. vet inte vilket program filen är gjord med men det finns plugin för h.264 till de flesta redigeringsprogram.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Mencoder är nice att koda med.
hur lång är filmen?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
Mencoder är nice att koda med.
hur lång är filmen?

Om du hade läste den första posten i denna tråd hade du fått svar på din fråga

Permalänk
Medlem

Sjukt oanvändarvänliga program.

När jag trycker på exe filen för ffjpg eller mencoder öppnas ett fönster i 3 tiondelar för att sedan försvinna.

Någon som vet hur man installerar dessa program eller någon som har tips om ett användarvänligt program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ1
Någon som vet hur man installerar dessa program eller någon som har tips om ett användarvänligt program.

Finns inga användarvänliga program. Det finns användbara och oanvändbara, men inte vänliga

Jag var tvungen!

Kör in det i Movie Maker och kör det som wmv. Riktigt najs format imo... lämpar sig kanske inte så väl till spel iofs men vafan...

Permalänk

Använd VirtualDub Mod och koda snutten med 2pass XviD om du råkar ha Windows som OS. Avi Demux ska ha liknande funktioner om du sitter på *nix.

Mencoder är ett terminalprogram och måste därmed köras från terminalprompten med korrekta parametrar för att det ska göra det man vill.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Finns inga användarvänliga program. Det finns användbara och oanvändbara, men inte vänliga

Jag var tvungen!

Kör in det i Movie Maker och kör det som wmv. Riktigt najs format imo... lämpar sig kanske inte så väl till spel iofs men vafan...

Det finns visst användarvänliga program, som dessutom är användbara.

Jag rekomenderar Sorenson Squeeze.

Permalänk
Medlem

Xvid+VirtualDub. Det är hyfsat användarenkelt, och extremt funktionellt, och gratis. Och varför inte LameMP3 med för ljudet.

kör en 1200kbps i 512x384 så blir det säkert hyfsat.

Permalänk
Medlem

jag skulle nog ha kört på 368x256 bitrate: 583. så blir det runt 25 för videon.. sedan tillkommer väl ljudet på ett par megabyte..

mencoder filen.avi -o /dev/null -ovc xvid -xvidencopts pass=1:turbo:bitrate=583:chroma_opt:vhq=4:bvhq=1:quant_type=mpeg:threads=2 -vf scale=368:256 -oac mp3lame -lameopts br=192 -srate 48000 mencoder filen.avi -o nya.avi -ovc xvid -xvidencopts pass=2:bitrate=583:chroma_opt:vhq=4:bvhq=1:quant_type=mpeg:threads=2 -vf scale=368:256 -oac mp3lame -lameopts br=192 -srate 48000

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Filstorleken beror ju på speltiden och bitraten så precis som spaam skriver så för att få 25 MB med en speltid på 6 minuter så blir den totala bitraten 583 kbit/s. Med 20 MB filstorlek blir total bitrate 466 kbit/s. Men då ingår ju både bitrate för video och ljud så om man t.ex. krämar på med 192 kbit/s för ljudet blir det bara 274-391 kbit/s över till resten, d.v.s. video och muxing overhead.

Om du kan snåla ner ljudet till kanske 96 kbit/s så skulle du kunna köra ca 460 kbit/s för videon. Koda med någon effektiv videocodec såsom x264. Upplösning förslagsvis 448x336. Ljudet kan du t.ex koda till AAC och sedan göra en mp4 fil med video och ljud. Jag rekommenderar programmet MeGUI för komprimeringen.

Permalänk

Eftersom det ska användas till ett spel är det viktigt att tänka på att "spelutvecklingsprogrammet" stödjer detta format som du väljer så att inte dina tänkta spelare måste installera en massa extra videocodec för att köra spelet. Som om ditt "spelutvecklingsprogram" stödjer en viss codec/format så tycker jag du ska köra på det.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk

Lite OT: Behöver verkligen introt vara 6min långt?

Visa signatur

Neun und neunsich.