Nu ska Blomkungen byta upp sig [mod: phenomspeldator för 15 000 kr]

Permalänk
Medlem

Nu ska Blomkungen byta upp sig [mod: phenomspeldator för 15 000 kr]

Okej funderar på phenom för att jag vill gå en annan väg än alla andra q6600 personer
blir nog en hel spider egentligen

vad säger ni om det?

ge gärna egna förslag bara det inte överstiger 15 lök

Trådrubrik ändrad /Aqualize

Permalänk
Avstängd

vad skall du ha datorn till?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

lite spel men och sånt
ska räcka ett tag bara

Permalänk
Avstängd

Om du lägger 10.000 på en dator så är det nästan svårt och misslyckas, datorer är ju svinsnabba idag.

Att många på sweclockers är så kåta på quads är nog mer ett fjortisfenomen, man vill berätta för andra att man är värst. Tror det är under 1% som faktiskt har nytta av quads.

AMD är ju mer prisvärt än Intel och drar vanligen mindre ström (Idle vilket brukar vara ~98% av tiden) så av den anledningen är det ett smart val.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Om du lägger 10.000 på en dator så är det nästan svårt och misslyckas, datorer är ju svinsnabba idag.

Att många på sweclockers är så kåta på quads är nog mer ett fjortisfenomen, man vill berätta för andra att man är värst. Tror det är under 1% som faktiskt har nytta av quads.

AMD är ju mer prisvärt än Intel och drar vanligen mindre ström (Idle vilket brukar vara ~98% av tiden) så av den anledningen är det ett smart val.

Visst att alla inte har nytta av Quad prollen, men det kommer snart spel med 4-kärnigt stöd ska du se.

Tycker du ska vänta med ett "spider" bygga tills AMDs buggfria phenom processorer kommer i början av januari/februari (är det sagt) så kan du verkligen klocka lite på allvar... Det går nu också men ska tydligen va ett litet fel i dom som gör att det kan hänga sig bara sådär...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

kommer nog inte bli överdriven klock på den så det är lugnt
men blir nog en black edition bara för att det är snyggare namn på den

Permalänk
Medlem

fjortisfenomen? åh najs, jag har användning för min quad varje dag, i och med att jag rarar upp, installerar saker, spelar lost planet extreme condition, crysis, supreme commander...

finns ingen anledning att köpa Quad om du inte spelar spel som faktiskt stödjer det, det kan jag hålla med om... MEN, vill du experimentera med klockning är quad lätt bästa valet då en Quad prolle på 3ghz har bättre spelprestanda än en Duo på 3ghz.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

stödjer crysis 4 kärnor?
var det inte bevisat att crysis inte gjorde det`?

Permalänk
Medlem

demot gjorde det inte, det riktiga gör

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Jag har iaf inte användning ennu av Quad så jag sålde den till farsan för rimlig peng och köppte Amd Athlon X2 4800+ själv som ligger på 2.51 GHz oklockad VÄLDIGT stabil prolle

Visa signatur

Athlon 64 X2 4800+ , Club 3D 8600GT Ultra , 2 GB 667 MHz , Asus M2N-X ,Zalman Cpu Cooler,Glacial Power 550W,WD 320GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Visst att alla inte har nytta av Quad prollen, men det kommer snart spel med 4-kärnigt stöd ska du se.

kan du förklara för mig vad du menar med stöd för fyra kärnor?
läs på här: http://en.wikipedia.org/wiki/Symmetric_multiprocessing

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Att spelet uttnyttjar alla kärnorna så att t.ex 1 kärna arbetar med fysiken, en med grafiken osv. Quad Core är även riktigt bra till multi-tasking, allting går mycket snabbare.

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk
Medlem

Petoria, word, som alltid

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petoria
Att spelet uttnyttjar alla kärnorna så att t.ex 1 kärna arbetar med fysiken, en med grafiken osv. Quad Core är även riktigt bra till multi-tasking, allting går mycket snabbare.

är du bekant med ordet "threads" inom programmering?
Pratar man svenska så brukar man säga "trådar".

En enkärning processor kör trådade program långsammare för där får alla trådar dela på samma kärna, är det flera kärnor så kan givetvis processorn hantera det bättre, men dagens processorer är väldigt snabba så det är sällan programmen kräver så mycket kraft att processorn behöver jobba speciellt.

Gör de ett spel som kör trådat så kommer det vara en nackdel för enkärning processorer.

Ett program är en process, en process kör alltid minst en tråd som är själva exekveringen av programinstruktioner. Processen är egentligen en reserverad minnesarea. Kör man två program så kan det ena programmet inte läsa/skriva från minne i en annan minnesarea. Det regleras hårdvarumässigt.
Det går och starta upp fler trådar, operativet sköter vanligen det. Vad varje tråd gör och i vilka lägen tråden skall jobba med beror helt på programmet.

Ett program kan utan vidare starta upp 50 trådar, men de kommer fördelas på 4 kärnor om det är en fyrkärnig processor. Behöver trådarna inte jobba speciellt mycket så kan det utan vidare finnas kraft kvar även om det endast varit en kärna som hanterat alla 50 trådar.

När det gäller spel så är det framförallt grafiken så måste jobba, det sköter grafikkortet. Processor behöver sällan slita där.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
är du bekant med ordet "threads" inom programmering?
Pratar man svenska så brukar man säga "trådar".

En enkärning processor kör trådade program långsammare för där får alla trådar dela på samma kärna, är det flera kärnor så kan givetvis processorn hantera det bättre, men dagens processorer är väldigt snabba så det är sällan programmen kräver så mycket kraft att processorn behöver jobba speciellt.

Gör de ett spel som kör trådat så kommer det vara en nackdel för enkärning processorer.

Ett program är en process, en process kör alltid minst en tråd som är själva exekveringen av programinstruktioner. Processen är egentligen en reserverad minnesarea. Kör man två program så kan det ena programmet inte läsa/skriva från minne i en annan minnesarea. Det regleras hårdvarumässigt.
Det går och starta upp fler trådar, operativet sköter vanligen det. Vad varje tråd gör och i vilka lägen tråden skall jobba med beror helt på programmet.

Ett program kan utan vidare starta upp 50 trådar, men de kommer fördelas på 4 kärnor om det är en fyrkärnig processor. Behöver trådarna inte jobba speciellt mycket så kan det utan vidare finnas kraft kvar även om det endast varit en kärna som hanterat alla 50 trådar.

När det gäller spel så är det framförallt grafiken så måste jobba, det sköter grafikkortet. Processor behöver sällan slita där.

Vad för något arbetar processorn med när man spelar spel då?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Vad för något arbetar processorn med när man spelar spel då?

sytråd!

Ett spel är som vilket program som helst för processorn.

För att förstå detta måste man läst lite programmering och helst en del assembler, tror det är rätt få här på Sweclockers som gjort det.
http://www.idg.se/2.1085/1.137855

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
sytråd!

Ett spel är som vilket program som helst för processorn.

För att förstå detta måste man läst lite programmering och helst en del assembler, tror det är rätt få här på Sweclockers som gjort det.
http://www.idg.se/2.1085/1.137855

Jag har läst programmering så du kan hoppa ner från din skyhöga tron. Syftade på detta i mitt inlägg:

"När det gäller spel så är det framförallt grafiken så måste jobba, det sköter grafikkortet. Processor behöver sällan slita där."

Vad arbetar processorn med då? En undran i all välmening med hopp om att få lite upplysning. God Jul.

Permalänk
Hedersmedlem

gosh, hela utlägget om hur trådning fungerar och schemaläggning är ju inte så relevant här.
För lekmän betyder att ett spel har stöd för 4 kärnor att det har ett gäng arbetstrådar som är fler än 2 (så man märker skillnad mot dubbelkärnig).
Eftersom spelprogrammering inte är lätt att parallellisera så skalar det inte, man har grafik, fysik, ljud och AI-trådar "typ" (och alla de behöver inte lika mycket beräkningskraft).

Jag kan inte hålla med om att man inte behöver någon vidare processor till spel. Senaste exemplet var en person i stora UT3 tråden som hade någon core 2 duo och 8800GTS-kort. Vad han än hade för grafikinställningar så fick han samma FPS (och vad jag minns hade han låst upp maxfps:en i UT3). UT3 drar god nytta av fyrkärnigt.

Ett annat exempel är supreme commander. Där får processorn allt svettas när det blir många enheter.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

även om era quadcorediskussion är intressant så hjälper det inte mig så mkt
ska jag ta 3870 eller 8800gt/gts?
och finns vettig vattenkylning åt dessa delar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Jag har läst programmering så du kan hoppa ner från din skyhöga tron. Syftade på detta i mitt inlägg:

På komvux?

Förklara du trådhantering för oss andra då eftersom du läst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
gosh, hela utlägget om hur trådning fungerar och schemaläggning är ju inte så relevant här.
För lekmän betyder att ett spel har stöd för 4 kärnor att det har ett gäng arbetstrådar som är fler än 2 (så man märker skillnad mot dubbelkärnig).
Eftersom spelprogrammering inte är lätt att parallellisera så skalar det inte, man har grafik, fysik, ljud och AI-trådar "typ" (och alla de behöver inte lika mycket beräkningskraft).

Exakt vad som väljs och lägga upp i egna trådar tror jag ingen vet (förutom de som programmerar aktuellt program), allt måste synka i spelet och trådar måste vänta på andra trådar.

Att programmera trådat är inga problem om man inte behöver synkronisera, exempelvis en webserver. Där brukar varje request från en användare starta ny tråd och sedan dör tråden när resultatet levereras.

Skall trådar vänta på varandra när de är färdiga m.m. så blir det mycket mer komplicerat.

Sedan tror jag få är medvetna om vilken beräkningskraft som finns i dagens processorer (kärnor), skulle ett spel nyttja 4 processorer rejält så är det helt klart något extra. En dubbekärning klarar vad jag vet det mesta utan större problem.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

men helvete vill ni ta diskussionen om quad vs dual nån annan stans eller iaf svara på min fråga i ett inlägg....
nu har det varit 17 svar och 1 ja ett jävla svar har handlat om rätt sak....

Ledsen för min elaka ton men det här kan vi ta i programeringsdelen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
men helvete vill ni ta diskussionen om quad vs dual nån annan stans eller iaf svara på min fråga i ett inlägg....
nu har det varit 17 svar och 1 ja ett jävla svar har handlat om rätt sak....

Men vad är det man skall svara på det? Du kan få något högre prestanda genom att välja nVidia men du får betala ett högre pris. Är tyst dator viktigt så välj ATI då de ligger lägre i strömförbrukning idle. Finns säkert bra vattenkylning och skall du sätta dit det så borde frågan på vilket grafikkort du skall välja vara något du lätt kan räkna ut. Vattenkylning är ju ändå lite meck med

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

din comment stämmer iaf.....
bra då vet jag låt bara tråden dö nu
lås tack..