Hur länge sparas övervakningsfilmen i kiosken?

Permalänk
Avstängd

Hur länge sparas övervakningsfilmen i kiosken?

Måste bevisa min oskuld i en fråga nere i den lokala tidnings/tobaksaffären. Tänkte att deras kamera kanske kunde vara till hjälp. Hur länge sparar de filmen tror ni. Vill inte gå ner och göra bort mig i onödan.

Permalänk
Medlem

Nu vill vi ha hela historien här!

Hur länge de sparar filmer är nog väldigt olika. men jag tror nog inte att de sparar sakerså speceillet länge dp det inte finnns några större fördelar för dem ifall de sparar filmer så länge som det inte har hänt någonting viktigt på.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Det är olika, vissa har inte kameran inkopplad.
Men du kan nog inte räkna med att det handlar om mer än 30 dagar, troligtvis är det mycket kortare tid än så.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Titta på deras dörr. Om de spelar in materialet måste de skylta med det, liknande denna som SL använder:

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Re: Hur länge sparas övervakningsfilmen i kiosken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Måste bevisa min oskuld i en fråga nere i den lokala tidnings/tobaksaffären. Tänkte att deras kamera kanske kunde vara till hjälp. Hur länge sparar de filmen tror ni. Vill inte gå ner och göra bort mig i onödan.

Varför måste du bevisa din oskuld? Rimligtvis borde det vara tvärtom, d.v.s. att den andra parten måste bevisa din skuld.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Varför måste du bevisa din oskuld? Rimligtvis borde det vara tvärtom, d.v.s. att den andra parten måste bevisa din skuld.

De kan ha bevisat han skulden redan, då är det upp till -Boris- att bevisa motsatsen

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

den där lilla klisterlappen betyder inte alltid att det finns inspelning eller ens kamera, det är det finurliga du får gärna sätta upp en klisterlapp finns ingen lag mot det

Mkt bra preemptiv åtgärd som jag skulle rekommendera vilken butik som helst

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Titta på deras dörr. Om de spelar in materialet måste de skylta med det, liknande denna som SL använder:

De har ingen klisterlapp, men de har kameror. :/ Har inte sett någon tv som visar det kamerorna ser, så om de inte spelar in varför har de dem? :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Varför måste du bevisa din oskuld? Rimligtvis borde det vara tvärtom, d.v.s. att den andra parten måste bevisa din skuld.

De har inte bevisat någonting, men jag litar inte på rättsystemet. Hade hoppats på en film som kunde bevisa att jag inte gjort något fel. Nu står det ord mot ord, och vi vet ju hur det går då.

Permalänk
Medlem

man måste väl ha klisterlapp om dom har kameror som är igång väl?:s

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
man måste väl ha klisterlapp om dom har kameror som är igång väl?:s

Vet inte om man måste det bara de är igång. Kanske bara är inspelning. Någon som kan ge lite klarhet kanske?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Man måste skylta med att området är övervakat om det är det. Om materialet spelas in skall det också skyltas. Dessa klistermärken kan såklart sättas upp även om man inte har kameror.
Har de ingen skylt kanske det bara är atrapper?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Sen måste man även i de flesta fall ha tillstånd, och där är kraven extra hårda när det gäller inspelning.

Sedan tror jag inte du kan gå dit och begära materialet bara så där...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Sen måste man även i de flesta fall ha tillstånd, och där är kraven extra hårda när det gäller inspelning.

Sedan tror jag inte du kan gå dit och begära materialet bara så där...

Klart ja inte kan, men om det krävs för att bevisa min oskuld kanske det kan komma till nytta längre fram.

Men men, detta gäller typ i våras, det är ganska kört antar jag?
Får hoppas att systemet funkar som det ska, så att det är deras uppgift att bevisa något och inte min.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Klart ja inte kan, men om det krävs för att bevisa min oskuld kanske det kan komma till nytta längre fram.

Men men, detta gäller typ i våras, det är ganska kört antar jag?
Får hoppas att systemet funkar som det ska, så att det är deras uppgift att bevisa något och inte min.

Kan du ge lite mer detaljer så kan jag ju ge dig en bedöming av rättsläget från min synvinkel? Jag har relativt bra koll på butikskontrollant-situationer osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Klart ja inte kan, men om det krävs för att bevisa min oskuld kanske det kan komma till nytta längre fram.

Men men, detta gäller typ i våras, det är ganska kört antar jag?
Får hoppas att systemet funkar som det ska, så att det är deras uppgift att bevisa något och inte min.

Även om det är ord mot ord så är det fortfarande åklagaren som skall bevisa att du har gjort nått fel.
Va fan har du gjort förresten? (eller inte gjort då...)

Permalänk
Avstängd

Det hela gäller ett postförskottspaket som jag löste ut i våras. Posten hävdar nu många månader efteråt att jag inte betalat, vilket jag ju var tvungen till för att få ut paketet. Nollan i affären visste väl inte vad det var han sysslade med.

Permalänk
Medlem

hur fick du ut paketet annars? fråga dom det:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
hur fick du ut paketet annars? fråga dom det:p

Smög ju in och stal det på natten så klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Smög ju in och stal det på natten så klart.

då är det ju inga problem, om du har paketet och posten inte hävdar att de gett det till dig av fri vilja så är saken ur värden. För att posten ska släppa paketet som är mot postförskott ska den ju vara betald.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Jo oavsett om jag betalt eller inte så är det inte mitt problem, inte jag som fuckat upp. Nu har jag ju betalt men de vill ju ändå envisas med att göra det till mitt problem. Om jag lägger fram några tusen på disken och filuren bakom disken gör fel i datorn, stoppar dem i egen ficka, råkar kasta dem, glömmer dem kvar eller what ever så är inte det något jag ska betala extra för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jo oavsett om jag betalt eller inte så är det inte mitt problem, inte jag som fuckat upp. Nu har jag ju betalt men de vill ju ändå envisas med att göra det till mitt problem. Om jag lägger fram några tusen på disken och filuren bakom disken gör fel i datorn, stoppar dem i egen ficka, råkar kasta dem, glömmer dem kvar eller what ever så är inte det något jag ska betala extra för.

Precis. Det är egentligen samma sak som att jag hämtade ut ett paket och han som delade ut det inte avbockade att det lämnats ut. Så två dagar efteråt fick jag hem en lapp att det låg kvar. Sånt händer. Det är postens eget fel om de inte har koll på sina anställda. Oroa dig inte över det.

EDIT: Förresten... hur vet de att du har paketet om de inte har lämnat ut det? Och om de lämnat ut det, varför har de inte fått betalt? Det skulle ju betyda att du har rånat dem eller tagit paketet och stuckit. Och om det är fallet, ja då lär det ju finnas bevarat på band någonstans. Det är dödfött för dem att bevisa nånting så länge det inte har inträffat.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Förstår inte ens hur de kan ha ett fall. Vad har de tagit för åtgärdet för att kräva pengar av dig?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Vila i frid

Krävs det skyltning om kameraövervakning i butiker också? Kan inte minnas att jag har sett sådana skyltar när jag varit på varuhus.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem

Bara visa kvittot?

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rn72
Bara visa kvittot?

Jag brukar slänga sådana kvitton ganska snabbt eller iallafall tappabort dem^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det hela gäller ett postförskottspaket som jag löste ut i våras. Posten hävdar nu många månader efteråt att jag inte betalat, vilket jag ju var tvungen till för att få ut paketet. Nollan i affären visste väl inte vad det var han sysslade med.

Men herrejävlar.. Du har inte gjort fel här. Hälsa Posten att de kan kontakta polis och åklagare om de vill fortsätta driva saken, inte fan ids man lägga sin egen tid på sånt där dravel...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Hedersmedlem

Gör dom inte egna kvitton eller sparar någon information?

Permalänk
Medlem

du kan inte få tag på ett kontoutdrag från banken om du betalade med kort? det borde ju räcka bra som motbevis tycker man

troligtvist var det bara nån sommarjobbare som knappade fel på kassan eller stal pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jo oavsett om jag betalt eller inte så är det inte mitt problem, inte jag som fuckat upp. Nu har jag ju betalt men de vill ju ändå envisas med att göra det till mitt problem. Om jag lägger fram några tusen på disken och filuren bakom disken gör fel i datorn, stoppar dem i egen ficka, råkar kasta dem, glömmer dem kvar eller what ever så är inte det något jag ska betala extra för.

Ifall du har betalt med kontokort så lär ju historik finnas kvar!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Gör dom inte egna kvitton eller sparar någon information?

Det tycks vara just detta de misslyckats med i det här fallet, varför trådskaparen säger sig vara i problem - i och med att paketet inte formellt är utlämnat och trådskaparen har varorna som finns i paketet, måste ju något ha gått fel till

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här