Permalänk

Nya minnen. datorn startar om?

tjena.. köpte precis ett par Corsair DDR2 pc5300 kitt med 2gb minne i.

när jag sätter i de i min dator, så kommer jag in i windows i några sekunder, sen startars bara datorn om, har fått blåskärm EN gång med.

vad kan det vara ? tror ni det hjälper att ställa upp spänningen lite?

mvh david.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Skadar inte att prova iaf. Min gamla P4 vägrade att ta sig igenom en windowsinstall innan jag höjde spänningen ett snäpp Corsair det med.

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk

Hur höjer man spänningen då??

Tänkte också köpa extra minnen..

Permalänk
Medlem

kör några rundor memtest86. Jag köpte precis nya minnen och de hänger också windows. Så jag testade de i memtest86 och det hängdes också. RMA till komplett blir det på dessa

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Testa ett minne i taget, kan vara fel på en av stickorna

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

vid felaktig spänning kan både windows och memtest86+ hänga sig även då minnena är fullt fungerande.

gör som hopsi sa, testa ett minne i taget. genererar ingen av dem fel i memtest86+ så släng i alla minnena och börja trixa med volten i bios.
1.80v brukar vara standardinställning och 2.10v är ofta spänningen tillverkare rekommenderar. in o läs på tillverkarens sida om just era minnen.

dock kan jag tipsa om att 2.10v inte alls var det ultimata för mig med 4x1gb ocz gold pc6400 minnen.. ställde jag upp volten på 2.10 kunde jag köra Orthos i 5 sec sen kom blåskärmen. 2.00v visade sig vara stabilt för just min maskin. en uppdatering av bios kan oxo komma till nytta

lycka till