Anledningar att välja AM2+ moderkort till AM2 processor?

Permalänk

Anledningar att välja AM2+ moderkort till AM2 processor?

Hej, har sett folk som rekomenderar moderkort med 790x oxh 790fx chipet även till am2 processorer. Undrade ilte över anledningen till detta, är det endast på grund av att man kan uppgradera lätt, eller om det finns en fördel med dessa i förhållande till am2 moderkorten. Om man tex väler mellan följande moderkort, vilket skulle man valt, och varför?

MSI K9A2 CF-F AMD 790X 4DDR2-DIMM 2PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket AM2+ ATX (http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSIK9A2CF...)

Asus M2N-E SLI nForce 500 SLI MCP 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket AM2 ATX (http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASM2N-ESL...)

Finns det några fördelar med am2+ moderkort, kan am2 processorn utnyttja pc8500 minnen som am2+ moderkort stöder ? Och hur är chipen jämfört med de som finns på am2 moderkorten.

Får gärna rekomendera vilket moderkort som skulle passa mig också, motiveringar uppskattas.

Jag är inte intresserad av att överklocka, kommer köra ett 8800gt så blir inget crossfire för mig. Kommer bli en amd 6400+ processor, och behöver inte mer än två PCIe ifall man skulle bli sugen på att köra sli.

Permalänk
Medlem

Med AMD 7xx får du ett chipset som är väldigt svalt, PCIe 2.0, HyperTransport 3 och fullt stöd för phenom.
Med nforce får du inget av detta, men du får möjlighet till SLi.

Minneskontrollern sitter i processorn, så det är den som bestämmer vilka minnen som stöds, inte moderkortet.

Om du funderar på ett SLi-moderkort bara för att i framtiden ha möjlighet att köra SLi så kan du glömma det. Chansen att du köper ett till grafikkort är minimal.

AMD770 är lite av en budgetmodell, men om det har vad du behöver i form av firewire, antal sata-portar mm så är det ett bra val.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Köp 790X. Du kommer inte ångra det. Det är ett bra chipset med allt som Harware Guy skrev, och du har ju även Crossfire på det... Tror även du kan använda Overdrive med begränsade inställningar på det

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

790X och 790FX korten stöder amd overdrive fult ut med alla inställningar,
om jag inte minns fel,
770 korten har inte möjlighet till alla inställningar, rätta mig om jag har fel dock,

Visa signatur

Burk 2: AMD 64 4600 x2+, Asus mobo, asus X1900xtx pro gamer, 2 gb kingston kvr400 minne, 2 st 200 gb WD diskar, 1 st 80 gb Wd som system, 20" Philips widescreen

Permalänk
Avstängd

Overdrive funkar på alla 7xx moderkort. Fast med vissa småbegränsningar på 770. Det viktigaste finns dock där.

Sedan så har man fördelen med otroliga bussar på 7xx-serien. Jag har sett 5.2Gt/s, Vilket är jävligt bra. Då kan man klocka ganska duktigt.

Sedan så kan du aktivera en funktion som höjer grafikprestandan om du har 7xx serien och ATI grafikkort. Frågan är bara hur mycket det ger. Då överklockas PCIe-bussen och HT-länken då dessa moderkort och grafikkort är byggda för att klara dessa högre hastigheter.

Sedan som nämnts ovan. Att de bara utvecklar 7-9w mot nvidias 45-50w är ju jävligt najs med.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Overdrive funkar på alla 7xx moderkort. Fast med vissa småbegränsningar på 770. Det viktigaste finns dock där.

Sedan så har man fördelen med otroliga bussar på 7xx-serien. Jag har sett 5.2Gt/s, Vilket är jävligt bra. Då kan man klocka ganska duktigt.

Sedan så kan du aktivera en funktion som höjer grafikprestandan om du har 7xx serien och ATI grafikkort. Frågan är bara hur mycket det ger. Då överklockas PCIe-bussen och HT-länken då dessa moderkort och grafikkort är byggda för att klara dessa högre hastigheter.

Sedan som nämnts ovan. Att de bara utvecklar 7-9w mot nvidias 45-50w är ju jävligt najs med.

Nice. Hade för mig att bara 790FX kunde utnyttje Overdrive fullt ut och 790X/770 begränsat...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hej!

AM2+ har har ju PCI Express 2.0 också. Fler PCI Express-uttag etc. Svalare och stödjer PC8500 minnen.

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nice. Hade för mig att bara 790FX kunde utnyttje Overdrive fullt ut och 790X/770 begränsat...

790X hade någonting avstängt också, men det vill jag minnas var en petitess. Vet dock inte.

Permalänk
Medlem

bara några frågor här...

Fungerar vanliga Pci-e (1) grafikkort lika bra/bättre i Pci-e (2) slottar?
Fungerar vanliga AM2 processorer lika bra/bättre på AM2+ moderkort ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
bara några frågor här...

Fungerar vanliga Pci-e (1) grafikkort lika bra/bättre i Pci-e (2) slottar?
Fungerar vanliga AM2 processorer lika bra/bättre på AM2+ moderkort ?

På fråga 1 är svaret vanligtvis nej. Men har du vissa ATI-kort med en AMD X2 i ett 7xx-kort så överklockas bussen automatiskt något och lika så PCIe-bussen. Detta kan ge lite prestandaboost.
Detta svarar ju också delvis fråga 2. Men utöver det så kan du förvänta dig mycket högre klockningar på 7xx då de klarar grym buss. Har sett bussar på 260% av original. dvs 2600MHz (5200Mt/s) jämfört med standard på 1000MHz (2000Mt/s). Alltså skulle du kunna klocka en 6400+ till 8320MHz utan att moderkortet sätter stopp och utan att multipeklocka. Nu bromsar ju förståss processorn aningen tidigare.
Man har också noterat att processorer är stabilare på högre klock på 7xx. Finns de som vunnit 100-200MHz jämfört med nForce-motsvarigheter.

Permalänk
Medlem

tackar

men mitt grafikkort (6600GT) kommer i alla fall att fungera på ett moderkort med PCI-E 2 ? Men prestandan blir densamma som på PCI-E 1 ?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

AMDs Dualcore 65nm processorerna verkar ju klocka rätt så bra också. Så ska bli kul med min nya 790FX bräda att testa lite.

Men AM2+ brädorna verkar ju vara rätt så mycket bättre än s775 eller är det bara jag som drömmer?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
tackar

men mitt grafikkort (6600GT) kommer i alla fall att fungera på ett moderkort med PCI-E 2 ? Men prestandan blir densamma som på PCI-E 1 ?

Japp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
AMDs Dualcore 65nm processorerna verkar ju klocka rätt så bra också. Så ska bli kul med min nya 790FX bräda att testa lite.

Men AM2+ brädorna verkar ju vara rätt så mycket bättre än s775 eller är det bara jag som drömmer?

Posta gärna resultat med din bräda, testa gärna overdrive med.
Och jag håller med, AMDs 7xx chipset med tillhörande moderkort verkar vara de bästa som finns, klarar enorma bussar och är skitsvala. Synd att inte Phenom lika lyckad. :/