Permalänk
Medlem

överklocka e6850

Hejhej!

Just köpt en e6850, msi moderkort p35 NEO 2-FR och 4x1 gb Corsair 800mxz, 4-4-4-12. Är helt nollad på överklockning och försökt läsa lite om det i era "noobs-guider" Dock niget jag vill ge mig i kast själv...

Har för övrigt vattenkylning genom Zalman. Just denna ställer till problem med programmet som jag nämner nedan då man i BIOS inte kan stänga av cpufläkten så resultatet blir att så fort man öppnar programmet börjar det larma om att fläkten inte går på cpun. Det går inte heller att stänga av i programmet.

Jag testade ett program som gick att ladda ner genom MSI och som heter "Dualcorecenter". Med detta fick jag upp CPUn i ca 3,5 GHz utan problem. Över 3,645 hängde sig dock datorn...

Jag misstänker dock att detta inte är det bästa eller mest effektiva sätt att klocka en dator. Jag tror tillexempel inte att minnena klockades alls. När jag sedan kollade i Vistas systeminfo stod det fortfarande 3.0GHz där så jag antar att man klockar för stunden men för mer varaktigt resultat behövs BIOSklockning?

Undrar om det finns ngn som vill hjälpa mig? FInns det ngt program man kan göra det i eller e det BIOS som gäller? Program hade ju varit enklare känner jag:)

Om du har ngn hjälp att ge, utgå ifrån att jag inte vet ngt om överklockning och inte fattat så mkt av guiderna:(

MVH Peter

Permalänk
Avstängd

Stäng av i bios varning för cpu fläkt.
Om du inte hittar den läs manualen.

ställ in i bios 9x400=3600mhz.
Höj vcore till 1.45
Höj vdimm till 2.1vdim.

Om datorn startar, kör olika testprogram för att titta på värme samt stabilitet.

Och om du inte fattar hur man ska göra, läs manualen, tänk, läs på igen och hitta någon i närheten som kan hjälpa dig klocka ordentligt.
Annars låt bli

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Hej Flopper

Tack för svar. Jag vet att det finns tusen forum ägnade åt just detta ämne men eftersom jag är så dålig på det så vill jag gärna ha lite "personlig" hjälp;)

Jag har finkammat bios efter möjlighet att stänga av fläktar men verkligen inte hittat det. Jag kör ju ingen fläkt från moderkortet utan de jag har är alla direkt kopplade till PSU:n. Det är väldigt frustrerande. Är det idiotsäkert att testa det du rekommenderar? Jag satt och spelade i 3,5GHz och körde även lite 3dmark och temp var absolut inget bekymmer. Hölls ig runt 36-37 grader. Har du, eller ngn annan, ngt förslag på bad som kan ha orsakat hängningen vid 3,645?

Om jag gör de justeringar du tipsar om, är det fortfarande bara CPU:n jag klockar?

Hör jättegärna av dig igen:)

Edit: Om jag överklockar i bios.... kan du, el ngn annan, ge mig en annan och ngt lägre siffra? Den du nämner kommer "farligt nära" de 3.645 som fick min dator att hänga sig eller?

MVH Peter

Permalänk
Medlem

kör också en E850 cpu, och min funkar något högre än 3645 men något ostabilt, men jag kör orgrinal vcore dock (späningen till cpun)
höjer man den blir cpu'n stabilare, fast varmare.

suttit med bärbar flera år innan så är lite dåligt insatt i cpuklockningar.
min cpu är 43 grader varm idle, 58 grader efter 3dmark06

hur mycket är säkert ? värme dvs
"ställ in i bios 9x400=3600mhz.
Höj vcore till 1.45
Höj vdimm till 2.1vdim."

vdimm är till minnen eller hur ?
måste man höja vdimm om man bara höjer cpufrekvens

Permalänk
Medlem

Jag hade också en tanke om att vdimm rör minnena men som den rookie jag är vill man ju röja sig så lite som möjligt;)

Jag är intresserad av att veta varför den hängde sig på 3,645 för det var iaf inte för värmen. Den höll sig ju på 36-38 grader. Kan det bero på, som du också nämner, att man måste göra ngt med vcore?

Jag är väldigt tacksam om ngn mer i vårt avlånga land kan få ner ngn rad om hur, och vad, jag bör göra:)

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Värmen är ju inte allt. Ni ska höja vdimm för att när ni klockar fsbn, så ökar cpuns hastighet och minnet. 400x9 är 400fsb, det är 800mhz på minnet. Prova att sänka multipliern och klocka fsbn, för att ta reda på om det är minne o moderkort som stoppar eller cpun.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Tjena Hugo. Tack för svar men det du skriver är inte så lätt för mig att fatta. Vet inget om detta. Den överklockning jag gjorde, gjorde jag via ett program i Vista. Är ytterst okunnig om bios. Kan du skriva mer i detalj om i hur man går till väga?

/Peter

Permalänk
Medlem

Du vet hur man går in i bios? Du trycker del efter att du startat datorn, sen vet jag inte hur ditt bios ser ut, men där finns något med överklockning? Nån annan med samma modekort som dig kanske kan hjälpa dig bättre. Sen finns där en fsb som är på 333mhz från början. När du ökar denna så ökar hastigheten på cpun. fsb som är på 333 och multiple på x9 ger 333x9, alltså ungefär 3000mhz. Ökar du fsb till 400mhz så blir det 400x9, ungefär 3600mhz.

När du ökar fsbn så ökar även minnet, om du har fsb på 333 så är minnet på 667 mhz. Ökar du fsb till 400mhz så går minnet i 800mhz, vilket dina minnen ska köras i.

Om du klockar fsbn till 400mhz så har du alltså klockat minne, fsb (moderkort) och cpu.
Så då finns det alltså 3 saker som kan stoppa. Om du ändrar multipliern till x7 istället, och höjer fsb till 400mhz så får du 400x7=2700mhz, då är cpun bara överklockad lite och antagligen sätter den inte stopp. Då slipper du det problemet. Så du kan fortsätta klocka minne och fsb för att se när det tar stop, sen kan du ändra dividern till minnet så att du kan köra tex fsbn på 400mhz och minnet ännu längre, på så sätt kan du testa att endast klocka fsb, och när det tar stop så vet du hur mycket moderkortet klarar. Sen kan du ändra dividern till minnet så att minnet går snabbare än fsbn, på så sätt kan du klocka endast minnena för o se hur mycket dom klarar. Fattardu ?:)

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Hallå Hugo!

Du är bestämt en tidig julklapp till mig;)

Det är precis sån här hjälp jag letat. Lättförståeligt osv. Dock är min cpu redan från början 3GHz (E6850).
Bios är jag bekant med i den bemärkelsen att jag hittar och kan göra inställningar i allt utom just det som rör överklockning.
Om jag säger så här: Finns det ett "snäpp" under en fsb på 400MHz? Datorn hängde sig ju när jag körde 3,645 så jag kommer kanske lite för nära?
Minnena jag har är ju på 800MHz... utnyttjar jag dem till fullo först när jag överklockar menar du?

/Peter, fortfarande med MVH:)

Permalänk
Medlem

Tack! härligt när man kan hjälpa till för en gångs skull

Vad menar du med ett snäpp under 400mhz? Hänger inte med:P Men har du testat om du kan klocka moderkortet över 400mhz och sätta multipliern på 7 eller 8? Eftersom det är ostabilt efter 400mhz så kan det ju vara cpun som inte orkar mer eller moderkortet, så sänk den så du får lägre klock på cpun än vad den är från början. 400x7=2800mhz. Så ökar du där. Tar det inte stopp då så vet du att det är cpun som stoppar vid 3.6ghz ju. Då får du höja till 400x9 och gå uppåt men också höja vcore lite.

Precis. Vid 400mhz så kör du dina minnen i vad dom ska köras. Finns också en divider du kan sätta på minnet så att du kan köra lägre fsb med högre mhz på minnet, tex från början är den på x2 ju, 333mhz fsb x 2 = 667mhz. Kör du med muliplier x2.5 på minnet så blir det 333x2.5=832mhz. Då kör du vad minnena ska köras i, + 32mhz överklock Ser olika ut på moderkortet, på mitt gigabyte så finns det multiplier: 2, 2.5, och 3. På mitt abit moderkort så finns det alternativ jag kan välja, tex: 667, 800, 1066mhz. Kan se annorlunda ut på ditt moderkort.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Hej igen.

F'låt, var lite otydlig. Menar alltså om datorn hängde sig, av ngn anledning, på 3,645GHZ så menar jag alltså att det kanske är lite bättre att ha marginal? Det var det jag syftade på under 400MHz men jag menar alltså CPU:n på 3,55 eller ngt ditåt?
Hoppades kanske på att kunna klocka mer än så med min vattenkylning... Men det e kanske lätt att bli lite girig:)

Nu ska jag prova iaf. är lite nervös;)

/P

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte har ökat vcore något (för det har du väl inte?) så spelar det ju ingen roll om du har vattenkylning eller inte. vad ligger tempen på i 3.5ghz då?

Om tempen är ok så är det inte värmen som stoppar klocken utan för lite vcore.

Ja när man väl lyckas starta i 3.6ghz men den är ostabil så vill man inte köra i 3.5ghz, då vill man ha upp den stabilt i 3.6 ghz:P

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

hej igen!

Nu har jag pillat (och svettats:)) en hel del. Har kört lite testprogram och inga som helst bekymmer på 3,73GHz. FSB står nu på 414 och när jag körde 3dmark hade jag en maxtemp på 43grader. Det är väl inget bekymmer?
Vcore höjde jag till 1,45V

Skall faktiskt prova höja lite till nu:)

Sen återstår att klocka mitt 8800GT. Det har ju fortfarande referenskylare så det går kanske inte att få ut så mkt där? (väntar på att ett vattenblock skall släppas). Har du ngn lika bra kunskap om detta? Där har jag för mig man använder program?:)

/P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gatsten
Hej igen.

F'låt, var lite otydlig. Menar alltså om datorn hängde sig, av ngn anledning, på 3,645GHZ så menar jag alltså att det kanske är lite bättre att ha marginal? Det var det jag syftade på under 400MHz men jag menar alltså CPU:n på 3,55 eller ngt ditåt?
Hoppades kanske på att kunna klocka mer än så med min vattenkylning... Men det e kanske lätt att bli lite girig:)

Nu ska jag prova iaf. är lite nervös;)

/P

Hänger den sig får man höja Vcore lite i taget och testa med Orthos om den är stabil i några timmar den finner du på google.se och om inte höjer du Vdimm lite till minnena.. och om du ska klocka ditt gts kort letar du efter ntune eller rivatuner 2.07

God jul

MVH

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice klock! vad kör du för program för att stressa och kolla temp?
Vad är max fsb ditt moderkort klarar?

Så länge tempen är under 65c så är det hur lugnt som helst.

Jo det går att klocka en hel del faktiskt. jag kör 700\1782\750 (har jag för mig) med stock kylaren. Har gjort profiler för fläkthastigheten så att vid 75c går fläkten på 50%, annars går den på 25% vilket är rätt tyst.

För att klocka grafikkortet använder man Rivatuner 2.06, det är bäst. Sen för att kolla stabilitet kör man 3dmark06 och spelar lite crysis

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Hej, som vanligt;)

Höjt ytterligare och här tror jag stannar. För tillfället iaf;) FSB på 427 och en frekvens på 3,843GHz. Jag har bara kört superpi (4M, på 1,17minut) och några runder 3dmark 06 (11789 poäng). Ska testa det där Orthos som ni talar om när jag inte ska sitta vid datorn. Idle ligger den på ca 40' och full ligger den på ca 45-46'.

Crysis Vill jag gärna testa men inte fått igång den på Vista 64bitars än men det kommer nog snart;)

Nu skall jag ta mig en titt på Rivatuner. Är det svårt eller kan jag göra det?:)

EDIT: Haha! Det är ju übersvårt. någon som kan hjälpa med detta program?

/P

Permalänk
Medlem

You can do it m8 btw cracken till crysis finns redan ute för 64 bitars och till vista då dvs.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nej, om Rivatuner har jag ingen aning. Skall man "pilla" i "Power user" eller? Vilka parametrar skall ändras och hur mycket? Tips?:)

Permalänk
Medlem

Du startar programmet och så står det i en flik: Forceware detected Cutsom...och en pil, klicka på pilen och välj den åt vänster, sen är det bara att dra upp mätarna;) Ta lite i taget o kör massa 3dmark för o se om det är stabilt. Börja med shader, sen core sen mem. Shader ger mest i spel, sen core sen mem.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Hallå!

Tack ännu en gång Hugo. Du har lyckats med vad jag själv inte gjort när jag suttit och plöjt igenom forum efter forum. Du har inte funderat på att bli lärare eller ngt?;)
Jag trodde kanske jag skulle in och rota i alla menyer och fick ångest bara av att tänka på det:)

Fick hursomhelst upp shadern i 1560 (+60), core:n i 624 (+24) och memory i 930 (+30). Fick en score på 12120 i 3dmark den här gången. Dock blev kortet ganska varmt, 88'som mest vad jag kunde se så jag sänkte en bit och kommer att ligga där tills det där vattenblocket finns att köpa:)

Än en gång ett stort tack.
Hoppas du får en fin jul och ett gott nytt år:)

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Nej skulle inte tro det:P Tycker själv att jag är ganska kass och behöver ofta hjälp

Det var ingen jätte klock du fick på graffet däremot. Jag får 12400 med min dator i 3.4ghz och klockat 8800gt.

Har du kollat så fläkten varvar upp? Vissa 8800gt har det problemet att fläkten alltid är inställt på 25%, vilket är lite om man klockar.
Sen med 8xxx korten så är det inte så att du ställer in shadern på 1560 så får du inte 1560mhz, utan du får 1566mhz. Där var du ändå ganska nära, bara 6mhz som skiljde, hade du tagit 1540, så får du ändå 1560. Sänker du till 1539 så får du 1512. prova själv o se Du väljer den översta pilen istället för den undre, och väljer ikonen åt höger, hardware monotoring, så ser du var du egentligen får ut.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

aha, jag undersöker mer. Det är faktiskt riktigt kul det här. Har alltid klassat alla klockare som töntar men ändrar så smått åsikt;)

Trevlig kväll

Permalänk
Medlem

haha Det är skit skoj. Men tyvärr så lönar det inte sig speciellt mycket att klocka cpun, mest i lägre upplösningar. Men grafikkortet ger mycket!

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Kan ju vara en bra idé att sätta fläkten på gpu till 100% så länge du kör med originalkylaren. Finns fina inställningsmöjligheter i RivaTuner. Du kan även ställa in olika profiler för fanspeed.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Det har jag redan berättat 100% skulle jag inte ens vilja ha även om det bara är medans man klockar:P

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna provat mer på grafikkortet men vet inte hur högt jag vågar gå. 88' är ju ganska mycket.
Var i Rivatuner ändrar jag fläkten? Är ganska intresserad av att ha det tyst på datorn eftersom den står i mitt sovrum men man kanske kan ställa den på 40-50% ?

/P

Permalänk
Medlem

Du kan göra profiler ju, så att det är tyst när du bara sitter där, sen när du spelar så går den upp mot 50% och du kan fortfarande klocka.

Här är en bra guide: http://www.vaguesoft.com/users/dwood/blog/tutorials/rivatuner...

Det var den jag följde:)

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Okej, kollar Hugo;)

Håller med dig med det där med ljudvolymen. När man startar datorn spinner den upp rejält men sen är den väldigt tyst och behaglig.

Det där med att göra profiler får jag nog återkomma till om jag känner mig själv rätt.

Såg förresten nyss I Am Legend. Har ni hunnit se den än? Helt ok:)

Permalänk
Medlem

Ja det är lite störigt. Alltid rädd att flickvännen ska vakna när man sätter på datorn

Ja det är lite puligt att göra profiler.

Nice ska snart se den

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Nu måste jag hoppa i säng. skall upp tidigt och baka av alla saker. Kanske kan grädda kakorna i Chassit?;)

Den där guiden du länkade till var lätt och begriplig även för mig. Har skapat flera profiler och kunde med hjälp av dem klocka högre. Är uppe i 12856 poäng just nu. shader:1710, core:684, mem:967.

SKall se om jag hinner med ngt imorgon.

Ha d

/Peter