ny dator, vill inte boota när DVD och HDD är inkopplat

Permalänk

ny dator, vill inte boota när DVD och HDD är inkopplat

Tja

Jag har just byggt ihop min nya dator.
När jag försöker installera win XP får jag problem, jag väljer att boota från CD(bpde via F12 och genom att välja boot ordning i BIOS), men CDläsaren verkar inte spinna upp. Och så får jag meddelandet "boot disc failure".
MEN om jag pluggar ut hårddisken så kommer jag in i windows installationen (tills den ska börja skriva till disken, då den givetvis inser att en sådan saknas).
CDn är ansluten via IDE (har testat både master och slave), och HDD'n är ansluten via SATA.

Någon som har tips, ideér?

gigabyte ds3 p35
Intel Core 2 Duo E6850
2 gig Corsair TWIN2X 5400
Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2
NEC DVD-brännare AD-7173 IDE

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Re: ny dator, vill inte boota när DVD och HDD är inkopplat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arkebuzer
(bpde via F12 och genom att välja boot ordning i BIOS)

Förstår inte riktigt vad du har skrivit inom parentes.

Jag har CD/DVD som master och hårdisken i en av de oranga SATA kontakterna (översta). Vid starten trycker jag DELETE så jag kommer in i bios och ställer in så att CD/DVD startar före hårdisken (sparar). Startar om och följer sedan instruktionerna på skärmen.

Testade med min nyss.
Nollställ bios först om du vill eller att det fortfarande inte funkar.

Permalänk

Re: Re: ny dator, vill inte boota när DVD och HDD är inkopplat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Förstår inte riktigt vad du har skrivit inom parentes.

Jag har CD/DVD som master och hårdisken i en av de oranga SATA kontakterna (översta). Vid starten trycker jag DELETE så jag kommer in i bios och ställer in så att CD/DVD startar före hårdisken (sparar). Startar om och följer sedan instruktionerna på skärmen.

Testade med min nyss.
Nollställ bios först om du vill eller att det fortfarande inte funkar.

Förlåt för min dåliga beskrivning, var trött när jag skrev tråden.

Det jag menade var att jag försökt ändra dels i BIOS så den ska boota från CD i första hand. Men även tryckt F12 när datorn startar, och valt att boota från CD i menyn som då syker upp.
Tyvärr har datorn inte bootat från CD skivan i något av fallen. Enda sättet att få den att boota från skivan är att ta ut hårddisken.

Extremt tacksam för hjälp.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Jag har samma hårdisk och moderkort som dig och jag provade innan jag skrev så det ska ju funka. Ryck loss alla kablarna, nollställ bios och sätt tillbaka de igen. Sedan gör du som jag gjorde i mitt förra inlägg.

Permalänk

Hittade felet:
IDE-kabeln till brännaren var lite glapp, så den fungerade när jag först försökte boota, men inte då HDDn satt i. Obeskrivligt skönt att datorn funkar nu

Löste problemet själv, men stort tack för att du försökte hjälpa mig

Tråden kan låsas.

//Arkebuzer

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz