Permalänk

AC Freezer 7 Pro + C2D E6600 - Höga temps

Halloj!

Jo det är så att jag alltid har undrat varför min processors temp idlar på 52-53*C när jag kollar på hardware monitor i BIOS.

CPU FAN: 1040RPM. Det står på kartongen till min kylare att den kan snurra mellan 900-2500RPM. Då jag läste testet av kylaren här på SweC och tyckte min stockkylare var dålig, köpte jag den.

Jag vill ju kunna överklocka den, men så som det är nu går det ju inte..

1. Hur ska jag höja RPM:en på den? Borde man inte kunna göra det manuellt i BIOS?

2. Mina chassifläktar är det samma sak med. De transporterar knappt någon luft alls i lådan. Varken insuget eller utblåset. Hur ska jag kunna påverka deras hastighet? De är kopplade direkt på moderkortet, 3-pin kontakter antar jag att det heter. Såna små.

Oavsett om jag använder Silent, Performance eller Optimal Mode, så påverkas inte RPM.

Tacksam för hjälp och svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att kolla i BIOS efter någon funktion som kontrollerar fläkthastigheten. Stäng av alla såna funktioner.

När du har stängt av allt sånt kan du testa speedfan, det funkar iaf med min Freezer.

Permalänk

Speedfan? Ett program?

Jag har Asus P5B Deluxe - Moderkort.

Installerade Speedfan och det står såhär:

System: 47C
CPU: 47C
AUX: 127C
HD1: 37C
Cores: 46-49C

Aux har en eldsymbol, antar att det är farligt. Men vad fasen är AUX?

EDIT: Nu blåser det på för fullt och datorn låter som en dammsugare.
Hur ska jag veta vad som styr Chassi-fans och CPU Fan?

Finns ju 4st olika
Speed 01: 100%
Speed 02: 100%
Speed 03: 100%
Speed 04: 100%

Och CPU0 Fan ligger nu på ~2800RPM. Är det skadligt? Fläkten ska bara klara 2500RPM står det max.

Jag vill försöka hitta ett läge där datorn kyler bra men ändå inte låter så mycket. Kan jag göra det med Speedfan? och i så fall hur?

Permalänk
Medlem

AUX sägs vara en bugg, eller iaf inget at bry sig om.. Har samma moderkort som dig och samma kylare. Gå in i Bios och disabla CPU Qfan, då kan du styra den manuellt fr windows istället med programmet SpeedFan.. det gör jag...

In i config i SpeedFan.... Kolla TABen "Fans" på vilken som är CPU Fan.. i min är det CPU 0 Fan som visar antal RPM.. sedan in i "Speeds" TABen och markera rätt fläkt.. Sätt den på minimum 50 och max 100.. På Temperature taben får du sätta de olika komponenternas önskade temp och varningstemp... Där temperaturer över önskad temp ökar fläktens hastighet...

Jag kör 50% på fläkten å då kör den ca 1400rpm.. tempgränsen har ja satt vid 48 grader å då börjar den sakta snurra på snabbare..

//Knoxz

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
AUX sägs vara en bugg, eller iaf inget at bry sig om.. Har samma moderkort som dig och samma kylare. Gå in i Bios och disabla CPU Qfan, då kan du styra den manuellt fr windows istället med programmet SpeedFan.. det gör jag...

In i config i SpeedFan.... Kolla TABen "Fans" på vilken som är CPU Fan.. i min är det CPU 0 Fan som visar antal RPM.. sedan in i "Speeds" TABen och markera rätt fläkt.. Sätt den på minimum 50 och max 100.. På Temperature taben får du sätta de olika komponenternas önskade temp och varningstemp... Där temperaturer över önskad temp ökar fläktens hastighet...

Jag kör 50% på fläkten å då kör den ca 1400rpm.. tempgränsen har ja satt vid 48 grader å då börjar den sakta snurra på snabbare..

//Knoxz

Hehe tack så mycket!

Jag har lite svårt att ställa in hur det ska vara i SpeedFan, jag ser inte RPM allt är på 0 står det, förum när jag kör 100% på Speed02, som verkar vara min Processorkylare.

De övriga bockade jag av, eftersom de är onödiga?

Kan jag också ställa in och styra Grafikkortets fläkt, samt mina 2 chassifans mha. SpeedFan?

EDIT: Tror du att du skulle kunna hjälpa mig att rensa och bocka av de rutor som är onödiga?

Permalänk
Medlem

Läste nu att den låg på 52-52 grader när den idlar.... testa att montera om fläkten/kylaren och ha den så den går 100% till svidare bara för att se vilken temp den kan hålla. Med de höga tempsen så verkar den vara felmonterad...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Nu när du hjälpte mig så har tempen gått ned till 42*C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Nu när du hjälpte mig så har tempen gått ned till 42*C

Är det load lr idle?

//Judas

Permalänk

Det är i idle, med sidan öppen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Det är i idle, med sidan öppen.

Hur ser din uppsättning ut?
Processor: ?
Moderkort: P5B Dlx
Kylning: Freezer 7 Pro
Chassi: ?

Jag har själv värmeproblem. Vet inte hur jag ska lösa den och det känns som att kylaren ska prestera bättre än vad den gör. Vilket tyder på felmontering.

Sen ommonterade du kylaren och applicerade på ny kylpasta? För vad jag vet tar det upptill en månad innan kylpastan har brännts in och presterar optimalt.

Permalänk

CPU: Intel C2D E6600
Chassi: Cooler Master Cavalier 3
Nätagg: Hiper Type-M 530W

Jag har haft den monterad i 4 månader och jag använde den medföljande kylpastan.

Jag har ju Silver 5-pasta kvar som jag kan testa att applicera.. men mkt jobb bakom det Var rädd att knäcka moderkortet när jag monterade på den.

EDIT: Jag misstänker att det är datorlådan som inte är bra nog kylningsmässigt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
CPU: Intel C2D E6600
Chassi: Cooler Master Cavalier 3
Nätagg: Hiper Type-M 530W

Jag har haft den monterad i 4 månader och jag använde den medföljande kylpastan.

Jag har ju Silver 5-pasta kvar som jag kan testa att applicera.. men mkt jobb bakom det Var rädd att knäcka moderkortet när jag monterade på den.

EDIT: Jag misstänker att det är datorlådan som inte är bra nog kylningsmässigt?

Nej, om du inte monterat fläkten fel ska du inte ändra kylpastan. På Arctic's hemsida står det att den levererade kylpastan är deras egna MX-2 vilket var ett av de två kylpastorna som fick Swecs Rekommenderadstämpeln i testet Kylpastor 2007.

Pröva att sätta tillbaka chassisidan och kör TAT's 100% load på båda coresen och skriv ner värmen på CPU, Core0 och Core1 efter 10 minuter. Kolla under Charts och markera att visa CPU, Core0 och Core1 temperaturerna och skriv ner när den temp de stabiliserar sig på tillslut.

Har du inte överklockat är våra system lite påminnande.
Du ser ju mitt i signaturen.

Jag anser att jag också har problem med tempen på mitt system... Undrar om det vi med Freezer 7 Pro och CM Cav 3 har gemensamt?

Nu har jag kört Tats 100% load test
CPU: 71
Core0: 65
Core1: 65

Vilket jag tycker är för varmt.

Som sagt, vad får du och visar Speedfan för dig också att CPU tempen är 6-9 grader högre än Core tempen?

EDIT:
System-tempen låg stabilt mellan 38-39 grader under testet. Hur är det för dig?

Sen vad som ska nämnas är att i det undre området av håligheterna på sidan har jag satt dit en 80mm papst-fläkt för att hjälpa till med insuget och blåser på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Judas the Rogue

Sen ommonterade du kylaren och applicerade på ny kylpasta? För vad jag vet tar det upptill en månad innan kylpastan har brännts in och presterar optimalt.

Jag upplever att min kylpasta nu efter ett år verkar fungera sämre?! idle tempen tycker jag har höjts några grader.... Köpte nån budget Cooling bla bla pasta som fanns här i lokala PC butiken... ska skaffa AS 5 å se om de funkar bättre...

Kör en min E6300 på 2.46ghz och en volt på 1.21, Antec Solo låda med 120mm fläkt bak + 2st 92mm fram. AC Freezer 7 Pro på runt 1400rpm Idle... Alla chassi fläktarna på lågvarv... Borde jag inte kunna få bättre än nedanstående temps??
Har för mig jag hade lägre förut med ungefär samma klock, hade iofs Arctic Coolings egna pasta då...

System 36-38c
CPU 42-43C Idle (50 i Load ca) med sunk kylpasta.
core0 39c
Core2 35c

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Jag upplever att min kylpasta nu efter ett år verkar fungera sämre?! idle tempen tycker jag har höjts några grader.... Köpte nån budget Cooling bla bla pasta som fanns här i lokala PC butiken... ska skaffa AS 5 å se om de funkar bättre...

Kör en min E6300 på 2.46ghz och en volt på 1.21, Antec Solo låda med 120mm fläkt bak + 2st 92mm fram. AC Freezer 7 Pro på runt 1400rpm Idle... Alla chassi fläktarna på lågvarv... Borde jag inte kunna få bättre än nedanstående temps??
Har för mig jag hade lägre förut med ungefär samma klock, hade iofs Arctic Coolings egna pasta då...

System 36-38c
CPU 42-43C Idle (50 i Load ca) med sunk kylpasta.
core0 39c
Core2 35c

VA! Bara 50 i load? Avis jag blir! Är det med chassifläktarna på lågvarv?

Personligen tycker jag det är riktigt bra temps då jag just nu har idle med fläkten på högvarv:
CPU: 45
Core0: 37
Core1: 37

Men frågan är om det inte är volten som gör det... jag har min Vcore på 1.38V.
Ska pröva att sänka den till typ 1.35 imorgon och köra orthos och minska allt eftersom för att se lägsta stabila volt med den klock jag har nu. Lär inte satsa på högre då mitt graffe antagligen kommer att agera flaskhals ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Judas the Rogue
VA! Bara 50 i load? Avis jag blir! Är det med chassifläktarna på lågvarv?

Personligen tycker jag det är riktigt bra temps då jag just nu har idle med fläkten på högvarv:
CPU: 45
Core0: 37
Core1: 37

Men frågan är om det inte är volten som gör det... jag har min Vcore på 1.38V.
Ska pröva att sänka den till typ 1.35 imorgon och köra orthos och minska allt eftersom för att se lägsta stabila volt med den klock jag har nu. Lär inte satsa på högre då mitt graffe antagligen kommer att agera flaskhals ändå.

50c grader i Load var kanske lite i underkant, testar precis CPU stress i Everest och då pendlar tempen mellan 51-52c som mest, går aldrig över 52c ... Fläkten går då på 100% 2800rpm. Har testat snart i 20min iaf...

Ser ut så här just nu efter 20min CPU Stress i Everest, TAT funkar inte i Vista x64..:

System: 39c
CPU: 52c
Core0: 48c
Core1: 46c

.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Okej, då har jag kollat mina temps med TAT. Konstigt eller inte, så är system tempen den samme oavsett om processorn vilar eller kör på 100%

Idle temps
- System: 45c
- CPU: 45-46c
- Core 0: 45-47c
- Core 1: 45-47c

100% Load temps (fläkt på max, efter 10min)
- System: 45c
- CPU: 57-58c
- Core 0: 57-59c
- Core 1: 57-59c

EDIT: Jag styr inte någon av mina fläktar mha. ngt program/fläktkontroller. Mina 2 chassifans var de jag fick med lådan. De är kopplade till nätagget, så jag tror de håller samma hastighet hela tiden. Q-Fan i BIOS säger att de är not available.

Men CPU-fläkten står på performance mode, dvs. låg hastighet i idle, och hög hastighet vid belastning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Okej, då har jag kollat mina temps med TAT. Konstigt eller inte, så är system tempen den samme oavsett om processorn vilar eller kör på 100%

Idle temps
- System: 45c
- CPU: 45-46c
- Core 0: 45-47c
- Core 1: 45-47c

100% Load temps (fläkt på max, efter 10min)
- System: 45c
- CPU: 57-58c
- Core 0: 57-59c
- Core 1: 57-59c

EDIT: Jag styr inte någon av mina fläktar mha. ngt program/fläktkontroller. Mina 2 chassifans var de jag fick med lådan. De är kopplade till nätagget, så jag tror de håller samma hastighet hela tiden. Q-Fan i BIOS säger att de är not available.

Men CPU-fläkten står på performance mode, dvs. låg hastighet i idle, och hög hastighet vid belastning.

Systemet är himla varmt. Själv överstiger min inte 40 grader hemma. Hur har du din dator stående? För att vi har i princip samma system och likadant chassi, så det är lite mysko enligt mig. Dock har jag ju en fläkt i sidan som hjälper till med insuget.

Vad du borde göra är att stänga av Qfan och sköta CPUfläkten via speedfan istället, det är skönare tycker jag.

Sen har jag nu de två senaste dagarna sänkt volten från 1.376 till 1.352 vilket ger mig idle temperaturer på

CPU: 41
Core0: 34
Core1: 34

Efter en snabbtest i TAT uppnåde jag
CPU: 64
Core0: 60
Core1: 60

vilket jag tycker är en trevlig liten sänkning.

Körde Orthos idag i över 13 timmar utan problem.
Ska se om jag kan minska volten ytterliggare och få ännu lägre temps.
Men nu är jag inte orolig för dem längre.

EDIT:
Vad gjorde du för att lyckas sänka dina idle temps med 10 grader?

Permalänk
Medlem

Testa under full load och trycka på själva heatzinken mot processorn för att se så allt är rätt monterat och det är bra kontakt mellan processorn och HZ. Ser du temperatur skillnad när du adderar tryck så kan en ommontering hjälpa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Judas the Rogue
Systemet är himla varmt. Själv överstiger min inte 40 grader hemma. Hur har du din dator stående? För att vi har i princip samma system och likadant chassi, så det är lite mysko enligt mig. Dock har jag ju en fläkt i sidan som hjälper till med insuget.

Vad du borde göra är att stänga av Qfan och sköta CPUfläkten via speedfan istället, det är skönare tycker jag.

Sen har jag nu de två senaste dagarna sänkt volten från 1.376 till 1.352 vilket ger mig idle temperaturer på

CPU: 41
Core0: 34
Core1: 34

Efter en snabbtest i TAT uppnåde jag
CPU: 64
Core0: 60
Core1: 60

vilket jag tycker är en trevlig liten sänkning.

Körde Orthos idag i över 13 timmar utan problem.
Ska se om jag kan minska volten ytterliggare och få ännu lägre temps.
Men nu är jag inte orolig för dem längre.

EDIT:
Vad gjorde du för att lyckas sänka dina idle temps med 10 grader?

Jag vet inte om det är för att TAT inte visar riktiga temps, men de gamla tempsen kollade jag i BIOS innan jag satte Q-Fan på Performance och att jag installerade en 80mm fläkt på sidan för insug och bättre luftflöde, samt bytte ut 80mm fläkten i fronten mot en bättre.

Dammsög datorn gjorde jag också, med utblås och fixade till kabelhärvan.

EDIT: Det blev väl inte -10*c skillnad? Vart ju från 52-53*c till 45-47 i Idle.

EDIT: 2, tack så mycket Torska, ska kolla på det senare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Jag vet inte om det är för att TAT inte visar riktiga temps, men de gamla tempsen kollade jag i BIOS innan jag satte Q-Fan på Performance och att jag installerade en 80mm fläkt på sidan för insug och bättre luftflöde, samt bytte ut 80mm fläkten i fronten mot en bättre.

Dammsög datorn gjorde jag också, med utblås och fixade till kabelhärvan.

EDIT: Det blev väl inte -10*c skillnad? Vart ju från 52-53*c till 45-47 i Idle.

EDIT: 2, tack så mycket Torska, ska kolla på det senare.

Där ser man. Får se om jag också behåller originalfläktarna.

Men nej det är sant att det inte är 10 graders minskning. Jag var rätt trött inatt efter the Black Crusade.

Torskas tips lät även intressant.

EDIT:
Hur har du din dator stående? 45 grader är en hel del och om du lyckas minska systemtempen så att svalare luft blåses på komponenterna kommer deras temp också att minskas.

Körde tydligen inte TAT tillräckligt länge. Fick nu
CPU: 66
Core0: 59
Core1: 59
med ytterliggare minskad volt.