Allt fastnar i ett par sekunder... sen flyter allt på... sen fastnar det

Permalänk
Medlem

Allt fastnar i ett par sekunder... sen flyter allt på... sen fastnar det

Det händer ibland att allt på min dator "fastnar" i ett par sekunder för att sedan fortsätta flyta som vanligt. Det här händer i "perioder". När det väl händer så händer det flera gånger per minut, annars kan det gå flera dagar emellan utan att det händer nåt.

Det konstiga är att varken CPU eller RAM är fullt utnyttjat. Jag kollade i aktivitetshanteraren idag medan det här hände. CPU pendlade mellan 20-60% och RAM fanns det gott om. Så vitt jag vet använder jag ingen 3-D grafik

Vad kan dom här frysningarna tänkas bero på?

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem efter att jag satte in en SATA-disk som systemdisk. Vet inte vad det beror på men när den läser från disken kan musen "fastna" någon sekund.
Tror att det är nått fel i biosen hos mig iaf.

Permalänk
Medlem

Kan bero på att dina diskar vaknar ur strömsparläge. Jag har samma fenomen när mina diskar "spinner upp" efter att ha gått i viloläge.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Jag vet inte. Det kan ha att göra med att dom vaknar upp ur strönsparläga. Jag ska vara observant på om det är så. Det är alltså efter att datorn varit i viloläge då? Eller kan det alltid hända? I så fall vill jag gärna stänga av strömsparläge.

Är det vanligt att det beror på fel i BIOS? Ska jag testa att flasha den?

Permalänk
Medlem

Du kan prova att ändra inställningarna för energialternativ i Kontrollpanelen. Jag tror inte att det beror på din BIOS.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Jag hade det problemet med mitt nya moderkort då jag inte använde IDE-kabalarna som följde med till min P-ATA disk. Mystiskt nog så löste det sig då jag böt kabel.

Sedan så har jag haft ett liknande problem en gång som löste sig efter att jag kört scandisk på alla enheter.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

gå in i control panelen och gå till system - > performance -> adjust power settings och välj high performance. Då tror jag inte att hårddiskarna stannar. Det kan mkt väl vara orsaken.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag har kollat power settings. Dom är redan satta på high performance. Så tycärr kan vi inte ändra något där för att lösa problemet.

Jag har en mer detaljerad problembeskrivning nu. Det är inte visst min riktiga dator som fryser. Jag kör med VMWare Workstation. Det är "bara" mina gäst-OS (virtuella datorer) som fryser. Allihopa på en gång. Även dom som bara är på utan att göra något. Dom fryser oregelbundet med cirka 5-20 minuters mellanrum. Frysningarna varar 10-20 sekunder. Under den tiden är CPU spikad på 100 %.

Det riktiga operativsystemet funkar som vanligt även under frysningarna. CPU användningen som rapporteras i Windows Task Manager är normal.

Det är väl inte så himla många som använder VMWare, men jag hoppas någon kan hjälpa mig ändå. Någon kanske kan lirka ut en lösning utan specific VMWare kunskap.

Jag har en annan dator som kör (i princip) exakt samma program. På den får jag aldrig CPU spikes. Båda datorerna är Core 2 Quad 2.4 Ghz och har 4 GB RAM. Vi kanske kan lista ut vad CPU-spikarna beror på genom att lista skillnaderna?

Dator utan frysningar:
- Dell Dimension 9200
- Windows XP media edition
- Zone Alarm Firewall

Dator med långa frysningar:
- Compless allaround (http://shop.compless.com/index.php?p=utforska&artid=35749&sor...)
- Windows Vista Business x64
- Comodo Firewall

Allt annar är likadant. Vad kan det vara som orsakar frysningarna?