Permalänk
Medlem

Byggt en ny PC - Problem med värmen

Jag har byggt/uppgraderat min dator med lite nya delar och behållit några gamla.

Nytt:
Gigabyte GA-MA69GM-S2H AMD AM2 mATX (grafik inbyggt på moderkortet)
AMD Athlon64 X2 6000+ 3.0Ghz, 2x1MB cache
4 x DDR2 PC6400 Corsair Xtreme, 1 GB, Heat Spread
450W Corsair VX450W
92mm chassifläkt ADDA (Rotationshastighet 1600 rpm, Ljudnivå 15 dB, Luftflöde 28 CFM)

Gammalt:
Chassi från en märkesdator Acer, behöll det eftersom jag gillar utseende och storlek på det. Det är en sån där modell mindre tower som tar mATX-kort, ok plats inuti.
2 x 320GB Western Digital Caviar SE 16MB (WD3200KS, S-ATA II, 16MB cache)
CD/DVDR enhet

Jag har problem med för hög värme när jag stresstestar systemet tex med Everest. Jag mäter värmen även det med Everest. Cpu:ns båda kärnor går upp till 52/54 grader och moderkortet (systemet) till 60 grader. När systemet passerat 60 grader så börjar bilden flimra lite ("myror" på skärmen) och sen släck skärmen helt. Efter en stund visas bilden igen och då får jag snabbt som attan stänga av stresstestet och då sjunker tempen och allt blir bra igen.
Det värsta är att dator blir för varm även när jag kör en tung batch i Photoshop cs3. Nånting är helt galet kan vi ju konstatera. Ändå har man köpt nytt fint aggregat med stor fläkt samt en ny fläkt som ska blåsa ut varmluft från chassit. På CPU:n sitter amd:s orginalfläkt.

Vad är galet? Mina gamla skitprylar funkade bättre än nya fina delar

Och framförallt, kan någon svara på om det är vanlig reaktion från systemet att bilden börjar flimra och sedan släcks? Är det farligt för systemet och håller jag på att bränna mina prylar?

Den andra stora frågan är, hur fixar jag mitt problem?

Kära experter, hjälp!

Permalänk
Avstängd

det låter som det kan vara nått med grafikkorts kretsen har du nått annat grafikkort o testa med för tempsen i load på cpun är i sin ordning dock rekomenderar jag att skaffa en fläkt till nordbyggan för att få ner tempen lite mera

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Menar du att grafikkretsen på ett sprillans nytt moderkort kan vara skadat och därför blir för varm?
Har mitt gamla grafikkort kvar, så jag kör ett test med detta ikväll.

Vad tycker du/ni om tempen på moderkortet? Är 60 grader mycket?

En fråga till, ska man kunna köra Everests stresstest på en bra burk i flera timmar utan att det händer något?

Permalänk
Avstängd

är det i load så är det för mycke om man utgår från att din processor är orginal min är klokat 35% o Ligger på 65 i load men då harj ga större låda en du åxå

som sagt testa med det andra grafikkortet o se får du samma då ananrs är det nått med grafikkretsen på ditt moderkort

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Ok, då har jag satt ditt mitt gamla grafikkort (radeon 550x) som har en passiv kylning. Temperaturen på moderkortet stiger precis som med det interna MEN nu händer inget med bilden, inga "myror" och bilden släcks inte. Dock fortfarande hög temp på moderkortet, jag väntade tills det gick upp till 65 grader och sedan stängde jag av stresstestet.

Så, vad har jag lärt mig?

1. Det interna grafikkortet påverkas (synligt) av för hög temperatur.
2. Det är fortfarande för varmt i lådan (65 grader)

Om jag har förstått manualen rätt så sitter grafikkärnan i själva nordbryggan (AMD 690G) och det är väl den som bidrar till tempet på moderkortet.

Vad kan man göra nu?

En större chipsetkylare, tex http://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/zalman...

En extra chassifläkt? Det finns galler med hål på sidan av lådan, där skulle man kunna ha en fläkt. Ska den i så fall blåsa in luft i lådan med tanke på att det finns redan en fläkt på baksidan som blåser ut?

Större cpu-fläkt än orginalet?

Kylpastan som sitter på orginalfläkten, duger det eller ska man lägga på egen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamski2
Ok, då har jag satt ditt mitt gamla grafikkort (radeon 550x) som har en passiv kylning. Temperaturen på moderkortet stiger precis som med det interna MEN nu händer inget med bilden, inga "myror" och bilden släcks inte. Dock fortfarande hög temp på moderkortet, jag väntade tills det gick upp till 65 grader och sedan stängde jag av stresstestet.

Så, vad har jag lärt mig?

1. Det interna grafikkortet påverkas (synligt) av för hög temperatur.
2. Det är fortfarande för varmt i lådan (65 grader)

Om jag har förstått manualen rätt så sitter grafikkärnan i själva nordbryggan (AMD 690G) och det är väl den som bidrar till tempet på moderkortet.

Vad kan man göra nu?

En större chipsetkylare, tex http://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/zalman...

En extra chassifläkt? Det finns galler med hål på sidan av lådan, där skulle man kunna ha en fläkt. Ska den i så fall blåsa in luft i lådan med tanke på att det finns redan en fläkt på baksidan som blåser ut?

Större cpu-fläkt än orginalet?

Kylpastan som sitter på orginalfläkten, duger det eller ska man lägga på egen?

Vart sitter sensorn på modderkortet ? Gör som nån sa, sätt en fläkt för nordbryggan o se vad som händer med tempen, kolla bara inte på siffrorna, känn llite på komponenterna med...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J.Anderström
Vart sitter sensorn på modderkortet ? Gör som nån sa, sätt en fläkt för nordbryggan o se vad som händer med tempen, kolla bara inte på siffrorna, känn llite på komponenterna med...

Du menar värmesensor? Hur ser en sån ut?

Japp, jag skulle kunna strunta i siffrorna, men uppenbart så mår inte grafikkortet bra av stigande moderkortstemperatur, då den börjar flimra och stänger av skärmen till slut, så ska det väl inte vara?

Japp, ska inhandla en fläkt till bryggan, några tips på vilken är bra? Har inte sett så många i handeln. (Större kylfläns not good?)

Permalänk
Avstängd

skit i det sista han sa känn på flänsen känns dom väldigt vama o ta på . o sen skaffar du en 4*4 cm fläkt o skruvar fast den mot flänsen oftast sitter det sensordioders i närheten av flänsen inget man ser med blotta ögat

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Helt sanslöst!!!

1. Monterade 40mm fläkt som blåser på nordbryggans kylfläns.
2. Monterade även en 120mm fläkt på sidan som blåser in luft i lådan som hamnar över moderkortet.

Ändå stiger värmen på systemet över 60 grader och det integrerade grafikkortet flippar och stänger av skärmen.

Hur fan kan detta vara sant? Börjar ångra att jag överhuvud taget pillade sönder min gamla märkesdator, som trots allt funkade klockrent. Jag ville ha mer ram för mina batchar i photoshop. I stället fick jag ett system som ballar ur efter att ha bearbetat bilder i några minuter. Sorgligt.

Vill också påpeka att det här moderkortet har vunnit skitmånga priser, i princip utsetts till bästa mATX kort för AMD som finns på marknaden. Lustigt nog så har flera recensenter lyft fram det inbyggda grafikchipet som mycket kompetent.

Det sidta jag kan försöka med är att ta loss fläkten från CPU:n, rengöra och lägga på ny kylpasta, då det just nu sitter orginalpastan som brukar sitta på undersidan av kylflänsen när man köper ny cpu.

Finns det något mer jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Jag skicka in moderkortet RMA, och klagat på tillverklingsfel/värme.

Permalänk
Medlem

Hmm, lätt att säga. Jag vill verkligen inte montera ner hela skiten och skicka tillbaka och vara utan dator. Och hur ska jag förklara felet? Att det är för varmt när jag stresstestar? Nu när jag kör ett grafikkort i pci-express-porten så funkar allt, trots att det är lite varmt.

Eller ska jag köpa en ny låda kanske, med både fläktar fram och bak?
Jag har funderat på en sån: http://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/cooler-master...

Permalänk
Medlem

Känns flänsen på nordbryggan varm då? Om den inte gör det så är den garanterat felmonterad, om nb håller 60+ under load ska du inte kunna ta i flänsen, inte så ovanligt som man kan tro... Då kan det räcka med en ommontering men med oskyddade chip ska man ta det lite försiktigt...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Känns ju helt fel att köpa nya grejer och så ska dom strula. Du gör rätt i att skicka tillbaka och begära ett nytt.

Så ska det ju inte vara...
MVH

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har känt på nordbryggans fläns och den är mycket varm, dock går det att känna på den utan att få brännskador

Tellus88: Kan du utveckla vad du menar med felmonterad. Menar du på fabriken, eller att jag gjorde nåt fel? Och hur kan den vara felmonerad, när grejorna trots allt funkar? Just nu sitter jag och skriver på ett helt fungerande system. Tempen på systemet ligger på 38 grader. Förresten vad brukar tempen vara i idle på systemet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Känns flänsen på nordbryggan varm då? Om den inte gör det så är den garanterat felmonterad, om nb håller 60+ under load ska du inte kunna ta i flänsen, inte så ovanligt som man kan tro... Då kan det räcka med en ommontering men med oskyddade chip ska man ta det lite försiktigt...

Permalänk
Avstängd

min nordbrygga kommer upp i 75c i vanliga fall. men i extrema fall 90c+ och då får jag bluescreen. (Ytterst ovanilg att den kommer upp till 90c)

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
min nordbrygga kommer upp i 75c i vanliga fall. men i extrema fall 90c+ och då får jag bluescreen. (Ytterst ovanilg att den kommer upp till 90c)

Ok, så nordbryggan blir vanligtvis varm.

Men vad är det egentligen som Everest Ultimate Edition menar med Moderkortstemeratur? Var mäter den, är det nordbryggan?

En fråga till, Everest mäter temp på CPU, Kärna 1 samt Kärna 2 och det verkar som att CPU ligger ca 10 grader lägre än kärnorna för sig. Hos mig i idle CPU på 25 och Kärnorna på 35 och 38 grader. Brukar det vara så?

Permalänk
Avstängd

Enligt Everest så ligger mitt mobo på 45c men Ntune's temp mätare så ligger den på 50idle och 75c load. Så jag kände på nb flänsen, Och jag brände mig nästan på den efter nån timme spelande. Så nvidias mätar grej stämde. Det måste vara SB som everest mäter.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<