5.1 ljudsystem. Högst 3000kr

Permalänk

5.1 ljudsystem. Högst 3000kr

Tjena;) Nu äre så att jag köpt en ny dator, en ny skärm och ett tangentbord. Nu behöver jag ett ljudsystem också!

Har kollat lite på Logitech z5500, hur är det med den?

Det som den måste ha är: 5 högtalare, en baslåda, en förstärkare/decoder, och den skall passa till filmtittande, spel och musiklyssning. Dock så är jag ingen sån som lyssnar på alla småfel i ljudet.

Tack på förhand=)

Permalänk
Medlem

Logitech z5500 bör passa dig utmärkt enligt dina kriterier. Har ett sånt system själv och är supernöjd.

Visa signatur

Fractal R2, i5 750, Corsair H50, 4GB DDR3 RAM, Nvidia GTX470, 1.5TB HDD

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325447
där har du ett billigt och hyfsat bra paket.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341556
och här har du ett paket som så vitt jag kan förstå levererar väldigt bra ljud för sin prisklass.

det är två system iaf,. sen finns det ju dom som kostar mer och förmodligen också levererar bättre ljud,. men personligen skulle jag nog köpt systemet från den andra länken om ja inte nyligen blåst min budget på en 24" skärm och ett TV kort har ett 4 år gammalt creative suround system nu som får hänga med ett tag till.
Sen kan det ju kanske iofs vara dax att börja kika närmre på 7.1 systemen om du ändå ska köpa nytt system och har lite pengar att lägga på det. Länkarna är från komplett för det är platsen ja köper alla mina varor från.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Hedersmedlem

bara ett råd till alla som ska köpa vanlig surroundreceiver.
Köp då en för över 4000kr !
Budget recievers låter sämre än "datorhögtalare", oavsett vilka högtalare du kopplar till budgetreceivern.
har själv en "Harman/Kardon AVR330". är supernöjd.
har en polare som har budgetreceiver. Jag vantrivs när den är på. den är så stärningskänslig med.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
bara ett råd till alla som ska köpa vanlig surroundreceiver.
Köp då en för över 4000kr !
Budget recievers låter sämre än "datorhögtalare", oavsett vilka högtalare du kopplar till budgetreceivern.
har själv en "Harman/Kardon AVR330". är supernöjd.
har en polare som har budgetreceiver. Jag vantrivs när den är på. den är så stärningskänslig med.

Kan inte annat än hålla med. Ett riktigt fynd just nu är Denons AVR-2307 som säljs på netonnet, http://www.netonnet.se/item.asp?iid=88182

Sen är det faktiskt så att samma sak gäller i ännu högre grad när det gäller högtalare. Hellre ett stereosystem för 3000 än surroundsystem för samma belopp. Här är ett exempel på ett hyffsat system, http://hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/system/dali_concep...

Visst kan man hitta billigare saker, men man ångrar sig efter ett tag...

Permalänk

Har logitech z-5500 kopplat till TV:n och är väldigt nöjd. Har just fått hem logitech z-4 som jag kopplat till datorn och är riktigt nöjd för det priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herbalizer
Har logitech z-5500 kopplat till TV:n och är väldigt nöjd. Har just fått hem logitech z-4 som jag kopplat till datorn och är riktigt nöjd för det priset.

Istället för att göra en ny tråd kan jag fråga dig här.
Hur har du kopplat ditt z-5500 till din tv. Jag har mitt z-5500 kopplat till datorn analogt. Använder även digital-box till tv:n som har en optisk ljudutgång.

Hur ska jag koppla in z-5500 för att få mitt tv-ljud i det? Koppla det direkt till tv och isåfall vilka ljudutgångar, eller till boxen via optiska gången? Har en ny lcd-tv (Philips) om det kan vara till någon hjälp också.

Visa signatur

Fractal R2, i5 750, Corsair H50, 4GB DDR3 RAM, Nvidia GTX470, 1.5TB HDD

Permalänk

Koppla optiskt mellan digitalbox och högtalarsystem. Då får du 5.1-ljud om du kan ta emot sådana sändningar.

Permalänk

Liten felskrivning av mig. Har det inte direkt till TV:n utan först till DVD-spelaren. Kör optiskt emellan z-5500 och PS2.

Permalänk
Medlem

Kan nån länka en optisk kabel som ni vet passar, på typ kjell & com eller netonnet. (Suger på de här med alla typer av kablar)

Visa signatur

Fractal R2, i5 750, Corsair H50, 4GB DDR3 RAM, Nvidia GTX470, 1.5TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik1982
Kan inte annat än hålla med. Ett riktigt fynd just nu är Denons AVR-2307 som säljs på netonnet, http://www.netonnet.se/item.asp?iid=88182

Sen är det faktiskt så att samma sak gäller i ännu högre grad när det gäller högtalare. Hellre ett stereosystem för 3000 än surroundsystem för samma belopp. Här är ett exempel på ett hyffsat system, http://hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/system/dali_concep...

Visst kan man hitta billigare saker, men man ångrar sig efter ett tag...

Du vet att du länkar till en förstärkare som bara den är NÄSTAN dubbelt så dyr som det han frågade efter???
Och sen angående att man ångrar sig, jag hade ett H&K AVR7000 och en H&K dvd-spelare till den och Audio Pro Blue Diamond surround-system till det. Sålde grejerna då jag inte tyckte jag använde grejerna tillräckligt för att ha ett sånt system. Köpte Z-5500 och ett bra ljudkort för en månad sen och kan säga att jag INTE ångrar mig det minsta. Ett smidigt system till ett bra pris. Visst så är det skillnad men jag tycker inte det är så stor skillnad som priset gör gällande.
Så smaken är som baken.....

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpppa
Du vet att du länkar till en förstärkare som bara den är NÄSTAN dubbelt så dyr som det han frågade efter???
Och sen angående att man ångrar sig, jag hade ett H&K AVR7000 och en H&K dvd-spelare till den och Audio Pro Blue Diamond surround-system till det. Sålde grejerna då jag inte tyckte jag använde grejerna tillräckligt för att ha ett sånt system. Köpte Z-5500 och ett bra ljudkort för en månad sen och kan säga att jag INTE ångrar mig det minsta. Ett smidigt system till ett bra pris. Visst så är det skillnad men jag tycker inte det är så stor skillnad som priset gör gällande.
Så smaken är som baken.....

Det som var tanken i det där med reciever var att man inte ska ska köpa skit om man endå är i köptankar.
Nu en till mening med ungefär samma tankegång
Z-5500 är ett bra system till dator, men det fungerar bara bra upp till en gräns. Ska man ha mer tryck, med bibehållen kvalite så bör man hoppa över recivers under 4-5k.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpppa
Du vet att du länkar till en förstärkare som bara den är NÄSTAN dubbelt så dyr som det han frågade efter???
Och sen angående att man ångrar sig, jag hade ett H&K AVR7000 och en H&K dvd-spelare till den och Audio Pro Blue Diamond surround-system till det. Sålde grejerna då jag inte tyckte jag använde grejerna tillräckligt för att ha ett sånt system. Köpte Z-5500 och ett bra ljudkort för en månad sen och kan säga att jag INTE ångrar mig det minsta. Ett smidigt system till ett bra pris. Visst så är det skillnad men jag tycker inte det är så stor skillnad som priset gör gällande.
Så smaken är som baken.....

Jag är medveten om detta.

Jag resonerar helt enkelt som så att det är bättre att köpa något bra direkt istället för att lägga 3000 för 5.1 nu och sen ångra sig och köpa en dyrare anläggning.

Förstärkaren jag länkade till är helt vansinnigt prisvärd eftersom den är på väg ut då en nyare modell kommit. Tror den sjönk från 8500 till 5500 på en natt... och jag kan garantera att den fixar att spela både bra och högt i vilken lägenhet som helst.

Jag vill helt enkelt inte rekommendera någon att köpa skräp, för det är vad man får om man köper 5.1 för 3000kr.

Permalänk
Medlem

Patrik1982's E-PEEN ökade 3 centimeter.

Permalänk

Inom varje teknisk genre så finns det människor som vet mycket bättre än andra. Så är säkerligen fallet. Jag kan nog länka till en reciever som smiskar arslet på den ovan nämnda men som kostar mycket mer. Så kan man hålla på hur länge som helst.

Som trådskaparen säger så är han ingen som sitter framför anläggningen och verkligen letar fel. Med andra ord så är han en "normal" användare.

153 användare har betygsatt Logitech Z-5500 till snittet 8,69 av 10 möjliga.

Alltså är detta ett mycket bra system för den som inte sitter och letar fel på ljudet.

Jag har själv systemet och tycker det är bra. Gillar musik men är inte så hemskt finkänslig.

Permalänk

Tackar så mycket för alla svar! har nu bestämt mig för z5500, ett mycket prisvärt system... Som sagt, jag sitter inte och letar efter fel, ska använda den normalt. tackad;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herbalizer
Jag kan nog länka till en reciever som smiskar arslet på den ovan nämnda men som kostar mycket mer. Så kan man hålla på hur länge som helst.

Det kan jag också. Det är därför jag länkar till just den, det är en ordentlig förstärkare med ordentliga kraftresurser men som ändå har funktioner som många eftertraktar - automatisk kalibrering, HDMI-switching, mm. Det här är en av de allra billigaste förstärkarna som fixar detta, det var därför jag föreslog den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herbalizer
Som trådskaparen säger så är han ingen som sitter framför anläggningen och verkligen letar fel. Med andra ord så är han en "normal" användare.

Visst, så säger de flesta som skaffar sin första 5.1-anläggning. Så tyckte även jag, även om jag la mig på en aningen högre prisnivå redan från början (~6000kr). Dock insåg jag ganska snabbt att man eftertraktade ett större och mer rejält system som funkar även när man flyttar ut från sitt pojkrum hemma hos mamma och pappa... De flesta kommer till denna insikt och därför uppmanar jag trådskaparen att redan nu skaffa en med rejäl anläggning. Det kostar mer, men oj vad mycket mer nöjd man är när man är klar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herbalizer
153 användare har betygsatt Logitech Z-5500 till snittet 8,69 av 10 möjliga.

Japp, och jag betvivlar inte att den är såpass bra när man jämför med andra system i prisklassen.

Förstärkaren jag länkade till har förresten fått snittbetyg 9,2 av 10 möjliga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herbalizer
Alltså är detta ett mycket bra system för den som inte sitter och letar fel på ljudet.

Jag har själv systemet och tycker det är bra. Gillar musik men är inte så hemskt finkänslig.

Detta är ett mycket bra system för den som tycker att "oj, vad häftig jag är som har många högtalare!". Jag tror att man sannolikt blir hög på 5.1-upplevelsen snarare än att ljudet är bra. Jag hävdar bestämt att om man ska skaffa en ljudanläggning för 3000 så ska man skaffa man satsa på en begagnad stereoanläggning.... hellre hyffsat bra stereoljud än kasst surroundljud. Även för filmer.

Musik är inspelad och mixad i stereo, och är därmed anpassad för att låta bäst i... just det, stereo.

Det finns förresten en annan fördel med att skaffa "ordentliga" högtalare, man kan nämligen ofta klara sig bra utan subwoofer. För mycket bas är nämligen det allra vanligaste sättet att förstöra ljudet vid filmtittande och musiklyssning. Dessutom skapar det en onaturlig registerskarv och är ett störande moment för grannarna om man bor i lägenhet.

Permalänk
Hedersmedlem

heheh va bra.. ingen citering på mina inlägg
sitter ju på H/K AVR330.. men med pisshögtalare (bor i pojkrum) men en sak e säker... ren repetition nu.. minsta pris för fristående reciever enligt mig är 4-5000kr finns ju såklart mycke dyrare men gå aldrig under de priset!
Man bör informera om detta till alla som planerar sitt första 5.1system.
lägger man sig trots detta under de priset så kan man nog få skylla sig själv. I vissa fall kan man dock få hyffsad kvalite..

Finfint.. du gjorde nog ett bra val.. skriv gärna hur du upplever din nya anläggning

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace