Vista network location med mobilt bredband?

Permalänk
Medlem

Vista network location med mobilt bredband?

Jag använder mobilt bredband till en dator med Vista Business Edition. Vilket network location ska jag välja till det mobila bredbandet - home, work eller public?

Jag valde public för att det lät säkrast. Det går jättebra att surfa med den inställningen. Dock använder jag VMWare Workstation på datorn. De virtuella datorerna där får inget internet. Jag undrar om det här kan bero på network location (men vågar inte ändra på eget bevåg) eller om det beror på Windows brandväggen, eller någon inställing, eller Vista i sig? Jag behöver hjälp med det här.

Innan Vista hade jag XP med ZoneAlarm. Då funkade allt utmärkt.

Hur gör jag så att VMWare får uppkoppling utan göra något väldigt osäkert som att stänga ner all säkerhet? Kan något med Windowsbrandväggen funka? Kan något med nätverksinställningarna funka?

Tack på förhand för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Du kan ta home eller work.
Public är lite mer så om du kopplar upp dig på ett publict wlan så ingen skall kunna komma åt din dator osv.

du kör säkert din vmware i bridgat läge, du får ta i NAT läge då du inte kommer få flera ip till ditt modem.
så nat'at läge så den snyltar på den befintliga och inte försöker begära en egen ip.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Tack Otto. Jag bytte brandvägg till Comodo. Där fick jag välja om jag litar på VMWare nätverken eller inte. När jag valde att jag litade på dom så funkade det. Jag antar att samma inställning finns i Windowsbrandväggen. Men det löste sig nu i alla fall.

Tack för observationen med NAT vs bridged. Jag hade märkt att bridged inte funkade med mobilt bredband men visste inte varför.