Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XS7
Hmm.. Hoppas det funkar bra med 4 st Geil 1024 cl4..

Det kommer nog att funka. Har för mig att det inte var några problem med 4x 6400 minnen iallafall.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

6400 funkar bra

Visa signatur

E8500@4Ghz- Ga-X48-Ds5 - Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF - 4096MB@1066Mhz(CL5-5-5-15) - XFXGeForce8800GTX@690*2116/1490 - X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty - 2x Raptor35Gb Raid0 - Samsung250Gb - Samsung500Gb - Nec3550 - AntecP180 - Seasonic X900w - Noctua NH-U12P - Win7-64ult :: 3dMark06 13911 :: SuperPI 1Mb 11.756s :::.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rage74
Beror på vart du köpt? samt hur bra du är på att snacka för dig. Själv köper ja allt via komplett där jag alltid fått 100% stöd i alla mina frågor/önskningar. Hehe låter som reklam men har haft stor tur med dom iaf. Men dom är kunniga så man kan inte ljuga ihop nått som inte håller, men när det är så uppnbara fel/missar i marknadsföring från Gigabyte som i detta fall med Ga x-38 och deras utlovade stöd för vissa minnen etc..

Köpte Ballistix minnena och moderkortet från komplett, så får väl säga som det är, annars kräva tillbaka de 1150kr jag köpte ena paret för.

Permalänk
Medlem

Tja Jag undrar vilka kylare man kan ha om man inte vill ta bor heatzinken på bakplåten?
påverkas datorn mycket om man tar bort heat zinken är det någon som provat ?

Visa signatur

|Antec P182 | Raptor 150GB System | Maxtor 250GB Lagring | Gigabyte X38-DQ6 |
Corsair 2gb 800mhz | Intel Quad-Core 2,4 Q6600 | Leadtek 8800GTX |Corsair HX620W | Asus DVD brännare (SATA kabel)

Permalänk
Medlem

Hej Rage, menar angående överklockningen med detta utdrag "Notera att du kan behöva att öka Volten på Nordbryggan när du kommer upp över 400 MHz fsb. Detta p.g.a att som vi tidigare diskuterade att när man höjer systembussen så överklockar man i princip nordbryggan."

Skriven från överklockningsguiden, var hittar jag den inställningen ?

Permalänk
Medlem

Undrar detsamma som malleboy, vilka kylare är passande utan krångel?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Krångel?

Att installera en CPU-kylare är krångligare än detta.

Vill du klocka så får du offra några minuter till att ta bort bakplåten och sen kan du sätta in valfri kylning för bästa resultat.

annars kan du ju lika gärna köra med originalkylningen.

Permalänk
Medlem

Så bakplåten går att sätta dit igen? Sitter inte CPU kylaren i vägen när man väl monterat den för plåten?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Plåten är oväsentlig, de grader du tappar tar du igen gånger 10 med en rejäl CPU kylare.

När du får din DQ6:a får du skruvar så du kan göra det själv, med andra ord har Gigabyte räknat med att den kommer tas bort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Så bakplåten går att sätta dit igen? Sitter inte CPU kylaren i vägen när man väl monterat den för plåten?

Det finns två varianter på att ha kvar Crazy Cool plattan och ändå byta CPU kylare. Bägge tipsen finns på sida 3 i den här tråden.

Permalänk

Hej,
Jag funderade först på GA-X38-DS5, men nu har jag också beställt detta Gigabyte GA-X38-DQ6 moderkort som grund för mitt nya system. Jag valde det mest för att det har stöd den snabbare FireWire standarden (800Mbit/s istället för 400). De komponenter som jag valde ser ni här nedan.

MOBO: Gigabyte GA-X38-DS5
CPU: Intel Core 2 Duo E4500 2.2GHz 2MB FSB800 Boxed
RAM: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX
HDD: Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS 32MB 500GB
OS: Vista Home Premium 64-bit
Grafik: ASUS Extreme Radeon HD2400Pro 256MB
Agg: Corsair HX520W Power Supply - 520 Watt

Nätaggregat, moderkort och minnen beställde jag från TBH. Processor, grafikkort och hårddisk beställde jag från Datorbutiken. Allting landade på 6763 kr med frakt. Har jag gjort en bra affär då tycker ni?

Förutom detta så har jag lite gamla komponenter hemma också som jag vill koppla in: två PATA hårddiskar, två optiska enheter och ett PCI ljudkort. Grafikkortet blir bara en tillfällig lösning eftersom moderkortet saknar integrerad grafik. Senare kommer jag att köpa kraftigare grafikkort, vet dock inte om jag kommer att använda CrossFire för då behöver jag två stycken och jag har inga större behov av det känner jag.

Nu tänkte jag ställa lite frågor till er andra här som redan är igång och använder det här moderkortet.

Som ni vet så har det här moderkortet bara en IDC (Ultra ATA133) kontakt där man kan ansluta IDE enheter som optiska enheter och hårddisker. Jag tänkte därför köpa ett IDE kontrollerkort och koppla in på en PCI plats. Är det någon som använder en sådan konfiguration som kan rekommendera ett kontrollerkort som fungerar bra med detta moderkort? Jag funderade på att köpa ett Promise Tech IDE RAID kontrollerkort.

Ni ser att jag har köpp ett Corsair 520 W aggregat, räcker det för det här systemet? Är det överdimensionerat, underdimensionerat? Jag ser att många av er kör med typ 650W. Mitt aggregat har 40A på 12V lindningen totalt sett, räcker det om man ska använda CrossFire? Jag har för mig att ATI rekommenderar minst 35A för CrossFire.

Ni som inte använder originalkylaren till processorn, vill ni vara vänliga och tala om vilken kylare och processor ni har och om den passar in på moderkortet utan att man behöver kapa något? Vad har ni för kylpasta?

Ni som använder originalkylaren till procssorn, hur fungerar den tycker ni? Låter fläkten mycket?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Ni som inte använder originalkylaren till processorn, vill ni vara vänliga och tala om vilken kylare och processor ni har och om den passar in på moderkortet utan att man behöver kapa något? Vad har ni för kylpasta?

Ni som använder originalkylaren till procssorn, hur fungerar den tycker ni? Låter fläkten mycket?

Thermalright SI-128 (ej SE-versionen), passar utmärkt utan några ingrepp! 28° på en E6850 @ stock med en Adda 120mm 1000rpm 16dB... Jag köpte AC MX-2 kylpasta, var väldigt lättbearbetad... Jag har monterat två orginalfläktar och kan säga att dom är klart tysta. Sen hur bra dom kyler dividerar dom lärda om fortfarande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rage74
...Edit: Gällande denna anmärkning mot Ga-x38 så kanske det inte gäller alla Ga-x38 kort. Faktum är också att detta problem gäller BARA 4x1024gb uppsättning. Kör man bara 2x1024 eller 2x2048 så är kortet mycket stabilt och kan rekomenderas varm!

Jag har nu fått mina Geil Black Dragon PC8500 minnen och kan konstatera att de verkar funka bra - tillsammans med mina gamla Corsair PC6400 har jag kört 4 GB minne vid 3.4 GHz (minnesfrekvens 840 MHz - dvs över 800 som skulle vara en problematisk nivå). Inga problem upptäckta ännu alltså! Jag klockar vidare...
(PS jag har ett X38-DS5 och inte DQ6 som denna tråd egentligen gäller)

edit: Nu har jag kört Memtest v1.70 i en och en halv timme utan fel vid 3.4 GHz - 8x425 MHz - dvs minnesfrekvens 850 MHz.
Minnen slot 0 och 2 Corsair 6400 slot 1 och 3 Geil Black Dragon 8500 (1066 MHz). No problems - what next?

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

En fråga:

jag upptäckte att jag fick bios F4 med på kortet. Är det stabilt? Det funkar utan några som helst problem idag, ska jag uppdatera till nyare bios?

Permalänk
Medlem

Nätagget är grymt stabilt och tyst. Är förälskad i Corsair 520w, det är perfekt och fungerar klockrent med Crossfire.

Installerade Thermalright 120 eXtreme igår på mitt kort. Passar utmärkt och är grymt fet. Använda lite för mycket Artic Silver 5. Har inte kollat temp men det borde vara lugnt då jag inte klockat ännu. Installationen var aningen knepig. Främsta problemet var att fästa fjäderskruvarna på NB efter borttagning av CrazyCool plattan.

Svar på ElectroGeeza's inlägg.

Citat:

Ni ser att jag har köpp ett Corsair 520 W aggregat, räcker det för det här systemet? Är det överdimensionerat, underdimensionerat? Jag ser att många av er kör med typ 650W. Mitt aggregat har 40A på 12V lindningen totalt sett, räcker det om man ska använda CrossFire? Jag har för mig att ATI rekommenderar minst 35A för CrossFire.

Ni som inte använder originalkylaren till processorn, vill ni vara vänliga och tala om vilken kylare och processor ni har och om den passar in på moderkortet utan att man behöver kapa något? Vad har ni för kylpasta?

En fråga:

Går det att köra 4x1GB Crucial BallistiX 8500 i 800mHZ?
Om någon vänlig själ orkar beskriva hur man gör skulle jag uppskatta det kopiöst. Har nämligen 4 stickor och kan bara använda 2 nu

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Går det att köra 4x1GB Crucial BallistiX 8500 i 800mHZ?
Om någon vänlig själ orkar beskriva hur man gör skulle jag uppskatta det kopiöst. Har nämligen 4 stickor och kan bara använda 2 nu [/B]

Prova med SPD 2.0 och timings 5-5-5-15 (resten Auto). Öka spänningen till DRAM med +0.3 V (motsvarar då 2.1 V till minnena). 800 MHz borde vara hur lätt som helst...? Kan problemet ha att göra med spänning till FSB eller MCh - överklockar du mycket? vCore = ?

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga:

När uppkommer problemet med minnena ? Är det så fort man startar datorn eller när man spelar ?

Själv använder jag 4x1 gb stickor och det har funkat utan problem.

Minnet jag använder är Corsair Dominator PC8500DDR2 minne.

Har jag missat något eller har jag bara tur ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Tänkte fråga:

När uppkommer problemet med minnena ? Är det så fort man startar datorn eller när man spelar ?

Själv använder jag 4x1 gb stickor och det har funkat utan problem.

Minnet jag använder är Corsair Dominator PC8500DDR2 minne.

Har jag missat något eller har jag bara tur ?

Än sålänge som jag förstått det gäller det bara vissa märken som ex Ballistix.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Än sålänge som jag förstått det gäller det bara vissa märken som ex Ballistix.

Alla D9 Micron baserade minnen som skall köras över 799Mhz och 4st av dom också kommer att krångla på X38-DQ6. Dessa problem har inte ASUS Formula och IX38 QuadGT..

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Alla D9 Micron baserade minnen som skall köras över 799Mhz och 4st av dom också kommer att krångla på X38-DQ6. Dessa problem har inte ASUS Formula och IX38 QuadGT..

Vet du vilka minneschip Corsair använder ?
Jag vet att de är micron, men vilken sort vet jag inte.

Jag använder mig av två uppsättningar:

TWIN2x2048-8500C5DF g

4 stickor totalt.

Har inga problem hittils minnet körs på 1066 mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Vet du vilka minneschip Corsair använder ?
Jag vet att de är micron, men vilken sort vet jag inte.

Jag använder mig av två uppsättningar:

TWIN2x2048-8500C5DF g

4 stickor totalt.

Har inga problem hittils minnet körs på 1066 mhz

På TWIN2x2048-8500C5 är det Micron D9GMH/D9GKX, konstigt detta. Är riktigt rötet att massa buggar/fel skall uppstå med såpass stora/kända märken/aktörer och för att man kör 4*1GB.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjeron

En fråga:

Går det att köra 4x1GB Crucial BallistiX 8500 i 800mHZ?
Om någon vänlig själ orkar beskriva hur man gör skulle jag uppskatta det kopiöst. Har nämligen 4 stickor och kan bara använda 2 nu

Vista kräver patch för 4x1gb.
I övrigt ska det funka men tydligen har Gigabyte x38 bekymmer med 4gb ram i den kombon.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
På TWIN2x2048-8500C5 är det Micron D9GMH/D9GKX, konstigt detta. Är riktigt rötet att massa buggar/fel skall uppstå med såpass stora/kända märken/aktörer och för att man kör 4*1GB.

Jag kör dessa minnen med vista 64 bits utan problem. Det verkar inte drabba alla verkar det som.

En annan fråga dock när det gäller detta moderkort:

Får ni konstiga ljud från moderkortet när det belastas hårt ?
Mitt låter när det belastas. (Inga högtalare eller pc-speakers) är inkopplade. Det är komponenterna som låter.

Permalänk
Medlem

Hejsan, är det någon som ha problem med crossfire på detta kort?
Jag har precis skaffat ny dator och jag har problem med att få igång crossifre på moderkortet, båda korten finns i enhetshanteraren men när man kör t.ex 3dmark så kör den på bara 1 kort...

finns det någon inställning i BIOS som man måste ändra för att crossfire ska hoppa gång eller är det något annat som spökar tro?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Jubileumsmästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosslan
Hejsan, är det någon som ha problem med crossfire på detta kort?
Jag har precis skaffat ny dator och jag har problem med att få igång crossifre på moderkortet, båda korten finns i enhetshanteraren men när man kör t.ex 3dmark så kör den på bara 1 kort...

finns det någon inställning i BIOS som man måste ändra för att crossfire ska hoppa gång eller är det något annat som spökar tro?

Undrar samma sak , om crossfire går bra på detta kort .

En fråga till , räcker verkligen Corsair 520w till att driva 2st HD3870 i crossfire på detta kort? Kortet verkar man ju i sig klara sig på ett tag framöver iaf

MVH

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Nån som har detta kort tillsammans med Corsair TWIN2X2048-8500C5DF Dominator minnes uppsättning och fått det att funka ?.

Tips och förslags mottages tacksamt i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Får ni konstiga ljud från moderkortet när det belastas hårt ?
Mitt låter när det belastas. (Inga högtalare eller pc-speakers) är inkopplade. Det är komponenterna som låter.

Det är elektroniken på moderkortet som ger ifrån sig ljud, inget ovanligt alls. Är med stor sannolikhet spolarna för strömmatningen till processorn.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Det är elektroniken på moderkortet som ger ifrån sig ljud, inget ovanligt alls. Är med stor sannolikhet spolarna för strömmatningen till processorn.

Vet du hur själva ljudet genereras av spolarna ? Hur fungerar det ?

Permalänk
Medlem

En fråga sen jag upplever att jag inte får min maxklock, vilken BIOS vesion använder ni, har det senaste men vågar tro att det finns bättre versioner.

Permalänk
Medlem

Hijjackar tråden lite.. vette tusan om jag känner mig mer manad efter att ha läst hela denna tråden med alla poster...

Har i alla fall funderingar på att köpa mig ett
Gigabyte GA-X38-DQ6
Core 2 Quad Q6600 2.4GHz (tanken är att denna skallklockas till något runt 3GHz, ev mer om jag får lust att bygga vattenkylt, det blir dock endast för att få ner ljudnivån).
Samt 2 packar med "OCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 4096MB KIT, XTC, w/two 2048MB, CL5-4-4-15", Jag vet jag vet.. detta är inte minnen som är optimala för överklockning, men eftersom jag sitter mycket i photoshop och idag kör 4gb tycker jag det skulle vara trevligt att testa 8GB. Blir dock lite osäker på vad jag måste köra för operativsystem för att få detta att fungera. Kör XP idagsläget och får ju inte riktigt nyttja alla mina 4GB.

Men det bör inte vara något problem att köra 8GB? Moderkortet stödjer det enligt Gigabyte och minnena snurrar ju inte heller på i över 800MHz så det bör inte heller vara något problem att använda alla 4 bussar?

Någon som kan säga hurvida vista är kompatiblet med 8GB eller inte? Måste man köra x64 versionen eller hur jag ska gå till väga för att få nyttja alla 8GB?

Edit: Tror jag flick lite klarhet här.. http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa366778.aspx bör kunna köra både XP x64 och även Vista x64

Visa signatur

Hustomte