Lyckades få igång trasig Socket A CPU!

Permalänk

Lyckades få igång trasig Socket A CPU!

Hej, jag tänkte dela med mig lite av gårdagens upplevelse.

När jag monterade på kylflänsen vägrade den starta, så jag slängde undan skiten ett halvår eftersom jag antog att jag hade total kvaddat kärnan.

NU igår fick jag för mig att se ifall jag kunde få igång den gamla AMD Athlon XP processorn, så jag började inspektera men fann inga tydliga sprickor på CPU:n men den vägrade ändå starta.

Plötsligt såg jag de roliga DIP-switcharna på moderkortet och fick för mig att man kanske kunde tvinga igång processorns frekvens med dem, så jag ställde allt på rätt hastigheter och aktiverade Jumper Mode, TADA!!!!!

Datorn POSTADE!! Multipliern på 12.5 och FSB 133MHz och visade 1,67GHz i BIOS.

Antagligen hade jag väldigt mycket tur att jag lyckades, men tänkte att kanske andra här på forumet kan få igång sina icke-startande CPU:er på detta vis.

Har klockat ner den till 1,25GHz@1.3v nu genom att dra ner FSB:n till 100MHz eftersom jag endast ska ha datorn för att se på DVD i vardagsrummet.

Hoppas detta hjälper andra som är nära på att slänga sin gamla AMD CPU. OBS!!! Datorn postade BARA när jag hade valt rätt multiplier.

BTW, någon som vet hur mycket en Palomino förbrukar i 1,25GHz@1.3v ?

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Re: Lyckades få igång trasig Socket A CPU!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chaos_maniac
BTW, någon som vet hur mycket en Palomino förbrukar i 1,25GHz@1.3v ?

29W enligt Extreme PSU Calculator

Bra jobbat btw

Permalänk

Extreme PSU Calculator Tackar så mycket för det, 29W är inte fyskam. Ungefär lika mycket om min första-generations P3 på 500MHz.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Ja hade en Athlon XP 3200+ (barton) de va ju den fetaste av XP modellerna, svin dyr på sin tid
Den, moderkortet bara tvär dog, gick aldrig vamare än 30grader.. lite överklockad men ingen höjd V-core,

Kanske ska ta och plocka fram cpun igen och testa

Visa signatur

Stationära: [Fractal Design Define R2] | Corsair TX 750W | Intel Core i7 8700k | Xigmatek Gaia Cooler | 48GB G.Skill Flare X Black DDR4 | RAID 0 2xWD Black 640GB | NVME Samsung 970 EVO 512GB | EVGA Z370 FTW | KFA2 GeForce RTX 3070 | Logitech G9x + Logitech G19 | AOC 31,5" Q3279VWF |
Macbook Pro Retina: 13,3" | Intel Core i5 2,7Ghz | 8GB | Intel Iris 6100 | 256GB SSD |

Permalänk

Min är en Palomino XP 2000+ en av de fetaste modellerna på sin tid!

30 grader bör den ju klara utan problem, men runt 90 så dör den har jag för mig, underligt Min CPU idlar i däremot 40°C och blir lite varmare när man pressar den, men den är ju underklockad nu så ^^

En 3200+ med originalkylare kör la på i 50°C idle och närmare 70° load vill jag minnas ifall man inte har en bra chassifläkt. Hade själv en 2700+ för några år sen, den blev rätt varm.

Rapportera resultat ifall du får igång den eller inte!! Skulle vara kul att se fler som lyckas.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

min 2500+ gick i 2475 mhz och den idla 37-40 grader, och circus 55-56 i full load med original kylare.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F