Permalänk
Medlem

Problem med 8600 GT

När jag försöker spela upp video i VLC (både HD och sämre) så blir det stora hack i skärmen och det hackar när jag spelar nyare DX10-spel i 1680*1050.

Det blev bättre när jag laddade ner ett hotfix från microsoft, men jag vill kunna se videos felfritt!

Någon som har någon aning om vad som kan vara fel?

Permalänk
Avstängd

Svaret på denna fråga hackar vid DX10-spel i 1680*1050. Graffet för slött!!

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

Du verkar ha något som är galet på burken. 8600gt har ett utmärkt hårdvarustöd för HDvideo.

Kör du XP eller vista? Installera iallafall senaste drivrutinerna, Nvidia har uppdaterat sina drivrutiner under hösten.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk

HD filmerna skall det absolut klara av, kortet har ett hyffsat bra HD stöd. MEN dx10 spel i 1650*1050 på "bra" settings pallar inte ditt graffekort, bara att inhandla ett nytt.

Visa signatur

i5 750 @ 4.4GHZ || ASUS P7P55D || Gainward GTX 670 Phantom || 6 GB MUSHKIN DDR3 1600MHZ || A-C XTREME FREEZER REV.2 || FRACTAL DESIGN R3 || SCHYTHE 650W || 1TB SAMSUNG F1

Permalänk
Medlem

Well, har dragit ner inställningarna lite så spelen är ok.

Sen försökte jag med Media Player Classic istället för VLC.
Hacken försvinner, men det känns liksom skitskumt när det händer mycket i filmen, då blir det liksom skumt... går typ inte att förklara men ;P

Permalänk

Har du ett ASUS-kort så kolla så du har inaktiverat Asus Splendid, det är ett jäkla virus. Annars så skulle jag prova dra ner nyaste drivarna.

HD-avkodning fungerar förresten inte i vilket program som helst...

Permalänk
Medlem

Nae, XFX.

Bästa uppspelningsprogrammet då?

Permalänk

Kan inte svara på varför de laggar för dig eftersom kortet är helt okej på hårdvaruavkodning men prova dra ner Core AVC, ett program som avbelastar processorn ganska mycket vid uppspelning av HD material.
Hjälpte en hel del när jag satt på gamla prollen.

Media Player Classic är en bra uppspelare, sen fungerar DivX Player helt urmärkt för mig också. VLC är inte direkt tiptopp, håller på och de-interlaca hela tiden bara. Installera dock först Matroska splitter om du inte har det på datorn. Antar att du spelar upp .mkv filer vad gäller HD materialet ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Skulle ju vara bra att veta vilka codecs du har till MPC och hur filmerna är kodade.

Permalänk
Medlem

Asså grejen är att det blir streck i vanliga skitfilmer när jag spelar upp på alla möjliga sätt i alla möjliga program, min förra skitdator klarade av att spela upp filmer bättre...
Varför funkar det inte bara?

Permalänk
Medlem

Känns som jag har samma problem m just 8600 gt kortet, men en tanke jag har är att hårdvaruavkodningen av video-strömmarna endast fungerar i microsofts egna program.

Får oxå hack i VLC samt zoomplayer men inte i just Mediaplayer samt mediacenter... har samma problem gällande vanlig dvd-video nu oxå i VLC.

Om någon sitter på fakta eller en lösning... Bring it on!

Visa signatur

bringing the party 2 u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da_jyrg
Känns som jag har samma problem m just 8600 gt kortet, men en tanke jag har är att hårdvaruavkodningen av video-strömmarna endast fungerar i microsofts egna program.

Får oxå hack i VLC samt zoomplayer men inte i just Mediaplayer samt mediacenter... har samma problem gällande vanlig dvd-video nu oxå i VLC.

Om någon sitter på fakta eller en lösning... Bring it on!

Använder Senaste VLC och PowerDVD 7 på två olika datorer (Vista + XP) med 8600gt. Flyter på hur snällt som helst både på Vista och XP.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om det är samma problem ni har men med ett 8600GT i VLC så fick jag en flimrande rand i vissa filmer. Med media player så blev det konstiga färger i samma filmer. Kortet fungerade helt felfritt i övrigt och avinstallerade grafikdrivarna så försvann problemet.

Förmodligen någon bugg i forceware.