DVD-brännare och en hdd fattas i Vista

Permalänk
Medlem

DVD-brännare och en hdd fattas i Vista

Hej!

En kompis har precis köpt ny dator, plockad från datorbutiken. För det första hade vi ett jävla mekk att få igång saker och ting, gick inte att installera Vista, för det tyckte att det behövde en drivrutin till dvd-läsaren, som vi inte hade och inte kunde hitta nånstans, så vi slängde i en av hans hdd's i min dator och installerade Vista där, satte sedan tillbaka hårddisken i hans dator och allt fungerade som det skulle, förutom en sak!

Vi får inte hans dvd-brännare och en av hans tre IDE-hdd's att visas i Vista!
De hittas i BIOS men inte i diskhanteraren eller i "den här datorn" i Vista. I BIOS står hårddisken som "SCSI 0" medans de andra 2 hårddiskarna står som "primary master" och "primary slave". DVD'n kan jag inte hitta någonstans förutom där man väljer bootordningen, där står det verkliga namnet på den.
Har inte en aning om hur vi ska lösa detta. Möjligt att det är någon inställning i BIOS, är inte så hajj på det nämligen så kan vara nåt jag missat.

hårddisken är en Western Digital Caviar 320GB, dvd-brännaren är en Sony, moderkortet är ett Asus M2N32 WS Professional nForce 590 SLI

Väldigt tacksam för svar!

//Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

ta bort lower och upper filter...

Citat:

DVD/CD Missing
Step 1: Start Registry Editor
Click Start, click Run, type regedit, and then click OK. Registry Editor starts.
Step 2: Delete the UpperFilters registry entry
1. In Registry Editor, expand My Computer, and then expand
HKEY_LOCAL_MACHINE.
2. Expand SYSTEM, and then expand CurrentControlSet.
3. Expand Control, and then expand Class.
4. Under Class, click {4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}.
5.
In the right pane (topic area), click UpperFilters.
Note An UpperFilters.bak registry entry may also appear. To delete the UpperFilters
registry entry, you must click UpperFilters and not UpperFilters.bak.
6. On the Edit menu, click Delete.
7.
When you receive the following message, click Yes to confirm the deletion of the
UpperFilters registry entry:
Are you sure you want to delete this value?
The UpperFilters registry entry is removed from the {4D36E965-E325-11CE-BFC1-
08002BE10318} registry subkey.
Note Do not exit Registry Editor. You must have this program for the next step.
Step 3: Delete the LowerFilters registry entry
1. In Registry Editor, expand My Computer, and then expand
HKEY_LOCAL_MACHINE.
2. Expand SYSTEM, and then expand CurrentControlSet.
3. Expand Control, and then expand Class.
4. Under Class, click {4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}.
5.
In the right pane (topic area), click LowerFilters.
Note An LowerFilters.bak registry entry may also appear. To delete the LowerFilters
registry entry, you must click LowerFilters and not LowerFilters.bak.
6. On the Edit menu, click Delete.
7.
When you receive the following message, click Yes to confirm the deletion of the
LowerFilters registry entry:
Are you sure you want to delete this value?
The LowerFilters registry entry is removed from the {4D36E965-E325-11CE-BFC1-
08002BE10318} registry subkey.
8. Exit Registry Editor.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tackar! Ska testa detta direkt! Återkommer med resultat.

EDIT: I Steg 5 står det att jag ska klicka på "upperfilters" men det finns inte? Inget lowerfilters heller. Men jag tror problemet ligger tidigare, inte i operativsystemet, antagligen nåt med BIOS eller någonting åt det hållet. Men tack iaf för hjälpen.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

ja finns varken upper eller lower så är det någe knas med hårdvaran..

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
ja finns varken upper eller lower så är det någe knas med hårdvaran..

Vi la in XP istället, och nu fungerar hans tredje hårddisk, men inte dvd-läsaren. Men den fungerar om man sätter den i den andra IDE-kontakten på moderkortet. Verkar vara nåt vajsing med den IDE-kontakten. Vi funderar på om vi ska testa med en IDE-controler eller va de heter. Sånt PCI-kort som man kan koppla in fler hdd's i.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk

Det finns tydligen vissa problem med optiska enheter på Marvel-kontakten. Flyttade min brännare till Nvidia'n, och nu funkar det för mig iaf.

Visa signatur

Fractal Design Focus G Petrol Blue Midi-tower, Fractal Design Integra M 650W PSU, MSI Z370-A PRO, Intel Core i3 8100 3.6 GHz , Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz, Gigabyte GeForce GTX 1650 4GB OC, Samsung 850-Series EVO 250GB, Seagate BarraCuda 1TB 7200rpm 64MB, ASUS DVD±RW DRW-24D5M, Logitech MX518 Optical Mouse, Logitech G105 Keyboard, Logitech X-230 2.1 högtalarset, BenQ 24" LCD LR2455

Permalänk
Medlem

ah okej.. jag har (som jag skrivit ovan) tagit bort regnycklarna men det gör att iTunes klagara på att jag inte har någon CD/DVD

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.