LCD Recension - LG L245WP-BN [56.k varning]

Permalänk
Medlem

Jag tror jag kan ha träffat på ett ganska irriterande och ganska dåligt problem med skärmen.

Den verkar inte vilja fungera Med Linux(Ubuntu) eller Solaris(OpenSolaris) som den ska... Jag har Ubuntu som secundär boot, går ej starta det då när det grafiska gränssnitet ska laddas så går skärmen från strömsparläge, på tillbaka till strömsparläge av och på och stängs av och strömssparläge och så håller det på hela tiden med Ubuntu. Kanske är något problem med grafikdrivrutinerna till Linux och så. Sedan har jag testinstallerat OpenSolaris på min 4år gammla bärbara och där så ka jag inte få bild med min LG skärm då den är inkopplad på VGA kontakten. Får exakt samma symptom, den stängs av går på, lägs i strömsparläge av etc när jag läger över till RBG signalen där bärbara är inkopplad. Jag testade sedan med att köra Ubuntu bootcd på bärbara. samma sak i bootcd. Fast jag verkar ha ett skrivbord om 1920x1200 eller iallfall något större än 1024x768 som min laptop bildskärm har. Kan peka och göra saker utanför skrivbordet på själva 1024x768 så den har iallfall upptäckt min LG skärm på buggigt sätt men jag får som sagt ingen bild till skärmen. Testade med att installera Ubuntu över OpenSolaris och blev samma sak som med LiveBootCD:n. jag har ett större skrivbord än min laptopskärm men jag ser det inte som är utanför. Sammt fottfarande problem med att LG skärmen beter sig konstigt när jag byter till signalen på RGB där min bärbara är inkopplad.

Ska testa om liveCDBoot fungerar eller om jag får samma problem igen. Hade installerat Ubuntu etc med min gammla crt skärm.

Edit: verkar som jag fick skärmen att fungera, installerade om Ubuntu så fungerade det normallt nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusion_200
Nä med en WD Raptor i datorlådan så lär det vara svårt o uppfatta nått större ljud från den här skärmen.

Jag hade säkert inte hört nått heller men har datorn i ett annat rum.

Stänger jag av datorn samt har tyst rum + vänder skärmen så baksidan är emot mig, då presis som brodholm skriver kan man uppfatta ett väldigt svagt surrande, helt ok för mig

Håller på och testar lite och justerar skärmen, prova sRGB läget i menyn, tja vet inte riktigt, vit blir inte vit då utan blir "blågrönstick" i vit och grå nyanser specielt, forumet här blir blågrönt.
Men jag är rätt borta på sådana här termer, antar man måste följa upp med färgjustering från drivrutinen då

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Verkar ju som att det är nått fel på SRGB färgprofilen som följer med skärmen eftersom photoshop klagar på den.

Någon som vet någon lösning på det här med att få en fungerande SRGB profil ?

Skärmens ljud är iaf relativt lågt när man kör brightness på 5 samt att ljudet verkar sjunka sen skärmen varit på ett tag. Funkar ganska bra för mig då det råkade vara i princip det läge som gav den mest behagliga bilden om man ska sitta framför skärmen en längre stund.

en brightness på runt 20-30 är ju att rekommendera när man ska kolla på film annars blir det lite avslagna färger.

Permalänk
Medlem

Förjävla skön skärm... fick rev 2 1007

En sak bara, vet dock inte om det är den dammiga luften på jobbet, men ögonen är sjukt känsliga nu på dagarna, rinner mycket och så. Inte när jag sitter framför skärmen dvs, utan när jag jobbar.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SILEN
Förjävla skön skärm... fick rev 2 1007

En sak bara, vet dock inte om det är den dammiga luften på jobbet, men ögonen är sjukt känsliga nu på dagarna, rinner mycket och så. Inte när jag sitter framför skärmen dvs, utan när jag jobbar.

Hm... Låter som om din kropp är väldigt trött utan att du vet om det. Men det kanske är dammet också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Precis beställt en från datorbutiken.com, blev så sugen efter A.N'doja's recension. Verkar vara en riktigt fin skärm.

Permalänk
Medlem

oj, datorbutiken har också börjat sälja skärmen märker man efter läst ovanstående post. 5820kr, dock står att de är i leverantörens lager och tar 5-10 dagar.

Permalänk
Medlem

Fått hem min från Webhallen, inga döda pixlar, inget "konstigt" ljud från skärmen, och inga andra problem. Grymt nöjd och tack för recensionen.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

snart ger väl LG A.N'doja provision han har nog höjt försäljningen minst 10 % av den skärmen här i landet
Och det är en väldigt bra och prisvärd skärm, väldigt nöjd med min

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
snart ger väl LG A.N'doja provision han har nog höjt försäljningen minst 10 % av den skärmen här i landet
Och det är en väldigt bra och prisvärd skärm, väldigt nöjd med min

Skulle tagit din quote och skickat den vidare till deras marknadsavdelning.

Jo men det är en superskärm. Tråkigt nog har endel råkat ut för pixelfel av någon anledning, synd faktiskt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

oj, datorbutiken har också börjat sälja skärmen märker man efter läst ovanstående post. 5820kr, dock står att de är i leverantörens lager och tar 5-10 dagar.

Ja, de började sälja skärmen igår efter att jag skickade ett mail till dom och frågade om de planerade att sälja den skärmen. Och nämnde att deras konkurrenter - Komplett, Webhallen och Dustin hade den till försäljning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rorax
Ja, de började sälja skärmen igår efter att jag skickade ett mail till dom och frågade om de planerade att sälja den skärmen. Och nämnde att deras konkurrenter - Komplett, Webhallen och Dustin hade den till försäljning.

Gott, då kanske det blir priskrig.

Jag vet inte hur många av er som känner till det men det är väldigt vanligt att db och komplett och andra butiker online som går in på diverse forum som bl.a SweC och läser med mera. Så dyker det upp om skärmen här eller på andra forum så är chansen stor att den dyker upp i butikerna. Därefter ser man hur efterfrågan är ställd.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

var på lan i helgen och prov spelade då på en 24" tft och tyckte det var vidrigt.
Oberoende på lagg, fps osv så är 24" för spel ALLDELES för stort för att spela på!

[Edit] Detta tyckte även ägaren av skärmen då han satt på sin gammla Crt 19" hela lanet ;D

Permalänk
Medlem

Komplett måste verkligen sänka priset på skärmen om de ska ha någon överväldigande lycka med att sälja sina egna. kostar ju 1000kr mer än annanstans.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjHypnoz
var på lan i helgen och prov spelade då på en 24" tft och tyckte det var vidrigt.
Oberoende på lagg, fps osv så är 24" för spel ALLDELES för stort för att spela på!

[Edit] Detta tyckte även ägaren av skärmen då han satt på sin gammla Crt 19" hela lanet ;D

Den här skärmen kan man köra i 4:3 läge om man vill då är det perfekt. Blir knappast för stort. Det som kan vara är just det med att det blir utdraget men det fixar den här skärmen med 1:1 läget

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjHypnoz
var på lan i helgen och prov spelade då på en 24" tft och tyckte det var vidrigt.
Oberoende på lagg, fps osv så är 24" för spel ALLDELES för stort för att spela på!

[Edit] Detta tyckte även ägaren av skärmen då han satt på sin gammla Crt 19" hela lanet ;D

Storleken verkar vara väldigt olika från person till person. Själv satt man på en 37" 1920*1080 i två veckor, efter två dagar var man hel van vid den, tyvärr lämnade jag tillbaka den pga problem, men nu nöjer man sig inte med en mindre, sitter plågsamt framför en 226BW (S) och väntar på att TV/Dator-skärmarna ska bli större och snabbare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjHypnoz
var på lan i helgen och prov spelade då på en 24" tft och tyckte det var vidrigt.
Oberoende på lagg, fps osv så är 24" för spel ALLDELES för stort för att spela på!

[Edit] Detta tyckte även ägaren av skärmen då han satt på sin gammla Crt 19" hela lanet ;D

Tycker det är en perfekt storlek att spela på, fast man bör ha den något längre ifrån jämfört med en 19" skärm.
Och som sagt man kan köra pixelmappat en del olika upplösningar som 4:3 men också 1440x900 går fint med mindre bild som följd
Sen vid DVD tittande är den suverän, skulle väl vara att man tycker "vanlig" DVD är hopplöst föråldrat och den låga upplösning gör sig starkt påmind, Den här skämen ger asbinensbesvär efter HD matrial

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SILEN
Förjävla skön skärm... fick rev 2 1007

En sak bara, vet dock inte om det är den dammiga luften på jobbet, men ögonen är sjukt känsliga nu på dagarna, rinner mycket och så. Inte när jag sitter framför skärmen dvs, utan när jag jobbar.

Ögonen kan väl bli slut av skärmen, även om du inte upplever det när du tittar på skärmen (hängde du med nu?). Så upplevde jag det i sommras när jag satt hemma på föräldrarnas tft. Aldeles för högt ställd ljusstyrka gjorde att jag hade ont i huvudet och illamående stora delarna av dagen, oavsett om jag satt framför skärmen eller inte. Hade även jag mycket tårar. Jag tror (högst ovetenskapligt) att det blir lite så att ögonen försöker anpassa sig efter skärmen och blir så trötta att de blir helt paj när man försöksöker ställa om dem till annat.

Du kan ju testa att sänka brightness (ev även kontrast) rejält och se om det gjorde någon skillnad.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Hur stor risk verkar det va att få en rev 1 om man beställer från Dustin? Webhallen har ju inte på lager.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Komplett måste verkligen sänka priset på skärmen om de ska ha någon överväldigande lycka med att sälja sina egna. kostar ju 1000kr mer än annanstans.

Bra lobbyarbete nytt pris 5995:-

Permalänk

Gott, nu kanske det blir lite kriiiig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WinCC
Bra lobbyarbete nytt pris 5995:-

Lol, där ser man och blir överraskad. Lite synd att man redan köpt en.

Undrar om det finns några personer kvar eller har de som redan eventuellt tänkt köpa den redan köpt dessa skärmar.

Permalänk
Medlem

Jag är kvar Köper den om några veckor, när jag fått tokfett med cash.

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Lol, där ser man och blir överraskad. Lite synd att man redan köpt en.

Undrar om det finns några personer kvar eller har de som redan eventuellt tänkt köpa den redan köpt dessa skärmar.

Jag tänkte beställa en idag men vet inte om jag ska välja Dustinhome eller Komplett. Någon som vet om dom verkar ha rev 1 eller 2 inne? Kan man ringa och be dom kolla eller måsta man slita upp kartongen och starta skärmen för att se det? Kan man skicka tillbaks den som ångrat köp om man skulle få en rev 1?

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa ett 8800GTX för att använda till den här skärmen? Har ett 8800GTS 320mb vilket är alldeles för litet egentligen. Har tänkt uppgradera hursomhelst men frågan är ju hur länge det dröjer innan de nya modellerna kommer med 1gb minne och liknande?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rorax
Är det värt att köpa ett 8800GTX för att använda till den här skärmen? Har ett 8800GTS 320mb vilket är alldeles för litet egentligen. Har tänkt uppgradera hursomhelst men frågan är ju hur länge det dröjer innan de nya modellerna kommer med 1gb minne och liknande?

Hm, GTX köper man inte idag utan köper man något idag i den prestandaklassen så är det 8800GT som gäller, eller två då du får ut mer prestanda för pengarna och du sparar dig en 500 lapp.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Har inte ett SLI moderkort. Tänkte mer på om det skulle behövas det extra minnet som GTX'en har gentemot GT'n. Men skulle nog kunna sälja mitt GTS till en kollega för en 1200kr eller något och köpa ett GT då. Men när släpps dom nya GTS korten? De skulle väl ha 1gb minne? Det borde väl vara väldigt bra att ha när man kör högre upplösningar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse19
Jag tänkte beställa en idag men vet inte om jag ska välja Dustinhome eller Komplett. Någon som vet om dom verkar ha rev 1 eller 2 inne? Kan man ringa och be dom kolla eller måsta man slita upp kartongen och starta skärmen för att se det? Kan man skicka tillbaks den som ångrat köp om man skulle få en rev 1?

Det står utanpå på kartongen i ett serie nummer där det börjar med 3 siffror som 707 vilket står för 2007 juli. Så man ser rakt på förpackningen när skärmen ska vara ungefär tillverkad.

Dustin är = sura gubbar som inte vill kolla då de har flera lager och etc prat. samt de tar själv inte hand om något med garanti, Får rikta dig rakt till LG och deras serviceställen.

Komplett vet jag inte helt om men de har klart bättre kundservice.
Dock vet jag inte vilka revisioner som de har men då de fick in skärmarna ganska nyligen så borde de vara av den nyare revisionen.

Permalänk

Beställer en imorgon från Komplett.
Nu gäller de j*vlar att man får rev. 2, orkar ej skicka tillbaka.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Beställer en imorgon från Komplett.
Nu gäller de j*vlar att man får rev. 2, orkar ej skicka tillbaka.

Finns nog risk för att du torskar på en revision 1 skärm eftersom deras försäljning av dessa skärmar knappast kan ha varit lysande då de tidigare har kostat 6995:- där.