Permalänk
Avstängd

Mina dagar med Ubuntu

Vista, fina vackra vista.
När jag byggde ihop min HTPC så tjongade jag in Vista Ultimate, funkade prima fint, 4gb minne och en fin C2D CPU.
Slimmades senare ner till bara 2gb minne med ett mATXkort och pyttelåda,, men funkade fortfarnade underbart, allting flöt och var frid och fröjd.
Så när jag skaffade laptop, som jag nu sitter på var valet självklart, men så en dag blev jag lite sugen på att sitta och pilla lite, hade tråkigt helt enkelt,
Så jag installerade ubuntu 7.10.

HERREGUD
Vilken skillnad, snabbt och smidigt gick det i installationen, trodde inte det skulle gå så bra,
Drivrutinerna till grafikkort och ljud var mitt första problem dock, men en halvtimme senare med farbror google så var det också löst.

Automatiska uppdateringar som inte suger upp all prestanda och ska starta om datorn vid olägliga tillfällen har nu försvunnit, datorn har fått bättre batteritid och en finare layout.

Dom få spel jag lirar (Worms Armageddon, ScummVM grejor och lite saker i DosBox) funkar prima fint, om inte smidigare än i Vista, där Worms Armageddon fortfarnade lider av lite sjukdomar.

Mitt enda problem nu är att jag sparkar mig själv på smalbenet att jag faktiskt var så laglydig att jag köpte VistaUltimate, som jag nu funderar på att riva ut ur HTPCn också.
Ubuntu, om än kanske inte det effektivaste eller "bästa" *nix'et (ere så man säger? ingen anning) slår ju Vista med hästlängder.
Säger jag, som varigt trogen tjänare till Bill i 15 år.
Nä, när PS3an anländer i veckan ryker nog Windows ut ur mitt hus ett bra tag framöver.

Till er som funderar på att byta eller testa linux, ubuntu är underbart enkelt och roligt, ibland får man knappa i terminalen, men herregud, ibland måste man byta motorolja på bilen också, inget är perfekt, speciellt inte Windows heller

Permalänk
Medlem

Trevligt med en till som var konverterad Jag började med Ubuntu Linux för 4 månader sen ungefär, och fattar inte heller varför jag suttit med windows hela tiden. Kan få det så snyggt och endå inte ta bort mycket prestanda ur datorn, vista var alldeles för segt på min lite för gammla dator.

Jag vart mer nöjd när jag hittade Ubuntu Ultimate dock, där slipper man installera så mycket program utan allt man behöver följer med, och det ser snyggt ut redan från början.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

En viktig sak på min laptop är kylningen...

När Vista är igång används fläkten betydligt mycket mer än om jag kör XP och Ubuntu använder sig av fläkten ungefär lika mycket som XP - och det säger en del om hur mycket kraft Vista behöver för all kosmetik till skillnad från Ubuntu

Visst var det lite fiffel med drivrutiner till datorn - men det behöver både XP och Vista också - så det är inget konstigt
(i Vista saknas det fortfarande en del)

Numera blir det så här...ja jag kör triple boot...

XP - Endast Jobb (bara när jag är på jobbet)
Vista - Endast Privat
Ubuntu - Jobb och Privat

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Re: Mina dagar med Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet

Mitt enda problem nu är att jag sparkar mig själv på smalbenet att jag faktiskt var så laglydig att jag köpte VistaUltimate,

lugn, har vi inte 3 års reklamationsrätt på saker som inte funkar pga tillverkningsfel i Sverige?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Var tvungen o googla upp ubuntu ultimate och tittade på lite screenshots mm. Hittade där en rad där det stod: "Installation: while watching TV (try that one in Windows)" och tittade sedan på http://ubuntusoftware.info/Ubuntu_Ultimate_1.5/Screenshots/Sc... och gapflabba.

Har nyligen fått min vostro med vista, det som jag stör mig mest på är att disken går ju dygnet runt utan att ens åstadkomma något. Jag sitter på en 7200rpm dessutom. Hade hoppats på lite tystnad som med en gammal dator med xp eller ubuntu... Det som hindrar mig är att vista följde med vista + att jag måste formatera om hela datorn för att få in ubuntu och vista för det är så pass dumt partionerat.

Jag vill vågar inte heller göra det pga att man får ju inte installera om vista för då tror väl datorn att det är en ny dator och måste betala en ny licens...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Jag vill vågar inte heller göra det pga att man får ju inte installera om vista för då tror väl datorn att det är en ny dator och måste betala en ny licens...

Ahh... Licenser! Visst är det underbart!

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Var tvungen o googla upp ubuntu ultimate och tittade på lite screenshots mm. Hittade där en rad där det stod: "Installation: while watching TV (try that one in Windows)" och tittade sedan på http://ubuntusoftware.info/Ubuntu_Ultimate_1.5/Screenshots/Sc... och gapflabba.

Har nyligen fått min vostro med vista, det som jag stör mig mest på är att disken går ju dygnet runt utan att ens åstadkomma något. Jag sitter på en 7200rpm dessutom. Hade hoppats på lite tystnad som med en gammal dator med xp eller ubuntu... Det som hindrar mig är att vista följde med vista + att jag måste formatera om hela datorn för att få in ubuntu och vista för det är så pass dumt partionerat.

Jag vill vågar inte heller göra det pga att man får ju inte installera om vista för då tror väl datorn att det är en ny dator och måste betala en ny licens...

Det finns en inbyggd partitionshanterare i Vista som sköter saken skitsmidigt.

Jag partitionerade min bärbara med 2 partitioner för Vista. En 30GB för systemet och en 90GB för lagring.

Sen var det bara gå in i diskhanteraren (via Administrationsverktyg>Datorhantering>Diskhantering typ), och ändra storlek på 90GB partitionen och frigöra utrymme för Linux.

Så nej du behöver inte formatera om!

EDIT: Btw, jag fick med Vista Home Premium med min bärbara Zepto och jag har formaterat om och aktiverat igen, så nej det är inga problems.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Gringoo, du får installera om vista... rekommenderas, då Dell kört in en massa skrot på installationen dessutom (relativt lite för att vara OEM).
Jag kör ubuntu på min vostro 1500 och det funkar klockrent, vore det inte för spel, och vissa program som inte finns/inte är lika bra, så hade jag inte dubbelbootat...

Permalänk
Avstängd

Är smått sugen på testa Ubuntu är dock tveksam till drivrutiner till min promise kort! på deras sida går det ladda ner redhat och suse och others drivrutiner! vet ej om det går köra med dom! är ej insatt i linux! och går det köra fjärranslutning mellan vista och ubuntu?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Är smått sugen på testa Ubuntu är dock tveksam till drivrutiner till min promise kort! på deras sida går det ladda ner redhat och suse och others drivrutiner! vet ej om det går köra med dom! är ej insatt i linux! och går det köra fjärranslutning mellan vista och ubuntu?

ja och ja

Visa signatur

När du ser svart & vitt så får du välja fritt!

Permalänk
Medlem

Kul att höra

Men förr eller senare så kommer du komma till ett oundvikligt och olösbart problem. Visst är det härligt att mycke funkar "out-of-the-box", men vänta tills du ska göra något utöver det, då kan det bli rikigt svårt.

judge: Risken är hög att det finns stöd redan (dock inte för RAID-funktionalitet). Prova boota upp med LiveCD bara helt enkelt och se. Skadar inte.

Permalänk
Medlem

Ubuntu i all ära... men jag tycker att OpenSuse har kommit lite i skymundan i debatten om nix/win. enl. mig en mkt bra dist. enkel som fan. bra patchat osv. den enda "enkla" disten jag nånsin gillat :). är annars en slackware/gentoo-människa men med opensuse så är allt så himla lätt. dock har jag inte provat ubuntu sedan ubuntu 5 eller nåt så kanske dags igen. drar mig lite dock pga apt. det är imho inte ett vidare bra pakethanteringssystem. har testat debian både en och två gånger och det som fick mig att fly var först och främst apt's konstiga deps som ibland uppstod, då ett program kunde bero på ett annat som antingen var borttaget eller som ersatte ett annat som ledde till att ett tredje program var tvunget att tas bort osv. samt att debian-folket tycker om att göra flashiga config-filer till alla program. vilket jag tycker är förskräckligt irriterande. de är skitvåra att "rätta" tog mig säkert en hel dag innan jag hade fått proftpd att funka som jag ville(dvs standard med lite snålare bandbredd etc)

Visa signatur