Musproblem i Maya 2008

Permalänk
Medlem

Musproblem i Maya 2008

Har ett konstigt problem i Maya som jag har ingen aning om hur jag ska lösa det.
Vi säger att jag har två objekt i en scen, en poly cirkel och en poly kub. Sett från vänstervy syns bara cirkeln och enligt vanlig logik när jag klickar med vänster musknapp för att markera cirkeln händer det något underligt, kuben markeras istället som inte ens syns!

Detta är ett väldigt störande problem som jag gärna vill hitta en lösning till min har ingen aning om vart jag kan vända mig och vad jag kan göra...

Hjälp?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Kolla medföljande filmen för hur man kan markera saker, du har väl igång så att det markerar igenom objekt och anledningen till att du inte ser objektet är att du inte kör wireframe (typ).

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Vars klickar jag ur "markera säker"?
Kollade filmen men gav inget som jag inte redan visste.
Vet inte om det har med att det jag skapat först är gjort med en annan dator men samma programvara. Oavsett hur många objekt som är i vägen väljer programmet det objekt som är längst bak... Väldigt jobbigt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Ta en titt till i hotbox och select verktygen, det är ju helt sjukt många sätt du kan välja att selektera på. (Under edit). Markerar du ytor eller punkter så är det en rätt stor skillnad... ponera att det är punkter och du klickar inne i cirkeln så är det rätt självklart att du träffar igenom cirkeln och kanske kuben/whatever som finns igenom. I 7:an var det iaf en rätt lång utläggning om hur select-verktygen kunde användas, om inte annat... ta en titt i den enormt kompetenta hjälpen och lär dig att använda selectverktyget. Kanske ett par screenshots skulle förtydliga ditt problem?

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Har hittat problemet...

Just nu har jag en 3D kurs i skolan och har arbetat med Maya 2008 med min skoldator. Installerade samma Maya på min egen bärbara då jag ska bort en vecka och kan fortsätta arbeta med min figur.
När jag öppnar .mb filen med min dator slår det runt i Maya, skapar jag nya objekt som ligger tättintill varandra har jag inga problem och markera det främsta objektet utan att programmet vill markera det som ligger längst bak. Dock så lägger jag ett nytt objekt framför figuren jag gjort i skolan händer samma sak som tidigare, Maya väljer, inte jag.

Edit:
Här är två bilder som visar vad som händer (OBS! stora bilder, ca 1280x760:

1. Före jag klickar:
Bild 1

2. När jag klickat:
Bild 2

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Nu har jag tappat namnen... men bollen är inte en trådmodell(mesh?) utan en nurb?

Får du inte fart på det så tar jag och drar hem en testversion av maya och provar. Det här var helt klart så irriterande att jag blev sugen på att spela lite maya.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Nej allt är uppbyggt i Polygoner.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."